Spring naar bijdragen

Even kennismaken!


ZeroProcent

Aanbevolen berichten

Hoi, ik ben een man, 48 en sinds Augustus 2015 van de drank af gestapt, begin 2018 heb ik vervolgens ook, na dertig jaar, het roken aan de kant gegooid. Bevalt me prima, maar soms vind ik het moeilijk, juist voor die momenten hoop ik op wat steun.

bewerkt door ZeroProcent
Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom zero,
ik geloof in cycli van 7 jaren
Rudolf Steiner werkt daarmee, ik las erover, rekende terug
en het klopt als een bus, ook bij vele anderen in mijn leven.
En jij hebt je eerste drankloze cyclus er bijna opzitten
bovendien zit je in je 49e levensjaar (7 x 7!)
2 krachtige keerpunten in je leven dus
logisch dat je het soms moeilijk hebt
maar oh wat gaat het lonen om nu vol te houden
en een volgend niveau op je levens spiraal omhoog te halen.:rose::present::rose:
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-5-2022 om 19:06 zei Lonster:

Hoi Zero, welkom hier. Al 7 jaar van de drank, dat is een knappe prestatie. En ook nog de tabak opgegeven. Goed bezig. 

Wat mis je? De verdoving? De 'gezelligheid"?

Ik weet niet precies wat ik mis, ik denk zelf dat ik me nu juist voel zoals ik me anders ook gevoeld zou hebben als ik nooit gedronken zou hebben. Echter vallen de reacties van de omgeving nog altijd enorm tegen, want ik hoor er zonder drankgebruik gewoon niet meer bij kennelijk, het blijft iedere dag weer voor jezelf die keuze opnieuw maken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 5-5-2022 om 23:20 zei lady jane:

welkom zero,
ik geloof in cycli van 7 jaren
Rudolf Steiner werkt daarmee, ik las erover, rekende terug
en het klopt als een bus, ook bij vele anderen in mijn leven.
En jij hebt je eerste drankloze cyclus er bijna opzitten
bovendien zit je in je 49e levensjaar (7 x 7!)
2 krachtige keerpunten in je leven dus
logisch dat je het soms moeilijk hebt
maar oh wat gaat het lonen om nu vol te houden
en een volgend niveau op je levens spiraal omhoog te halen.:rose::present::rose:
 

Dat is een mooie redenering, ik had me er nog niet op die manier in verdiept, maar wellicht zit er inderdaad wel een dergelijke logica achter. Dankje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoe merk je dan dat je er niet meer bij hoort? Ik vindt dat een altijd een tricky gedachte als ik 'm denk, omdat ik mijn waarneming daarin niet altijd vertrouw.  Ik heb snel het gevoel van buitensluiting, er niet bij horen.  En zie dat ik het ben die mezelf dan alvast buitensluit.

Aan de andere kant, als mensen besluiten om samen drugs te gaan gebruiken, dan doen ze dat het liefst niet in gezelschap van iemand die daar de nuchtere getuige van gaat zijn.  Het hangt er denk ik ook vanaf hoeveel de mensen met wie je omgaat drinken? Hoe is dat bij jou? 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

54 minuten geleden zei Etty:

Hoe merk je dan dat je er niet meer bij hoort? Ik vindt dat een altijd een tricky gedachte als ik 'm denk, omdat ik mijn waarneming daarin niet altijd vertrouw.  Ik heb snel het gevoel van buitensluiting, er niet bij horen.  En zie dat ik het ben die mezelf dan alvast buitensluit.

Aan de andere kant, als mensen besluiten om samen drugs te gaan gebruiken, dan doen ze dat het liefst niet in gezelschap van iemand die daar de nuchtere getuige van gaat zijn.  Het hangt er denk ik ook vanaf hoeveel de mensen met wie je omgaat drinken? Hoe is dat bij jou? 

