Spring naar bijdragen

Op naar alcohol vrij


Itsme83

Aanbevolen berichten

Goedemiddag, 

Vandaag voor mij dag 14 zonder alcohol. Al een hele tijd was ik klaar met mijn drank gedrag, dat bestond uit elk weekend drinken. 's ochtends tegen mezelf zeggen: Vandaag drink ik niet en dan rond 17 uur een onweerstaanbare trek in wijn hebben. Het bij één wijntje willen laten, maar toch de fles leeg of bijna leeg. Afspreken om dan alleen met gelegenheden te drinken, maar dat dan toch niet nakomen. 

Ik ben al eerder langere periodes gestopt, waarvan mijn langste periode ruim 100 dagen. Dit jaar had ik geen zin in een vakantie wat zou voelen als één lang weekend; wachten op een acceptabel tijdstip om te beginnen met drinken, teveel erbij snaaien en slecht slapen. De laatste pogingen begonnen telkens met het voornemen om een paar weken voor de vakantie te zijn gestopt, dat lukte me niet.

Maar nu bij deze poging voelt het anders. Ik ben zo ongelooflijk klaar met mijn gedrag, de afspraken die ik op dit gebied niet met mezelf kan maken, het slechte slapen, het niet kunnen afvallen. En voel me, op dit gebied een slecht voorbeeld voor mijn kinderen. 

Ik heb nu 3 weken vakantie, 2 weken niet gedronken en heb ontzettend veel zin in een heldere vakantie, zonder katers en slecht slapen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom op het forum, Itsme83.
Een goed besluit. Ik begon ook tijdens een vakantie, in het wijnland Frankrijk nota bene. Dat ging eigenlijk gemakkelijker dan ik verwacht had en sindsdien heb ik ook helemaal geen alcohol meer gedronken, al zeven jaar inmiddels. Wat vooraf ging lijkt op wat jij beschreef, met herhaalde pogingen waaronder een van drie maanden waarna ik toch weer in het oude drinkpatroon terugviel. Ik hoop dat jij nu ook de knop echt om weet te zetten, want helemaal zonder gaat het veel gemakkelijker dan als je het af en toe toelaat, en op den duur mis je het ook niet echt meer. Ik tenminste niet.

Actief met een heldere toekomst bezig zijn hielp mij ook, meer dan terugkijken en het gevoel in stand houden dat ik iets zou missen. Kijk wat je wilt veranderen, wie je wilt zijn, wat je wilt doen met de vrijgekomen tijd en het uitgespaarde geld. Uitvinden wie je in de kern van je eigenlijke persoon bent en daar ruimte aan geven, zonder verdoving en misplaatste grappen.

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zei het ook al in een ander draadje, maar ik ben moe, moe, moe. Pffff.... Het is dat de poezen hier 's ochtendsvroeg achter elkaar aan door het huis rennen en dat ik er dan wel even uit moet, maar daarna duik ik zo m'n bed weer in en slaap ik door tot 9:30 of 10:30. Het is ook wel de vakantie die mee speelt en dat ik net 2 maanden geleden met een nieuwe baan ben begonnen. Ik probeer om de dag te sporten en elke dag te wandelen. Hoop dat die vermoeidheid snel een beetje wegtrekt.
Gisteren met man en kinderen een visje gegeten aan zee en toen had ik wel echt zin in een glas wijn toen we naar huis reden, maar toen ik thuis kwam heb ik een lekker rondje gelopen, met het luisterboek van Allen Carr; Stoppen met drinken. 
's Avonds kreeg ik mijn 2 weken alcoholvrije badge in de app en was ik toch wel weer trots dat ik niks gedronken had!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moeheid is een bekend verschijnsel bij mensen die stoppen met alcohol. Ik had het ook. Het nam geleidelijk weer af, al duurde het wel een maand of drie voordat het helemaal weg was, maar dat verschilt van persoon tot persoon. Anderen spreken van weken. Het geeft aan dat je lichaam hard aan het werk is gegaan om te ontgiften en alles weer in een normaal evenwicht te krijgen. Zie het dus als een positief effect.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Its’me ik ben benieuwd hoe het met je gaat? Ik sta op het punt om op vakantie te gaan as woensdag en ik heb dit jaar ook al meerdere stoppogingen gedaan en ben er zooo klaar mee. Ik denk ook aan alcoholvrije vakantie en daarna een alcohol vrij leven. 
Groetjes Margy

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Margy. Hier gaat het goed. Gisteren zat ik op 3 weken alcoholvrij. Natuurlijk vind ik het af en toe wel lastig, zoals eergisteren gingen we hier naar de Duitse supermarkt en ik zat wel even te kwijlen bij alle Duitse flessen wijn die ook nog eens een stuk voordeliger zijn dan in Nederland. Het voordeel is dat mijn man niet drinkt, dus ik voelde me eigenlijk genoodzaakt om weer door te lopen. Ook heb ik me aangemeld bij de weekpact, ook een stok achter de deur om toch niet te drinken. 

Ik heb wel een fles alcoholvrije wijn meegenomen van huis, de Viverty Sparkling vind ik wel lekker. Komt natuurlijk niet in de buurt van wijn maar het is even iets anders dan spa rood en niet gelijk cola ofzo. 

