Claudius Geplaatst 2 oktober Rapport Share Geplaatst 2 oktober (bewerkt) Ik weet niet of dit hier het juiste gedeelte is voor mij vraag. De psychiater had het vandaag dikwijls over onderzoek of mijn "rem" die mogelijk kapot. Natuurlijk denk ik dan dat die kapot is. Anders zou ik zoveel niet drinken. Wat bedoeld ze daar mogelijk juist mee? Bij de AA komt dit ook iedere week te sprake . 25 oktober bewerkt door Claudius Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Bob Geplaatst 2 oktober Rapport Share Geplaatst 2 oktober (bewerkt) Als je niet goed kunt minderen met iets waar je verslaafd aan bent zeggen ze wel dat je rem kapot is. Net als wanneer je niet goed vaart kunt minderen met je fiets of je auto. 3 oktober bewerkt door Bob Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 2 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 2 oktober Dit heb ik na wat zoeken gevonden Frontaal syndroom - Wikipedia Kenmerkende verschijnselen [bewerken | brontekst bewerken] Mensen die een frontaal syndroom oplopen, hebben moeite zichzelf onder controle te houden doordat hun remmingen verminderd of zelfs totaal weg zijn. Ze kunnen zich grof gedragen of uiten, zonder daarvan de betekenis voor mensen in hun omgeving in te zien. Doordat ze op iedere impuls ingaan die zich aandient, zijn ze vaak wispelturig en onbetrouwbaar in hun acties. Dit klinkt allemaal onheilspellend voor mij. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 2 oktober Rapport Share Geplaatst 2 oktober heb jij een frontaal syndroom dan? wat de AA denk ik bedoelt is dat je geen rem hebt qua drank inname. en die rem is blijvend stuk. je zult het dus niet/nooit matig kunnen. dan is definitief stoppen eigenlijk de enige goede optie. want doordrinken is dan uiteindelijk dooddrinken. zo begreep ik die uitdrukking. Zbb reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 3 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 3 oktober 5 uur geleden zei lady jane: heb jij een frontaal syndroom dan? Ik ben wel dikwijls ergens tegenaan gebotst met mijn hoofd, maar ik vermoed wat de artsen bedoelen is dat door de alchohol mijn voorste hersenen zo beschadigd zijn dat ik in totaal geen rem meer heb . Niet alleen in de alchohol maar ook in snoepen , ook mijn gevoelens niet onder controle heb . Heb jij gelezen of gehoord van "het paard en de ruiter " ? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 3 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 3 oktober 6 uur geleden zei lady jane: wat de AA denk ik bedoelt is dat je geen rem hebt qua drank inname. en die rem is blijvend stuk. je zult het dus niet/nooit matig kunnen. dan is definitief stoppen eigenlijk de enige goede optie. want doordrinken is dan uiteindelijk dooddrinken. zo begreep ik die uitdrukking. Dat bedoelen de mensen van de AA daar inderdaad mee denk ik. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 3 oktober Rapport Share Geplaatst 3 oktober 3 uur geleden zei Claudius: Heb jij gelezen of gehoord van "het paard en de ruiter " ? nee. maar net gegoogled en snap de uitleg op medischcontact.nl wel. en ze spreken daar over het vooroordeel tegen verslaafden, die je overal, en dus ook in de hulpverlening tegenkomt. En ook die snap ik, want heb ik zelf ook wel als mens zijnde. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 3 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 3 oktober 4 uur geleden zei lady jane: nee. maar net gegoogled en snap de uitleg op medischcontact.nl wel. en ze spreken daar over het vooroordeel tegen verslaafden, die je overal, en dus ook in de hulpverlening tegenkomt. En ook die snap ik, want heb ik zelf ook wel als mens zijnde. Ik heb het over dit. https://vad.be/artikels/waarom-is-een-verslaving-moeilijk-te-doorbreken/ "" Metafoor van paard en ruiter Het twee-systemen-model is gemakkelijker te begrijpen in beeldspraak. In deze brochure stellen we het automatische systeem voor door een paard en het bewuste systeem door een ruiter. Het bewuste systeem, ‘de ruiter’, zorgt voor de controle op het automatisch systeem, ‘het paard’. Maar bij een verslaving slaat het paard op hol. "" Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 3 oktober Rapport Share Geplaatst 3 oktober dat gaat om dezelfde metafoor, alleen de woorden die gebruikt worden zijn anders. Maar ik lees als voorbeeld van wietgebruik; om te minderen. En daar geloof ik niet zo in. Pas na het stoppen zal de ruiter meer te zeggen hebben, want dan kan het automatische mee veranderen. En een van de krachtigste zinnen; Het ontstaan van verslaving en hoe ermee om te gaan, dient natuurlijk niet alleen vanuit het duale procesmodel begrepen te worden. Heel veel dingen spelen een rol. