Spring naar bijdragen

Voorstellen


Anitawest

Aanbevolen berichten

welkom Anita
waarschijnlijk heeft elk van ons in de ontkenning gezeten
ik gebruik het woord alcoholist niet voor mezelf, en dat
ga ik ook niet doen. Ik had wel degelijk een alcohol probleem.
En dit forum heeft me daarbij geholpen, zo blij, dat ik niet meer "hoef".
succes met hoe jij dit aan gaat pakken.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen Anita,

Voor mij was het ook een lange weg voordat ik de knop om kon draaien. Jarenlang steeds meer drinken en keer op keer halfslachtige pogingen om te minderen of te stoppen. Dat mislukte uiteraard grandioos, zonder uitzondering.

Ik besefte op een gegeven moment dat minderen, of een tijdje stoppen, wellicht mogelijk was, maar de ervaring leerde dat ik altijd weer terugviel in mijn oude patroon: dagelijks weer teveel drinken. Ik had daarom twee keuzes: 1) ofwel doorgaan op die manier en de rest van mijn leven worstelen met drinken, stoppen, minderen, weer teveel drinken, schuldig voelen, geld uitgeven, kotsmisselijk voelen, stiekem gedrag vertonen, walgen van mezelf, et cetera. Of 2) helemaal stoppen. Maar dat laatste vond ik bijzonder definitief. De gedachte dat ik nooit meer iets zou drinken. Zou het leven nog wel interessant blijven? Zou ik zonder die roes kunnen?

Nou dat kan. Maar ik ga geen hiep hiep hoera verhaal oplepelen. Ik miste de roes wel. Ik miste het vooruitzicht van een lekker glas wijn in de avond, of beter gezegd, een lekkere fles of meer. Ik kan er van af blijven, relatief makkelijk, maar de belofte van een roes miste ik met name in het begin wel.

Ik heb constant een lijst met voordelen van niet drinken paraat in mijn achterhoofd. Er zijn er zoveel, die ga ik niet allemaal opnoemen (mocht je geïnteresseerd zijn, lees mijn draadje). Die lijst zet ik in wanneer aan het begin van de avond die aloude behoefte aan drank voorzichtig om de hoek komt kijken, en voor mij werkte dat erg effectief, met name de eerste maanden.

Zo langzamerhand begint de alcohol te verdwijnen uit mijn gedachte. Ik ben er trots op dat ik eind 2022 pertinent ben gestopt en sindsdien geen druppel meer heb aangeraakt. Het gevoel daarbij is met geen pen te beschrijven, al probeer ik het zo nu en dan wel.  

Ik heb het al eerder gezegd tegen wie het maar wil horen: de beslissing om nooit meer te drinken gaf mij zoveel rust, zoveel duidelijkheid. Mijn zelfbeeld is gigantisch verbeterd. Dat gun ik iedereen. Het enige wat je hoeft op te geven is om nooit meer die rotzooi naar binnen te werken. En daar krijg je alleen maar mooie, gezonde en fijne dingen voor terug.

Succes, groet Maarten

bewerkt door Maarten82
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag,

Waar moet ik beginnen. Ben zoooooo klaar met de alcohol, maar de alcohol (nog steeds) niet met mij... :-( 

Ik word steeds depressiever en dat is voor mij de grootste reden om te stoppen. En de gekke dingen die ik doe wanneer ik nèt dat glas teveel opheb..  (ongezonde) dingen eten waar ik de volgende dag van walg, ex(en) appen, en dan de volgende dag lezen wat ik geschreven heb en het me verdomme niet eens meer  kan herinneren dat ik dat  gedaan heb. Het s'nachts wakker worden in half ontnuchterende staat en mezelf zo ontzettend klote voelen.

Ik heb een moeilijke periode achter de rug op mijn werk. Ik heb 15 jaar met veel plezier gewerkt bij een ICT bedrijf als Office Manager, wat vorig jaar is overgenomen door een Investeringsmaatschappij. Hierdoor zoveel veranderd en een Business Controller boven mij waar ik totaal niet mee klikte. Om een lang verhaal kort te maken; de directeur (waar ik al die jaren met heel veel plezier voor heb gewerkt) die zelf ook weg gaat, heeft mij een super aanbod gedaan, waardoor ik de stap heb durven nemen om weg te gaan. 

En dan kom je thuis te zitten.. Ik heb al jaren moeite om maat te houden met de wijn. De structuur van de werkweek heeft me altijd behoed om echt in de probleemzone te komen. Maar sinds 1 mei is het hek van de dam... Daarbij slik ik al jaren anti depressiva, en die combi kan echt niet. Tenminste niet als je het over flessen gaat hebben...        2 a 3 glazen per avond al jaren was net te doen, maar nu ik de structuur niet meer heb, is de controle compleet weg. Al verschillende malen gedacht dat ik wel kon minderen, maar het lukt me gewoon NIET meer alleen!!!!! 