 

In het begin gaf ik aan bij vrienden en familie dat ik slechts voor drie maanden geen drank meer wilde, gewoon om te kijken als ik dat vol kon houden, meteen werden daarom als reactie uitnodigingen ingetrokken met de mededelingen 'dat ze me niet wilden triggeren en dat ik maar weer eens moest bellen als ik mijn verstand terug had gevonden', dat zorgden er bij mij voor dat ik uiteindelijk de drank definitief heb laten staan en excuses van hun kant hadden later op mij ook geen effect meer. Ze lieten me immers vallen zonder reden terwijl ik juist wat steun had verwacht. Maar nu nog steeds op (bedrijfs-)feestjes endergelijken zijn er toch altijd een aantal die blijven aandringen toch mee te drinken "voor de gezelligheid", persoonlijk vind ik die opdringerigheid juist erg ongezellig en voel me dan ook niet geaccepteert in mijn keuze niet te willen drinken. Uiteraard is het ook maar net hoe je het zelf opvat, maar kennelijk vinden ze zichzelf echt vreselijk gezellig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

of ze zijn onbewust jaloers op jouw standvastigheid
zij hebben immers drank nodig om "gezellig" gedrag te vertonen?
of er speelt bij ieder iets heel anders, waarom invullen?
Maar zij zijn verantwoordelijk voor wat zij zeggen en doen
en jij bepaalt hoe je daarmee om wilt gaan/omgaat.
Op dit forum spelen soortgelijke meningsverschillen.
Wat we hier schrijven onthult meestal meer over ons als schrijver
dan over degene aan wie we het richten.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja het kan van alles zijn, aandringen is hoe dan ook vervelend en buitengesloten worden al helemaal. Met sommige oude vrienden ga ik niet meer om, dat is een gevolg van een vriendschap die vooral op samen drinken is gebaseerd.

Tegenwoordig zoek ik het ook meer in dagactiviteiten, zoals lange wandelingen maken, naar een museum, koffie en taart of ergens lunchen. Dan zijn er altijd bij, die dat af willen sluiten met bier. Maar er zijn er ook genoeg, die kunnen genieten van een groot glas muntthee of een ander alcoholvrij drankje.

Ik merk in mijn omgeving dat de andere 50+ ers ook minder alcohol drinken. Ik heb het niet meer nodig om me wat losser te voelen en te kunnen genieten. Dat voelde vroeger anders. Toen keek ik uit naar het einde van de middag, dan kon de fles weer open. Nu kijk ik uit naar een goede nachtrust en lekker vroeg opstaan, zin om de dag te beginnen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Irritant als mensen maar blijven aandringen.  Hoeveel tijd wordt daar letterlijk aan besteedt in het paar uur samenzijn?  Je zou het ook kunnen zien als een onderwerp van gesprek dat langskomt, waar je niet zoveel mee hebt. Sommige mensen kunnen zich ook niet voorstellen dat je geen kinderen hebt, niet aan paasontbijtjes doet, een hekel hebt aan vakanties, geen geloof hebt, Wilders wel/niet een toffe peer vindt, etc.  En dan proberen ze je over te halen net zo te denken als zij.  Maar zodra het gesprek op een ander onderwerp overgaat, zijn ze het vergeten. 

Mensen kunnen ook zo aandringen met eten.  

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei lady jane:

of ze zijn onbewust jaloers op jouw standvastigheid
zij hebben immers drank nodig om "gezellig" gedrag te vertonen?
of er speelt bij ieder iets heel anders, waarom invullen?
Maar zij zijn verantwoordelijk voor wat zij zeggen en doen
en jij bepaalt hoe je daarmee om wilt gaan/omgaat.
Op dit forum spelen soortgelijke meningsverschillen.
Wat we hier schrijven onthult meestal meer over ons als schrijver
dan over degene aan wie we het richten.

Klopt zeker, ik zou vaak allang blij zijn als ik niet meer naar zogenaamd "vrijblijvend bedrijfsborrels" hoefde.

Soms weet ik ook niet precies wat ik er nu zo moeilijk aan vind, het meer de irritate die het oplevert als ze me wéér proberen over te halen alcohol te drinken i.p.v. dat het me ook nog echt triggert het daadwerkelijk te doen, ik zou zo graag willen dat ze het gewoon niet meer probeerde, lijkt me zoveel gezelliger. ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Lonster:

Tsja het kan van alles zijn, aandringen is hoe dan ook vervelend en buitengesloten worden al helemaal. Met sommige oude vrienden ga ik niet meer om, dat is een gevolg van een vriendschap die vooral op samen drinken is gebaseerd.

