Spring naar bijdragen

ONZE HUISKAMER 9-3-2018


Aanbevolen berichten

7 uur geleden zei Kannietmeer:

 spreek je morgen :lips:@Salva

Lieve Kannietmeer,

 

Jou verhaal heeft inderdaad zo veel indruk op mij gemaakt dat ik niet meer kon slapen.

Het is vreselijk wat jullie mee maken

Het heeft mij ook zo doen schrikken .

In zo een wankele situatie betrekt men aalles ook op zichzelf.

Hoe ga ik met het afbouw dan om, hoe lang zal het duren????

Ik ga evenrust nemen vandaag, kijken of ik weer tot mezelf kan komen.

Ik wens jou en je vriend alle  sterkte

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

15 uur geleden zei Cyclad58:

Ja, tegenwoordig vul ik mijn dagen weer met fulltime werken. Gaat goed. 
De laatste 2 weken op proef, komend vanaf 75%.

Maandag weer naar de bedrijfsarts, hopelijk kan ik weer officieel en formeel 100% aan de slag. 
Fijn weekend! :rose:

Wat fijn om dit te lezen! Ben blij voor jou. Groetjes Teuntje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Bernice:

Salva, ik ben nu diazepam aan het afbouwen maar slikte eerst clonazepam. Ben al bijna 6 maanden aan het afbouwen, kan bijna niet meer. Ben inmiddels 15 kilo afgevallen, ben bang dat ik het niet ga trekken. Ben hsp dus alles komt nu zo hard binnen. TV kijken of lezen lukt niet meer, weet het even niet meer.

Dank je wel voor jullie welkom.

 

 

Hoe was de overstap van clonazepam naar diazepam voor jou? Hoe heb je dat gedaan en wat was het resultaat? Hoe bouw je af op dit moment? Wat is je dosis nu en hoe lang moet je nog afbouwen denk je?

Ik ben ook zeker een hsp, en ik denk dat mensen die door een benzo ontwenning heen gaan, misschien allemaal wel wat gevoeliger door het leven moeten gaan daarna. TV kijken en lezen is voor mij ook heel lang moeiljk geweest. TV kijken lukt met nu met een verstandige keus wat ik kijk. Lezen is nog steeds een aanslag op mijn hersenen en concentratie.

@BerniceEn zeker ben je welkom Bernice. 6 maanden afbouw is al een flinke tijd en ik weet hoe vermoeiend het kan zijn.  15 kilo is ook een enorme hoeveelheid. Ik verloor er 10 en kon toen echt niet meer verliezen zonder mijn gezondheid ernstig in gevaar te brengen. Mede hierdoor ben ik een microtaper begonnen, omdat mijn lichaam andere manieren niet aankon. Heb je wel een manier om genoeg voeding tot je te nemen, of lukt dit ook niet?  Gebruik je ondersteunende supplementen?

Sorry voor al mijn vragen, maar ik zou je graag helpen en deze vragen zijn belangrijk om te kunnen bepalen wat je nog kan doen om jezelf extra te ondersteunen en hier op een goede manier doorheen te komen.

Dikke knuffel!

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 uur geleden zei Salva:

Jou verhaal heeft inderdaad zo veel indruk op mij gemaakt dat ik niet meer kon slapen.

Het is vreselijk wat jullie mee maken

Het heeft mij ook zo doen schrikken .

In zo een wankele situatie betrekt men aalles ook op zichzelf.

Hoe ga ik met het afbouw dan om, hoe lang zal het duren????

Ik wilde nog even hierop reageren. De beste houding die je kan aannemen en het meest belangrijke wat je moet onthouden bij alles wat je leest en met anderen bespreekt, is dat jij uniek bent en je eigen weg zal hebben. Iedereen is anders en wat je leest van een ander hoeft niet jouw deel te zijn van de ontwenningsverhalen. Ik had precies hetzelfde toen ik net tot de ontdekking kwam dat het wel eens heel lang kon duren voordat ik beter zou zijn, en dat ik mogelijk heftige dingen kon meemaken tijdens en na de afbouw. Gaandeweg ontdekte ik mijn eigen proces daarin. Van te voren had ik nooit kunnen weten hoe mijn proces zou gaan, en veel nare verhalen die ik heb gelezen zijn nooit mijn eigen verhaal geworden. Ik had het mijne, en zo zal ook jij het jouwe hebben. Angst voor wat komen gaat is zeer contra productief en zal je niet helpen, dus probeer jezelf altijd te corrigeren en af te keren van dat soort gedachten. Lukt dat niet goed, lees dan minder verhalen van anderen. Kom je hier, deel dan en praat met anderen, maar betrek andermans verhaal nooit op jezelf. Dit is de beste tip die ik je kan meegeven. Lukt dit je goed, dan is alle kennis die je kan opdoen, een wapen om beter te worden, en kan je dus ook meer kennis vergaren zonder de onrust in jezelf te verhogen. Voor mij was dit een zeer waardevolle les, die ik goed kon toepassen, en daardoor kon ik mijzelf makkelijker informeren en wijzer maken door wel veel te lezen. Zonder het op mijzelf te betrekken.