Ik ben gaan lezen bij wat mensen die gereageerd hebben vandaag, bijvoorbeeld @Dune ik zag dat jij al sinds 2010 lid bent van dit forum. En het helpt jou dus nog steeds... Ik heb me ook aangemeld bij een alcoholcoach waar ik a.s. vrijdag een eerste gesprek mee heb. Het begin is gemaakt.. nu de avond nog door zien te komen..

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat je hulp zoekt Anita. Een van de belangrijkste dingen heb je al bereikt: erkennen dat je een probleem hebt. Ik keek altijd op tegen mensen die doodleuk wisten te melden dat zij nooit alcohol dronken. Zomaar, zonder te weten dat ik elke dag meer dan een fles wijn weg zoop, tussen neus en lippen door vermelden dat zij geen enkele behoefte hadden aan die zooi die mijn leven flink vergalde.

Voor mij lukte het pas echt met stoppen toen ik hardop tegen mijn vrouw zei dat ik niet met alcohol kon omgaan. Dat ik teveel dronk en niet die persoon wilde zijn. En dat ik zeker wist dat ik voor altijd moest stoppen. Niet meer proberen af en toe, geen glas wijn bij een speciale gelegenheid, geen onderhandelingen meer met mezelf over hoeveel, wanneer, wanneer niet. Niet meer liegen over het aantal glazen dat je hebt gehad, geen flessen meer verstoppen en ga zo maar door.

Ik weet dat drinken er voor mij niet in zit. En sinds die knop is omgeramd in mijn hoofd ging er een wereld voor me open. Elke nacht heerlijk slapen, langzaam aan weer gezond worden, fit, sterk, helder. En de trots die je voelt als je weet dat je dat gif hebt overwonnen, je voelt je bijna verheven boven de mensen die het (net als ik vroeger) elke dag toch weer nodig hebben, ware het niet dat ik nog niet zo lang geleden in exact dezelfde rotsituatie zat, en nu weet wat een leven ze kunnen hebben zonder die troep, dus het is eigenlijk meer een soort 'medelijden' bij gebrek aan een beter woord. Ik voel me in ieder geval wel verheven boven mijn eigen oude 'alter zuipego'.

Ik hoop dat je hier wat aan hebt Anita. Jij en ik lijken in dit aspect sterk op elkaar, dus ik weet dat je het kan. Alcohol is voor ons de grootste rotzooi die er is, en elke dag zonder is een dag weer geleefd. Ik hoop dat je de knop kan omzetten. Hou jezelf maar voor: 'wat ben ik toch trots en blij dat ik niet meer drink!'

Heel veel sterkte en kracht toegewenst vrijdag bij je coach. Zet hem op!

Groet Maarten

 

 

bewerkt door Maarten82
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve @cheetah5,

helaas ben ik hier in 2010 begonnen aan mijn reis, maar ben een poos weggeweest wat zoveel betekent als ben weer gaan toegeven aan mijn verslaving. En nu sinds kort, 2 dagen voor mijn 55e vond ik 15 jaar alcoholgebruik of beter misbruik een mooi jubileum. En ben gestopt en nu alweer een maand droog. Mijn gevoelens schieten alle kanten op de  trek overvalt me regelmatig maar de trots de frisheid winnen het toch steeds weer. Ik wil niet meer geleefd worden door de gedachte aan drank. Want… of ik dacht eraan, was aan het drinken of herstellende van wat de drank mijn lichaam aandeed.. kortom. 3/4 van mijn dag was alcohol… wat een ‘waste of time’

nu met alle frisse uren is elke dag tekort voor wat ik allemaal wil (moet)

maar nu over jou, herkenbaar voor velen hier, linksom of rechtsom het gaat maar om 1 ding.

ik haalde hier eerder aan… zowel mijn vader, broertje en man zijn overleden aan kanker. Hun ziekte was behandelen, pijn, bloed, operaties opnames  onderzoeken en nog veel meer. Ze hebben alles ondergaan om beter te worden. Helaas zijn ze er alle 3 niet meer…

mijn ziekte is te bestrijden door ‘simpel’ de eerste niet te nemen.. zonder bloed en pijn maar met wilskracht!

lieverd wij kunnen dit

virtuele knuffel voor jou

 

bewerkt door Dune
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kippevel (of kippenvel, blijft moeilijk) na lezen van jouw bericht Dune. 

Bizar inderdaad, het idee dat er zovelen een heel zware strijd leveren en dat wij niet "gewoon" de dag kunnen plukken en er dankbaar voor zijn dat we fysiek gezond zijn. Ik zeg bewust fysiek, want ons probleem is natuurlijk dat we ons mentaal niet gezond voelen.

