Spring naar bijdragen

ONZE HUISKAMER 8-3-2018


Aanbevolen berichten

Beste mede-strijders, vandaag internationale vrouwendag én mijn zoon is 18 geworden. Supermooi dus. Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat! Voor de ervaren benzo-kenners heb ik een vraag. Misschien weet jij dit ook wel @bolletje of jij @Cyclad58 of iemand anders.... Ik ben namelijk een beetje in de war gebracht door mijn huisarts. Het zit zo: ik ben nog steeds aan het afbouwen van de diazepam. Gestart 5 maanden geleden met 10 mg en zit nu op 2,5 mg. Neem dit alleen 's avonds in één dosis. Gaat laatste weken zo zo en slaap behoorlijk slecht. Gisteren bij de huisarts geweest die me nu adviseert te stoppen met de diazepam. Tijdelijk om het slapen op te vangen over te stappen op zopiclon en dat dan te halveren over twee weken en dan weer halveren tot ik dat heb afgebouwd. Haar verhaal: je dosis dia is nu laag. Zopiclon heb je eerder goed op gereageerd qua slapen en is geen benzo. Dat afbouwen makkelijker dan laatste loodjes dia want die blijven zo lang in je bloed. Om ergste randjes eraf te halen nu van laatste benzo-stap dus die zopiclon. Ik heb gezegd er even over na te denken. En mensen, ik WEET nu dus niet wat te doen....

Hebben jullie hier ervaring mee? Zou het inderdaad ook een stap kunnen zijn of is het verstandiger met de dia afbouw verder te gaan? Ik ben daar wel een beetje gestagneerd omdat ik zo belabberd slaap. Zit nu al ruim een maand op 2,5 mg en heb ook overdag wel last van vaagheid, wolk in hoofd etc. 

Zet'm op allemaal. 

Lieve groetjes van Teuntje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé die Teuntje,

Ik heb niet zo heel veel verstand van medicijnen, geloof dat Kannietmeer en Cyclad daar meer verstand van hebben, want dat zijn onze superafbouwers,  maar wat ik wel weet is dat je het heel erg langzaam moet doen., Maar wacht maar even op een reactie van hun, en een maand is geloof ik niet lang hoor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Teuntje:

Beste mede-strijders, vandaag internationale vrouwendag én mijn zoon is 18 geworden. Supermooi dus. Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat! Voor de ervaren benzo-kenners heb ik een vraag. Misschien weet jij dit ook wel @bolletje of jij @Cyclad58 of iemand anders.... Ik ben namelijk een beetje in de war gebracht door mijn huisarts. Het zit zo: ik ben nog steeds aan het afbouwen van de diazepam. Gestart 5 maanden geleden met 10 mg en zit nu op 2,5 mg. Neem dit alleen 's avonds in één dosis. Gaat laatste weken zo zo en slaap behoorlijk slecht. Gisteren bij de huisarts geweest die me nu adviseert te stoppen met de diazepam. Tijdelijk om het slapen op te vangen over te stappen op zopiclon en dat dan te halveren over twee weken en dan weer halveren tot ik dat heb afgebouwd. Haar verhaal: je dosis dia is nu laag. Zopiclon heb je eerder goed op gereageerd qua slapen en is geen benzo. Dat afbouwen makkelijker dan laatste loodjes dia want die blijven zo lang in je bloed. Om ergste randjes eraf te halen nu van laatste benzo-stap dus die zopiclon. Ik heb gezegd er even over na te denken. En mensen, ik WEET nu dus niet wat te doen....

Hebben jullie hier ervaring mee? Zou het inderdaad ook een stap kunnen zijn of is het verstandiger met de dia afbouw verder te gaan? Ik ben daar wel een beetje gestagneerd omdat ik zo belabberd slaap. Zit nu al ruim een maand op 2,5 mg en heb ook overdag wel last van vaagheid, wolk in hoofd etc. 

Zet'm op allemaal. 