Nou je begrijpt het ondertussen wel. Sterkte vandaag! X

Liz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lieve Bernice, @Bernice

Dat klinkt als een heftige rit die je al achter de rug hebt en waar je nog inzit.  Er zijn een paar dingen waar ik mogelijk wat licht op kan schijnen.

Ik heb ook een depressie gehad en eind 2016 hield ook mijn antidepressiva op te werken. Dit noemen ze Tachyfylaxie/ Tachyphylaxis  ( engelse term zodat je ook wat info erover kan opzoeken). Op het moment dat je medicatie zijn functie verliest, ga je eigenlijk in ontwenning zonder dat je mogelijk redenen hebt om depressief te worden anders dan deze plotselinge ontwenning. Je receptoren waar de AD op werkt, kunnen ook hetzelfde doen als de receptoren die door de benzo's zijn verdwenen. Ze verminderen in aantal of de receptor wordt immuun voor de werking van de AD. Op het moment dat dit gebeurd en je klachten keren terug zijn er een paar dingen die je kan doen. Ophogen ( maakte mij doodziek en ik dacht dat ik gek werd), stoppen met het medicijn voor een tijd in de hoop dat de receptoren niet meer verzadigd zijn en dus weer bereikt kunnen worden met de medicatie, medicatie toevoegen, of medicatie veranderen. Dit zijn behandelingen. Niets doen is ook een optie, maar in mijn ogen is er geen groter lijden dan een Zware Depressie, dus dat lijkt me de minst wenselijke omdat ik niet weet in hoeverre de hersenen in staat zijn uit dat dal te kruipen. In jouw geval: mirtazepine wordt vanvege zijn werking op het moment eigenlijk niet meer voorgeschreven voor zware depressies voor zover ik weet. Mogelijk heb je op dit moment meer aan een ander middel, maar AD opstarten in je huidige toestand is heftig. Ik ben van SSRI naar SNRI gegaan. Deze tweede heeft geen Tachyfylaxie syndroom, de eerste wel. Heeft trouwens maanden geduurd hoor voordat dat allemaal goed was, daar komt ook mijn lorazepam gebruik vandaan. En dat het tachyfylaxie heet weet ik ook pas sinds een paar maanden, en alleen door mijn eigen zoeken, niet doordat de arts of psychiater daarmee kwam.

Wat betreft de depressie die jij hebt: Hoe onmogelijk is het leven voor je op het moment? Is het misschien nodig om net als ik een switch te maken? Even wachten met de afbouw en eerst een AD die je uit de shit haalt vinden? Ik weet dat het niet geweldig is, maar doordat je hersenen zijn aangepast zou het kunnen dat een andere AD nu echt even de beste oplossing is. Deze kan je na herstel, en na afbouw van de benzo, ook heel langzaam afbouwen. Ik ben dat vast van plan ook te doen, nu ik weet dat je ook gewenning kan hebben bij een AD en dus eigenlijk je hersenen naar zijn grootje helpt als je het te lang slikt.

Met HSP ben je vaak niet alleen emotioneel en zintuigelijk gevoelig maar ook fysiek. Ik wel in ieder geval. Dus ook de reacties op medicatie zijn soms wat heftiger. Ik kan je aanraden om een pharmacologsich  DNA onderzoek te doen, om te zien of er middelen zijn die je beter niet kunt gebruiken voor de toekomst. Uitproberen door voorschrijven van de dokter geeft een heleboel meer lijden kan ik je vertellen.  Ik vind persoonlijk HSP zijn niet zo ingewikkeld, omdat ik gewoon ben wie ik ben. Ik vind bepaalde dingen fijn en niet fijn, net als anderen en ik moet voor mijzelf zorgen, net als anderen. Het is een kracht en een kwetsbaarheid, net als dat met alle sterke eigenschappen van de mens het geval is. Hoe meer ruimte je jezelf geeft eerlijk met jezelf te zijn en daar naar te luisteren de beter het voor je is, is mijn visie.

