Spring naar bijdragen

Onze Huiskamer 30-3-2019


Cyclad58

Aanbevolen berichten

Goede morgen allemaal,

Hoe is het met jullie? 
Ik had een goede week, en nu staat het weekend voor de deur. Vandaag mooi weer, ik denk dat ik mijn racekarretje maar eens tevoorschijn haal en wat kilometers ga wegtrappen. Verder dit weekend druk met sociale activiteiten.

Vergeet niet dat de klok om 2.00 uur vannacht een uur vooruit gaat. Hopelijk gaat dat ons ritme niet te veel aantasten. Fijn wel dat de avonden dan ook langer licht zijn. 
Fijn weekend!

bewerkt door Cyclad58
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen!

Leuk Ad, veel plezier gewenst met dit mooie weer :) en super fijn dat je een goede week hebt gehad!

Ik dacht er vanmorgen inderdaad nog aan, aan de klok...die kleinste (6mnd) maar gewoon op tijd eruit halen, anders is zijn ritme ook weer compleet op hol :P

Wat ik me nog afvroeg...ben ik eigenlijk wel nieuwsgierig naar. Wat zijn jullie ervaringen qua ontwenningsverschijnselen?? Waar hadden jullie de eerste weken vooral last van en wat bleef erover de maanden daarna? Ik ben benieuwd of daar overeenkomsten in terug te vinden zijn... Ik heb echt al ontzettend veel gelezen op dit forum, ik heb echt diep respect waar jullie allemaal doorheen zijn gegaan en nog doorheen gaan!
Gisteren was voor mij echt een dipdag...echt weer even het gevoel om gek te worden. Vanmorgen bij het wakker worden onwijze onrust in mijn benen en armen, maar gelukkig gaat het nu weer wat beter :) 

Een mooi zonnig weekend gewenst!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha @EefjeJ,

Bij mij waren de eerste weken na de ontwenning de ergste klachten: slaapproblemen, onrust, spiertrekkingen en darmproblemen, spierpijn, wazig zicht
De spierpijn en het wazig zicht waren snel over en de overige onttrekkingsverschijnselen werden minder en korter qua duur. Helemaal weg is het na 15 maanden nog steeds niet, maar het is al heel veel beter. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankje voor je antwoord :)

Ik merk dat de nervositeit/zenuwen weer meer terug komen, vreselijk gevoel vind ik dat. Dan slaat weer die verdomde twijfel en angst toe of dit wel door de ontwenning komt... De hartkloppingen zijn er nog sporadisch, dus dat gaat beter. De duizeligheid is er soms, vooral 's nachts zweet ik als een otter en elke ochtend die onrust in mijn lijf... De laatste dagen ook weer meer hoofdpijn en meer druk op/in mijn hoofd, ik kan ook prikkels slecht verdragen merk ik... Ik weet dat ik hier doorheen moet, ongeacht waar de klachten door komen, maar de angst om gek te worden komt weer terug icm de angst om niet beter te worden... Vooral omdat het eerst beter ging,  maakt dit me weer zo verdrietig :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei EefjeJ:

Dankje voor je antwoord :)

Ik merk dat de nervositeit/zenuwen weer meer terug komen, vreselijk gevoel vind ik dat. Dan slaat weer die verdomde twijfel en angst toe of dit wel door de ontwenning komt... De hartkloppingen zijn er nog sporadisch, dus dat gaat beter. De duizeligheid is er soms, vooral 's nachts zweet ik als een otter en elke ochtend die onrust in mijn lijf... De laatste dagen ook weer meer hoofdpijn en meer druk op/in mijn hoofd, ik kan ook prikkels slecht verdragen merk ik... Ik weet dat ik hier doorheen moet, ongeacht waar de klachten door komen, maar de angst om gek te worden komt weer terug icm de angst om niet beter te worden... Vooral omdat het eerst beter ging,  maakt dit me weer zo verdrietig :(