Lieve groetjes van Teuntje 

Ha @Teuntje,

Allereerst gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon. Prachtige mijlpaal! En is het echt vrouwendag? Hmm, dat had ik eerder moeten weten :-)

Teuntje, ik ben natuurlijk geen arts, slechts een ervaringsdeskundige. Zoplicon is inderdaad geen benzo, maar een benzo lookalike. Is even verslavend als een benzo en de ontwenning van Zoplicon mag je rustig vergelijken met die van Diazepam. Ik begrijp werkelijk niet dat een arts iemand die een benzo afbouwt een soortgelijk medicijn voorschrijft. 
Je zit nu op 2,5 mg Diazepam? 2,5 mg Diazepam is een lage dosering. Krijg je dan een equivalent qua dosering van Zoplicon? Waarschijnlijk niet en beland je in een relatief hogere dosering van een ander middel wat heel veel op benzo's lijkt en op dezelfde manier inwerkt op je receptoren. 
Er wordt altijd geadviseerd om een benzo bij het afbouwen te vervangen in Diazepam, omdat dat het best te verdragen is vanwege de lange werkingstijd. 
Zoplicon afbouwen lijkt me beslist niet gemakkelijker dan het afbouwen van Diazepam, waarmee je al bezig bent. 

Denk er over na om de Diazepam even te stabiliseren, want ik geloof dat je slaap uiteindelijk echt gaat verbeteren. Als je stabiel bent op 2,5 mg, bouw dan zo langzaam mogelijk af, met behulp van vijltje en weegschaal. 
En daarbij, je weet niet hoe je nu op Zoplicon reageert. Je komt van de regen in de drup lijkt me. 
Teuntje, toen je destijds goed op Zoplicon reageerde, slikte je toen al een benzo? Zo niet, dan is de situatie (oftewel het uitgangspunt) niet vergelijkbaar. 

Sterkte, Teuntje! 
Xx Ad

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een rust hier! Ondanks mijn gebroken nacht had ik een aardige dag. Naar Hilversum geweest om mijn zus te helpen een bruidsjurl te zoeken en we hebben hem gevonden! Daarna getoast met prosecco. Al lang geen alcohol gedronken. En toen in de file terug. Nu ben ik echt kapot. Maar een rustig avondje houden. Morgenochtend vroeg op voor de halfjaarlijkse tandartscontrole. Blijkbaar had ik gedacht al te moeten werken. 

@Teuntje Ik heb ook geen verstand van afbouwen en ad. 

@bolletje Oh slik jij nog ad? Voor het slapen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha @Jeshen,

 

Ik ben blij met je berichtje. Het lijkt er echt op alsof je steeds beter met je slaapprobleem kunt omgaan en dat is pure winst. Ik weet hoe lastig het is, heb het zelf meegemaakt en ook nu nog heb ik soms zo'n nacht waarin het slecht wil lukken.
Je laat je er niet van weerhouden om leuke dingen te doen en dat is echt prima.

Van mij krijg je een welgemeend schouderklopje!

Xx Ad

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Jeshen:

Wat een rust hier! Ondanks mijn gebroken nacht had ik een aardige dag. Naar Hilversum geweest om mijn zus te helpen een bruidsjurl te zoeken en we hebben hem gevonden! Daarna getoast met prosecco. Al lang geen alcohol gedronken. En toen in de file terug. Nu ben ik echt kapot. Maar een rustig avondje houden. Morgenochtend vroeg op voor de halfjaarlijkse tandartscontrole. Blijkbaar had ik gedacht al te moeten werken. 

@Teuntje Ik heb ook geen verstand van afbouwen en ad. 

@bolletje Oh slik jij nog ad? Voor het slapen?

Blij dat je je goed voelt xxx 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei Cyclad58:

Ha @Teuntje,

Allereerst gefeliciteerd met de verjaardag van je zoon. Prachtige mijlpaal! En is het echt vrouwendag? Hmm, dat had ik eerder moeten weten :-)

Teuntje, ik ben natuurlijk geen arts, slechts een ervaringsdeskundige. Zoplicon is inderdaad geen benzo, maar een benzo lookalike. Is even verslavend als een benzo en de ontwenning van Zoplicon mag je rustig vergelijken met die van Diazepam. Ik begrijp werkelijk niet dat een arts iemand die een benzo afbouwt een soortgelijk medicijn voorschrijft. 
Je zit nu op 2,5 mg Diazepam? 2,5 mg Diazepam is een lage dosering. Krijg je dan een equivalent qua dosering van Zoplicon? Waarschijnlijk niet en beland je in een relatief hogere dosering van een ander middel wat heel veel op benzo's lijkt en op dezelfde manier inwerkt op je receptoren. 
Er wordt altijd geadviseerd om een benzo bij het afbouwen te vervangen in Diazepam, omdat dat het best te verdragen is vanwege de lange werkingstijd. 
Zoplicon afbouwen lijkt me beslist niet gemakkelijker dan het afbouwen van Diazepam, waarmee je al bezig bent. 

