Spring naar bijdragen

Goed eten als je stopt met drinken

Vie

Aanbevolen berichten

Idd kan je ook met honing doen! Maar rietsuiker confijt beter en snellen!

Met honing wordt het snel te zoet! Of te plat, want je moet het langer laten opstaan.

Ps maar dat weet je waarschijnlijk al , verse koreander nooit laten mee stoven ( of koken)!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• Antwoorden 227
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Ingrediƫnten
Harissa, alleen ik doe er niet zo veel zout in. En het korianderpoeder vervang ik door verse koriander.

100 g gedroogde rode pepers
6 uitgeperste teentjes knoflook
1/3 kop zout
1/3 kop korianderpoeder
1/3 kop komijnpoeder
1.6 dl olijfolie

het maken

1.Verwijder de steeltjes van de rode pepers.
2.Snijd ze overdwars door; verwijder de zaadjes.
3.Kokend water erover gieten; 5 minuten wegzetten.
4.Laat de rode pepers uitlekken.
5.meng ze in een keukenmachine met het knoflook, het zout en de kruiden.
6.Laat de motor draaien en voeg langzaam de olie toe, tot alles goed vermengd is.
7.Afgedekt is de saus maximaal 2 weken in de koelkast te bewaren.
8.Op kamertemperatuur serveren als bijgerecht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joodse kippensoep
Ingrediƫnten

.4 grote kippepoten

.2 l/2 lt. water

.200 gr kippehartjes, mogen ook levertjes zijn.

.vermicelli of matzeballetjes (zie recept)

.zout

.3 kippebouillonblokjes

.klein takje foelie

.stukje citroenschil zonder wit

.2 uitjes

.4 winterwortel

.2 prei

Bereidingswijze
Kippepoten goed wassen onder stromend water. Hartjes doormidden snijden en wassen onder stromend water. Let op dat geen bloed meer in de hartkamers achterblijft: met vingers eruit spoelen.

Kippepoten, hartjes, water, foelie, citroenschil, in stukjes gesneden uien en wortelen en in ringetjes gesneden prei +/- 3 uur zachtjes laten trekken.
Kippepoten uit de soep nemen; vel en bot verwijderen en het vlees in stukjes snijden. Vlees terug in de soep doen. Bouillontabletten en matzeballetjes in de soep doen en alles nogmaals 20 minuten laten trekken.

Serveertips
Heet opdienen in grote kommen, naar smaak met een partje citroen erbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Matzeballetjes Ingrediƫnten

.125 gr matzemeel

.0,5 tl zout

.0,5 tl versgemalen zwarte peper

.0,25 tl gemberpoeder

.0,25 tl kaneel

.2,5 dl kokend water

.2 el gepelde amandelen, fijngemalen

.2 el kippenvet of zachte margarine

.1 ei, licht geklopt

Bereidingswijze
Meng in een kom het matzemeel met zout, peper, gember en kaneel. Voeg het kokende water toe en roer alles goed. Doe de amandelen, het ei en het kippenvet of de zachte margarine erbij. Meng alles en zet het deeg minstens 2 uur in de koelkast.

Haal het deeg uit de koelkast en rol hier met uw handen balletjes (doorsnee 2,5 cm) van. Doe die in de hete soep en laat ze in 20-30 minuten gaar worden. De soep mag niet meer koken, want dan vallen de balletjes uit elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Gisteren gegeten, wat was dit lekker Wing!

Wat aanpassingen voor mij (1 pers.):

Minder aardappels (2 grote of 3 kleine)
1 ons diepvriesdoperwten (lekker knapperig)
50 gr. peultjes, laatste 3 minuten met de doperwten meekoken

braadvocht iets laten inkoken voor het serveren:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 weeks later...

Zurigsoep.

Zuring is niet zo gemakkelijk te verkrijgen. Ik koop het hier bij zo'n bio-winkeltje, en je kan het ook zelf kweken als je een tuin hebt. Als je het nergens kan kopen, kan dit recept ook met turkse spinazie of gewoon verse Hollandse spinazie.

