Spring naar bijdragen

Werken & afbouwen


Aanbevolen berichten

Ha @Deligaf1

Ik was 2 maanden ziek thuis en heb tijdens het afbouwen het werken opgebouwd. Inmiddels werk ik weer 100%

Dat ging overigens niet zonder slag of stoot, bij elke afbouwstap was werken lastig, vooral de concentratie liet nogal eens te wensen over.

Ik had het geluk dat ik op slechte dagen thuis kon werken, dat haalde de druk deels van de ketel.

Mijn ervaring is wel dat werken en afbouwen lastig samen gaan. Op het werk wil je toch zo maximaal mogelijk presteren en de afbouwverschijnselen maken je dat soms nagenoeg onmogelijk. Het helpt als je manager, collega's en bedrijfsarts begrip tonen voor de situatie en meedenken in oplossingen. Dat voordeel had ik, ik besef dat dat niet overal zo is. 
Veel mensen lukt het eenvoudigweg niet om tijdens afbouw en ontwenning te werken. Lukt het je wel dan is het echt heel zwaar met ups and downs. 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

44 minuten geleden zei Cyclad58:

Ha @Deligaf1

Ik was 2 maanden ziek thuis en heb tijdens het afbouwen het werken opgebouwd. Inmiddels werk ik weer 100%

Dat ging overigens niet zonder slag of stoot, bij elke afbouwstap was werken lastig, vooral de concentratie liet nogal eens te wensen over.

Ik had het geluk dat ik op slechte dagen thuis kon werken, dat haalde de druk deels van de ketel.

Mijn ervaring is wel dat werken en afbouwen lastig samen gaan. Op het werk wil je toch zo maximaal mogelijk presteren en de afbouwverschijnselen maken je dat soms nagenoeg onmogelijk. Het helpt als je manager, collega's en bedrijfsarts begrip tonen voor de situatie en meedenken in oplossingen. Dat voordeel had ik, ik besef dat dat niet overal zo is. 
Veel mensen lukt het eenvoudigweg niet om tijdens afbouw en ontwenning te werken. Lukt het je wel dan is het echt heel zwaar met ups and downs. 

 

 

Thnks voor je reactie,

08-06 heb ik afspraak bij de bedrijfsarts vandaar  mijn vraag want wil eigelijk wel weer aan de gang. Het moeilijkste lijkt me idd de ontwenning en werken tegelijk ik woon tevens ook nog 40km van mij werk vandaan dus als het niet gaat ben ik niet 123 thuis.. en er zal snel een hele hoop onbegrip zijn wat je door maakt met het afkicken onder de collegas. En ik werk dan ook nog in de metaal sector met veel machines en kranen.

Mijn contract loopt af in augustus en zit nu op de 8mg dus ik denk dat het een aflopende zaak wordt helaas. :( 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Cyclad58

Ik moet weer gaan werken van de bedrijfsarts. Hier zie ik zwaar tegen op. Ik ben nog aan het stabiliseren op 8mg. Dit doe ik een maandje op 8mg op advies van mede forumleden omdat ik 22mg in 2 maanden heb afgebouwd(te snel). Van de psychiater mag ik 1mg per 14 dagen afbouwen.

Het is wel ‘leefbaar’ die 1mg per 14 dagen. Ik wordt nog wel steeds psychotisch ervan. Ik merk na 2 weken dat de ontwenningsverschijnselen wel voor een groot gedeelte weg zijn. Maar er blijft altijd een stukje ontwenning wat nog niet is uitgedoofd. 

De volgende stappen naar de 0mg kan ik nu doen met microtapering. Hoe is dit bij jou gegaan? Scheeld het veel van de ernst van de ontwenningsverschijnselen? Ik overweeg anders dat ik met het management rond de tafel ga zitten en met de vraag of ze me alsjeblieft ontslaan. 

Groetjes Tim.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Tim @Deligaf1 

Balen dat je weer moet gaan werken van je bedrijfsarts. Weer een teken dat artsen niets van de gevolgen van benzo ontwenning begrijpen. Volgens artsen kun je nooit veel last hebben van het afbouwen, maar wij weten inmiddels helaas wel beter. Het is soms vechten tegen de bierkaai.