Ja, dat is heel herkenbaar. De chemische nervositeit die je voelt is echt een rotgevoel, maar duidelijk benzo gerelateerd. Ik weet er alles van. En inderdaad ga je dan weer twijfelen en slaat de angst toe. Het is ontwenning, maar het verschil tussen die chemische angst en "echte" angst is soms moeilijk te duiden. Het komt en het gaat vaak ik golven. En de golven naar beneden worden steeds minder, tot ze op een goede dag helemaal verdwenen zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Eefje,

Dan laat dat verdriet maar rustig komen wijfie, het is ook erg moeilijk de eerste tijd. En het lijkt iedere keer weer een vicieuze  cirkel waar je ingezogen wordt, en geen kracht hebt om er uit te komen. Gevoelens gaan met je op de loop, en je hebt heel veel weg gedrukt met medicatie. Dat komt er nu uit en je wordt er door overspoeld. DIT IS NORMAAL EN MOET ERUIT. Door het weg te drukken stapelt het zich op en klapt de zak waar je het instopt.Heb je al gegeten vandaag. Drink eens een kop sterke bouillon, ga even in de zon zitten, maar probeer wat afleiding te zoeken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58 heel erg bedankt voor je antwoord. Hiervan krijg ik weer hoop :) Ik had eerst ook die nervositeit voordat ik aan de oxa begon, maar dat was echt gerelateerd aan de hartkloppingen, want daar werd ik zo onwijs angstig van en kreeg chronische hyperventilatie. Maar hartproblemen zijn uitgesloten en de nervositeit was zo goed als weg en als het dan weer op komt spelen dan denk ik echt, waardoor komt dit nou?! Maar het zal inderdaad benzo gerelateerd zijn, net als het drukkende gevoel achter mijn ogen en slapen.... Mijn conditie is ook echt prut, voel me zo slap. Dat is ook totaal anders dan voor mijn benzo gebruik...

@bolletje Dit soort momenten/dagen zijn inderdaad erg moeilijk, vooral omdat het eerst echt beter ging. Maar dan zal dit wel een wave zijn waar ik inzit.... Ja eten kan ik weer best goed sinds anderhalve week, de misselijkheid was er eigenlijk alleen de eerste week. Ik ga zo weer even lekker de tuin in....vanmiddag weer naar mijn paard, maar gelukkig gaat mijn vriend mee, kan hij aan het werk :P

Ik vind het zo fijn dat ik jullie allemaal heb gevonden, hier kan ik alles vragen wat ik wil en heb ik veel meer vertrouwen in de antwoorden dan van de huisarts ;)
Bedankt voor jullie steun!


 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Midden in de nacht en ik doe amper een oog dicht.... De onrust, zweten, tintelingen lijken steeds erger te worden... Kan dat echt pas na drie weken gestopt te zijn zo verergeren?? Kan het evt ook rondom de menstruatie erger worden ivm hormonen?? Word hier zo onzeker van :(

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei EefjeJ:

Midden in de nacht en ik doe amper een oog dicht.... De onrust, zweten, tintelingen lijken steeds erger te worden... Kan dat echt pas na drie weken gestopt te zijn zo verergeren?? Kan het evt ook rondom de menstruatie erger worden ivm hormonen?? Word hier zo onzeker van :(

Lieve Eefje, 

probeer (hoe moeilijk ook) rustig te blijven op dat soort momenten. Angst verergert de klachten. Huilen (als je dan kan huilen) lijkt het bij mij wel iets te verminderen. Ik snap je ongeloof. Ik probeer er zelf elke dag mee te dealen. Ik denk elke dag, was ik maar nooit naar de huisarts gegaan. Kan haast niet geloven dat mijn gezondheid zo beschadigd is door iets wat ze een medicijn noemen. En wie weet hoe lang het duurt. Ik hoop dat je golf snel wat afzakt. Vannacht had ik weer hevige nachtmerries (al een tijdje niet zo hevig gehad) en ook hevige agitatie wat door mijn lijf giert. Ben je uiteindelijk nog in slaap gevallen? Dikke knuffel voor jou 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Annie87:

Lieve Eefje, 

probeer (hoe moeilijk ook) rustig te blijven op dat soort momenten. Angst verergert de klachten. Huilen (als je dan kan huilen) lijkt het bij mij wel iets te verminderen. Ik snap je ongeloof. Ik probeer er zelf elke dag mee te dealen. Ik denk elke dag, was ik maar nooit naar de huisarts gegaan. Kan haast niet geloven dat mijn gezondheid zo beschadigd is door iets wat ze een medicijn noemen. En wie weet hoe lang het duurt. Ik hoop dat je golf snel wat afzakt. Vannacht had ik weer hevige nachtmerries (al een tijdje niet zo hevig gehad) en ook hevige agitatie wat door mijn lijf giert. Ben je uiteindelijk nog in slaap gevallen? Dikke knuffel voor jou 

Maar is dit dan echt ontwenning? Klopt het wel dat het na drie weken stoppen steeds heftiger wordt? Mijn lijf is zo ontzettend onrustig, ik ben er misselijk van... Ik kan mijn benen niet stil houden en zelfs huilen lukt nu niet. Voordat ik aan de oxa ging voelde ik me slecht, maar niet zo slecht, dit is gewoon vreselijk. De waves worden steeds heftiger en dat vind ik zo vreemd, omdat ze juist zeggen dat het minder heftig moet worden.... Helaas hooguit 4 uur geslapen... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@EefjeJ

Ik denk wel dat het ontwenning is. Ik heb ook verhalen gelezen van mensen die pas weken nadat ze van de paroxetine af waren, pas klachten kregen. Terwijl dat voor je gevoel niet logisch zou moeten zijn gezien de korte halfwaardetijd van paroxetine. 

Wat zou het volgens jou dan kunnen zijn? Ik kan bij mezelf nooit iets anders logisch vinden. Ik doe rustig aan, ik ken inmiddels alle verhalen van anderen. En ik heb allerlei sensaties die ik nog nooit eerder in mijn leven heb gevoeld, pas na het ontwennen, dus ik kan alleen maar denken; het komt omdat mijn zenuwstelsel in de war is geschopt. 

Zakt het al een beetje af? Ik hoop het wel. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Annie87:

@EefjeJ

Ik denk wel dat het ontwenning is. Ik heb ook verhalen gelezen van mensen die pas weken nadat ze van de paroxetine af waren, pas klachten kregen. Terwijl dat voor je gevoel niet logisch zou moeten zijn gezien de korte halfwaardetijd van paroxetine. 

Wat zou het volgens jou dan kunnen zijn? Ik kan bij mezelf nooit iets anders logisch vinden. Ik doe rustig aan, ik ken inmiddels alle verhalen van anderen. En ik heb allerlei sensaties die ik nog nooit eerder in mijn leven heb gevoeld, pas na het ontwennen, dus ik kan alleen maar denken; het komt omdat mijn zenuwstelsel in de war is geschopt. 

Zakt het al een beetje af? Ik hoop het wel. 

Ik heb ook geen idee, als ik ga googlen kom ik de engste ziektes tegen, vooral als ik zoek op nachtzweten.... Ik voel me nog erg zwak, net ook weer toen ik op stond dizzy en zweten. Ook weer meer hartkloppingen helaas. De onrust zit nog in mijn lijf, misschien ietsje minder, spieren doen ook weer meer zeer. Tintelingen zijn wel afgezakt, maar nog wel het gevoel alsof mijn armen branden... Pfff red ik dit wel vraag ik me af :( Misschien als ik echt zeker wist dat dit door de oxa komt, dat ik meer rust vind, maar ik zal het denk ik nooit zeker weten.... 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Eef,

Denk je dat het je helpt als je het zeker weet? We schrijven er al best veel over. Jouw geloof in jezelf is er nog niet. Kijk eens hoeveel positieve dingen jezelf al opgeschreven hebt. Wat al veranderd of verminderd is? En natuurlijk jij redt het wel. Ook die onzekerheid hoort er ook bij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei EefjeJ:

Ik heb ook geen idee, als ik ga googlen kom ik de engste ziektes tegen, vooral als ik zoek op nachtzweten.... Ik voel me nog erg zwak, net ook weer toen ik op stond dizzy en zweten. Ook weer meer hartkloppingen helaas. De onrust zit nog in mijn lijf, misschien ietsje minder, spieren doen ook weer meer zeer. Tintelingen zijn wel afgezakt, maar nog wel het gevoel alsof mijn armen branden... Pfff red ik dit wel vraag ik me af :( Misschien als ik echt zeker wist dat dit door de oxa komt, dat ik meer rust vind, maar ik zal het denk ik nooit zeker weten.... 

