Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

• Antwoorden 72
  • Created
  • Laatste antwoord

Top Posters In This Topic

Geplaatst
55 minuten geleden zei Roberto:

Zo zit ik ook al te denken, als ik alles lees.
Of eerst de ochtenddosering laten vallen en na een week de avonddosering?
Hoe denk jij hierover @Roos1971?

@Roberto

Hier heb ik nog niet diep over nagedacht. Ik zal er even over nadenken. 

Geplaatst

@Roos1971Het is ook moeilijk omdat het gewoon voor iedereen anders werkt.

Doe waar jij je het beste bij voelt, waar jij vertrouwen in hebt. Jij moet een goed gevoel over de afbouw hebben. En onthoud dat het uiteindelijk goed komt. 

Geplaatst
5 uur geleden zei Roos1971:

Hoi @karel12

Bedankt voor je reactie. Ik heb mijn man gevraagd een excelletje te maken. De precisieweegschaal die ik vandaag binnen heb gekregen, bleek niet goed te zijn. Ik heb als het goed is, nu wel de juiste besteld. De afnamehoeveelheid weet ik nog niet. Wat ik veel lees is, 10% per 10/14 dagen. Ik moet even kijken. Ik ben nu echt in de war.

Ashton raadt aan 1mg diazepam te minderen per 1 of 2 weken.

Dat zou overeenkomen met 2 mg oxazepam per 1 of 2 weken.

Als laagste dosis voordat je helemaal stopt raadt ze wel 0,5 mg aan. Dat zou overeenkomen met 1 mg oxazepam.

Hierbij moet je wel in aanmerking nemen dat het makkelijker is af te bouwen met het langwerkende diazepam dan met het relatief kortwerkende oxazepam.

Zie deze tabel:

https://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm#s2

Geplaatst
11 uur geleden zei Roberto:

@karel12, welke omrekenmethode hanteer jij? Volgens de NHG is het x 0,3.
Dus voor Roos: 2 x 2,5 mg oxazepam = 2 x 0,75 mg diazepam.
Als je daar 1 mg afhaalt blijft er 0,5 mg over (diazepam).

Ik heb zelf die tapering gedaan: 10 mg > 5 mg > 2 mg > 0 in 3 x 28 dagen.

Ik zit niet meer op 2,5mg. Ik heb iets meer dan dat. Ik haal een hoekje van de 5mg af. Vandaag, wanneer de weegschaal binnen komt, kan ik preciezer werken.

Geplaatst
18 minuten geleden zei Roberto:

@Roos1971, misschien is het goed om nu eerst een week te stabiliseren op deze dosering.
En komende week gebruiken om alles rustig op een rijtje te zetten.

Ik heb dinsdag een afspraak bij de huisarts. Ik heb ook nog steeds geen gevoel bij een schema. Kun je me daar wat meer over vertellen? 

Wat ik weet is 10% eraf per 10/14 dagen.

Geplaatst
42 minuten geleden zei Roberto:

@Roos1971, mijn voorstel is om nu eerste te stabiliseren tot het gesprek met je huisarts.
Ik begrijp dat je aan die hele brij aan informatie over schema's niet goed weet wat bij jouw past, waar jij een goed gevoel bij hebt.
Gebruik de komende dagen om alles kort op een rijtje te zetten en dat te bespreken met je huisarts.

• afbouw oxazepam
  • switchen van ad
  • invloed van overgang
  • invloed van vergrote schildklier
  • gebruik van supplementen, o.a. teveel aan B6
  • zelf aanvullen met ...

Het gaat niet alleen om oxazepam afbouwen, maar om een totaalplan.

Volgens mij heb je nog contact met een psycholoog.
Kun je daar wat over vertellen?
Die hoort ook in bovenstaand rijtje, evenals een psychiater,

Met de psycholoog werk ik aan het behandelplan. Vanwege angsten en depressie. De angsten heb ik niet meer en de depressie komt door de oxa. Als ik daar vanaf ben, ben ik ook van de depressie af.

