Spring naar bijdragen

Hallo allemaal, even voorstellen. Ik ben Steven


steven1990

Aanbevolen berichten

Even voorstellen, ik ben Steven ( uiteraard niet mn echte naam). En ik ben er redelijk van overtuigd dat ik een nogal serieus alcoholprobleem heb heb.

Samenvatting: ik drink nu minimaal 300 ml jenever per dag. Met nadruk op minimaal 

Ik ben nu 33, fantastische vriendin, prachtige babyzoon. Zeer goede baan binnen de overheid en toch drink ik. Behoorlijk fors. Het gekke is, niemand heeft iets door.

Ik kom van het platteland waar het normaal was dat ik als puber van 14 in het cafe zat. Tijdens mn studententijd escaleerde het bij vlagen maar niks waar ik me zorgen om hoefde te maken. Ik kon makkelijk maanden lang niks drinken omdat ik topsport beoefende.

Maar sinds ik ben gaan werken is dit veranderd. In het begin waren dit 1 a 2 speciaalbiertjes per avond. Nu is het minimaal 300 ml jenever of nog sterker. Als ik lees wat het gemiddelde forumlid drinkt, bijvoorbeeld een fles wijn per avond, dan denk ik dat valt best mee... Dan drink ik minimaal het dubbele 

Mijn vriendin heeft me een aantal keren betrapt op dat ik stiekem teveel had gedronken. Uiteraard beterschap beloofd maar onder aan de streep alleen maar beter geworden in verbergen. Zij weet nu ook van niks.

Ik weet dat ik moet stoppen/minderen. Ik drink met name tegen stress en om te kunnen slapen. Maar het lukt me niet, als ik niet kan slapen is er altijd nog de makkelijke uitweg van drank. Ik hoop op dit forum genoeg inspiratie en wijsheid te krijgen om het onder controle te krijgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Steven
jammer dat niemand iets door heeft
of te beleefd is om erover te beginnen
maar jij bent natuurlijk de enige die dat zou kunnen
eerlijk worden, hulp zoeken, je vriendin er in betrekken
een goed voorbeeld voor je zoon zijn (later)
goed voor jezelf zorgen
je slaapkwaliteit is zonder drank zoveel beter
Door de afhankelijkheid te voeden
houd je die in stand
Misschien kan het filmpje van Els Noorlander je motiveren?
33 goed bestede minuten, je bent het waard!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom steven , wat mij heeft geholpen om de alcohol de baas te worden , zijn dit forum en alle boeken lezen en of podcast luisteren wat een verslaving met je doet . Hoe meer inzicht,  hoe sterker dat je wordt .  Er is hier op het forum een dagpact waar je met jezelf afspreekt de komende 24 uur niet te drinken, dat is te overzien . Iedere dag , vandaag niet ! Begin met niet in huis halen en de eerste niet nemen,  succes 

Je zit nu op een glijdende schaal naar beneden , hoog tijd om te keren . 

Je kan ook een afspraak maken met je huisarts , echt het helpt . Schaam je niet , er zijn er echt heel veel met een alcohol probleem,  tis juist sterk dat je op eigen kracht eruit wil gaan komen.  Je moet het zelf doen maar het hoeft niet alleen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Steven,

Allereerst goed dat je de stap neemt om verandering te brengen in je drankgebruik. Zelf heb ik me een week geleden aangemeld op dit forum en ik ben verbaasd over hoeveel min of meer vergelijkbare verhalen ik hier tegenkom. Ik ben iets ouder dan jij, maar verder heel herkenbare situatie: gelukkig gezin, goede baan overheid, alles op orde etc. Ben erachter gekomen dat daar een term voor is: 'functionerend alcoholist'. Ik dacht ook altijd dat men het niet doorhad, maar inmiddels durf ik dat te betwijfelen... Mijn leidinggevende vroeg bijvoorbeeld vorige week heel subtiel naar mijn drankgebruik. En blijkt mijn schoonzus onlangs haar zorgen over mij te hebben besproken met mijn vrouw (nav mijn zwager die ook heel veel drinkt). Maar goed, dat is natuurlijk niet van belang. Het gaat erom of je zelf vind en ervaart dat je teveel drinkt en een probleem hebt met alcohol. En dat geeft je zelf aan, en daarom ben je ook op dit forum terecht gekomen.

Is er een bepaalde drempel voor jou om contact op te nemen met je huisarts? Dat zou een hele goede eerste stap zijn, ook omdat je de aanleiding van je drankgebruik in beeld hebt (stress en niet kunnen slapen). In mijn geval is de huisarts een goede bekende van de familie, mijn vrouw en zwager dus durfde ik die stap niet te maken -en ook speelt schaamte ook een rol. Daarnaast werk ik met een psycholoog aan mijn herstel na een burn-out en heb ik bij haar open kaart gespeeld over mijn drankgebruik. Daarom heb ik gekozen voor een ondersteunend online behandeltraject wat ik volg. Wellicht is dat voor jou ook een goede optie, als je zoekt op Google kom je al snel verschillende opties tegen. Voordeel kan zijn dat dit niet via de huisarts gaat (dat geldt in ieder geval voor het online traject wat ik volg).

Net zoals jij hield ik de optie 'minderen' ook nog in gedachten. Inmiddels weet ik -en ook gesterkt dankzij de verschillende ervaringen van forumleden hier- dat minderen in ieder geval voor mij niet gaat werken. Dat wordt toch weer elke keer een onderhandeling en het stemmetje in mijn hoofd zegt altijd 'eentje kan toch wel?' en voordat je het weet ben je weer terug bij af. Ik voel al na een week geen drank de goede effecten ontstaan, veel meer energie, geen katers, niet continu bezig zijn met waar, wanneer ik weer kan drinken, geen onderhandeling met mezelf, etc. Maar wat ik ook teruglees is dat dat een 'knop' is die echt in je hoofd om gaat. Dat is een eigen zoektocht en overweging die voor iedereen anders verloopt.

Mijn vrouw heb ik gisteravond nadat ik een week gestopt ben verteld over mijn drankprobleem en de hulp die ik erbij heb gezocht en zij reageerde verrassend positief: opgelucht en heel begripvol. Het leverde een heel mooi en open gesprek op, ook over wat nu echt belangrijk is in het leven, wat drank wel of niet toevoegt en de vrijheid die het mij geeft om niet meer met drank bezig te zijn. Dat heeft mij ook echt opgelucht, nu kan ik samen met haar de nieuwe reis beginnen van een leven zonder alcohol. En daar heb ik steeds meer zin in! @lady jane stelde mij de vraag, waarom ik mijn vrouw niet eerder had betrokken. Die vraag kan ik nu ook aan jou stellen. Ze zal zich misschien wel buitengesloten voelen en ze kan je enorm tot steun zijn in het omgaan met je alcoholprobleem. Zelf zag ik er erg tegenop om het er met mijn vrouw over te hebben maar heeft me dus enorm gesterkt. Maar misschien is deze vraag nu helemaal nog niet relevant, ik reageer op basis van mijn eigen ervaringen afgelopen week ;)

Ik wens je veel succes Steven, jij en je gezin verdienen de beste versie van jezelf! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 6-11-2023 om 00:29 zei steven1990:

Even voorstellen, ik ben Steven ( uiteraard niet mn echte naam). En ik ben er redelijk van overtuigd dat ik een nogal serieus alcoholprobleem heb heb.

Samenvatting: ik drink nu minimaal 300 ml jenever per dag. Met nadruk op minimaal 

Ik ben nu 33, fantastische vriendin, prachtige babyzoon. Zeer goede baan binnen de overheid en toch drink ik. Behoorlijk fors. Het gekke is, niemand heeft iets door.

Ik kom van het platteland waar het normaal was dat ik als puber van 14 in het cafe zat. Tijdens mn studententijd escaleerde het bij vlagen maar niks waar ik me zorgen om hoefde te maken. Ik kon makkelijk maanden lang niks drinken omdat ik topsport beoefende.

Maar sinds ik ben gaan werken is dit veranderd. In het begin waren dit 1 a 2 speciaalbiertjes per avond. Nu is het minimaal 300 ml jenever of nog sterker. Als ik lees wat het gemiddelde forumlid drinkt, bijvoorbeeld een fles wijn per avond, dan denk ik dat valt best mee... Dan drink ik minimaal het dubbele 

Mijn vriendin heeft me een aantal keren betrapt op dat ik stiekem teveel had gedronken. Uiteraard beterschap beloofd maar onder aan de streep alleen maar beter geworden in verbergen. Zij weet nu ook van niks.

Ik weet dat ik moet stoppen/minderen. Ik drink met name tegen stress en om te kunnen slapen. Maar het lukt me niet, als ik niet kan slapen is er altijd nog de makkelijke uitweg van drank. Ik hoop op dit forum genoeg inspiratie en wijsheid te krijgen om het onder controle te krijgen.

Dag Steven. Misschien zou het je motiveren om eens een bloedonderzoek te laten doen en eventueel een echo. Dat heeft mij in ieder geval wel aan het denken gezet en heb het aangepakt, vanwege de bloedwaarden en steatose.
 

Ik kan mij indenken dat jouw lever er ook niet meer frisjes uitziet met 20 borrels per dag. Het loont de moeite er aan te werken. 


Ik ben net weer wakker uit een diepe gezonde slaap die ik in al die jaren nooit had. Fantastisch! Probeer het eens en sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allen veel dank voor de reacties. Ik heb mee zitten lezen en moed moeten verzamelen om te reageren.

De lezing van Els Noorlander ga ik zeker bekijken.

Ik geloof oprecht niet dat iemand iets doorgeeft. Op werk sta ik hoog op de nominale voor een promotie. Maar munik ook dagelijks zo veel drink heeft mn vriendin niks door. Nadat mn vriendin mij in het verleden betrapt had heeft ze heel duidelijk gemaakt dat dit drink gedrag niet kan, waar ze volkomen gelijk in heeft. Omdat ik in het verleden haar er buiten heb gehouden vind ik het moeilijk om nu eerlijk te zijn. In haar familie komt alcoholmisbruik voor, ook met huiselijk geweld. Dus voor haar is dit een behoorlijke trigger. Dus mn vriendin hierin betrekken vind ik lastig.

Hulp zoeken via mn HA vind ook een lastige. Ik kom uit een langdurig zorgtraject waarbij ik bijna 2 jaar bij een psycholoog heb gelopen zonder dat het enig effect had. Daar komt bij, vanwege eerdere psychische klachten gebruik ik benzo's. Ik ben bang mn recepten kwijt te raken als ik open kaart speel.

Gezien de debiele hoeveelheden heb ik besloten eerst af te bouwen, ook in het kader van medische veiligheid. Het klinkt misschien stom,  maar ik heb vandaag "maar" 200 ml gedronken. En ja daar ben ik trots op, hoe marginaal het ook mag lijken voor mij is dit een mijlpaal.

Dit gaat niet makkelijk worden maar mijn plan is om eerst alcohol de deur uit te doen en dan de benzo's. 

Een medische check zie ik niet zitten. Dit uit pure angst. Misschien dat ik dat na tijdje durf als ik gestopt ben. Maar nu durf ik dat eerlijk gezegd niet. Zo stom, voor mn werk onderhandel ik over miljoenen maar een simpele check bij de HA durf ik niet. Gek hoe het brein soms werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik lees steeds weer angst/bang/lastig.
Hopelijk snap je dat juist de drank dit veroorzaakt?
Je zakt steeds verder weg in jezelf voor de gek houden.
En daardoor ook anderen.
Begrijpelijk ben je trots nu omdat je minder drinken lukte.
Ik gun je dat je je plan kunt uitvoeren.
En ook dat je, mocht dat tegenvallen, toch de moed vindt
dit te erkennen en hulp te zoeken erbij. Het hoeft niet alleen.
Het hele drankgebeuren herinner ik me als één groot eenzaam proces.
Wacht niet te lang met dat filmpje zou ik je aanraden succes!:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het gaat met ups en downs. De ene dag lukt het me prima om gewoon een ( standaard glas 150 ml)  glas wijn te drinken samen met mn vriendin. Lekker in slaap te vallen, niks aan de hand.

Vannacht kan ik de slaap niet vatten en ben ik een fles wijn verder. Sterke drank heb ik wel de deur uit gedaan.

Op zich zit er een stijgende lijn in, ik eet gezond, drink genoeg water en sport inmiddels weer minimaal 3 x per week. 

Maar eerlijk gezegd valt het me zwaarder dan gedacht, ik heb behoorlijk last van fysieke ontwenningsverschijnselen, trillen, hartkloppingen etc. Die schuif ik nu nog weg onder het afbouwen van medicatie, met gelukkig dezelfde symptomen. Maar ik weet waar ik het voor doe, dus langzaam maar zeker ga ik er komen. 

Eenzaamheid is wel een ding. Doordat ik er voor nu met eigenlijk niemand over kan praten is het taai. Gelukkig biedt dit forum wel herkenning en sterkt het me om er iets aan te doen en langzaam maar zeker te stoppen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 7-11-2023 om 23:38 zei steven1990:

Omdat ik in het verleden haar er buiten heb gehouden vind ik het moeilijk om nu eerlijk te zijn.

wie houd je voor de gek Steven?
Die stijgende lijn gaat golven en voor je het weet..........

