Spring naar bijdragen

Hier ben ik dan...


LadyN

Aanbevolen berichten

Ik heb een paar maanden geleden voor het eerst meegelezen op dit forum, maar de stap om me aan te melden was voor mij nog veel te eng. Het is nogal een stap om (al is het anoniem) te delen met anderen dat ik een alcoholprobleem heb. Mijn dagboek is de laatste jaren een vergelijking met dat van Bridget Jones.... Weer teveel gedronken en gerookt... Met alle schaamte en zelfverwijten erop en eraan.

Ik ben een eenzame drinker, niet dagelijks, maar wel met grote hoeveelheden als ik drink. Aan het begin van dit jaar heb ik me voorgenomen om hiermee te stoppen, maar succesvol was het tot nu toe niet tot mijn grote spijt. Het voelt elke keer weer als overnieuw beginnen en dat was het ook. Ik heb inmiddels mijn 'vriendenkring' uitgedund en de mensen die mij stimuleren om te blijven drinken vaarwel gezegd. Dat ging soms gepaard met blokkades online en de telefoon, maar die stap heb ik in ieder geval gezet.

Helaas ben ik door mijn dronken gedrag ook veel andere mensen kwijtgraakt, maar is de prijs die ik heb moeten betalen voor mijn dronken drama's.

Afgelopen zaterdag was de laatste keer dat ik de mist ingegaan ben. En ik hoop dat het ook de laatste keer is dat het gebeurde, want ik ben inmiddels 33, ga richting 34 en het is genoeg geweest!

Als ik in de spiegel kijk herken ik mezelf soms niet. Ik ben in de afgelopen 4 jaar ruim 15 kilo aangekomen en flink veranderd in mijn gedrag. Ik trek me door de schaamte steeds meer terug en voel me dan erg eenzaam, want dan weer tot veel drinken leidt en ik alle mensen in mijn contactlijst ga bellen. Vaak weet ik niet eens meer dat ik heb gebeld, maar zie ik dat terug in mijn oproepenlijst. Ik word nergens meer uitgenodigd en mensen willen ook niet meer langskomen. Het is een cyclus waar ik in mijn eentje niet uitkom.

Aangezien ik vannacht niet kon slapen heb ik de koe maar bij de hoorns gevat en me na lang twijfelen toch maar hier aangemeld. Want ik wil weer mezelf worden. Sterk, zelfverzekerd en positief. Daar is op het moment helaas niet zoveel van over meer. Ik kan daar niemand anders de schuld van geven dan mezelf.

De stap om verdere hulpverlening in te schakelen is voor mij nog veel te groot. Ik hoop door contact met mensen die dezelfde strijd voeren als ik al een heel eind te kunnen komen. Mocht het dan nog nodig zijn zie ik wel verder. Deze stap was al eng genoeg voor nu...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

lady welkom. heel herkenbaar verhaal hoor :D. de drank maakt je eenzaam ja, en verandert je geestelijk en lichamelijk. ik weet het uit ervaring. gisteren zag ik toevallig een foto terug(2 jaar oud waarvan ik dacht dat ik er nog wel een beetje uitzag). ik schrok ervan wat een drankkop jeetje. nu kan ik geestelijk meer aan en hoef me niet meer in slaap te zuipen omdat ik met dingen niet kan omgaan. tegenwoordig krijg ik wel eens een complimentje dat ik er 'goed' uitzie. ik wordt zelfs zo'n 10 jaar jonger geschat ;).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dappere LadyN,

Je hebt een heel goed besluit genomen om je aan te melden op dit forum! Aangezien je al een tijdje meeleest, weet je hoe het werkt, wie-wie is en wat je zo'n beetje kan verwachten. Hopelijk voel je je hierdoor snel thuis en heb je veel aan steun aan alles hier. Schroom niet en doe actief mee als je daar behoefte aan hebt. Dat wij allemaal begrijpen wat je meemaakt en hoe je je voelt, kan werkelijk een groot verschil maken tot het slagen van jou voornemen.