Schil twee grote aardappelen en snij ze in blokjes. Stoof ze zachtjes in olijfolie.
Maak ondertussen een liter kruiden- of groentebouillon aan, van blokjes of uit een potje, maakt niet uit.
Eventueel, als nodig, de stovende aardappels even bijgieten met wat van de bouillon, want ze mogen niet aanbranden, alleen maar zacht worden.
Als de aarpels zacht zijn, doe er dan een pond zuring (of spinazie) bij en roer even goed om op zacht vuur. Trouwens van zuring moet je wel de steeltjes verwijderen, anders krijg je harige soep.
Dan voeg je toe een bakje zure room en naar smaak een gesneden pepertje (zonder zaadjes) en de rest van de bouillon. Tien minuten zacht laten trekken en op het laatst een bosje geknipte kervel (vers) erbij en als je het helemaal feestelijk wil hebben en er van houdt, een stuk blauwe kaas er in brokkelen. Eet met het grofste bruine brood dat je kan krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Netelsoep

Je gaat buiten met een zeef (kennen jullie dat?) of kom en plukt de jonge topjes van netels (als je ze juist vastneemt prikken ze niet.)

Echt wel een hele kom vol.

Liter water, neteltjes er in, verse tuinkruiden (ik hou vooral van veel citroenmelisse derin) of anders bouillonblokje van tuinkruiden. Twee grote aardappels die je best even voorkookt. Peper ,zout (niet teveel als je die bouillonblokjes gebruikt.) Soep kwartiertje laten koken, aardappels erbij en mixen. Ev. klein beetje roomerbij, hoewel ik in de lente liever zonder room de frisse smaak van groen heb.

Veldsla,

In de tuin jonge veldsla plukken, wassen in een kom doen. Oud brood in kleine stukje bakken (frituren bijna) in olijfolie met wat zout tot ze bruin en knapperig zijn. Warm bij de sla doen. 3eetlepels oliifolie 1 lepel citroen en veel peper erbij. Voor verse bassilicum is het nog te vroeg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je bedoelt dus echt brandnetels Vlaamse?
Nou die pluk ik weleens (met handschoenen aan) om thee van te zetten en ook om een extract van te maken om het haar mee te spoelen.
Dankjewel voor het recept, ben heel benieuwd.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zeker doen Vie is echt superlekker! Je hoeft zelfs geen handschoenen als je ze weet aan te pakken. Vooral de jonge topjes nemen! Is nu de moment!!

Ook uitkijken waar je ze plukt, niet langs de kant van een drukke baan ofzo, is trouwens ook heel bloedzuiverend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een manier om knoflook te eten zonder dat je uit je bekkie ruikt.
Kook de teentjes, zonder ze te kneuzen, tien minuten zacht in een mengsel van water en melk.
De diallylsulfide die de geur veroorzaakt, verdwijnt dan, en je hebt nog wel de lekkere knoflooksmaak in je eten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 weeks later...

Voor wie er net als ik niet zo'n voorstander is van zout in het eten: kweek lavas.
Je kan het zaaien in de tuin (eerst in potjes en dan planten) maar het gaat ook heel goed op een balkon.
De andere naam voor lavas is maggikruid, dat zegt wel voldoende. Heel erg lekker in soepen en sauzen, maar ook door salades.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

oei Vie, moet je er wel bijschrijven hoe groot die plant wordt hoor,
ik heb m jaren gehad, erg lekker inderdaad en overleeft de strengste winters
maar op het laatst was dat de enige kruid die nog groeide in mijn vijverbak
die ik tot kruidentuin had ingericht. Oppassen dus of hƩƩl veel ruimte geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knoflook-notenijs.
Pel een hele bol knof en kook de tenen zonder ze te kneuzen, 30 minuten in een paar flinke scheppen honing en het sap van een uitgeperste limoen.
Schep de knoflook uit het mengsel en leg even opzij.
Klop 4 eierdooiers romig met de honing en meng dit alles met een beker zure room, of slagroom, als je dat liever hebt.
Prak de knoflook en hak een paar handjes pecannoten en walnoten. Schep dit alles door het honing-ei-roommengsel. Giet het in een schaaltje en doe een paar uur in de vriezer.
Je zal zien, knoflook in ijs is.... verrassend!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wacht nog op het ultieme recept van misosoep (okee, misobouillon maken en er groentes bij gooien, maar op 1 of andere manier vind ik dat voor jou te gemakkelijk, VM ;) ) en bruinebonensoep in juni van Bol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dressing van gember en limoen

Het sap van 2 uitgeperste limoenen
Twee handjes gehakte koriander
2 eetlepels honing
1 rode spaanse peper zonder zaad, fijn gehakt
4 theelepels geraspte gember
Twee teentjes knof.

