Spring naar bijdragen

Ik ben baco


baco168

Aanbevolen berichten

Hoi ,

Ook hier maar aangemeld na stilletjes eerst gelezen te hebben. Herken veel in de verhalen. Mijn besluit was om te stoppen of flink te minderen in 2024 maar aangezien het een erg slechte week is geweest denk ik erover om het nu al te doen. Wel pal voor de kerst maar de kater zelf is erger dan het stoppen nu denk ik zo. 

Of minderen echt wat is weet ik nog niet helemaal stoppen ziet er ook niet heel rooskleurig uit voor mezelf omdat ik ook een sociale drinker ben. Vaak uit en veel weg. Om nu meteen aan de cola te gaan is ook wat. 

Ik lees nog even jullie verhalen en hoop ook dat die me motivatie geven om iets te besluiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Baco.
hier veel lezen is ook erkennen dat minderen maar voor een enkeling is weggelegd>
het is slim om het per dag te bekijken zolang je niet zeker bent wat je wilt
en er wordt altijd aangeraden een flinke periode liefst een jaar, niets te drinken eer
het zelfs maar reeel is om te kiezen voor minderen omdat je systeem er dan pas klaar voor is.
Ik raad je aan het filmpje op youtube te kijken van Els Noorlander, dan begrijp je precies waarom dit is.
Logisch dat nooit meer angst aan jaagt, maar naar die angst luisteren is je verslaving bevestigen en
wat je aandacht geeft, dat groeit he. Dus houd het klein, we hebben op de ditjes en datjes elke dag een dagpact.
Dan beloof je jezelf en je mede pacters die dag niet te drinken. Je doet het zelf, maar het hoeft niet alleen (eenzaam) te zijn.
succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kom erbij, Baco. Als je nu de kersttijd zonder drank kunt heb je meteen al een voorsprong op mensen die per 1 januari stoppen en zich afvragen of het met speciale gelegenheden zoals Pasen en de kerst wel zal lukken. 

Tip: bedenk nu vast welk antwoord je gaat geven als anderen je straks vragen waarom je geen alcohol blieft. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Toch een nieuwe start sinds gisteren gemaakt. Teveel verleidingen. Het te moeilijk vinden om helemaal te stoppen. Na een paar dagen weer het verlangen om ergens van te ontvluchten. De knop wil niet om. Ik voel me hoe stom het ook klinkt erg fijn met alcohol. (De dag erna niet maar het moment zelf) zal later meer typen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Baco,

Lees ik het goed dat je vanaf gisteren niet meer gedronken hebt?
Ik snap dat je het lastig vindt om ineens fris te drinken, als je een excuus wil gebruiken kan je zeggen dat je meedoet aan dry january, en daarna dat die maand je zo goed bevallen is dat je even doorgaat. (Als reactie op jouw eerste bericht)
En als het echt te lastig is, dan toch even andere activiteiten opzoeken. Wandelen, of sporten, of ergens lunchen ipv op stap of de kroeg in. 
 

Drink je om te verdoven? Bij mij is het een combinatie van verdoven en inmiddels een gewoonte. Ik dronk als ik me kut voelde, of juist heel blij, of als ik een zware dag had, of juist een leuke dag. Werk dat goed ging of juist slecht. You name it. 

Als je het moeilijk krijgt schrijf dan van je af, we kunnen elkaar steunen. Mijn moeilijke momenten gaan zeker nog komen, ik ben pas net begonnen. En ik denk dat er bij mij heel wat onverwerkt verdriet en trauma's meespelen dus vrees dat ik dat nog ga merken zonder die alcohol roes.


Sterkte en in hoop voor je dat je goed slaapt en misschien wel fris opstaat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hey @baco168, het is stil op jouw draadje! Hoe gaat het? Heb je dry january doorgezet of wordt het dry february and march etc? Je hoeft toch niet persé nu al een besluit te nemen in wat en hoe je alcohol de baas wilt worden? Het lijkt me belangrijk om voor jezelf eerst dat proces van niet drinken te doorstaan en bij jezelf te rade te gaan wat het je brengt en wat het juist bij je weghaalt. Dag bij dag en een uitglijder niet groter laten zijn dan dat. Ik weet van sommige drinkers dat als ze dan al een keertje een uitglijder maken dit dan het gevoel geeft van "het is nu toch verknald, kan dus net zo goed de hele fles of meer naar binnen gieten". Wát is er dan verknald? Het is toch geen wedstrijd of wedijver? Jouw doel is in beginsel om niet meer zo veel te drinken zoals je gewend was te doen. Als je dan een keertje twee of drie  glazen wijn drinkt en het daarbij houdt en de volgende dag doorgaat waar je was gebleven, ben je nog steeds op jouw pad. Alleen jij kunt voor jezelf bepalen of deze vorm van minderen voor jou hanteerbaar is. Als het dat niet is moet je wellicht de conclusie trekken dat minderen voor jou niet werkt en dan je plan bijstellen hoe jij met drank om wilt/kunt gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...