Ik herken me zo in je verhaal en vind het knap dat je dat zo opschrijft. Dat bellen deed ik ook en net als jij moest ik in de oproepen de vkg dag kijken (als ik dat al durfde) wie ik nu weer lastig had gevallen met mijn gelal. Ik kon ook alleen nog maar bellen met een borrel op, anders durfde ik niet. Door de drank trok ik me net als jij, ook steeds meer terug en werd onzeker, kon me steeds meoilijker uiten. Die borrel zorgde er wel voor dat ik ging praten.....

Ik heb ook veel vrienden verloren, dat doet pijn. Vroeger had ik een druk sociaal leven, daar is niks meer van over. Ik begrijp de mensen wel die afhaken, ze hebben geen weet van de werkelijk impact die alcohol op het/ ons leven doet en dat het geen kwestie is van, "dan drink je toch niet". Wij hadden ook niet het idee dat wij ooit op deze site zouden belanden als we terugkijken toch?

Maar waar we ons nu mee bezig moeten maken is ons herstel naar een leven zonder of minder alcohol dat is voor iedereen verschillend. Alles wat er omheen komt is een zorg voor later.

Ik hoop dat je stukje bij beetje je schaamtegevoel opzij kan schuiven. Dat heeft mij namelijk heel lang belemmerd in het zoeken naar hulp. Probeer verder om je probleem niet te groot te maken, dan is het niet te overzien en lijkt onoplosbaar, waardoor je weer wil drinken. Leef bij de dag, bij het uur of de minuut. Vandaag is vandaag, morgen is morgen. Maak de stappen klein die je zet en wees lief voor jezelf. Wees trots op het feit dat je je hier hebt aangemeld! En mocht je plan niet in 1 keer lukken, gewoon doorgaan, dan kom je uiteindelijk waar je wil zijn!

Liefs,

Joy

Ps, wat mij ook hl erg helpt is mijn triggers ontdekken en daarmee leren omgaan. Een gewaarschuwd mens telt voor 2 toch ??

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LadyN, welkom.

Je hebt jezelf een kadoo gedaan door hier te komen!

Stap een is gezet.

Ga ervoor!

Ik gun je jezelf weer te mogen terugvinden

en gelukkig en fier door het leven te gaan.

Dat kan allemaal.

Je hoeft alleen het eerste glas te laten staan vandaag!

Je kunt meedoen met het dagpact, en

voor je het weet heb je een begin gemaakt van

een vrij leven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom LadyN,

je past heel erg hier op ons forum, dus het LonelyN wat bij mij opkwam

past al niet echt meer. Je komt wel over als eenzaam nu, maar in tegenstelling tot

je onderschrift: je bent zoveel meer als wat je ooit gedacht hebt. Je bent zonder gedachten

(denk ik toch, ha ha) op de aarde gekomen en was al kompleet in al je pracht.

Daarna is er een hoop ballast bijgekomen, waar je niet om hebt gevraagd en waarover je gedachten

ongetwijfeld minder fraai waren/zijn dan je soms leuk vindt. Mijn ervaring is dat sinds ik niet meer drink, mijn gedachten en mijn daden weer veel positiever zijn geworden.

En tegelijkertijd zijn ook de gedachten en daden, of juist het ontbreken van daden en verrantwoordelijkheid nemen, me ook bewuster geworden.

Het leven zonder drank is dus niet gemakkelijker, maar wel kompleter. Toen ik je verhaal las, kreeg ik even een ingeving om je voor de toekomst te wijzen op de de AA.

Ongetwijfeld heb je daar ook over gehoord en gelezen. Dat is nu waarschijnlijk nog een stap te ver,

maar er komt misschien een tijd dat je echt wat wilt doen naar de mensen die je kwijt bent geraakt als vriend(in).

De AA kan je in hun stappenplan begeleiden daar schoon schip mee te maken.

Zelf heb ik de ervaring dat het lijkt alsof mensen op mij hebben gewacht. Op het moment dat ik weer

contact zoek, dan zijn ze er nog gewoon. En de tijd zal leren wie er echt vrienden waren en

wie niet. Soms is het goed de balans opnieuw op te maken en komt er ruimte voor mensen en dingen in de fase waarin je nu zit en waar jij nu aan toe bent.