Ik accepteer je knuffel van harte en fijn zo'n warme eerlijke reactie.

Ik ga er vooralsnog echt vanuit dat ik morgen mijn eerste katerloze wake-up heb sinds tijden, maar duik er vroeg in vanavond :blush:

Ik meld me morgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoihoi

Opgestaan vanochtend na een zeer onrustige dag. Hele dag onrustig maar ook lusteloos gevoel. Ik kan me niet ergens toe zetten. Heb ook net gelezen dat het depressieve gevoel (een van de belangrijkste reden voor mij om te stoppen) de eerste periode erger kan worden. Zo voelt het ook wel nu...

Ik doe mee aan een dagpact vandaag en dat voelt wel goed, maar zal blij zijn als ik morgen wat meer energie heb.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Best moeilijk... wat lief dat je ernaar vraagt :rose:, Ik voelde een beetje weinig respons na mijn aanmelding... maar ik houd nog steeds vol!

Er komen dingen extra naar boven nu (laag zelfbeeld) wat ik al die jaren elke dag heb weg gedronken. Ik moet hier echt iets mee. Ben er ook veel over aan het lezen.

En met jou? Wij zijn zo'n beetje gelijk begonnen hier... Dat schept wel een band(je) :) Heb je het bij dat ene glas gehouden op het personeelsfeestje?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, idd. Het schept ergens een band(je) als je dezelfde periode stopt. Vandaar ik benieuwd en vooral begaan ben. 

Nu is het wel pittig hè... Confrontaties met jezelf onder ogen durven zien, gewoon bekijken, aanvaarden en ondergaan zonder ervan weg te vluchten door alcohol. Ik was ruim 3 jaar in therapie (gestalttherapie) waardoor ik redelijke inzichten gekregen heb over m'n innerlijke zelf... Waardoor ik me nu wel 'klaar' voel om te springen... Met een klein hartje weliswaar, wel blij hartje. 

Hier lukt het ook nog steeds om niets in huis te halen. Ik dronk vnl thuis (binchdrinken dagelijks). Ik hou me bewust heel rustig... Vandaag heb ik nog niets gedaan en dat vind ik ook prima... Zolang ik droog blijf en geen craving heb is het goed genoeg momenteel. Vanuit rust groeit ruimte en energie, dat heb ik alvast al goed geleerd. 

Eerlijk??? Op dat feestje heb ik 2 glaasjes wijn gedronken, telkens afwisselend met een cola. Ik werd zodanig gefrustreerd (craving), waardoor ik heel plots vertrok. In de hoop dat ik nog net voor sluitingstijd een flesje wijn kon kopen in de supermarkt... Gelukkig was ik te laat ;) De dag nadien had ik een heel onrustige dag (opgejaagd gevoel, geen geduld,...)

Nu ben ik bezig aan dag 9... Ik zie die 2 glaasjes door de vingers en toch wel trots op mezelf... Kheb nog steeds evenveel goeie moed en motivatie. Het lezen erover helpt me ook. 

Ik geloof erin cheetah, ons zelfbeeld zal een heel pak kunnen groeien zonder die verdoving/vlucht. Ruim 10 jaar geleden heb ik een ruim jaar zonder alcohol geleefd en dat was mijn enigste periode waarin ik zo sterk en dicht bij mezelf stond. Ik verlang daarnaar, want dit voelde zooooooo goed! 

We zijn goed bezig hè. Kwens je een mooie rustige dag toe ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed dat jullie elkaar steunen. Ik weet ook nog steeds met wie ik hier 6 jaar geleden tegelijk kwam . In het eerste jaar paar keer gestruikeld, na een hele droge periode van maanden weer voor gaas gegaan. De dag erop hier mijn misstap gemeld en me op het jaarpact gezet ! Een jaar droog , dat was lekker duidelijk,  na dat jaar , het 2e was moeizamer , omdat ik maar niet wist of ik het nu toch weer kon proberen of toch maar niet .... ik koos voor niet en tik over een paar weken de 5 jaar aan . Ben nog steeds dankbaar voor dit nuchtere leven en juist meer zelfvertrouwen.   Ik was met alcohol de controle kwijt over mezelf en die heb ik nu weer terug , dat geeft zelfvertrouwen.  Veel erover  lezen en hier schrijven heeft mij geholpen.  Daarom kom ik hier nog steeds . Om ook anderen  te motiveren  om de knop om te zetten en te houden . Je bent het waard :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisterenavond bij een vriendin in de tuin gezeten, was het krampachtige gevoel zo zat even, en heb 1 wijntje gedronken. Ik heb ervan genoten en het daarbij ook gelaten. 

Morgen op vakantie naar Kreta met mijn dochter en misschien af en toe dan toch een wijntje... Ik ga kijken hoe dat gaat.

In ieder geval voorlopig even geen dagpact dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...