Spring naar bijdragen

Voorstellen / gestopt met drinken


Jan2

Aanbevolen berichten

Beste allen, 


Ik ben een man van begin veertig en ben vier dagen geleden gestopt met drinken. Sinds mijn 22e is er zelden een dag voorbij gegaan waarop ik niet dronk. Altijd 's avonds, meestal bier, soms wijn maar nooit sterke drank. 

Al jaren leefde ik met het idee om te minderen maar dat is me nooit gelukt. Al ik één biertje gedronken had was het kwaad voor de rest van de avond al geschied. Daarom heb ik vorige week besloten om helemaal te stoppen. Drinken deed ik overigens vooral om in slaap te kunnen komen (kom ik zo op terug), wat meestal prima lukte na een biertje of 6 (flesjes). Sinds ik 50% thuis werk sinds corona vorig jaar werden er dat vaak meer.

Bij het googlen naar onthoudingsverschijnselen (ik dronk toch fors) kwam ik de meest vervelende maar ook gevaarlijke zaken tegen: zweten, trillen, delerium, hallucinaties, slapeloosheid etc. Tot nu toe heb ik gelukkig nergens last van. Nou, op één ding uit het lijstje na dan: slapeloosheid. Het is nu vroeg in de ochtend en ik heb alleen maar achter de computer gezeten vannacht. Mijn dag- en nachtritme is compleet verstoord sinds de eerste nacht na het stoppen. Ik ben totaal niet moe en als ik in bed ga liggen doe ik geen oog dicht. Wel vervelend want over twee uur moet ik werken. Waarschijnlijk gaat dat 's ochtends prima, maar vanmiddag zal het zwaar worden. Maar het gemak waarmee ik kon stoppen met drinken troost me. 

Nu moet ik nog een goede manier vinden om een goed slaapritme te vinden. Van kinds af aan heb ik een biologische klok die gevoelsmatig geen 24 maar eerder 25 of 26 uur in een etmaal telt. Dat betekent dat ik 's avonds nooit moe ben. En dat is lastig als je 8 uur nachtrust wilt hebben. Tips zijn van harte welkom!
 

bewerkt door Jan2
Interpunctie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom! sowieso, als je een dag/nachtritme wilt instellen moet je overdag dagdingen gaan doen en 's nachts nachtdingen. Dwz 's nachts geen computer en overdag geen dutje ook al heb je geen oog dichtgedaan. 's Avonds 2 uur voor het naar bed gaan alle schermpjes uit. Het helpt als je 's avonds wat fysieke activiteit hebt, sport of op zn minst een ommetje maken, dat je een beetje (liever: flink) fysiek moe bent als je naar bed gaat.

Weet ook dat als je pas een week gestopt bent, je lichaam nog hard aan het detoxen is en dat kan een paar weken duren en uit zich op allerlei manieren. Slaapproblemen zijn normaal. Als je niet kan slapen, dan maar een rustig muziekje opzetten of zo, maar niet allerlei dingen gaan doen en geen licht aan, ook geen schermpje. Anders snapt je lichaam het nooit :) 

Sterkte Met droogblijven!!! Bijna vergeten.

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jan
goed dat je erkent beter te kunnen stoppen
des te meer goede jaren blijven er straks voor je over.
Maar je moet hier wel even doorheen en dat volhouden
(dan hoeft het niet wéér).
Er wordt vaak Thiamine/B1 voorgeschreven bij stoppers.
Zelf ontdekte ik een jaar na mijn stoppen dat een fakirmatje,
het ei van Columbus is het geweest. Kijk maar eens op https://www.flowmat.nl/producten/
ik heb dat middelste setje. Het is een yogamatje/meditatiematje, maar
ik val er op in slaap. Soms word ik pas na uren wakker omdat ik een zijslaper ben.
Dan kom ik voorzichtig overeind, trek het matje weg en gooi het aan de kant.
Alles iN halfslaap, want de slaap is veel dieper en gelukkig slaap ik dan gewoon meteen door weer.
Soms wordt mijn hoofd even drukker juist, maar omdat ik dan wel weet wat daar de oorzaak van is,
zet ik door. En uiteindelijk slaap ik erna toch veel beter. wel korter want ze zeggen dat meditatie uren
dubbel tellen, maar dat kan een fabeltje zijn. Klinkt als vroeger; de uren voor 12 uur tellen dubbel 's nachts.
Hoe dan ook, het helpt ook nog eens bij detoxen, stabiliseert bloeddruk, en energie en organen raken beter
doorbloed en op gang. Voor mij een wonderding. Voor een enkeling een miskoop. maar 30,= is de gok wel waard.

Wat je wel mag bedenken is dat je uiteindelijk toch de dingen aan moet gaan, die je nuchter tegenkomt.
Mensen die nooit teveel zijn gaan drinken dealen ook met alles en komen er ook. Dus wij ook. Gelukkig.
Het is een leerzaam proces, niet altijd gemakkelijk, maar hee, je groeit er wel van, ook geestelijk.
Ik kwam wel aan, kompenseer nog steeds bij buien, maar velen hier vallen af. Succes!

Oh ja en wat BJ hierboven schrijft is persoonlijk. Ik slaap beter op een ommetje, heb ik zwaarder gesport
dan heeft mijn lijf 1 1/2 uur afleiding nodig om de adrenaline te laten zakken. Ook persoonlijke reactie, uitproberen dus
wat bij jou past. succes! het is en blijft zo de moeite waard.
 