Ik heb zelf vanaf 0,5 mg Lorazepam de microtaper ingezet. Daarbij vijlde ik elke dag een stukje van de halve Lorazepampil af. Ik minderde met ongeveer 3% per dag en bleef soms even stabiel als ik voelde dat het toch iets te snel ging. De weegschaal was mijn tweede hulp. Met een precisieweegschaal kun je het gewicht van het pilletje exact afwegen, zodat je nauwkeurig tapert. en geloof me, het haalt de echt scherpe kantjes er wel af, al ben je nooit klachtenvrij. Ik hield een excelsheet bij waarin ik de tapering noteerde.

Het heeft me geholpen, ik ben nu een half jaar van de Lorazepam af. Soms nog wel wat terugvalletjes, maar over het algemeen veel beter dan het daarvoor was. Het is de moeite waard, go for it! 

Overigens wil ik je wel de tip meegeven om met je management te praten. Niet om je te (laten) ontslaan, maar meer om gewoon openheid te geven en eerlijk te vertellen wat je wel en wat je niet kan en wat de afbouw met je doet.

Sterkte en succes! 

Ciao, Ad

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Ad, 

Bedankt voor je reactie, het GGZ gaat nu contact opnemen met de bedrijfsarts.

Over het advies van de microtapering dat is me al een geruststelling zelf. Ik ben niet bekent met exel, ik heb op papier uitgewerkt over 14 dagen 1 mg. Dus 1mg=170mg dus 0.9= 1:0.9= 1.11

170:1.11= 153mg 

Ect...

Bedankt voor de Tip van het management. Het zit alleen zo, het GGZ zegt Werken of Gezondheid. Maar ik wacht wel in spanning af wat de artsen onder elkaar kunnen regelen hopelijk een goed bericht te horen 

Gr Tim

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 9-6-2018 om 20:44 zei Deligaf1:

Dag Ad, 

Bedankt voor je reactie, het GGZ gaat nu contact opnemen met de bedrijfsarts.

Over het advies van de microtapering dat is me al een geruststelling zelf. Ik ben niet bekent met exel, ik heb op papier uitgewerkt over 14 dagen 1 mg. Dus 1mg=170mg dus 0.9= 1:0.9= 1.11

170:1.11= 153mg 

Ect...

Bedankt voor de Tip van het management. Het zit alleen zo, het GGZ zegt Werken of Gezondheid. Maar ik wacht wel in spanning af wat de artsen onder elkaar kunnen regelen hopelijk een goed bericht te horen 

Gr Tim

Helaas herkenbaar. De verdraaide bedrijfsartsen zijn niet geinteresseerd in de veiligheid of gezondheid van de patient. Is ook niet hun zorg.... Ze moeten alleen maar kijken of je je vingers kan gebruiken om de typen, of je oren nog horen... Dat je het zwaar vind of dat het tegenwerkt in je genezingsproces, dat is niet hun zorg. Zucht.... hoop zo dat ik daar ook nooit meer mee te maken krijg. Echt walgelijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Kannietmeer:

Helaas herkenbaar. De verdraaide bedrijfsartsen zijn niet geinteresseerd in de veiligheid of gezondheid van de patient. Is ook niet hun zorg.... Ze moeten alleen maar kijken of je je vingers kan gebruiken om de typen, of je oren nog horen... Dat je het zwaar vind of dat het tegenwerkt in je genezingsproces, dat is niet hun zorg. Zucht.... hoop zo dat ik daar ook nooit meer mee te maken krijg. Echt walgelijk.

Morgen is het dan zo ver, weer gaan werken 2 uurtjes 3 dagen in de week. De afleiding die ik dan even heb is wel fijn. Alleen op langertermijn lijkt me het vooral moeilijk ook om af te bouwen en werken. Ze zouden wel begrip kunnen tonen dat het bijvoorbeeld 2 maanden duurdt dat alles weer goed is. Maar met benzo’s een half jaar of een jaar daar zal het begrip ook snel voor weg zijn denk ik. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16 minuten geleden zei Deligaf1:

Morgen is het dan zo ver, weer gaan werken 2 uurtjes 3 dagen in de week. De afleiding die ik dan even heb is wel fijn. Alleen op langertermijn lijkt me het vooral moeilijk ook om af te bouwen en werken. Ze zouden wel begrip kunnen tonen dat het bijvoorbeeld 2 maanden duurdt dat alles weer goed is. Maar met benzo’s een half jaar of een jaar daar zal het begrip ook snel voor weg zijn denk ik. 

inderdaad... en dat snap ik ook wel. Als ik er niet zelf doorheen was gegaan, had ik het mogelijk ook niet zo goed kunnen inschatten. Werken en afbouwen lijkt mij ook zwaar.... Kies voor jezelf. Dat is mijn beste advies.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 5 weeks later...

