Spring naar bijdragen

Ik kan soms tijdelijk stoppen maar blijf niet gestopt


Freekie

Aanbevolen berichten

Ik heb eindelijk de moed gevonden om zelf een topic te starten...

Ik ben 36 jaar en ben 4 jaar gescheiden met een co ouderschap. Dit gaat helemaal prima kan goed samen door 1 deur met mijn ex vrouw en dit is ook geen reden om te drinken. Eigenlijk heb ik geen reden om te drinken behalve dan om de kater en het moe zijn na mijn werk weg te drinken nadat ik de avond (of dagen in het weekend) natuurlijk ook gedronken heb. Ik drink al vanaf mijn 15e. Maar de laatste maanden heb ik opeens een soort van kater 2.0... Dan heb ik last van onrust, hoge hartslag en me opgejaagd voelen en dat zonder hoofdpijn want die heb ik eigenlijk de laatste jaren nog maar vrij weinig.

In de 6 dagen dat de kinderen bij mij zijn heb ik het (afgelopen half tot een jaar) voor elkaar gekregen om iig de 3 dagen in de week (want ik breng ze dan naar school) weinig tot niets te drinken. Ik kan dan savonds niet van huis om nieuwe te halen want dan liggen de kinderen te slapen en als ik dan maar 2,3,4 flesjes speciaal bier of halve liters pils heb gekocht dan kan (moet) ik het daar ook bij laten. De 8 dagen zonder kinderen ga ik in principe helemaal los want dan 'mag' het. 

Ik kan ook beter geen krat bier kopen want die is in 2 dagen op, ik worstel met wat ik koop en hoeveel... Dan maar een 4 of 6 pack speciaal bier, maar in de dagen zonder kinderen worden dat er al gauw 2.... En dan zit ik uit te rekenen of een krat bier niet goedkoper was.. Maar uiteindelijk is dat niet zo want gewone pils drink ik als water....Speciaal bier trouwens ook maar daar heb je dan weer geen krat van en als het bier na 9 uur op is dan kan het alleen nog via online bestelling, gelukkig doe ik dit niet zo heel vaak...

Het TT weekend in Assen is net geweest en ik heb voor vanavond 4 halve liters pils waarvan ik er nu nog 2 heb en morgen komen de kinderen en dan probeer ik er altijd voor te zorgen dat bier en Moods sigaren op zijn, zodat ik zonder dat ik wat in huis heb aan mijn 6 dagen kinderen begin. Dit werkt soms vrij goed totdat het vrijdag is... In het weekend mag het weer en gaat het bijna altijd mis.

Als ik bier drink gebeurt er ook niets in huis of tuin en daardoor heb ik altijd een achterstand wanneer de kinderen komen.. Gelukkig heb ik de woensdag in mijn kinderweekend altijd vrij en ben ik de dinsdag wanneer ze komen nuchter geweest dus dan werk ik 'smorgens mijn achterstand weg en sport ik ook. Aangezien ik na 1 biertje niet meer hoef te sporten gebeurt dat lang niet zo vaak als ik wil..

Ik denk dat ik nu wel genoeg heb getypt voor een eerste post. Hij staat nu tenminste  zwart op wit en ik hoop dat ik aankomende vrijdag, zaterdag, zondag gestopt blijf want morgen zorg ik dat er niets in huis is... Want dat is de enige manier om niet te drinken.

En na zondag komt mijn 8 dagen zonder kinderen en ga ik zoals het verleden geleerd heeft waarschijnlijk weer voor de bijl

bewerkt door Freekie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben zojuist naar de supermarkt geweest... Want de 4 halve liters (iets te positief) waren om half 9 al op.... Dit keer gelukkig wel op de fiets had opeens de gedachte dat ik vanavond wel eens tegen de lamp kon lopen.... 6 pack hertogjan  opgehaald waarvan ik nu inmiddels al op de helft zit.. Maar gelukkig is het nu al 10 uur en zijn dit mijn laatste 3 biertjes voor vanavond.

Morgenavond komen de kinderen bij mij en als ik morgen niets koop ben ik morgen alcohol & rook vrij. Voor het roken gebruik ik Nicotine tabletten en die werken erg goed...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb trouwens een verslaving achter de rug....

Toen ik 18 jaar was aantal jaar MDMA, Extacy pilletjes verslaving totdat ik over geen op Speed... ook een jaar... en trouwens altijd Wiet.... Van alles afgekickt omdat de nadelen niet opwogen tegen de voordelen en uiteindelijk blijf je met de alcohol zitten... of te wel altijd bier en roken natuurlijk. Roken kan ik met de Nicotine tabletjes af bouwen...