Je vraagt of je moet ophogen. Ik ben persoonlijk principieel tegen ophogen van de benzo omdat het niet altijd helpt, demoraliserend werkt voor de afbouw. Je lichaam moet kunnen herstellen en kan dat alleen echt doen zonder benzo in je lichaam. Dat is dus de focus die je moet houden en waar je voor moet strijden. Moeilijke dagen en periodes horen daar bij. Even wachten met afbouwen kan helpen, maar ik denk dat je ook niet te lang moet wachten op stabilisatie omdat dit niet bij iedereen komt. Ik ken verhalen van mensen die al 2,5 mnd niet verlaagd hadden en nog steeds niet stabiel waren. Dan is het zinloos en verdoe je je tijd met wachten en lijden, zonder richting je doel te gaan, namelijk benzo-vrij worden en weer kunnen genezen. Even een week, misschien 2 weken wachten kan wel zinvol zijn. Maar doet dit niets, ga dan voor je einddoel, zet je focus, en ga door naar beneden.
 

Ik zie aan je supplementen dat je bewust bent van wat nodig is. B12 ben ik zelf mee gestopt. Mijn onvermogen het op te nemen uit dierlijke producten is nooit helemaal onderzocht en de B12 geeft wel een push die door anderen in benzo ontwenning duidelijk werd afgeraden en gezien werd als trigger van meer klachten. Je systeem kan een opwekkende push niet meer terugbrengen naar rust door gebrek aan GABAA receptoren, dus kan je beter de push vermijden. Ik ga binnenkort eens onderzoeken wat de stand van mijn b12 is want ik slik het dus niet meer sinds juli 2017. Ben ik echt niet in staat dit zelf voldoende op te nemen, dan weet ik dat nu voor de toekomst en moet ik het weer gaan nemen. De andere voedingssups neem  ik ook, behalve de Q10. Daarnaast neem ik Slippery Elm ( Gladde iep) ter bescherming van mijn darmen, neem ik Bacopa Monieri omdat die helpt bij de aanmaak van gaba-receptoren, en neem ik Probiotica met een zeer specifieke streng die ook onderzocht is en bewezen helpt bij de aanmaak van gaba-receptoren. Een tijdlang nam ik ook Vitamine E, maar weet niet of dat echt iets toevoegde. Ik eet dagelijks ook tahin en daar zit ook een goede dosis vit E in, dus ik denk dat dat wel goed komt als het wel ondersteunend werkt.

Nou Bernice, heel verhaal, maar ik hoop dat het je wat helpt. Ik vond de depressie erger dan de benzo-ontwenning. Hoe is dat voor jou? Kan je nog iets doen om jezelf af te leiden, zoals tv of lezen of muziek etc?

heel veel sterkte. Ik weet hoe zwaar dit is. En je mag me alles vragen en ook persoonlijk schrijven. Doe wat goed voelt voor jou en zal proberen je te steunen waar ik maar kan.

XX

 

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

23 uur geleden zei Dis:

:DHi mensen,

Ik schreef net aan Kannietmeer dat ik enkel wat nerveuzer was. Toen las ik hier over nachtmerries en nergens toe komen. Dat heb ik ook sinds vandaag. (ben in 1x van 40mg valium naar 30 gegaan twee dagen geleden. Ik denk dat ik de inname van de ochtend naar de avond verschuif, dat scheelt misschien. Moest vanmorgen de wekelijkse boodschappen doen. Normaal ga ik rond half tien maar vandaag was ik niet vooruit te branden en moest mij om twee uur dwingen om te gaan. Wel een goed gevoel dat ik gewoon doorga. Morgenvroeg ga ik een stuk wandelen en naar mijn 88 jarige vader in het verpleeghuis. Ik heb trouwens nog een week vakantie. Dat dan weer wel :P

Beste Dis, hoop dat het je lukt. De stap die neemt is enorm in mijn ogen, maar wellicht dat het je gewoon lukt. ieders lichaam is gelukkig anders. Met deze dosis zou je ook je inname kunnen spreiden. Dit kan ook je klachten verminderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...