Werken en afbouwen... Wat is dat zwaar! Ik wil je zeker niet ontmoedigen hoor, dit is enkel mijn persoonlijke ervaring. Ik heb het geluk dat ik een zeer begripvolle bedrijfsarts heb maar mijn manager is een ander verhaal... Die snapt niet dat ik zelfs halve dagen werken soms niet op kan brengen en denkt dat ik met 1 mg afbouw per week (ik weet niet eens of dat wel lukt zo snel) er over 2 a 3 maanden weer volledig kan zijn (32 uur per week, nu 16 uur per week). Hij denkt: "geen pillen meer, dan is alles weer goed". Zelf denk ik dat het nog wel een nasleep heeft... Hoe gaat het werken nu bij jou? @Deligaf1

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Weegschaal81 De bedrijfsarts en ik zelf staan een beetje haaks op elkaar ingesteld. Ik neem altijd iemand van personeelszaken mee bij de gesprekken. Daarnaast heb ik geregeld dat het GGZ en de bedrijfsarts ook elke keer met elkaar contact hebben over herstel. Want volgens mijn bedrijfsarts voel je niks van 1mg per 14 dagen afbouwen. Toen was ik echt woedend geworden en belde meteen op het gesprek zelf de psychiater op en hij was meteen van mening veranderd. En heb hem de ashton manuel gegeven waar ik mee bezig ben. 

Ik stond 4 weken op 8mg en heb het werk weer opgepakt 6 uur per week. Het was wel even wennen weer maar het voelde wel weer goed, ook wat afleiding enzo niet heletijd met mezelf bezig zijn. Toen begon ik met microtaperen en het voelde dat het steeds meer moeilijker was om te gaan werken door de klachten. De psychiater heeft me op 20mg citalopram gezet en toen kon ik dat werken en afbouwen wel weer aan dit 2 weken gedaan en nu heb ik vakantie. En heb al weer 1mg afgebouwd en voel me wel oké ten opzichte van de vorige keren zonder AD. Ik ben er nog niet maar het gaat me wel lukken afbouwen en werken en ik heb de vrijheid ook om te gaan wanneer ik ze houden er goed rekening mee. 

Nu in de vakantie bouw ik 1mg per week af microtaperen, als het lukt zit ik op 5mg dan kijk ik wel hoe het gaat anders naar 0,5 in de week.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 02/06/2018 om 10:40 zei Deligaf1:

Dag Allemaal!

Ik zit al vanaf Januari thuis mede door benzo's

Hebben jullie ervaring met het afbouwen van medicatie en daarnaast ook gewoon werken? 

Graag hoor ik wat mogelijk is en jullie mening hierover.

Groetjes

Deligaf1; ik zit ook thuis,zou met de auto naar mn werk moeten,dat gaat al niet,en thuis gaat het ook al niet,maar ben ik niemand tot last,werken gaat niet,thuis gaat op en af,ben wel bang dat mn baas op een gegeven moment zegt;nu ben ik er klaar mee,ken hem al jaren ,prima man, hoop dat ie wat geduld blijft houden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei Deligaf1:

@Weegschaal81 De bedrijfsarts en ik zelf staan een beetje haaks op elkaar ingesteld. Ik neem altijd iemand van personeelszaken mee bij de gesprekken. Daarnaast heb ik geregeld dat het GGZ en de bedrijfsarts ook elke keer met elkaar contact hebben over herstel. Want volgens mijn bedrijfsarts voel je niks van 1mg per 14 dagen afbouwen. Toen was ik echt woedend geworden en belde meteen op het gesprek zelf de psychiater op en hij was meteen van mening veranderd. En heb hem de ashton manuel gegeven waar ik mee bezig ben. 