Mijn grootste drijfveer was ook dat ik er helemaal klaar mee was, het afvallen (wat echt wel nodig is) echt niet lukt met elk weekend wijn en chips en ik geen vakantie wilde dat zou verlopen als één lang weekend, wachten op een acceptabel tijdstip om te gaan drinken, teveel eten, slecht slapen, brak wakker worden, me 's nachts voornemen de dag erna niet te drinken, maar toch weer exact hetzelfde te doen. Wat dat betreft wel meer mentale rust. 

Heel veel succes! Jij kan het ook! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 dagen alcoholvrij. En zo voelt het ook echt: Vrij van alcohol! Ik luister nog steeds naar het boek van Allen Carr, Stoppen met alcohol. Wat een treffende teksten staan daar in. Zoals dat je denkt dat alcohol voor ontspanning zorgt, maar juist omdat je alcohol drinkt ervaar je dat zo, die schommeling veroorzaak je zelf of worden veroorzaakt en in stand gehouden door de alcohol. Iemand die immers geen alcohol drinkt heeft het ook niet nodig om te kunnen ontspannen (ik ben alweer een stukje verder en kan de tekst niet kopiëren, omdat ik alleen het luisterboek heb) 

Morgen gaan we weer richting huis, maar ik ben erg trots op mezelf dat ik voor een vakantie zonder alcohol heb gekozen. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat stapelen die dagen lekker snel op zeg!

Je mag absoluut supertrots op jezelf zijn!! En wat fijn en helpzaam dat de teksten van Carr zo goed bij je werken. Echt heel prettig als je die redeneringen kan gebruiken om jezelf nieuwe gedachten en logica aan te leren en toe te passen. En dan is het straks aan jou (en natuurlijk ook aan mij en een ieder hier) om die goed voor ogen te houden als er even een kink in de kabel komt en er ergens een stemmetje in je begint te praten hele andere 'logica'. Goed dat je daar dan op dat moment genoeg antwoorden klaar hebt liggen.

En ehhh dat copy/pasten van die teksten, ik raad de lezers hier lekker aan om het boek (en vele andere boeken) zelf te kopen en uit te vogelen welke gedeeltes ervan hun kunnen helpen :-)

Ook fijn voor de schrijvers of naja de nabestaanden in dit geval :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pfff @billy1981 daar wil/durf ik nu nog niet aan te denken dat er een moment komt dat het lastig wordt. Ik merk jouw reactie wat bij me los maakt en dat ik ben best bang ben om weer in die valkuil te trappen. 

Niet dat ik nu helemaal geen zin meer heb ik wijn, die momenten zijn er echt nog wel, maar ik ben klaar met de hele afhankelijkheid en daardoor ook met één glas. 

Ik denk dat ik nog een beetje op een roze wolk van het gestopt zijn zit en niet teveel wil nadenken over andere gedachten.

Mijn vorige stoppingen, of ze nou 15 of 100 dagen duurden, waren met veel pijn en moeite van wilskracht, afzien en aftellen. Zo sta ik er op dit moment nog niet in. De vorige keren moest ik stoppen, dit keer wil ik stoppen. Gestopt zijn! 

Maar ik blijf hier zeker schrijven, ook als het moeilijk wordt. 

bewerkt door Itsme83
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag 1 maand gestopt :wub:

Voelt zo goed! 

Gisteravond was ik met mijn gezin bij Noorderzon (2 wekelijks festival in de zomer in het Noorderplantsoen in Groningen met live muziek, theater, kunst, lekker eten en drinken) en ik heb genoten van de alcoholvrije avond. Ik heb gekozen voor een mocktail (nou dat was net een frisjes, haha dus dat vind ik zonde van het geld, dan neem ik wel een spa citroen de volgende keer) en heb de alcohol zeker niet gemist. 

Tuurlijk wel even terug gedacht aan de jaren dat we daar 's avonds lekker lang zaten te borrelen met vrienden tussen de gezelligheid. (maar de idiote dingen die ik daarna door de wijn heb gedaan, schieten dan niet direct door m'n hoofd) maar ik heb de wijn dit jaar niet gemist!

Op naar maand 2!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed! Ga zo door!!

Ga je iets doen om jezelf extra te belonen? 
 

Heb net je verhaal gelezen en lijkt in een aantal opzichten wel beetje op die van mij. Ik ben alleen nog maar kort gestopt (5 dagen). En mijn man drinkt ook (alleen niet problematisch). Dat maakte het voor mij misschien ook wel makkelijker om te drinken. Je koopt het allebei, trekt samen die fles open, drinkt op dezelfde momenten. Hierdoor voelde het voor mij misschien iets minder problematisch. Ik viel hierin minder op dan wanneer ik de enige zou zijn geweest die dronk. Had jij dat niet?  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mezelf even op een cadeautje getrakteerd :D

Bedoel je dat het problematischer voelde, omdat mijn man niet drinkt? Nee, ik had dat totaal niet. Ben er zo aan gewend dat mijn man niet drinkt en ik kom uit een Bourgondisch gezin waar wel alles met wijn werd gevierd. Ik herken mijn drankgebruik ook wel echt in dat van mijn vader. Zeker niet elke dag, maar wel een lekker glas wijn in het weekend en net iets te veel met familiegelegenheden. 

Tot een aantal jaren terug had ik zelf ook geen problemen met mijn drankgebruik en mijn man ook totaal niet (dat heeft hij nooit gehad) maar sinds de Corona periodes ben ik ruim 10 kilo aangekomen, wat ik er maar niet af krijg en dat begon me allemaal behoorlijk tegen te staan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...