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor het hartelijke onhaal en jullie vriendelijke reacties/tips! Ik ben weer thuis van het werk en ben kapot. Ik denk dat het nu wel lukt om te gaan slapen. Wellicht word ik vannacht of heel vroeg wakker, maar dat vind ik minder erg dan helemaal niet slapen. Ik zal jullie op de hoogte houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @Jan2, ik ben ook sinds een paar dagen gestopt met drinken, en ook mijn slaap is helemaal verdwenen, zelfs als het alweer licht wordt ben ik nog klaar wakker. Maar nou lees ik hier dat dat erbij hoort. Verder wens ik je natuurlijk heel veel succes met stoppen en hopelijk kun je weer snel normaal slapen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Noortje72:

Hoi @Jan2, ik ben ook sinds een paar dagen gestopt met drinken, en ook mijn slaap is helemaal verdwenen, zelfs als het alweer licht wordt ben ik nog klaar wakker. Maar nou lees ik hier dat dat erbij hoort. Verder wens ik je natuurlijk heel veel succes met stoppen en hopelijk kun je weer snel normaal slapen.

Hoi @Noortje72, ja, dat lijkt er inderdaad bij te horen. Hopelijk is dat snel voorbij. Voor de rest voel ik me prima. Ik lijk met nauwelijks slaap en zonder alcohol overdag zelfs meer energie te hebben dan lang slapen met alcohol op 's avonds al die jaren. Hopelijk geldt voor jou hetzelfde. Succes ook!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

13 uur geleden zei Jan2:

Hoi @Noortje72, ja, dat lijkt er inderdaad bij te horen. Hopelijk is dat snel voorbij. Voor de rest voel ik me prima. Ik lijk met nauwelijks slaap en zonder alcohol overdag zelfs meer energie te hebben dan lang slapen met alcohol op 's avonds al die jaren. Hopelijk geldt voor jou hetzelfde. Succes ook!

Ja ik merk ook dat ik meer energie heb, dat is wel lekker. Verder heb ik ook meer stress, maar hopelijk zakt dat ook weer af,  net als het slecht slapen. Jij ook heel veel succes!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Even een update - de afgelopen maand is prima verlopen als ik kijk naar het stoppen. Geen enkele drang naar alcohol en ook geen afkickverschijnselen. Trots op mezelf! Waarom dronk ik ook alweer zoveel? Ik weet het niet precies, maar zoals ik eerder meldde kon ik nooit in slaap komen als puber. Vanaf ongeveer mijn 12e lag ik uren wakker in m'n bed voor ik in slaap viel met als gevolg steeds een veel te korte nacht. Dat probleem verdween sinds ik 's avonds wat dronk toen ik op mezelf ging wonen, en nog wat, en nog eentje... En om eerlijk te zijn:  vanaf dag 1 na het stoppen vorige maand keerde mijn 'puberprobleem'  terug. 's Avonds niet in slaap vallen, 's ochtends nooit wakker te krijgen door slaapgebrek. Eerst dacht ik nog dat dit er bij hoort, maar ik voel me weer net als toen ik een tiener was. Ik heb de afgelopen maand steeds zo kort geslapen dat mijn gezicht er vermoeider uit ziet dan toen ik nog dronk. Ik voel me ook zo. Ik heb net een paar biertjes gedronken, grappig genoeg precies 1 maand nadat ik gestopt was. Dat was niet gepland maar realiseer het me nu. Ik voel me nu wat moe en ga naar bed. Hopelijk slaap ik lang (ik hoef morgen pas om 8.30 uur weer (thuis) te werken). Ik zal morgen de huisarts bellen, want dit werkt niet. Stoppen met alcohol is geen probleem, maar niet slapen is een drama..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en...... heb je nog iets met de tips gedaan?
als je doet wat je deed
krijg je wat je kreeg
jammer dat je het maar 1 maand de tijd gaf
bij mij duurde het 1 jaar eer ik goed sliep
ik zie eigenlijk ook niets grappigs in die ene maand
Maar goed het is gebeurd en je kunt niets terugdraaien
wel iets anders gaan doen vanaf nu
want idd dit werkt niet


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je  verslaafde brein maakt je weer helemaal wijs dat je zonder  drank niet goed kan slapen. 

Zolang je dit brein  de kans geeft ga je er zelf weer in geloven dat dit dus goed  voor je werkt zoals je schrijft  dat dit eerder zo was .

Hier zal je uit moeten stappen die patroon en het de kans geven,  probeer het eens met valeriaan rust of slaap of kruiden basis .

Ook zijn er meerdere forummers die  ontspannende thee in avond drinnen wat helpende is ( geen wonder middelen) maar ondersteunende  om je lichaam het ritme terug te geven. 

 

bewerkt door Lieke7777
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 17-8-2021 om 09:27 zei Lieke7777:

Je  verslaafde brein maakt je weer helemaal wijs dat je zonder  drank niet goed kan slapen. 

Zolang je dit brein  de kans geeft ga je er zelf weer in geloven dat dit dus goed  voor je werkt zoals je schrijft  dat dit eerder zo was .

Hier zal je uit moeten stappen die patroon en het de kans geven,  probeer het eens met valeriaan rust of slaap of kruiden basis .

Ook zijn er meerdere forummers die  ontspannende thee in avond drinnen wat helpende is ( geen wonder middelen) maar ondersteunende  om je lichaam het ritme terug te geven. 

 

Precies. Er is meer mogelijk dan alleen maar of "ik kan niet slapen" of "ik ga weer aan de zuip". 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...