Klop dit alles door elkaar en je hebt een heerlijke dressing voor een salade, maar bijvoorbeeld ook voor over knapperig gebakken zoete aardappelen, of over vis, of vlees....
Het is een heerlijke dressing.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Daar komt ie Vie,

Trek een bouillon van niboshi (gedroogde sardines) en kombu (soort zeewier), haal de niboshi en kombu eruit. Kook wortel, daikon (soort van grote radijs?)en prei in de bouillon. Voeg, naar smaak miso paste toe (witte is minder sterk dan rode) en als laatste blokjes tofu en wakame (zeesla).

Sesam dressing,

Wortel en ui in kleine stukjes, sesam olie en citroen toevoegen. Kruiden met beetje soja saus en peper. Dan alles mixen. Op het einde sesam zaadjes bijdoen. Heerlijk!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Klop de boter en de rietsuiker met de mixer in 10 min. tot een schuimige massa. Roer daarna de 3 eieren er Ć©Ć©n voor Ć©Ć©n door en voeg het citroensap toe.
Spatel in gedeelten de bloem, het bakpoeder, het snufje zout en de kaneel erdoor en kneed het tot deeg. Vul de beboterde springvorm (24 cm doorsnee) met de helft van het deeg.
Verdeel de uitgelekte perziken hierover (Ik gebruik verse) en schep de rest van het deeg hierop. Besmeer de perziken met zure room, of elke andere jonge (platte) kaas die je lekker vindt. Bak de taart in de voorverwarmde oven in ongeveer 65 min. op 175 ?C gaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve VM hierbij het recept van Kervelsoep als afscheidscadeau

Je zal mss de hoeveelheden wat moeten aanpassen want indien ik soep maak is dat altijd een grote portie (een groot deel vries ik in)

Dus de ingrediƫnten voor ongeveer 8 Ơ 10 liter soep

6 uien fijngesneden
boter
1 Ā½ kop ronde korrelrijst
8 liter kippenbouillon (kom hier nog op terug)
6 preien
300gr verse kervel
gehaktballetjes van kip
zout/peper

Wat betreft de kippenbouillon
Ikzelf maak hem vers met 1 soepkip en van 1 kippefilets maak ik gehakt voor de balletjes maar je kan natuurlijk ook een bouillonblokje gebruiken en het kippengehakt kopen bij de slager (toch niet dezelfde smaak)

Bereiding
Stoof de fijngesneden uien in de boter. Vervolgens voeg je de rijst toe en laat deze een paar minuten meestoven (glazig). Voeg geleidelijk de bouillon toe en breng aan de kook tot de rijst bijna gaar is.
Ondertussen kan je de balletjes draaien en min 30 min in de ijskast zetten. Daarna worden ze apart gekookt met wat bouillonvocht. Wanneer je soepballetjes meekookt in de soep wordt deze troebel (regel van grootmoe!)
Voeg de fijngesneden prei toe en laat nu de soep helemaal gaarkoken. Versnijd de kervel (liefst met de hand) of in een foodprocessor met een beetje water.
Doe balletjes in de soep en op het laatste voeg je de kervel bij. Niet meer laten koken!!!!
Smakelijk
:heart::rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Aubergine salade/Melitzanosalata

Dit is Ć©Ć©n van mijn favo salades.
Serveren met stokbrood en een frisse sla.