Stop met het zoeken naar ziektes. Tintelingen en branden zijn echt typische ontwenningsverschijnselen. Helemaal als je deze sensaties nog nooit eerder hebt gevoeld. Ik heb tintelingen en doof gevoel aan een kant van mijn gezicht gehad. Het gevoel van rare tintelingen op mijn hoofdhuid. Het gevoel alsof er steeds een haar op mijn gezicht had, wat ik steeds aan het wegvegen was (was natuurlijk niet zo). Maar alle andere dingen zijn ook typische ontwenningsverschijnselen; het zweten, hartkloppingen, onrust, spierpijn. Heb je de Ashton Manual al eens goed doorgelezen? Echt helemaal? Wat alle ontwenningsklachten kunnen zijn? Mij stelde dit gerust. En ik ken ze bijna allemaal op 3 na. Ik heb werkelijk alle verschijnselen op 3 na gehad tot nu toe. En het enige logische wat ik kan bedenken is de benzo’s, zeker nadat ik dat gelezen heb en aangezien ik niet met deze klachten liep. Dus probeer zo rationeel mogelijk te denken. Je hele neurotransmitters zijn in de war, niet alleen je GABA receptoren. Alle, en wat stuurt ons lichaam en denken aan? Je hersenen. Als al deze stofjes in disbalans zijn krijg je dus deze verschijnselen. Probeer het echt zo logisch te zien. En als je echt ergens niet gerust over bent, misschien toch een huisarts bezoekje? 

Veel sterkte meid. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Eefje,

Misschien helpt het je als ik je vertel dat mijn klachten van de ontwenning soms pas na weken komen. Elke keer is het anders. En ik ben pas bij 1,25 lora en nog lang niet klaar. Vorige week heb ik weer 0,25 afgebouwd. Daarna echt 2 ellendige dagen gehad. Woensdag leek het beter, waarna t sinds donderdag weer naatje is en elke dag erger lijkt te worden. Bij de vorige afbouw, kreeg ik pas na 3 weken last van ontwenning. Ik twijfel dan ook over alles. En nachtzweten heb ik ook. Als ik er op Google maak ik mezelf alleen maar gek, dus dat doe ik niet meer. Tijdens de 1e 2 dagen van mijn menstruatie voel ik me nog ellendige dan normaal. Gelukkig duurt t nog weer een paar weken. 

Ik wacht met smart op mijn overstap naar diazepam. Ik hoop en geloof dat daarmee de ontwenning wat draaglijker wordt, want anders heb ik ook t idee dat ik t niet ga redden. Ik ken de hel waar je in zit. Om die reden ben ik een jaar geleden weer vreselijk opgehoogd. Nu moet en zal ik doorzetten..... Het kan niet anders. Zodra ik begin met omzetting ben ik nog een half jaar bezig. Daar word ik niet echt vrolijk van als ik me zo slecht voel als nu. Ik probeer t over me heen te laten komen, maar dat is alles behalve makkelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt @Annie87 en @doorbijter voor jullie steun! Dat doet me echt goed, want afgelopen nacht zat ik mezelf echt gek te maken. Ik ben nu nog erg trillerig en wat misselijk, maar verder gaat het redelijk...oja beetje moe haha gek he ;) Ik moet erin blijven geloven dat het goedkomt en met jullie steun lukt dat. Kan het soms niet geloven, dat na zo kort gebruik ik er zo'n last van kan hebben. Maar ik heb nu wel meer soortgelijke verhalen gelezen... en daarnaast weet ik dat het slechter met me ging toen ik een aantal weken oxa slikte, dus ik reageerde er echt niet goed op, dus dan is het wel weer logisch dat ik nu ontwenningsverschijnselen heb, denk ik.
Ik wil eigenlijk niet naar de huisarts, zei begint gelijk weer over de Venlafaxine... Wat voor slaapmedicatie Doorbijter? Meestal slaap ik sowieso wel 6 uurtjes en daarmee red ik het redelijk, maar de afgelopen dagen is het een stuk minder en afgelopen nacht pfff. Ik had gehoopt dat dat me bespaard zou blijven :P
Nogmaals dank!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Slaapmedicatie die je eventueel kunt gebruiken is Mirtazapine of Quetiapine. Dit zijn gene slaapmiddelen op zich, maar in lage doseringen zijn deze middelen behulpzaam bij het slapen. Ik gebruik al een tijdje een heel lage dosering Quetiapine (12,5 mg, max 25) en dat helpt wel wat. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@EefjeJ 