Houd voor nu de stapjes maar klein en zo veilig mogelijk, dan merk je dat je (her)nieuw(d)e basis weer een stuk steviger is van waaruit je steeds meer kunt, duft en wilt. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo LadyN, wat een grote stap heb je genomen!

Zoals je al kan lezen bij de vorige postings ben je helemaal niet alleen met je probleem en zeker niet met je schaamte gevoel.

Het is echt haalbaar om nuchter te worden en te blijven. En het is zeker de moeite waard!

Nu de volgende stap: je eerste dag nuchter blijven :)

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo LadyN,

Ik ben hier ook pas sinds vandaag.

Als ik je verhaal zo lees: heel erg herkenbaar, ben er net nog geweest....

Als ik je een advies mag geven: zoek actief hulp, met proberen ging het bij jaren duren en dat is het niet waard. Ik ga binnenkort de kliniek in. Zwaar denk ik, maar mijn gevoel is al een hoop opgeklaard sinds die beslissing. En de controle op de drank toegenomen, allemaal positief dus.

Goed dat je de stap zette en je hier aanmeldde!

Hou vol,

jowan

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie warme welkom, ik word er helemaal emotioneel van. Het is fijn om op deze manier de schone schijn niet langer op te hoeven houden en eindelijk eerlijk te kunnen zijn mijn problemen.

Het raakt me diep, maar dat is een teken dat ik de juiste stap heb genomen. Ik weet van mezelf dat de dingen waar ik me het liefst voor wil verstoppen de dingen zijn waar ik het hardst aan zal moeten werken.

De tip van Jane, de AA is zeker al een aantal keer door mijn hoofd gegaan, maar daar ben ik zeker nog niet aan toe. Ik heb een erg opvallende naam en zou me er daardoor niet toe kunnen zetten om heen te gaan. Misschien komt het er nog van, ik zie het wel. Eerst maar even bijkomen van de schrik: wat heb ik gedaan?? Het is darentegen ook wel weer eens fijn om me dat nuchter af te vragen, haha...

Ik ben nog niet zo handig in het lief voor mezelf zijn, wat Joy opnoemde. Ik ben af en toe mijn ergste vijand. Het stoppen met drinken zal mijn telefoonrekeningen aanzienlijk omlaag gaan brengen. Wie weet trakteer ik mezelf wel op een paar nieuwe schoenen als ik een tijd niet heb gedronken.

De eerste week zal op zich te halen zijn, dat heb ik vaker gered, maar het is dan juist de kunst om het verder vol te houden. Ik zal dus regelmatig een beroep doen op jullie steun schat ik zo in.

Het vallen en opstaan is nu een regelmatig patroon geworden in mijn leven. Ik zou graag de energie die het kost om steeds dezelfde cirkel te bewandelen willen gebruiken om mijn leven structureel op de rit te kunnen krijgen. Het overleven is een mooi ding, maar ik zou graag weer willen leven....

Ik sta er altijd voor open om samen met iemand stappen te zetten, het samen delen, beleven en herstellen is juist waarvoor ik me heb aangemeld.

Vandaag is de vijfde sobere dag.... Ik hoop er meer van te kunnen maken dit keer!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je vijfde dag, Lady.

Je zou een stopdatum onder je postings kunnen zetten,

dan kun je de cirkel doorbreken, en dat ook zien!

Het kost veel energie om steeds weer te stoppen,

en de mentale dreun achteraf als je toch weer een fles

gedronken hebt.

Kom hierheen als de trek groot is!

Niet drinken wordt langzaam onderdeel

van je leven.

Je krijgt je leven ervoor terug!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lady N,

In eerste instantie welkom!!!! Goede stap die je genomen hebt. Ik heb enorm veel steun aan het forum. Ik heb een "maatje" gevonden waar ik dagelijks mee communiceer via privéberichten. Misschien een tip voor je. Je kunt, wellicht bekend, bij "zoek een maatje" een oproep plaatsen. Het is maar een tip en je moet zelf doen wat je goed lijkt. Niet teveel tegelijk in ieder geval. Ik heb me voorgenomen om niet meer te drinken i.p.v. minderen. Dat geeft mij rust. Gewoon niet meer drinken omdat je weet wat de gevolgen zijn.....