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 3 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 3 oktober Okee dan spreken we over hetzelfde . Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Leontien87 Geplaatst 3 oktober Rapport Share Geplaatst 3 oktober Rem kapot word ook wel gezien als mateloos zijn. Je bent niet alleen verslaafd aan alcohol maar eigenlijk aan alles. Van alcohol tot online dingen kopen of eten. Mateloos zijn en vaak zonder door te hebben Claudius reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 3 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 3 oktober 15 minuten geleden zei Leontien87: Rem kapot word ook wel gezien als mateloos zijn. Je bent niet alleen verslaafd aan alcohol maar eigenlijk aan alles. Van alcohol tot online dingen kopen of eten. Mateloos zijn en vaak zonder door te hebben Ik denk dat mijn psyhater vooral dit bedoeld . Al koop ik niet veel online. En ik heb het heus wel door dat ik teveel chochlade en suiker verbruik. Vandaar mijn gewicht. Het veel wandelen in de nacht bedoelen ze wel daarmee. Alsof ik dat niet doorhad, ik probeerde op een dag meer afstand af te leggen als wat ik als tienjarige deed. Dat was vijfendertig kilometer en daar was ik nog lang niet aan. Al vertrok ik stipt om middernacht. Het lukt me gewoon niet. Ik mag van de psyhater en verpleging s'nachts niet meer wandelen. Ik moet proberen te slapen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Leontien87 Geplaatst 3 oktober Rapport Share Geplaatst 3 oktober Ja het is gewoon mateloos zijn en waarin dat maakt niet eens uit. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 3 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 3 oktober 2 uur geleden zei Leontien87: Ja het is gewoon mateloos zijn en waarin dat maakt niet eens uit. Oei, is dat dan niet op toepassing voor iedereen? Is iedereen niet mateloos in iets? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 3 oktober Rapport Share Geplaatst 3 oktober ik ben ook mateloos maar doordat ik niet meer drink is mijn bewustzijn daarin groter geworden en kan ik kiezen waarin het gezonder is dan eerder. Ik heb weinig discipline maar ook daar heb ik nu meer zeggenschap. en @Claudius je hoeft niemand iets te bewijzen de omstandigheden zijn nu niet zoals die van vroeger toen je 10 was dronk je niet, at je vast ook niet teveel en nu heb je door je gewicht en leeftijd, samen met die drankjaren juist zuinig te zijn op lichaam en geest. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy1981 Geplaatst 9 oktober Rapport Share Geplaatst 9 oktober De rem is kapot. Heel vaak gehoord inderdaad. Het kan misschien helpen om jezelf ervan te overtuigen dat minderen/matigen niet werkt. Dan kan het denk ik zeker een nuttig en helpend mantra/motto zijn. Als ik naar mezelf kijk, vraag ik me eigenlijk af of die rem het überhaupt ooit gedaan heeft :-) Volgens mij werd gewoon altijd het gaspedaal flink ingedrukt. Vroem vroem. Zelfs de keren dat ik bijvoorbeeld met m'n vriendin afsprak 'maximaal 3, maximaal 5' (en dan grotere glazen kiezen, halve liters, sterker bier. Dan wist ik éigenlijk wel dat het niet zou werken....Maarja! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 9 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 9 oktober @billy1981 Ik gebruik geen alchohol meer, dus dat zit wel goed. Maar ik vrees dat mijn psychiater het over meerdere verslavingen heeft. Zoals bijvoorbeeld suiker en zeker ook eten in het algemeen. En eten is zeker een moeilijke. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 25 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 25 oktober Gisteren nog een lang gesprek met de psyhater gehad en weer kwam die kapotte rem weer te sprake. Maar ze vreest ook voor dementie. Nu ging de kapotte rem vooral in het verschil in gedrag dat zij bij mij opmerkt tegenover 2021. Ik floep tegenwoordig zomaar dingen eruit zonder eerst na te denken over de gevolgen van hetgeen wat ik zeg. Tot nu toe kwam dit meestal wel als grappig over. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
billy1981 Geplaatst 25 oktober Rapport Share Geplaatst 25 oktober Kan het niet ook iets zijn dat met het ouder worden het filter steeds wat meer verdwijnt? Ik zie dat namelijk ook wel eens om me heen zonder dat er denk ik sprake is van dementie. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Claudius Geplaatst 25 oktober Auteur Rapport Share Geplaatst 25 oktober Ja @billy1981 Of het dementie is moet nog uitgewezen worden. Maar ik vrees er wel wat voor. Geen prettig vooruitzicht. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden