Spring naar bijdragen

vrijdag 6 oktober 2023


Oskar

Aanbevolen berichten

Als je jezelf trouw wilt blijven, biecht je het op, net als hier.
Liegen en sjoemelen hoort bij het drinkgedrag, en je komt hier en
bij de AA om juist daar vanaf te komen. Je houdt jezelf voor de gek
door niet eerlijk er in te zijn.  En ja, ik weet dat ik een moraalridder ben vaak,
maar ik vocht tegen mezelf meer dan tegen de drank toen ik daarmee sjoemelde.
En hoe anderen met mij omgaan is aan hen, dat probeer ik mezelf niet aan te trekken.
Dat lukt veel beter, maar natuurlijk blijven we daar wel kwetsbaar in, kritiek incasseren.
Die ander bedoelt het vast goed @Spirit je kunt hem zeggen dat jij daar niet mee geholpen bent
en kijken wat dat dan weer oplevert (voor jou). Anderen die misschien juist door dat huilen dichter
bij hun eigen kwetsbaarheid komen,  kan het juist wel helpen. Schuld en schaamte die loskomen dan, horen
m.i. ook in het proces thuis. Voor de een zijn het helpende gevoelens en voor de ander niet.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk ook zeker dat je eerlijk moet zijn tegen je AA-groep, anders lijkt het me niet veel nut hebben daar deel aan te nemen. En ehmmm als ze je een beetje kennen, kunnen ze wellicht aan je zien dat het niet helemaal gegaan is zoals je gepland hebt?

En tja die persoon bedoelt het ongetwijfeld goed, maar ehm...Die kan je dan ook wel even een lesje feedback geven. Ook heel goed bedoeld ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Spirit ruim een maand geleden ging ik met lood in mijn schoenen naar mijn groep, om op te biechten dat ik een terugval had gehad.  De opluchting was groot en door eerlijk te zijn kon ik uit schuld en schaamte blijven. Voor mij noodzakelijk om de draad weer echt op te pakken.  Ik had  allerlei scenario's bedacht om het niet te doen. Ofwel het smoezenboek, mezelf voor de gek houden.  Ik weet zeker, dat dat weer voldoende aanleiding zou zijn voor een volgende terugval. Oud gedrag, waar ik niet in terug wil komen.

Je zou jezelf echt tekort doen, door het niet te vertellen.  Als je bang bent voor oordeel oid (wat eigenlijk niet kan/mag in een AA groep) zou je ook kunnen zeggen: ik wil het alleen melden en niet dat iemand reageert.  Ook geen goedbedoelde adviezen. Gewoon niet.  KMW gewenst :rose:

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...