Heel veel succes en schrijf lekker van je af op dit forum. Je zult merken dat het je helpt en je sterker wordt in je besluit.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo LadyN,

Ook van mij welkom hier. Je weet in ieder geval dat je je voor ons niet hoeft te schamen, want we hebben allemaal hetzelfde probleem. De vicieuze cirkel, de eenzaamheid e.d. is voor ons een bekend verhaal.

Goed dat je besloten hebt er nu iets aan te doen. Je hebt nog een heel leven voor je!

Ik heb de internetcursus gedaan van Tactive. Je leert zo je triggers ontdekken en de gedachten die aan het drinken vooraf gaan. Het is anoniem en je kunt je cursus doen op het moment dat je tijd hebt, lekker thuis achter de pc.

Als ook dat nog een stap te ver is, kom dan op de dagdraad als je het moeilijk hebt of om gewoon je hart eens te luchten.

Ik heb ook een maatje gevonden, waar ik veel mee bespreek. Dat is dus een mogelijkheid en per dag je aanmelden voor het dagpact, is een andere mogelijkheid.

Iemand opent op de dagdraad het dagpact en iedereen die zijn naam eronder zet, belooft dat hij/zij deze dag niet zal drinken. 's Avonds vertel je dan of het gelukt is. Ik doe daar ook altijd aan mee en alleen al de gedachte dat ik zou moeten melden dat ik gedronken heb, helopt me door moeilijke momenten.

Neem de methode die het meest bij je past en veel succes en nog meer doorzettingsvermogen.

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo LadyN

goed hoor dat je je weer aangemeld hebt.

samen zijn we sterker.

ook ik zit midden in de strijd, ben nu 4 dagen droog en dat is jaren geleden.

Maar wil ik van de wijn af......JA

wil ik wijn ...... NEE

ik mag wijn ik kan zo naar de winkel maar ik wil niet meer.

Deze zinnen dreun ik telkens op

dat is mijn taktiek geworden

hoe ga jij het aanpakken of heb je het aangepakt?

lfs truus

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@ Gwen, die stopdatum onder de postings is een goed idee. Ik denk dat die datum voor mij dan een hele positieve betekenis gaat krijgen, al hoop ik dat het me lukt niet obsessief ermee bezig te zijn en zo de druk te hoog op ga voeren voor mezelf.

@James, dat maatje is voor mij nog even geen goed idee denk ik. In zo'n contact lijkt het me geven en nemen en ik ben nog even te druk met mezelf bezig om die energie te kunnen missen. Wellicht een goed idee voor de toekomst, ik zal het onthouden. Dank je voor de tip!

@Lytse, ik ben er nog niet helemaal uit welke methode het beste bij mij aansluit. Op dit moment ben ik bezig met het nuchter blijven als eerste doel. Vooralsnog heb ik niet echt behoefte aan een drankje, al ben ik er wel veel mee bezig natuurlijk. Misschien is dat dagpact een goed idee als ik behoefte krijg om te gaan drinken. Zo'n stok achter de deur is dan misschien net wat ik nodig heb, dank je.

@Truitje, wat mooi dat jij je innerlijke dialoog gebruikt om de keuze te maken om de wijn te laten staan. En natuurlijk super dat je voor het eerst in jaren al 4 dagen droog staat! Super hoor! Ikzelf ben nu op dag 6. Aangezien ik niet dagelijks dronk zijn een paar dagen voor mij niet veelzeggend. Het is wel zo dat ik nu een beetje in mijn "gevarenzone" terecht kom. Mijn plan van aanpak heb ik nog niet heel helder. Ik sta nu elke dag voor het inslapen stil bij het feit dat er weer een nuchtere dag bij is gekomen. Hoe ik de moeilijke momenten aan ga pakken weet ik nog niet, heb inmiddels wel een aantal mooie tips van forummers gekregen. Het zal een kwestie van uitzoeken zijn wat mij het beste gaat helpen dan.