Maar als je dan zonder kinderen een weekend vrij hebt en naar de kroeg wilt en je bent wel gestopt met roken, ondanks dat je drinkt dan hou ik het niet droog.... extra val kuil voor roken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Niet naar de kroeg gaan, ook al is het 1x in de 2 maand is nog wel een dingetje... Maar als ik niet meer wil drinken dan hoef (moet) ik niet meer naar de kroeg... Pff wat een kak zooi en festivals dan? Grrrr het valt mij zo zwaar om al die dingen te skippen... Terwijl ik weet het is alles of niets! Ik kan namelijk vrij lastig een beetje drinken

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is ook gewoon 1 grote klote zooi.... In ben vorig jaar op 5 december (daar heb ik een filmpje van) bezopen geweest op Sinterklaasavond met kinderen... Toen heb ik op 6 december al mijn bier weggegoten in de gootsteen. Toen ben ik 3 maand alcoholvrij geweest maar ben ik op den duur (lees al die tijd, iets van bagatelliseren) wel weer wiet gaan roken want ja nuchter is ook zo wat.....

bewerkt door Freekie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mijn doel is iig in Augustus ga ik voor het eerst in mijn leven bergen zien in Oostenrijk met beide kinderen. Voorheen gingen we in Duitsland in het Eifel gebied op vakantie. Ik wil deze vakantie geen 2 four-packs leffe bruin drinken per avond. Ik wil deze vakantie alcohol vrij meemaken ook omdat ik het nog al spannend vindt om in mijn 1tje met 2 kinderen de hogere bergen in te gaan. Ik ben daar nu al mee bezig maar als ik nu niets doe dan blijft het doorgaan in het zelfde riedeltje...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bier is op.... Sigaren zijn in principe op, net laatste hijsjes gedaan,,, Tijd om naar bed te gaan, alles is nu op.. Morgen vuilniszakken met met alle blikken in de container gooien...schoon schip , schijn veiligheid papa drinkt niet zoveel... ze moesten eens weten, ze zijn 7 en 9.....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Freekie, wat een strijd kan het zijn hè. Maar het kan ook echt anders, dat je de drank écht loslaat en er vrij van wordt. Zou geweldig zijn voor jou én voor je kinderen en ik gun het je van harte. Hopelijk vind je de motivatie om het leven helder te gaan beleven. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vakantie kan een prachtig omslagpunt zijn. Ook veel leuker voor de kinderen als je er nuchter bij bent. Festivals zonder drank zijn juist wel leuk heb ik zelf gemerkt. Dan kun je echt van de muziek genieten en een beetje meewarig kijken naar al die zuiperds om je heen terwijl je denkt: ach ja, dat deed ik vroeger zelf ook. 

bewerkt door Bob
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Freekie , het vooruitzicht van nooit meer , weerhoudt je steeds om te stoppen . Bekijk het eens van dag tot dag . Zorg eerst dat je eens een hele poos zonder alcohol bent . Dan word het vanzelf helderder om je pad te zien .  

Ik WIL gewoon echt niet meer drinken , maar ook ik d8 in het begin dat mijn leven dan vreselijk saai ging worden. Mijn eerste vakantie zonder de drank was echt oprecht de mooiste die ik me kon herinneren.  Je mindset veranderd , eenmaal los van de verslaving.  Na 6 weken zonder drank stopte ik ook met roken .  Ik wilde nergens meer aan verslaafd zijn . Wat een bevrijding.  Dat gun ik jou ook . Ga lekker sporten in al die tijd dat je normaal zat te drinken. Investeer in je kinderen ze zijn zo groot , je kunt dit allemaal maar 1x meemaken.  Het is zo kostbaar . Je bent 36 , de wereld ligt nog aan je voeten . Kies ervoor te gaan leven ipv overleven.  Je krijgt er geen spijt van .

Succes

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Freekie, heel herkenbaar de schijnveiligheid met kinderen.

Dit leverde mij ook het grootste schuld gevoel altijd op.

En de dagen dat het mag... helemaal losgaan inderdaad, dat deed ik ook.

Op mijn vrije dag zonder kinderen lag ik heerlijk ziek te zijn in mijn bed tot 1500.

Uiteraard die zelfde avond wel weer genoeg bier inslaan en opnieuw drinken.

Toch knap dat je de motivatie kunt vinden om hier wel ergens je verantwoording in te nemen.

Dit betekend dat je kinderen wel zo belangrijk voor je zijn om het op die momenten niet te doen, en dit ook te kunnen.

Dat is knap! Anderzijds weet ik uit mijn eigen ervaring, het is ook de angst dat ze dit aan moeder vertellen en de kans bestaat dat je ze niet meer mag zien.

Ik deed ook altijd mijn blikjes de volgende dag snel weg gooien, en de sigaretten verstoppen.

Het geeft wel een hele stiekeme lading aan je eigen leven.