Denk er over na om de Diazepam even te stabiliseren, want ik geloof dat je slaap uiteindelijk echt gaat verbeteren. Als je stabiel bent op 2,5 mg, bouw dan zo langzaam mogelijk af, met behulp van vijltje en weegschaal. 
En daarbij, je weet niet hoe je nu op Zoplicon reageert. Je komt van de regen in de drup lijkt me. 
Teuntje, toen je destijds goed op Zoplicon reageerde, slikte je toen al een benzo? Zo niet, dan is de situatie (oftewel het uitgangspunt) niet vergelijkbaar. 

Sterkte, Teuntje! 
Xx Ad

 

Dank je wel Ad voor je fijne reactie. Je schrijft eigenlijk wat ik zelf ook al een beetje had "gevoeld" maar omdat ik er echt niet superveel verstand van heb begon ik door het advies van mijn arts opeens te twijfelen aan mijn gekozen weg. Ik heb, mede door jouw hulp en het meedenken, net besloten om NIET aan de zopiclon te beginnen maar door te gaan met de afbouw van de diazepam. Ik blijf dan maar een poosje langer op die 2,5 mg. Nogmaals, fijn ik voel me gesteund. Ik schrijf morgen meer, nu heel blij en dankbaar na een mooie dag met familie en vrienden en mijn 18 jarige oudste zoon. Lieve groetjes van Teuntje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Teuntje:

Beste mede-strijders, vandaag internationale vrouwendag én mijn zoon is 18 geworden. Supermooi dus. Ik ben benieuwd hoe het met jullie gaat! Voor de ervaren benzo-kenners heb ik een vraag. Misschien weet jij dit ook wel @bolletje of jij @Cyclad58 of iemand anders.... Ik ben namelijk een beetje in de war gebracht door mijn huisarts. Het zit zo: ik ben nog steeds aan het afbouwen van de diazepam. Gestart 5 maanden geleden met 10 mg en zit nu op 2,5 mg. Neem dit alleen 's avonds in één dosis. Gaat laatste weken zo zo en slaap behoorlijk slecht. Gisteren bij de huisarts geweest die me nu adviseert te stoppen met de diazepam. Tijdelijk om het slapen op te vangen over te stappen op zopiclon en dat dan te halveren over twee weken en dan weer halveren tot ik dat heb afgebouwd. Haar verhaal: je dosis dia is nu laag. Zopiclon heb je eerder goed op gereageerd qua slapen en is geen benzo. Dat afbouwen makkelijker dan laatste loodjes dia want die blijven zo lang in je bloed. Om ergste randjes eraf te halen nu van laatste benzo-stap dus die zopiclon. Ik heb gezegd er even over na te denken. En mensen, ik WEET nu dus niet wat te doen....

Hebben jullie hier ervaring mee? Zou het inderdaad ook een stap kunnen zijn of is het verstandiger met de dia afbouw verder te gaan? Ik ben daar wel een beetje gestagneerd omdat ik zo belabberd slaap. Zit nu al ruim een maand op 2,5 mg en heb ook overdag wel last van vaagheid, wolk in hoofd etc. 

Zet'm op allemaal. 

Lieve groetjes van Teuntje 

Beste Teuntje, helaas weer een voorbeeld van een arts die niet goed weet waar ze het over heeft. Zopiclon is geen benzo.... maar precies hetzelfde en werkt op dezelfde receptoren. Helpt je waarschijnlijk van de wal in de sloot. Ik sluit me aan bij @Cyclad58's advies. Vijltje en weegschaal en aan de slag. Als je al een maand op 2,5 zit is stabiliseren denk ik geen goede keus meer.. Je lichaam kan pas echt weer herstellen als het uit je systeem is. Je bent nu juist op de goede weg. Dat je niet goed slaapt is gewoon 1 van de ontwenningsverschijnselen door de vermindering van de gaba-receptoren. Deze moeten genezen. Zopliclon is wel verslavend en moet ook afgebouwd volgens de Ashton Manual en de ontwenningsverschijnselen precies dezelfde als de benzo. Google het medicijn maar eens samen met withdrawal. Dan krijg je forums als het onze te zien met dezelfde verhalen. Helaas.

Start weer met afbouwen maar dan met een vijltje en een weegschaal, en je lichaam zal gaan herstellen. Sommige mensen gaan zelfs beter slapen als ze lager komen. Velen slapen beter als ze afgebouwd zijn.

