Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst
21 uur geleden zei JamesM:

Wat goed dat je naar de meeting bent geweest. Luisteren is een vaardigheid die verslaafden over het algemeen minder goed beheersen. En dat is volgens mij de kracht van meetings, niet alleen je eigen verhaal kunnen sharen maar ook echt luisteren naar de shares van anderen. En de echte verbinding kunnen voelen. 

Ik had hiervoor een compleet verkeerd beeld van de AA, in mijn hoofd was dit een religieus clubje waar iedereen elkaar uithoorde en je bijna gedwongen werd om je verhaal te doen; maar eigenlijk zijn het tot nog toe allemaal mensen met een heel nuchtere kijk op alcoholisme. 
Ook fijn dat er in tegenstelling tot wat je binnen de psychiatrie tegenkomt, geen psycholoog of iets dergelijks zit die heel de boel probeert te sturen en je verveelt met "educatie" over alcohol zonder er echt ervaring mee te hebben, want net als waarschijnlijk elke verslaafde ben ik me maar al te zeer bewust van de gevaren en nadelen waardoor zo'n belerend vingertje op mij soms de omgekeerde uitwerking heeft. Je zou er bijna van gaan beginnen zuipen als je voor de honderdste keer hoort welke schade je je hersenen en lever toebrengt, etc. 

Geplaatst

Je kunt ook meetings proberen in andere plaatsen. Daar kan nog wel eens verschil in zitten. En kijk ook eens breder naar NA of CA meetings. Daar kan je zeker ook terecht als alcoholverslaafde, maar de opzet verschilt enigszins van de meetings AA. Zelf had ik inderdaad ook mijn twijfels. Inmiddels is het werken aan de 12 stappen (via het werkboek van de NA) een belangrijke pijler onder mijn herstel geworden. En wat betreft de Hogere Macht: veel fellows nemen de kracht vanuit de groep in gedachten. Het is voor mij nog steeds een zoektocht; ik geloof meer in een universele energie die ons allemaal 'drijft' en de kracht van de natuur.

Geplaatst

Bij mij was de kracht of de god mijn hondje en psychiater, mijn psychiater had me angst aangejaagd en voor mijn hondje wilde ik het doen. Van de AA en therapieën heb ik wel veel tips onthouden. Aan al dat steeds herhalend advies heb ik niets, ook vandaag herhaalde de psychologe nog veel voor mij bekend advies. Zolang als ik geen gepaste vervanging vind ga ik bepaalde slechte gewoontes behouden, zoals teveel eten. De psychologe en ik waren het wel eens dat ik geen alchohol nodig heb. 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...