Spring naar bijdragen

Zaterdag, 3 maart 2018


jowan

Aanbevolen berichten

23 minuten geleden zei Bor:

Ik las ff bij. Maar volgens mij is er niets mis met proberen een dag niet te drinken. 

Of mis ik iets? 

Hihi... voor een alcoholist die niet wil drinken is élke dag in beginsel een 'proberen niet te drinken'.
Ook na tien of twintig jaar nog. Omdat je als alcoholist nooit van te voren 100% zeker kan weten of je de dag droog zult eindigen.
Het vertrouwen op een droge dag kan in de loop van de tijd wel tot 100% gegroeid zijn,  maar we weten hier op het forum
wel zo'n beetje allemaal dat vertrouwen iets is wat beschadigd kan raken.
Ik denk dus ook dat er niets mis is met proberen een dag niet te drinken.
De bedoeling is goed in elk geval..

 

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waar bij mij de opstandigheid vandaan komt, is dat het allemaal zo leuk klinkt maar in de praktijk gewoon anders werkt. Als het zo simpel was geweest om het gewoon te doen dan waren we nooit alcoholist geworden. "Proberen" geeft juist precies weer hoe het proces werkt, met al zijn hobbels en valkuilen. Niks gaat vanzelf en alles vergt een poging.

Maar het is uiteraard allemaal goed bedoeld :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Iets verbieden werkt bij mij ook niet ook naar mezelf toe. Proberen vond ik ook te vrijblijvend naar mezelf toe. Wat mij heeft geholpen is dat ik de wil had om niet te drinken en omdat te bereiken hoef ik alleen maar iets niet te doen.

Maar de wil hebben om is het tegenovergestelde van iets verbieden terwijl je er hetzelfde mee bereikt. Het is maar net hoe je dingen bekijkt of benoemd.

Eigenlijk had ik de wil om weer normaal te kunnen leven, niet als junk.

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei Gypsy:

Fijn om te weten dat het niet alleen bij mij zo werkt. Ik word heel onrustig van verbieden en mensen die het wel beter denken te weten. Iedereen is anders, niet elke alcoholist is hetzelfde.

 

Ik heb geen 'verbieden' nodig. Ik zat zo diep in de ellende dat ik wilde ophouden. En dat wil ik nog steeds.
Naar mijn mening en die van velen in AA en NA lijdt een alcoholist aan een ziekte die voor elkeen hetzelfde is, met dezelfde gemeenschappelijke kenmerken.
Dat je zo allergisch bent voor verbieden zou zomaar eens met een alcoholisch ego te maken kunnen hebben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weerstand, strijd, verzet...allemaal signalen, dat ik eigenlijk weet dat ik iets te doen heb wat ik niet fijn vindt, maar wat mij uiteindelijk wel iets op levert. 

De 'pogingen' die ik heb gedaan om niet te drinken, mislukten..ik hield het niet zo lang vol, niet lang genoeg.

Tot ik het 'besluit' nam om niet meer te drinken. En de weerstand opgaf. Vanaf toen, gaat het niet drinken nog steeds goed.

Verdwijnt de strijd. Aanvaard ik hulp.  En neemt de wil om normaal te leven als vanzelf toe...

Dat is hoe het voor mij werkte. 

 

Het proces om van 'poging' naar 'besluit' te komen heeft bij mij ruim drie jaar geduurd.

 

Geen idee, of mijn 'besluit' ooit weer 'een poging' gaat worden. Ik werk eraan en investeer, aanvaard hulp om dat niet te laten gebeuren. Maar werkelijk geen idee...dat zal de tijd leren. Mijn intentie is in ieder geval wel om bij dat 'besluit' te blijven.

 

En verder bewandelt ieder zijn eigen pad....en kunnen we vooral leren van elkaars ervaringsdeskundigheid, zoals dat zo mooi genoemd wordt.

 

Ook ik neem vandaag de eerste niet, besloot ik vanochtend.

 

bewerkt door kruidenthee67
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha Jowan, hele rare conclusie trek je nu, wat is een alcoholisch ego? Verzin je dat ter plaatse? Maar goed. Ik heb nooit gezegd er allergisch voor te zijn, ik word er onrustig van. Denk eerder dat het met autisme te maken heeft. Niet alles is alcohol gerelateerd ondanks de stempel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

21 minuten geleden zei jowan:

@Sandro: Je wil er graag iets groots en meeslepends van maken? Het is 'gewoon' actie nemen, hoor.

Nee dat heb je mis :)

Het is juist iets niet doen. En precies dat maakt t lastig. 

Doen is eenmalig, 1 moment, 1 actie. Nalaten is blijvend. Per definitie. 

(tenzij je de actie vervangt. Volledig vervangt)

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap niet zo goed waarom het weer zo negatief is hier, het voelt weer niet goed. Heb ik al een keer eerder gehad en dat vind ik jammer. 

Wat ik merk is dat bepaalde mensen hier denken te weten wat anderen voelen en denken. Volgens mij kan dat niet zomaar. Zeker niet omdat je  hier niemand echt kent, voor zover ik weet dan. Kan zijn dat mensen hier elkaar wel kennen, dan kan het anders zijn uiteraard. 

Ik had gehoopt dat het meer een groep was met een luisterend oor en geen veroordelend vingertje, want zo voelt het hier af en toe wel zo. Dat vind ik jammer.

Gelukkig zijn er genoeg mensen die niet zo zijn, daarom blijf ik nog even hangen. Ik wil hieruit komen, maar wel met de juiste mensen. Gezien de reacties heb ik wel het idee dat ik niet de enige ben met autisme.

Sorry als ik wellicht op teentjes trap, maar dit is wat ik voel en dat is voor mij een grote stap om het zo te verwoorden, meestal vlucht ik in dit soort situaties in drank. Heb ik niet gedaan en niet omdat ik het mijzelf verboden heb, maar omdat ik het geprobeerd heb en het is gelukt.:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat maakt het in Godsnaam nu uit of de een schrijft" vandaag drink ik niet en de ander gaat het proberen?". Het lijkt de politiek wel. Daar denk ik ook wel eens van "stop met de ge O.H. en ga iets doen i.p.v. te struikelen over een lullig woordje.

Een ding is daar anders dan hier. Daar beloven ze zonder iets te gaan doen, hier beloven we en gaan aan de slag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...