Als je een keer 1 avond niet drink, terwijl je wel zou "mogen" dan geeft je dat zo'n sterk gevoel de volgende dag!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Allemaal dank voor jullie berichten, heel fijn! Ik heb apart de pc nog even aan geslingerd om te antwoorden. Ik heb vandaag niets gedronken en niet gerookt. Het valt nu achter mee, maar in de kinderweken is het me al vaker gelukt, alleen voor komende vrijdag en zaterdag wordt het wel heel spannend. Maar inderdaad deze dag is dag 1 en elke dag is weer een dag. 

Morgen een vrije dag waar ik altijd heel veel doe, om het achterstallige weekend huishouden/tuin in te halen + sporten!

@Yana Ja het is zeker een hele strijd, begon vorig jaar op 5 december toen ik op 6 december mijn bier leeg gegoten had en een tijdje gestopt geweest ben maar alcohol had ik toen ingeruild voor wiet, wat mij ook zeker een kater geeft en daardoor wordt ik ook introvert.. Terwijl ik dat helemaal niet ben.

@Adri02 Voor mij zijn vakantie juist een extra trigger om te drinken, aangezien je dan de volgende dag vrij bent... Net zoals de vrijdag en zaterdag..

@FonnyJa ik lees hier ook veel herkenbare situaties en gedachten

@BobIk hoop ook dat ik zover kom als je het hebt over festivals.. Mijn vakantie hoop ik nuchter en met iets minder drankkilo's te beleven!

@Francoise Ja als ik niet drink sport ik sowieso veel meer want dat vindt ik erg fijn en geeft me voldoening, maar met een kater en moe sla ik vaker over want dan heb ik meer zin in bier... In de 3 maand dat ik vorig jaar niet dronk maar dan wel weer blowde, voelde ik me wel 'enigzins' bevrijd van de alcohol. Maar op den duur viel ik toch terug omdat wiet op den duur nog minder leuke katers heeft en dat dus ook geen oplossing bleek te zijn.

@SupernovaJe verhaal is heel herkenbaar, op de dagen zonder kinderen heb je toch alleen maar last van jezelf zonder verdere verantwoording. Behalve dan op tijd op je werk komen en zorgen dat je door de weeks niet zoveel drink dat ik mijn baan verlies. Ja het voelt voor mij alsof ik 2 gezichten heb, die met kinderen en die zonder kinderen... Opeens heb je je te vrije leventje weer terug waardoor je nog meer drinkt en na de scheiding sowieso al veel meer begon te drinken. Maandagavond zou mijn eerste avond worden dat ik geen kinderen heb en normaal wel vaak dronk..

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Freekie:

Opeens heb je je te vrije leventje weer terug waardoor je nog meer drinkt...

Met 'vrij zijn' heeft dat niets te maken toch? Afhankelijk zijn van drank, niet echt durven leven, vluchten in een roes...

Stoppen met zuipen is ook en vooral je demonen in de ogen durven kijken en het lef hebben om het leven voluit met alle emoties die daarbij horen te ervaren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat heel sterk wat je zegt!

Met vrij zijn bedoel ik, dat je de volgende dag minder tot bijna geen verantwoording hoeft af te leggen voor hoe je je voelt en daarmee dus direkt ongeremd kan zuipen.. 

Als ik de volgende dag kinderen naar school zou moet brengen (en daarna nog 8 uur werken) dan drink ik niet ongeremd of haal minder tot niets in huis.. 

Mijn demonen kom ik inderdaad (ook in de toekomst) nog wel tegen, eerst komend weekend en volgende week zonder kinderen geen drank en roken, dat wordt een hele beproeving

bewerkt door Freekie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Freekie,

Even gewoon iets wat in mij opkomt.

Je wil zoals ik lees tegelijk stoppen met alles.

Drinken, roken, wiet, en gelukkig heb je sterkere drugs in het verleden al achter je kunnen laten.

Waarom probeer je niet eerst alleen te stoppen met drinken?

De drank geeft een roes waardoor de trek in een sigaret ook groter wordt.

Er zijn dan automatisch meerdere factoren die je onderuit kunnen trekken.

Waarom rook je voorlopig niet gewoon door en geef je jezelf toestemming hiervoor.

Dan heb je die stress niet.

Als het dan een tijdje lukt om van de alcohol af te blijven heb je die valkuil niet meer.

Voor mij gaan vanaf mijn 17e drank en roken ook samen.

Echt tientallen serieuze stop pogingen met roken gehad, en met successen soms.

Successen die altijd weer grote teleurstellingen werden, na weken, maanden of zelfs een keer een jaar.

Mijn aanpak heb ik nu ook zo gedaan, bijna 1 maand van de drank af.

En de trek in het kettingroken is ook minder.

Voorheen bij een aantal six packjes bier, rookte ik een heel pakje van 20 peuken leeg op een avond.

Hier werd de kater uiteraard nog veel heftiger van, van het lichaam waant zich gewoon doodziek .