Geplaatst
37 minuten geleden zei Roberto:

@Roos1971, de oxazepam verstoort jouw behandelplan, dus?
Dinsdag een gesprek met jouw huisarts.
Daarna radicaal stoppen met de oxazepam, in overleg met jouw huisarts.
Volgens mij kan dit lichamelijk gezien totaal geen kwaad.

Wanneer heb jij weer een gesprek met jouw psycholoog?
Heeft een psychiater nog toegevoegde waarde voor jou?

De ontwenningsverschijnselen zijn geen pretje. Ik weet ook niet hoe lang ze gaan duren.

Mijn psycholoog heb ik nog geen nieuwe afspraak mee staan. 

Psychiater pas 6 april. 

Geplaatst
Zojuist zei Roos1971:

De ontwenningsverschijnselen zijn geen pretje. Ik weet ook niet hoe lang ze gaan duren.

Mijn psycholoog heb ik nog geen nieuwe afspraak mee staan. 

Psychiater pas 6 april. 

Trouwens mijn huisarts zei bij 5mg al dat ik kon stoppen. Maar dat ging niet. Ik zit ook nog niet op 2,5mg. Misschien dat het vanaf daar wel kan. 

Geplaatst
18 uur geleden zei Roberto:

@karel12, welke omrekenmethode hanteer jij? Volgens de NHG is het x 0,3.
Dus voor Roos: 2 x 2,5 mg oxazepam = 2 x 0,75 mg diazepam.
Als je daar 1 mg afhaalt blijft er 0,5 mg over (diazepam).

Ik heb zelf die tapering gedaan: 10 mg > 5 mg > 2 mg > 0 in 3 x 28 dagen.

Ik gebruik de omrekentabel van Ashton.

Het klopt dat die een andere omzettingsfactor geeft. Iets vergelijkbaars doet zich voor in het geval van lorazepam en Ashton zegt daar het volgende over:

Een tweede factor om rekening mee te houden is dat de verschillende benzodiazepinen, ook al lijken ze erg op elkaar, toch licht verschillende functionele profielen hebben. Bijvoorbeeld, lorazepam (Ativan) lijkt een minder hypnotisch effect te hebben dan diazepam (wellicht omdat het kortwerkender is). Dus als iemand, laten we zeggen, driemaal per dag 2mg Ativan neemt en abrupt overschakelt op 60 mg diazepam (de gelijkwaardige dosis voor angst) dan zal die verschrikkelijk slaperig zijn. Maar als hij plots overschakelt naar een veel lagere dosis van diazepam zal hij waarschijnlijk ontwenningssymptomen krijgen. Als de overschakeling per dosis (of een deel ervan) gemaakt wordt, dan voorkomt men dit probleem en maakt dit het vinden van de gepaste dosis voor die persoon gemakkelijker.

Omrekentabel van Ashton:

https://www.benzo.org.uk/manual/bzcha01.htm#24

Geplaatst (bewerkt)
6 uur geleden zei Roos1971:

Ik heb dinsdag een afspraak bij de huisarts. Ik heb ook nog steeds geen gevoel bij een schema. Kun je me daar wat meer over vertellen? 

Wat ik weet is 10% eraf per 10/14 dagen.

Dat is dus niet in overeenstemming met wat Ashton aanbeveelt.

Zie deze tabel:

https://www.benzo.org.uk/manual/bzsched.htm#s2

Je ziet dat er hier iedere 1 of 2 weken 1mg vanaf gaat, en dus niet iedere 1 of 2 weken 10% van de vorige dosis.

Dat geldt wel pas als je beneden de 15 mg diazepam komt, maar in dat gebied zit jij.

bewerkt door karel12
Geplaatst
4 uur geleden zei Foxy:

@Roos1971ik hoop dat je van de informatie van Karel wijzer bent geworden en nu weet wat je gaat doen en een mooi plan kunt maken.

Hoi, 

Als de huisarts meewerkt, dan ga ik pillen bestellen bij de regenboogapotheek. Per 14 dagen gaat er 7,5% af. Ik ben dan wel lang bezig, maar ik hoop hierdoor te kunnen blijven functioneren. 