Tegenwoordig zoek ik het ook meer in dagactiviteiten, zoals lange wandelingen maken, naar een museum, koffie en taart of ergens lunchen. Dan zijn er altijd bij, die dat af willen sluiten met bier. Maar er zijn er ook genoeg, die kunnen genieten van een groot glas muntthee of een ander alcoholvrij drankje.

Ik merk in mijn omgeving dat de andere 50+ ers ook minder alcohol drinken. Ik heb het niet meer nodig om me wat losser te voelen en te kunnen genieten. Dat voelde vroeger anders. Toen keek ik uit naar het einde van de middag, dan kon de fles weer open. Nu kijk ik uit naar een goede nachtrust en lekker vroeg opstaan, zin om de dag te beginnen.

Je bent goed bezig lees ik wel, zo sta ik er ook in, ik probeer ook allang niet meer om mensen mijn standpunt duidelijk te maken, maar ik wil gewoon gerespecteert worden in mijn keuzes zoals ik ben. Andersom begrijpen sommigen niet waarom ik me niet met hun keuze wil bemoeien, want hun zien dat als belangstelling tonen.. mijn God, daar ben ik dan het spoor echt kwijt. :'-D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Etty:

Irritant als mensen maar blijven aandringen.  Hoeveel tijd wordt daar letterlijk aan besteedt in het paar uur samenzijn?  Je zou het ook kunnen zien als een onderwerp van gesprek dat langskomt, waar je niet zoveel mee hebt. Sommige mensen kunnen zich ook niet voorstellen dat je geen kinderen hebt, niet aan paasontbijtjes doet, een hekel hebt aan vakanties, geen geloof hebt, Wilders wel/niet een toffe peer vindt, etc.  En dan proberen ze je over te halen net zo te denken als zij.  Maar zodra het gesprek op een ander onderwerp overgaat, zijn ze het vergeten. 

Mensen kunnen ook zo aandringen met eten.  

 

Ik denk dat ze er gemiddeld op een bedrijfsborrel toch wel 75% van de tijd mee bezig, alsof ze het ook afspreken om om beurten een poging te doen, ik zie het als pestgedrag en weet ook wel dat het probleem en de fout niet bij mij ligt, maar soms is het zo irritant en heb ik er dagen, soms weken last van dat ik die mensen niet meer recht aan wil kijken, terwijl hun het zogenaamd alweer vergeten zijn. Het is gewoon moeilijk te accepteren inderdaad en ja, met roken en eten en drinken ook zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Met roken is het omgedraaid; er wordt nog maar weinig aangedrongen en je moet ervoor meestal naar buiten. Ik hoop dat deze beweging ook een beetje gaat gelden voor alcohol; dat ingezien wordt dat het een erg ongezonde gewoonte is. En voor velen een nare verslaving.

Dat het in supermarkten een afgezonderde plek krijgt. Sigaretten liggen in een gesloten kast en de pakjes zien er eender uit. Zo zouden de flessen wijn en bier ook in een aparte ruimte mogen, in plaats van flessen her en der bij bbq en vleespakketten staan te glimmen. Dat er geen reclame meer voor wordt gemaakt en je het dus niet meer continu om je heen ziet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wanneer de “drink met mij mee-er” het nodig vindt om mij mijn keuze te laten verantwoorden, zeg ik vaak dat ik allergisch ben voor alcohol. Dan lieg ik niet want mijn allergische reactie is dat ik niet kan stoppen.
Dat hoeft de ander niet te weten natuurlijk maar mijn ervaring is dat nagenoeg niemand de moeite neemt om door te vragen en het erbij laat. Bij de enkeling die wel wil weten wat die allergische reactie is zeg ik dat ik er hoofdpijn van krijg, meestal de dag erna.
Voor beide partijen is dan de kous af en na wat schaapachtig gelach gaan we weer verder met een ander (oppervlakkig) onderwerp.

Ik erger mij er niet (meer) aan, ik was zelf ook zo’n “drink met mij mee-er”
 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 8-5-2022 om 08:26 zei Maverick:

...Bij de enkeling die wel wil weten wat die allergische reactie is zeg ik dat ik er hoofdpijn van krijg, meestal de dag erna...

Haha:lol: LOL! Wat een heerlijk nuchtere reactie. Echt typisch een reactie die bij jou past.
Die ga ik onthouden!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...