Ik stond 4 weken op 8mg en heb het werk weer opgepakt 6 uur per week. Het was wel even wennen weer maar het voelde wel weer goed, ook wat afleiding enzo niet heletijd met mezelf bezig zijn. Toen begon ik met microtaperen en het voelde dat het steeds meer moeilijker was om te gaan werken door de klachten. De psychiater heeft me op 20mg citalopram gezet en toen kon ik dat werken en afbouwen wel weer aan dit 2 weken gedaan en nu heb ik vakantie. En heb al weer 1mg afgebouwd en voel me wel oké ten opzichte van de vorige keren zonder AD. Ik ben er nog niet maar het gaat me wel lukken afbouwen en werken en ik heb de vrijheid ook om te gaan wanneer ik ze houden er goed rekening mee. 

Nu in de vakantie bouw ik 1mg per week af microtaperen, als het lukt zit ik op 5mg dan kijk ik wel hoe het gaat anders naar 0,5 in de week.

Maar zet je aan de citalopram..en dan moet je daar straks weer af/of zie ik dat verkeerd..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 uur geleden zei Hendrik2:

Maar zet je aan de citalopram..en dan moet je daar straks weer af/of zie ik dat verkeerd..

Citalopram wordt mijn onderhouds medicijn, ook wil ik daar natuurlijk ooit van af. Het is een vergelijking met benzo ontwenning een piece of cake om daar van af te komen uit vorige ervaring.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

14 uur geleden zei Deligaf1:

Citalopram wordt mijn onderhouds medicijn, ook wil ik daar natuurlijk ooit van af. Het is een vergelijking met benzo ontwenning een piece of cake om daar van af te komen uit vorige ervaring.

mooi, hoop dat het je helpt,dat scheelt weer een slok op de borrel..beetje vreemde opmerking op deze site misschien,maar je begrijpt het wel..ikzelf ben vanmorgen naar de huisarts gegaan en krijg daarentegen diazepam voor wat hulp,.ben er blij mee.ben al mn verslavingen aan aanpakken,alcohol, roken ed,heb je s wel gelezen...die seroxat is voor mij een bijna onmogelijk iets om af te stappen. nu doorgaan met 10 mg en volgende week even terugkomen hoe het gaat...deze arts gaat eindelijk doorkrijgen hoe erg dit is

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei Dis:

@Hendrik2 Ik weet niet hoeveel je drinkt, maar ik zou stoppen. Het stoppen met roken gaat dan ook makkelijker. Toen ik nog na het werk mijn biertjes dronk rookte ik als een ketter (pakje zware shag per dag). Ik ben met een kleine terugval van een week of zo al jaren geleden gestopt met roken. De alcohol had ik niet meer nodig "dankzij" de valium. Ik mis niets van dat alles, een glaasje cola of tapwater uit de ijskast is goed genoeg.

Neem indien echt nodig de diazepam met mate! Je loopt grote kans om van de ene kuil in de andere te vallen! Er zijn mensen op dit forum geweest die in die val zijn gelopen. Ook de alcohol is een grote val, het verdoofd je ontwenning wellicht maar het verhinderd je herstel enorm. Je blijft in een cirkel lopen. Wat seroxat betreft heb ik geen ervaring maar kan je dat niet taperen met een vijltje iedere dag een korreltje meer eraf (weegschaaltje kopen op internet, je hebt voor € 40 een hele goede). Ik bewaar de kleine stukjes in een doosje en doe mijn dosis op een vloeitje en neem dat zo in. Misschien een idee?

Groeten

Hoi Dis

Met alcohol en roken ben ik al gestopt, alcohol ca twee jaren terug,en het roken met behulp van nicotinepleisters..daar ben ik dus af, heel blij mee..en nu is de seroxat aan de beurt,12 jaar gebruikt,doet ook niet veel meer,maar werd er megadik van, cholesterol, hoge bloedsuikers,en dan moet het,helaas wil ik dan te snel, heb er een klein stukje bij moeten nemen, zit op10 mg nu(eerst 30) en ben toch blij met de diazepam.Ik woon alleen en was er gisteren wel erg "vreemd " aan toe,erg beangstigend;vandaar dat ik vanmorgen nog naar de huisarts gegaan ben.gr Hendrik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 02/06/2018 om 11:55 zei Deligaf1:

Thnks voor je reactie,

08-06 heb ik afspraak bij de bedrijfsarts vandaar  mijn vraag want wil eigelijk wel weer aan de gang. Het moeilijkste lijkt me idd de ontwenning en werken tegelijk ik woon tevens ook nog 40km van mij werk vandaan dus als het niet gaat ben ik niet 123 thuis.. en er zal snel een hele hoop onbegrip zijn wat je door maakt met het afkicken onder de collegas. En ik werk dan ook nog in de metaal sector met veel machines en kranen.