Auberginesalade met feta en tomaat
Ingrediƫnten voor 4 personen
2 grote aubergines
2 sjalotten
200 g fetakaas
2 tomaten
3 teentjes knoflook
sap van 0.5 citroen
3 eetl. olijfolie
500 ml griekse yoghurt
1 eetl. fijngehakte platte peterselie
zout
1 snufje cayennepeper

Voorbereiding
Verwarm de oven voor op 250 graden. Prik met een vork hier en daar gaatjes in de ongeschilde aubergines. Snipper de gepelde sjalotjes. Snijd de feta in blokjes. Snijd de tomaten in plakjes.

Bereidingswijze
Leg de aubergines net zo lang in de hete oven tot zij van binnen zacht en gaar zijn en de schil er hier en daar zwart geblakerd uitziet. De oventijd, die minstens een half uur bedraagt, hangt af van de grootte van de aubergines. Snijd de aubergines in de lengte door en schep het vruchtvlees in een kom. Laat het afkoelen. Pureer het vruchtvlees samen met de sjalotjes en de gepelde knoflookteentjes met behulp van de foodprocessor. Roer het citroensap, de olijfolie, 150 gram feta verkruimeld en yoghurt door de puree. Breng deze op smaak met zout en cayennepeper. Zet de afgedekte auberginesalade een uur in de koelkast. Verdeel de auberginesalade over de schaaltjes en garneer met de rest van de feta, plakjes tomaat en fijngehakte peterselie.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aardappelsalade

Aardappelen, 500 gram
Knoflook, 2 teentjes
Peper
Zout
Fijne tuinkruiden (silvo) of vers.
Bieslook
Gehakte peterselie
Een ui
100-150 gram mayonaise of yoghurt

Bereidingswijze voor Aardappelsalade. Kook de aardappelen bijna gaar en giet ze af. Laat ze afkoelen met de deksel op de pan maar van het vuur. Als ze koud zijn, snijd u ze in de gewenste grootte. Doe het geheel terug in de pan en voeg de knoflook, peper, fijngehakte bieslook en peterselie toe, samen met de tuinkruiden. Schud het geheel door elkaar en zet dit op een koude plek. Als u er aan toe bent, voegt u een fijn gesnippert uitje toe en een 100-150 gram mayonaise of yoghurt.
Roer dit voorzichtig door elkaar en laat nog gedurende 5 minuten staan. Eet smakelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 2 weeks later...

Je pannenkoeken bewaar ik even tot de herfst Dar, maar ze staan genoteerd.
Zomerse kip is iets voor een lazy summerafternoon, als je echt geen zin hebt om te koken. Ik gebruik er zelfs heel gemakzuchtig filet voor.
Wrijf per persoon een kipfilet in met olijfolie en cajunkruiden. Bak ze aan. Voeg er een blik gemengde vruchten bij, met het sap, en laat zachtjes koken. Er mag ook nog een bakje zure room bij.
Als het ingekookt is, eet je dit met heel bruin brood en een rucolasla.
Beetje salsamuziek erbij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bagna cauda: is een pittige dip uit het Italiaanse Piemonte.

Kan met diverse groenten maar ik gebruik gepelde paprika's.

Doe de paprika's in een ruime bak en zet in de oven op 100 graden (elektrisch) voor ongeveer 1 uur.
Wanneer klaar: haal de bak er uit en bedek die met alu-folie. Laat dit nog een uurtje staan.
Dan de paprika's pellen en de gepelde paprika's in lange reepjes snijden.
Zet ze schaal met reepjes afgedekt in de koelkast.

Voor de dip: 5 grote tenen knoflook
Olijfolie
ansjovispasta of gehakte ansjovisfilets.
Kookroom

Stokbrood. Verwarm het stokbrood en laat het rusten.

Verhit de olie
Hak de knoflook klein (niet persen)
Fruit de knoflook snel (mag niet bruin worden)
Voeg de ansjovispasta er bij
Roeren, roeren, roeren
Als de pasta en olie glad geworden saus is:
Voeg de kookroom erbij terwijl je de saus blijft roeren
Zet het vuur wat lager en blijf roeren tot de saus helemaal glad is.

Schenk de saus over de schaal met paprika.
Snijd het stokbrood in plakken

Opdienen en iedereen neemt wat op eigen bord of eet samen van de schaal
Brood lekker in de saus dippen en:
Buon appetito!! :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...