Heel veel sterkte en als je meer vragen hebt over hoe je voort moet, dan kom je gewoon hier weer langs. X

bewerkt door Kannietmeer
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ben zelf al dagen in een vermoeidheidsgolf. Slaap elke middag een uurtje en ben zo gaar als boter. Energie is minimaal en heb brainfog.... de wolk in je hoofd @Teuntje heb ik ook. Gedachten en woorden zijn niet helemaal soepel te vormen. Bleh. Maar komt goed.... Ik zit het rustig uit. Net met wat moeite gedoucht en nu zo mijn haar drogen. Klinkt als kinderspel, maar is nu een opgave.

@Jeshen Fijn dat je goed gaat lieverd! Echt super om te zien hoe je eruit krabbelt. De prosecco..... dapper van je.... heb je er iets van gemerkt?

@Senna33 Hoe gaat het met jou en de kleine afbouw? Ga je nog voor de weegschaal of is dat lastig?

@mito Goed te zien dat het goed met je gaat!

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedemorgen allemaal, 

ik ben ook constant moe, maar dat is niet erg. Ik slaap daar door gelukkig goed. Een weegschaaltje en vijl heb ik niet nodig. Ik ben nu met de 2mg tabletten bezig en zit op 6,5 Mg. Blauw is er volledig uit. Ik voel me nog steeds goed. Echt goed. Hoop dat dit zo blijft. Ik wordt weer happy 

 x Senna 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Teuntje Ik denk ook een geode keuze om met dia door te gaan. Ik heb een heel afbouw traject dia achter de rug en denk dat dia juist het beste is om mee af te bouwen. Door de grote half waarde van dia ben je stabileren. Dat is juist de redden waarom Ashton adviseert benzo ontwenning met dia te doen.

En de afbouw van 2,5 naar 0 .... 2,5 is een lage dosering t.o.v. 10, dat wel, maar ook 2,5mg dia doet nog veel in je lichaam. Hoe regeageerde jij  fysiek en geestelijk op eerdere afbouw stappen en hoe zag jou afbouw schema er uit? Ik heb  b.v. 5 maanden stabile gezeten op mg voordat ik van 1mg naar 0 ben gegaan in 4 stappen in 4 weken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Kannietmeer:

Ik ben zelf al dagen in een vermoeidheidsgolf. Slaap elke middag een uurtje en ben zo gaar als boter. Energie is minimaal en heb brainfog.... de wolk in je hoofd @Teuntje heb ik ook. Gedachten en woorden zijn niet helemaal soepel te vormen. Bleh. Maar komt goed.... Ik zit het rustig uit. Net met wat moeite gedoucht en nu zo mijn haar drogen. Klinkt als kinderspel, maar is nu een opgave.

@Jeshen Fijn dat je goed gaat lieverd! Echt super om te zien hoe je eruit krabbelt. De prosecco..... dapper van je.... heb je er iets van gemerkt?

@Senna33 Hoe gaat het met jou en de kleine afbouw? Ga je nog voor de weegschaal of is dat lastig?

@mito Goed te zien dat het goed met je gaat!

 

Oei, de wave heeft je nu even te pakken. Sterkte, Liz. Je komt er wel weer uit, maar het is even lastig. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

18 uur geleden zei Kannietmeer:

Ik ben zelf al dagen in een vermoeidheidsgolf. Slaap elke middag een uurtje en ben zo gaar als boter. Energie is minimaal en heb brainfog.... de wolk in je hoofd @Teuntje heb ik ook. Gedachten en woorden zijn niet helemaal soepel te vormen. Bleh. Maar komt goed.... Ik zit het rustig uit. Net met wat moeite gedoucht en nu zo mijn haar drogen. Klinkt als kinderspel, maar is nu een opgave.

@Jeshen Fijn dat je goed gaat lieverd! Echt super om te zien hoe je eruit krabbelt. De prosecco..... dapper van je.... heb je er iets van gemerkt?

@Senna33 Hoe gaat het met jou en de kleine afbouw? Ga je nog voor de weegschaal of is dat lastig?

@mito Goed te zien dat het goed met je gaat!

 

Lieve @Kannietmeer je zit dus even in een dip. Maar je hebt al zoveel positiviteit ervaren, dus je weet dat het goedkomt. Em dat komt het ook!!

Ik heb weinig gemerkt van de prosecco. Beetje moe. Maar ja dat ben ik sowieso. Ik zit even in een goede flow overdag. Al twee dagen. Al twee dagen niet gehuild. Mijn vriend is net weggegaan voor een etentje en bier drinken met een vriend. Kan ik vast oefenen voor over een week.