Mijn contract loopt af in augustus en zit nu op de 8mg dus ik denk dat het een aflopende zaak wordt helaas. :( 

Cyclad58, dat is erg rot voor je.Er heerst ook nog es veel onbegrip,dat maak ik nu ook mee.Ik ben thuis, heb een goede baas,en hoop dat hij geduld heeft.Ik werk niet met zware machines.Vind het al met al knap van je!Heel veel sterkte,Hendrik2

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Hendrik2 ik sluit me aan bij Dis.

En pas verder echt op met die diazepam gebruik het echt alleen maar in dien nodig. En ook zo minimale dosering. Je kan de Ashton Manuel door lezen deze is te vinden op google dan weet je wat benzo’s met je doen. En ook een stuk over antidepressiva om die af te bouwen.

Huisartsen hebben weinig kennis over benzo’s en psychofarmica. Daar heeft een huisarts misschien net een 2 a 4 maanden voor geleerd psychiaters 6 tot 8 jaar.

Is je onderligend probleem ook al opgelost waarvoor je seroxat slikte?

succes!

bewerkt door Deligaf1
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei Hendrik2:

Cyclad58, dat is erg rot voor je.Er heerst ook nog es veel onbegrip,dat maak ik nu ook mee.Ik ben thuis, heb een goede baas,en hoop dat hij geduld heeft.Ik werk niet met zware machines.Vind het al met al knap van je!Heel veel sterkte,Hendrik2

Mijn contract is verlegend werk houd er rekening mee dus dat loopt weer soepel en werk nu 6 uur in de week. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 minuten geleden zei Deligaf1:

@Hendrik2 ik sluit me aan bij Dis.

En pas verder echt op met die diazepam gebruik het echt alleen maar in dien nodig. En ook zo minimale dosering. Je kan de Ashton Manuel door lezen deze is te vinden op google dan weet je wat benzo’s met je doen. En ook een stuk over antidepressiva om die af te bouwen.

Huisartsen hebben weinig kennis over benzo’s en psychofarmica. Daar heeft een huisarts misschien net een 2 a 4 maanden voor geleerd psychiaters 6 tot 8 jaar.

Is je onderligend probleem ook al opgelost waarvoor je seroxat slikte?

succes!

Hallo Deligaf

Ben er ooit mee begonnen in een vechtscheiding, en nog wat dingen die dan tegelijk komen,en ja, eerst voel jeje beter,daar gaat het ook om, maar nu,jaren later begint alles me tegen te staan;die scheiding is allang verwerkt,en ik zit nog met die seroxat/voor de duidelijkheid; de alcohol en het roken ben ik al een tijd met succes af,mis het ook niet.Dus nu pak ik de seroxat aan....en die pakt me terug..huisartsen ed..je mag blij zijn als je een goede hebt..need I say more..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei Deligaf1:

Mijn contract is verlegend werk houd er rekening mee dus dat loopt weer soepel en werk nu 6 uur in de week. :)

Fijn;dat is een zorg minder!Blij voor je.Ik ben dus gewoon thuis,heb een geschikte baas, autorijden durf ik nu ook niet,dus thuis..maar man o man wat zou ik/en jullie allemaal weer blij zijn als dit achter de rug is!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

38 minuten geleden zei Hendrik2:

Fijn;dat is een zorg minder!Blij voor je.Ik ben dus gewoon thuis,heb een geschikte baas, autorijden durf ik nu ook niet,dus thuis..maar man o man wat zou ik/en jullie allemaal weer blij zijn als dit achter de rug is!

Auto rijden doe ik ook niet wel scooter. 25km/h  valium valt onder catogorie 3 met deelnemen aan het verkeer ter vergelijking met 0,8 promille alchol. Dus dat is een rode sticker en dan slik ik ook nog 2 andere met een gele sticker dat is samen ook een rode. Ja als we niks meer slikken hebben we weer een nieuw leven terug maar we moeten verkomen om een ontwenningsyndroom te krijgen. Want dan kan het nog maanden duren na de laaste tablet....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...