@Apple, het ondersteunen van elkaar op lastige momenten is wat me zo aantrok in dit forum. We hebben het allemaal soms moeilijk met het leven en het drinken (of juist het nuchter blijven). Mensen die hetzelfde probleem hebben kunnen elkaar soms beter steunen dan mensen die niet weten hoe zwaar het kan zijn.

Hoe is het nu met je? Ik las je nare berichtje gisteren en hoop dat jij je nu een beetje staande kunt houden.

Zelf hoop ik dat ik me binnenkort wat beter ga voelen, er komt op het moment een hoop bovendrijven aan oud zeer en ook denk ik veel aan wat er allemaal onder invloed is gebeurd, de gevolgen ervan etc. Ik probeer het allemaal maar toe te laten en mezelf niet te zwaar aan te pakken, maar dat is nog geen makkelijk ding. Ik zit mezelf even flink in de weg vandaag. Maar dat zal jullie vast niet onbekend in de oren klinken.

Ik duik zo maar even de keuken in om wat gezonds klaar te maken....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de zevende dag van mijn drooglegging. Voel me niet helemaal top.

Een kennisje wilde vandaag wat met me afspreken,we hadden nog geen vaste plannen gemaakt en ze is ook niet iemand die zich aan haar afspraken houdt. Ik wist al dat het misschien niet door zou gaan.

Net een whatsappje gehad dat ze toch niet wilt afspreken omdat ze wat verstopt zit. Allereerst is het fijn dat ze t even laat weten, begrip heb ik er ook voor. Als ik me fysiek niet top voel blijf ik ook liever thuis. Ik voel me nu wel beetje ellendig nu. Ik zit even in mijn grote gevarenzone.... Al ben ik nog steeds van plan om aan het eind van de dag nuchter mijn bed in te stappen.....

Lastig hoor, die gevoelens!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even iets anders gaan doen terwijl je bericht nog niet verstuurd is, is dom... 'k Had daarnet je laatste bericht nog niet gelezen dus.

Ik heb ook zo'n vriend die altijd op het laatste moment een afspraak afzegt; een hekel heb ik daaraan. Toch is het, uiteraard, geen reden om te gaan drinken. Schrijf vandaag lekker veel op de dagdraad, dat kan helpen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jen, dank je.

Ik zit mezelf nog steeds behoorlijk in de weg, dat gaat denk ik ook niet zomaar weg. Ik ga mezelf vandaag maar eens in huis bezig houden. Omdat ik nu merk dat ik minder stevig in mijn schoenen sta heb ik besloten vandaag de deur niet uit te gaan. Er zijn wat boodschappen die ik vandaag had willen doen, maar ik ken mezelf inmiddels. Dan neem ik me voor geen wijn te halen en kom ik toch thuis met een fles. Ik heb nog genoeg in huis om vandaag te eten en morgen ook. Dus echt moeten zit er niet bij vandaag. Ik maak het mezelf dan ook maar niet te moeilijk vandaag.

Wel heb ik nog een fles wijn in de kast staan. Ik denk dat ik die maar leeg giet in de gootsteen. Al vind ik het ook wel weer zonde, t is een goed wijntje.... Maar daarentegen is mijn gezondheid veel belangrijker....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Apple!

Ik haal nu best wat kracht uit mijn stoere actie om die fles leeg te gieten in de gootsteen in plaats van mijn keel. Het is een fijn gevoel om zo daadkrachtig te kunnen zijn!

Eh Jen... das niet dom hoor! Dat is nu eenmaal met een forum. Soms lopen de berichten langs elkaar heen. Geen enkele reden om jezelf zo streng toe te spreken. Ik vond het fijn om te lezen dat je interesse toonde in mijn welzijn!

Ik heb inderdaad moeite met mensen die op het laatste moment afzeggen. Zeker als het initiatief bij hunzelf vandaan kwam. Maar aangezien ik daar zelf toch niets aan kan veranderen laat ik het maar zoals het is. Zij gaat er zo mee om, anders dan ik. Dan is het aan mij om de volgende keer goed na te denken of ik nog wel zin heb om af te spreken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...