Alle keren dat ik weer begon met roken was door alcohol gebruik.

Op een feestje, terrasje... of gewoon zin om even lekker fout te doen. Maar altijd door alcohol.

Nu is mijn plan 6 maanden geen alcohol en in de herfst stoppen met roken.

Tot die tijd mag ik lekker sigaretten roken van mezelf nog.

Ik weet als ik 6 maanden geen alcohol op heb, dat dit nooit meer mijn valkuil gaat worden om weer te beginnen met roken.

 

Ook iets voor jou deze aanpak?

 

R

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik waardeer de tips die je mij geeft! 

Ik heb inderdaad al meerdere stoppogingen achter de rug en het ging bij mij ook altijd mis met alcohol... Maar de combinatie geen alcohol en Nicotine zuigtabletten werken bij mij erg goed, zo stop ik elke keer met beide tegelijk. Ik wil namelijk ook niet bij mijn kinderen roken. En de trek kan ik zo onderdrukken totdat ik na een aantal dagen (tot een week) vrijwel geen zuigtabletten meer gebruik. Zodra ik alcohol begin te drinken zijn de zuigtabletten niet genoeg meer en is de aandrang om wel te roken erg sterk.

Ik rook nu ook al 2 jaar lang niet meer op mijn werk, dus ik kan het wel maar elke keer is alcohol de boosdoener...

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Toch denk ik te lezen dat jij erg veel zelfcontrole hebt.

Als je nu al zo met roken om kunt gaan, erg knap.

Vooral de lichamelijke verslaving, om de uiterlijk 2 uur een sigaret willen roken kunnen onderdrukken.

Als zuigtabletten voor jou goed helpen is dat mooi he.

welke gebruik je, misschien voor mij ook een optie om later als ondersteuning bij het stoppen met roken te gebruiken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Voor mij persoonlijk werkt het beter dan pleisters en kauwgom. Nicotine kauwgom smaakt vies, pleisters droom je snachts raar van daarom deed ik die af voor het slapen gaat. Zuigtabletten hebben gewoon een frisse mint smaak, behalve die van 4mg daar proef je wel de nicotine doorheen. Daarom neem ik die niet 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik wilde hetzelfde schrijven als Yana. Je bent 'vrij' en gaat dan drinken omdat het kan. Maar het klinkt allemaal heel dwangmatig, echte vrijheid is het niet. Als je los maakt van die dwang om te drinken lijkt me dat vrijer. Voor mij werkt dat wel zo in elk geval.

Vakantie en drank is ook niet per se een goede of leuke combinatie. Die vastgeroeste ideeën over dat het alleen gezellig is met drank, blijken helemaal niet zo waar te zijn. Ik ben laatst bij een concert van Iggy Pop geweest waar de drank om je oren vloog. De vriendin met wie ik was vond dat je op zo'n avond echt wel moest drinken. Ik heb me uitstekend vermaakt met een halve liter spa, echt niet minder genoten van een geweldig concert. It's all in the mind.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan het verhaal van Lonster en Yana ook bevestigen.

Vorige week naar een Metal concert geweest, zonder bier.

Heerlijk genoten, en zelfs veel meer dan met bier op.

Het is een gevoel van vrijheid.

Nog makkelijk ook, geen gedoe met de trein.

Je bent lekker nuchter en kan gewoon met je eigen auto gaan. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is ook dwangmatig... dwangmatige automatische gevoelens en trek wanneer de situatie het 'toe laat'... En dat is veel te vaak en dat werd ook veels te veel... want het begrip werd behoorlijk rekbaar... Wel eens met een halve krat savonds en dan 'smorgens om 09:00 bootcampen... Fit is anders.

Ik wil die vrijheid waar jullie het over hebben ook, alleen ik ben er nog lang niet weet ik uit ervaring maar ik ben nu hopelijk weer een stuk verder doordat ik hier steun vind en misschien net dat extra duwtje om nu wel in mijn vrije week zonder kinderen zelfs nuchter te blijven...

Ik ervaar ook zoveel meer energie en zin in dingen, ik hoef niets meer verborgen te houden geen zorgen meer op mijn werk vanwege kater-achtige effecten, of zorgen omdat je smorgens aangehouden kan worden door eventuele alcohol controle. Of zorgen omdat de koelkast nog maar 4 bier heeft om 8 uur savonds... en de supermarkt nog open is...

Ik heb al 3/4 jaar last van een spier bij mijn schouder, dry needling werkte ook niet maar ik heb een erg sterk gevoel dat het komt door chronische stress door mijn eigen zuip-gedrag en alle consequenties daarvan.

Ik heb gelezen dat cortisol er 2 dagen over doet om afgebroken te worden door de lever, maar dat de lever eerst alcohol afbreekt.... of te wel een op 1 hoping van stress hormonen

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...