niet twijfelen, op internet staan zoveel verhalen van maar kortdurend gebruik. We hebben gewoon pech dat er bij ons in het zenuwstelsel waarschijnlijk zo snel iets veranderd. Een buurvrouw van mij zei laatst dat ze 5 maanden oxazepam (dagelijks) had gebruikt en kon van de 1 op andere dag stoppen en geen probleem. Zo verschillend is het nu eenmaal. Het is chemische troep en de ongeloof waar je mee zit, herken ik maar al te goed. Ik moet zelfs eerlijk zeggen en toegeven dat als mij dit zelf niet was overkomen, ik niet eens weet of ik anderen zou geloven. Erg he? En ik denk dat veel artsen dat ook hebben. Als ze dan zo’n verhaal horen zoals mijn buurvrouw en vervolgens kom ik aanzetten, dan lijkt dat ook haast onwaarschijnlijk. Maar aan de andere kant waarom is het zo onwaarschijnlijk? Er is ook bekend dat mensen die alcoholist zijn; de 1 kan stoppen zonder problemen, de ander raak in een delerium tremens en heeft zeer veel problemen. Elk lichaam is anders en je hebt, net zoals de rest hier, dikke pech. 

Qua slaapmedicatie zou je mirtazapine in lage dosering kunnen overwegen, is een anti depressiva maar in lage dosis werkt het wat versuffend. Overigens moet je dit dan later wel weer gaan afbouwen. Lees je eerst goed in voordat je die beslissing maakt. Heb er zelf geen goede ervaringen mee, maar sommigen hier wel. Je zou ook melatonine  kunnen proberen? 

4 uurtjes is niet fijn, maar toch 4 uurtjes. Probeer te bedenken dat je waarschijnlijk morgen of overmorgen wel weer beter slaapt. Ik probeer nu maar te denken; mijn lichaam stort vanzelf in. En tot nu toe gebeurt dat eigenlijk ook wel, soms slaap ik 3 dagen slecht en dan opeens een redelijke nacht van 8 uur (wel afgebroken maar toch). Ik probeer te kijken naar mijn man, die slaapt al jaren slecht, maar 3 tot 4 uurtjes per nacht zegt hij. En die functioneert gewoon en maakt plezier. 

Hoop dat je vanavond goed gaat slapen. Veel liefs 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

EefjeJ, zelf gebruik ik al jaren 15 mg mirtazapine. Tijdens mijn opnames kwam daar altijd van alles bij, want daar sliep ik niet. Mirtazapine schijn je ook redelijk makkelijk af te kunnen bouwen. Je kan het bv ook midden in de nacht nemen als je een x wakker wordt. Dan slaap je wat langer. 

Verder heb ik quetiapine gebruikt, en nu een halfje risperidon. Ik slaap al maanden meer dan prima, maar ga hiermee pas afbouwen als de pam er af is en ik wat stabieler ben. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei bolletje:

Lieve Eef,

Denk je dat het je helpt als je het zeker weet? We schrijven er al best veel over. Jouw geloof in jezelf is er nog niet. Kijk eens hoeveel positieve dingen jezelf al opgeschreven hebt. Wat al veranderd of verminderd is? En natuurlijk jij redt het wel. Ook die onzekerheid hoort er ook bij.

