Spring naar bijdragen

Zaterdag, 10 maart 2018


jowan

Aanbevolen berichten

Ik geloof best dat er autisten zijn met een alcoholprobleem maar ik weet zeker dat er veel meer alcoholisten zijn die hopen dat ze iets hebben als add, adhd, hsp, autisme en ga zo maar door om hun drinken te kunnen verklaren en in die zoektocht niet de tijd nemen om eens te stoppen met drinken. Als je namelijk zoiets iets hebt kan je altijd de schuld van je gedrag aan die ziekte geven ipv aan je eigen drinkgedrag. Ik zeg niet dat deze ziektes of aandoeningen niet bestaan maar ze worden wel vaak als excuses gebruikt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...en als niet als excuus dan wel als verantwoording voor je "falen". 

Het griezelige daaraan vind ik de impliciete veroordeling van jezelf die daardoor blijft bestaan. 

En impliciete overtuigingen.... die zijn eng. Omdat ze niet ter discussie staan. 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Fruitvlieg:

Ik geloof best dat er autisten zijn met een alcoholprobleem maar ik weet zeker dat er veel meer alcoholisten zijn die hopen dat ze iets hebben als add, adhd, hsp, autisme en ga zo maar door om hun drinken te kunnen verklaren en in die zoektocht niet de tijd nemen om eens te stoppen met drinken. Als je namelijk zoiets iets hebt kan je altijd de schuld van je gedrag aan die ziekte geven ipv aan je eigen drinkgedrag. Ik zeg niet dat deze ziektes of aandoeningen niet bestaan maar ze worden wel vaak als excuses gebruikt.

Toen ik helemaal aan t begin van mijn 'proces' stond wou ik perse weten waarom ik ooit ben beginnen drinken zoals ik dronk. Voor mij leek t logisch en een vereiste om t probleem aan te pakken. Ik lees t wel meer dan mensen naar een reden zoeken, er misschien zelfs naar verlangen. Het vinden ervan maakt t in sommige gevallen vast beter te sturen. Ik lees zelden mensen adhd, autisme, hsp, etc hier als blijvend excuus gebruiken. 

Dat de ene fase de andere overlapt is maar normaal.

 

bewerkt door fleurtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Kohtje:

En daar is dat woordje 'leren' weer. Wat heb ik altijd een gruwelijke hekel gehad aan leren. Maar dat is ook iets wat moest, wat normaal geacht werd,
vooral waar het school betreft. Natuurlijk heb ik geleerd, domweg omdat het moest en natuurlijk heb ik daar ook wel wat aan gehad. Maar net zoals
ik niet heb kunnen leren om niet meer te drinken kan ik ook niet leren om aandacht te hebben.. Hier komt bij mij het woord 'overgave' als eerste
op. 

Ik heb geen hekel aan het woord ‘leren’ , maar het gegeven dat er momenten zijn waarin ik helemaal ‘ben’ is erg fijn. Hoe ik er dan ook ben gekomen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ah, ok. Zal proberen het te onthouden. Vroeg het me al langer af maar heb het nog nooit gevraagd.
Net als dat 'zenne'.. dacht altijd dat dat 'zoon' betekende en vond dat wel wat vreemd, maar ja... nooit gevraagd ook.
Dank je fleur voor dit verlossende antwoord.. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zou het kunnen zijn dat je je in dit bericht groter/sterker/vergevingsgezinder doet voorkomen dan werkelijk het geval is?
Ik hoop dat je werkelijk vrede kunt leren hebben met je schoonfamilie. Je blijft er toch mee te maken hebben. Ik zou het knap vinden
als je de realiteit als feit kunt gaan leren zien waarmee je sowieso moet leven en niet meer als vijand waartegen je in verzet moet of,
in het ergste geval, voor moet vluchten (in drank).. :heart:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je groot en sterk houden kost veel van jezelf. Knap dat je dat gelukt is, maar vanbinnen borrelt dat nog wel even. Wellicht dat dat de trigger was?

Ik had zowel gisteren als vandaag een momentje trouwens. Kan dat wel plaatsen. Had puur met stress te maken. Moment was maar kort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Soms kan het ook zo 'ongemerkt' opbouwen...voor mij belangrijk om toch steeds weer me bewust te zijn van...stress, drukte...onderdrukte emoties. Zodat die trek me niet 'overvalt'. De momenten zijn nu ook korter, en minder 'dwingend'...ik kan er zelf ook anders naar kijken. 

Ja, je groot en sterk houden kost veel energie...je kwetsbaar opstellen is moeilijk, maar uiteindelijk wel 'beter'. Nog wat lessen te gaan...en dat is ook goed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oe, wat een draad weer vandaag.
Mijn ego stond me nooit toe om een ziekte of ander ongemak te hebben. Ik had nooit iets, kon alles en deed alles. Met (heel vaak) of zonder drank.
Nu ik me ertoe bekend heb verslaafd te zijn, is dat het enige wat ik wel eens (!) noem in een gesprek. Maar niet als argument waarom ik iets niet zou kunnen doen of verdragen, maar juist als kracht waarom ik het nu juist wel allemaal kan. En dan niet meer vanuit ego, maar vanuit wat en wie ik ten diepste ben (aan het worden ben).
Ik heb moeite met mensen die etiketten en stickers plakken met als boodschap: Hou rekening met mij!
 

Verder denk ik dat mensen die én drinken én gedrag met autistische kenmerken hebben (wat vaak voorkomt) stoppen met drinken gedurende langere tijd (denk aan maanden, jaren) veel minder gedragingen met autistische kenmerken gaan hebben. Dat heb ik uit eigen waarneming, maar ook gelezen (alhoewel ik nu de bron niet meer kan benoemen).

Uiteindelijk meld ik me droog af voor de dagpact, lange dag tot een goed en rustig einde. Welterusten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...