Geplaatst

Het gaat wel. Op en af. Nog steeds last van ontwenning. Oorsuizingen, branderig gevoel spieren, soort van trekken spieren, hoofdpijn, verkoudheidsklachten/gevoel. Voel het meteen als ik te veel gedaan heb. 
Welke klachten heb je?

Geplaatst
2 uur geleden zei Cindy77:

Het gaat wel. Op en af. Nog steeds last van ontwenning. Oorsuizingen, branderig gevoel spieren, soort van trekken spieren, hoofdpijn, verkoudheidsklachten/gevoel. Voel het meteen als ik te veel gedaan heb. 
Welke klachten heb je?

Ben je al van de benzo af? 

Geplaatst
2 uur geleden zei Cindy77:

Welke klachten heb je?

's Nachts had ik last van angsten, koud, trillen, branderige huid en hartkloppingen. 

Op dit moment ben ik aan het trillen en hartkloppingen. 

Geplaatst
6 uur geleden zei Roos1971:

@Cindy77

Het gaat redelijk. Begin helaas tussentijdse ontwenningsverschijnselen te krijgen. Vooral 's nachts. Zit op 2x5mg oxa. 

Hoe gaat het met jou? 

Hi Roos,

Waarschijnlijk is dat moeilijk te voorkomen als je door blijft gaan met oxazepam. Bij diazepam zou dat waarschijnlijk een stuk minder zijn. Helaas is het zo dat sommige mensen zeggen dat ze diazepam niet verdragen, of dat ze het geen prettig middel vinden. Dat zou er ook wel mee samen kunnen hangen dat ze in een keer zijn overgestapt, wat niet wordt aangeraden, of dat ze zijn overgestapt naar een te lage dosis.

Ook hoor je volgens mij vaker dat mensen depressief worden van diazepam dan van een andere benzo.

Geplaatst
41 minuten geleden zei karel12:

Hi Roos,

Waarschijnlijk is dat moeilijk te voorkomen als je door blijft gaan met oxazepam. Bij diazepam zou dat waarschijnlijk een stuk minder zijn. Helaas is het zo dat sommige mensen zeggen dat ze diazepam niet verdragen, of dat ze het geen prettig middel vinden. Dat zou er ook wel mee samen kunnen hangen dat ze in een keer zijn overgestapt, wat niet wordt aangeraden, of dat ze zijn overgestapt naar een te lage dosis.

Ook hoor je volgens mij vaker dat mensen depressief worden van diazepam dan van een andere benzo.

Ik werd depressief van de oxazepam. Dinsdag heb ik een afspraak bij de huisarts. Dan laat ik het omzetten. Beheer van de benzo Facebook groep, gaat me hopelijk helpen met hoe om te zetten. Ik baal er wel van, dat ik net besloten had hoe ik zou gaan afbouwen en dan komt dit ook nog. 

Ik zit op 2x5mg oxa en dat wordt 3mg dia. Het is me niet gelukt naar 2,5mg oxa te gaan. 

Geplaatst
23 minuten geleden zei Roberto:

Hoi @Roos1971, ben je al bij de huisarts geweest?

Yep. Volgens hem zijn de tussentijdse ontwenningsverschijnselen niet van de oxazepam, maar zijn dat gewoon mijn angsten. Hij heeft AD verhoogd. Hij vond ook dat ik meer oxazepam moest gaan slikken. Op mijn verzoek heb ik dia meegekregen.

Geplaatst

Ik moet nog een afspraak maken. Welk plan bedoel je? En ik ga over op de dia. Ik ga de oxa niet opbouwen, want zo kom ik er nooit vanaf. De AD wel, maar pas als ik over ben op de dia in geval van eventuele bijwerkingen. Ik weet dat de AD werkt. Want toen ik een dag geen oxa had ingenomen, had ik geen angsten. Ik ging aan de AD, omdat ik merkte dat de angsten wilden beginnen. Ik begon gedachten van vermijdingsgedrag te krijgen. Dus, dit zijn niet mijn angsten. Dit is echt van de ontwenning van de oxa. AD slik ik al minstens 3 maanden. Er zijn geen bijwerkingen meer. 

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden

• Nieuwe aanmaken...