Ik had helemaal over je berichtje heen gelezen... Het stomme is dat ik er tot vorige week nog volledig op vertrouwde dat het goedkomt en dat ik ook zeker wist dat het door de oxa komt. Maar tijdens die slechte dagen/nachten ga ik zo ontzettend twijfelen en ben ik zo bang dat ik het zonder medicatie niet ga redden, maar eigenlijk wil ik geen andere medicatie en weet ik dat ik hier doorheen moet. De mensen om me heen steunen me enorm, maar ik zie dat ze twijfelen aan het verhaal, maar ja ik zou ook twijfelen als ik het zelf niet had meegemaakt, dus dat begrijp ik wel.... Maar ze steunen me wel en dat is erg fijn :) en thanks voor je berichtje

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi @EefjeJ.

Bizar he, dat je na zo’n kort gebruik zoveel klachten kan hebben. Bij mij is dit ook zo gegaan. Ben begin november met Zolpidem gestart tot eind december.  Huisarts gaf aan dat je niet verslaafd raakt als je het niet dagelijks gebruikt. Dit deed ik dan ook niet. Ik ben tussendoor ook nog 2 keer gestopt, dus eigenlijk heb ik het maar 3/4 weken gebruikt over 2 maanden.  Ik heb in totaal maar 20 van die pillen gehad, niet dagelijks, vaak ook maar een halve of een kwart. En ik ben heel ziek geworden.  

Ik dacht dat ik de ziekte van Lyme had trouwens. Wist nog niks van benzo-ontwenning en hoe dat kon verlopen. Had gelezen dat je je na 2 weken stoppen beter voelde. Had slecht zicht, nauwelijks slapen, verdoofd gevoel in lichaam, soms leek het alsof iemand me onder mn voeten optilde de lucht in (terwijl ik op de bank zat), restless legs, zenuwaanvallen waarbij ik nauwelijks kon ademen of eten, hyperactief. Ja ik was overtuigd van Lyme. Was ‘gewoon’ CT benzo-ontwenning. 

bewerkt door ELL
Toevoeging
Link naar opmerking
Deel via andere websites

36 minuten geleden zei ELL:

Hoi @EefjeJ.

Bizar he, dat je na zo’n kort gebruik zoveel klachten kan hebben. Bij mij is dit ook zo gegaan. Ben begin november met Zolpidem gestart tot eind december.  Huisarts gaf aan dat je niet verslaafd raakt als je het niet dagelijks gebruikt. Dit deed ik dan ook niet. Ik ben tussendoor ook nog 2 keer gestopt, dus eigenlijk heb ik het maar 3/4 weken gebruikt over 2 maanden.  Ik heb in totaal maar 20 van die pillen gehad, niet dagelijks, vaak ook maar een halve of een kwart. En ik ben heel ziek geworden.  

Ik dacht dat ik de ziekte van Lyme had trouwens. Wist nog niks van benzo-ontwenning en hoe dat kon verlopen. Had gelezen dat je je na 2 weken stoppen beter voelde. Had slecht zicht, nauwelijks slapen, verdoofd gevoel in lichaam, soms leek het alsof iemand me onder mn voeten optilde de lucht in (terwijl ik op de bank zat), restless legs, zenuwaanvallen waarbij ik nauwelijks kon ademen of eten, hyperactief. Ja ik was overtuigd van Lyme. Was ‘gewoon’ CT benzo-ontwenning. 

Wat heftig zeg! Wat een rotzooi is het toch allemaal... Ik ben ook CT gestopt na bijna zeven wkn gebruik. Tussendoor 10 dgn gestopt. Restless legs heb ik ook inderdaad vooral 's nachts. Die zenuwaanvallen vind ik zo vreselijk, ik probeer afleiding te zoeken, maar is soms lastig. Vaak gaat het ook samen met angst bij mij... Ik vind wel dat ik door moet zetten, ben nu al drie wkn gestopt. Al is het wel moeilijk om te blijven geloven, als het weer zo slecht gaat. Ik had inderdaad ook gelezen over die twee weken piek, nou bij mij niet dus :P

Sterkte! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...