Slapen is nog steeds wel weinig, maar ik lig niet vaak hele nachten wakker. Tuurlijk ze zijn er wel en ja, een lange nacht heb ik ook nog niet. En daardoor ben ik snel moe en daarvan word ik wel een beetje depri, maar dat komt ook goed! Ik probeer positief te blijven. Probeer, want vind het niet altijd makkelijk. Ene dag gaat het dan de andere.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 08/03/2018 om 22:33 zei Kannietmeer:

Beste Teuntje, helaas weer een voorbeeld van een arts die niet goed weet waar ze het over heeft. Zopiclon is geen benzo.... maar precies hetzelfde en werkt op dezelfde receptoren. Helpt je waarschijnlijk van de wal in de sloot. Ik sluit me aan bij @Cyclad58's advies. Vijltje en weegschaal en aan de slag. Als je al een maand op 2,5 zit is stabiliseren denk ik geen goede keus meer.. Je lichaam kan pas echt weer herstellen als het uit je systeem is. Je bent nu juist op de goede weg. Dat je niet goed slaapt is gewoon 1 van de ontwenningsverschijnselen door de vermindering van de gaba-receptoren. Deze moeten genezen. Zopliclon is wel verslavend en moet ook afgebouwd volgens de Ashton Manual en de ontwenningsverschijnselen precies dezelfde als de benzo. Google het medicijn maar eens samen met withdrawal. Dan krijg je forums als het onze te zien met dezelfde verhalen. Helaas.

Start weer met afbouwen maar dan met een vijltje en een weegschaal, en je lichaam zal gaan herstellen. Sommige mensen gaan zelfs beter slapen als ze lager komen. Velen slapen beter als ze afgebouwd zijn.

Heel veel sterkte en als je meer vragen hebt over hoe je voort moet, dan kom je gewoon hier weer langs. X

Dank je voor je reactie @Kannietmeer. Ikheb daar zoveel aan! Ik heb weegschaaltje en vijl in de aanslag en ga verder met de afbouw dia. Ik heb inderdaad zopiclon gegoogled en werd daar ook bang van alle verhalen. Ik neem het slechte slapen dan maar voor lief....ik begrijp uit jullie verhalen dat ik daar doorheen moet en dat het een kwestie is van accpeteren dat je een poos slechter slaapt....Lieve groetjes van Teuntje 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 08/03/2018 om 21:14 zei Cyclad58:

Dat lijkt me verstandig, Teuntje.

Hopelijk heb je na deze voor jou fijne dag een prima nachtrust!

Xx Ad

Dank je, Ad. Ik ga mijn best doen. Ik ga met de weegschaal en nagelvijl aan de slag. Van @Kannietmeer kreeg ik ook mooi advies. Denk je dat het verstandig is dat ik nu per 2 weken met 0,5 mg ga afbouwen? Ik moet nu de stap nemen om door te gaan met afbouwen terwijl ik eerst dacht: ik stabiliseer nog een poosje...  

En nu ben ik natuurlijk ook nog heel benieuwd hoe het nu met jou is?? Ik wens je een fijne zaterdag! Groetjes Teuntje 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

52 minuten geleden zei Teuntje:

Dank je, Ad. Ik ga mijn best doen. Ik ga met de weegschaal en nagelvijl aan de slag. Van @Kannietmeer kreeg ik ook mooi advies. Denk je dat het verstandig is dat ik nu per 2 weken met 0,5 mg ga afbouwen? Ik moet nu de stap nemen om door te gaan met afbouwen terwijl ik eerst dacht: ik stabiliseer nog een poosje...  

En nu ben ik natuurlijk ook nog heel benieuwd hoe het nu met jou is?? Ik wens je een fijne zaterdag! Groetjes Teuntje 

Het lijkt mij verstandig om elke 2 weken (mag ook 3 zijn) 0,5 mg af te bouwen.

Met mij gaat het behoorlijk nu. De ontwenningsverschijnselen worden steeds wat minder, tot ze op een goede dag helemaal verdwenen zijn. Dat is nu nog niet zo ver, maar ik ben hard op weg.

Fijne zaterdag! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 10/03/2018 om 15:35 zei Kannietmeer:

@Teuntje kan je in excel voor jezelf bekijken hoe je 0,5 verdeeld over 2 of drie weken? Als je dit niet kan dan kan ik je daar bij helpen als je wilt.

Dank je voor jouw aanbod @Kannietmeer, ik hou het in gedachten en als ik vastloop trek ik bij je aan de bel. Lief van je!

bewerkt door Teuntje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...