 

Op 7-11-2023 om 23:38 zei steven1990:

De lezing van Els Noorlander ga ik zeker bekijken.

misschien nu dan?
je kunt die zeker in het begin, niet vaak genoeg bekijken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Steven. Welkom hier. Zelf zit ik hier nog maar minder dan een week. Ben afgelopen Maandag -met lood in mijn schoenen- naar de huisarts gegaan en voor het eerst om hulp gevraagd. Er over praten luchtte eigenlijk al op maar was emotioneel. Bij thuiskomst voor het eerst gaan googlen en op https://www.alcoholinfo.nl/verslaving/verslaving-alles-wat-je-moet-weten de hele site geabsorbeerd. naar wat doorgooglen kwam ik op deze site en me aangemeld op dit forum en nog geen seconde spijt van. Nagenoeg alles in jouw verhaal herken ik (verbergen, je staat alleen, angst of stoppen wel lukt, angst voor een "nieuwe toekomst". De laatste maanden dronk ik......... minimaal 2 flessen per dag maar ook wel eens 3 of iets meer. Ik weet ook zeker dat ze op het werk niets vermoeden. Door soms vanaf thuis te werken en regelmatig smiddags vrij te nemen was het mogelijk om "gewoon" door te werken. Je hebt steeds meer nodig om in dezelfde "fijne" roes te komen. Maar als je wakker wordt is de klap des te groter. Dan voel je je slecht, schuldig, negatief. Maar als je om 13:00 weer thuis bent, dan komt alles weer goed want je hebt de drank weer. Maar het sloopt je. Vandaag is mijn 7e dag Zonder druppel en gaat boven verwachting goed. Mijn advies zou zijn om te proberen niets te pakken en het ook niet in huis te hebben. Want mijn ervaring en wat ik hier steeds lees is dat 1 glas er 2 worden, en dan 3 en 4. En waarom dan morgen niet weer ? En overmorgen ? Dan ben je weer terug bij af. Je bent nog zo jong, pas 33, hebt een fantastische vriendin en een kindje en doe het voor jezelf en ook voor hen. Jij bent het waard en zij ook. Blijf ook gerust hier posten want je helpt er anderen mee en het kan je zelf ook weer steun geven. Fijn weekend ! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@steven1990

Natuurlijk gaat het met ups en downs. Dat betreft elk veranderingsproces. Belangrijk is dat de uiteindelijke som up zal zijn. Ik kan me namelijk niet voorstellen dat nuchter en niet dagelijks grote hoeveelheden drinken enige downs kan geven. Wat jij benoemt, het moeilijk kunnen slapen, somberheid en eenzaamheid wordt niet veroorzaakt door het niet drinken. Dat is iets wat van jouzelf is en zich om wat voor reden dan ook in jou heeft genesteld. De alcohol bedekt deze emoties.

Je handelt in miljoenen zeg je, maar jezelf handelen kost je blijkbaar heel erg veel moeite en inzicht. Daar heb je geen kaas van gegeten. Misschien iets om je in te gaan verdiepen? Kennis in jezelf te ontwikkelen? Groei door te maken? Dat zou nog es dé miljoenentransactie van je leven kunnen worden!

Goed te lezen dat je de medicatie aan het afbouwen bent! Ik vroeg me al af hoe je dit met alcohol kon combineren.

Ik begrijp dat je jouw proces niet met je partner hebt besproken? Is dit een achterdeur? Zelf denk ik dat het een heel goede stap zou zijn om dit wél met haar te bespreken. Behalve dat zij de hele situatie en jou beter zal begrijpen zet het ook de deur open naar goede gesprekken met elkaar. Samen een gezamenlijke vijand bestrijden (ja, jouw drinken is óók een vijand van haar en jullie kind) maakt jullie samen sterker. Het zal je ook helpen in je eenzaamheid. Het delen van één kussen met iemand die niet weet wat er werkelijk in je omgaat maakt eenzaam. Daarbij sluit je haar buiten. Is dat echt wat je wilt?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Steven,

Die stijgende lijn, dat klinkt positief maar waar baseer je dat op als ik vragen mag? Ups en downs, waar wil je uiteindelijk naar toe? Ik vermoed naar helemaal niet meer drinken, heb je daar een plan voor? Het ontwennen van je lichaam kan heftig zijn, maar een extreem geval daargelaten kan je bij alcohol in een paar dagen veilig afbouwen naar de nul.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...