Spring naar bijdragen

Dinsdag, 2 januari 2018


jowan

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei spirit:

 

Borderline of manisch depressief passen toch wel heel goed in het plaatje bij mij.

Heb me aangemeld, het lijkt mij een beter idee om ook deze problemen aan te pakken i.p.v. het alleen maar focussen op mijn alcoholverslaving.

Precies Spirit. Ik hoop echt dat je nu doorzet en dat het beter gaat met je. Is dat een opname daar of kun je dit gewoon thuis doen, want je hond zal dan ergens naar toe moeten hé?

 

 

 

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 minuten geleden zei kruidenthee67:

Zelluf, niet alleen ;)

En meestal niet als een cafetaria-model: "ik heb besloten dat..."

Zou een mooie ballentent worden in de zorg: de patiënt zowel klant als diagnosesteller ...

Huisarts dus. En je knelpunten (en wensen/behoeftes/onmacht) voorleggen. Eerst stap 1 (in welk gremium dan ook, overal hetzelfde: "het lukt me niet alleen"), dan pas de rest. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Oké Spirit, en je zal nog wel niets gehoord hebben, dat is nog te vroeg, maar die gesprekken is dat in een groep? Want dat zou prettig zijn. Misschien kun je wat vrienden daar op doen. Tja en verder is het toch afwachten of het iets is. Want voor 'n soort therapeuten zijn het?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O ja en verder denk ik dat we maar eens moeten kijken. We lopen allang te schreeuwen "Spirit wanneer ga je nu eens actief aan de gang".

Nu heeft ze eindelijk actie ondernomen, nu is het nog niet goed. I.p.v. het toppie te vinden dat ze dit gedaan heeft. Ik vind het geweldig dat ze dit gaat doen. Hoe het verder gaat uitpakken weet niemand.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hé Spirit, is het niet een idee dat je een eigen draadje start? Kun je je zelf en de reacties af en toe eens teruglezen, misschien is dat af en toe wel verhelderend. En je lokt ook wat meer reacties uit van mensen die daar bewust even naar kijken (en even de tijd voor nemen?) en niet van een ieder die even snel langs wipt op de dagdraad. 

Hoe dan ook, succes met alles.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vind dat dat iedereen zelf moet beslissen Pelle maar in Spirit haar geval zou ik het heel jammer vinden. Vind dat er juist nu veel aandacht voor haar moet zijn.:rose:

Ook kennen de oude wijze zielen hier, haar al langer dan vandaag, en kunnen deze bij het (snel langs wippen) even vlug reageren.:)

bewerkt door bolletje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even wat anders heb nieuw gips. Het andere zat te ruim en ik begon weer pijn te krijgen. Doordat gips te ruim zat ben ik het waarschijnlijk toch wat gaan bewegen. Ik wou dat ik eraf was maar goed nog even door zetten. Diclofinac tegen pijn gekregen 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@spirit, ik vind het een heel goed idee dat je laat onderzoeken of er een psychisch probleem aan het drinken ten grondslag ligt . Ook ik ben via novadic een half jaar gestopt . Ik wist nog niet van mijn autisme . De oorzaak werd niet aangepakt dus verviel ik weer in mijn oude patroon . Nu ik diagnose heb en daar gericht hulp bij krijg , kon ik ook het drinken tot nu toe succesvol aanpakken.  Wel een tip , laat je goed onderzoeken.  Veel vrouwen met autisme krijgen bijvoorbeeld de diagnose borderline en vandaar uit hulp wat niet past etc. Ik ken je verder niet maar vertel je dit omdat ik hier las dat je zoon een beetje hetzelfde was en autisme in de genen zit. Borderline ontwikkel je . Succes 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb een eigen draadje bij de rookliefhebbers. Heb even een stukje hieruit gekopieerd omdat het wel past hier.Soms denk ik wel eens dat we de controle op ons probleem verslaving, en met name de alcoholverslaving, extra moeilijk maken door voor het werkelijke probleem er andere in de plaats te zetten. We kegelen jarenlang enorme hoeveelheden alcohol naar binnen zonder ook maar een seconde bij de gevolgen voor hersenen, hart, lever, relatie enz. stil te staan. Maar och jee, wat kan stoppen toch problematisch en zelfs linke soep zijn. Dit zijn van die toppers: ik stop pas volgende maand want ik kan niet eerder terecht bij de GGZ, de psych is een eikel, ik heb de verkeerde pammetjes….. Het probleem in een notendop: minderen lukt niet en ineens stoppen is te gevaarlijk. Of is het probleem eigenlijk: ik drink teveel? Ik denk dat als we ons voortdurend het echte probleem voor ogen houden, de andere problemen die we er zelf bij verzinnen als we willen stoppen niet eens aan de orde komen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sorry Francoise. Onze reacties verschenen tegelijkertijd. Ik heb het dus, in het algemeen, over problemen die worden verzonnen, en niet over problemen die daadwerkelijk spelen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lars, iedereen moet zelf weten of hij drinkt of niet. Maar dit is een alcoholforum. En wat mij betreft is het probleem wat hier aan de orde is de alcohol. En ik denk gewoon dat als iemand jaren loopt te melden dat hij/zij een alcoholprobleem heeft en er nul komma niks vooruitgang in zit, het probleem niet de alcohol is. En ik bedoel ook te zeggen dat als je wilt stoppen je toch eens moet beginnen de eerste niet te nemen. Het probleem of je 7-up, cola, of wat dan ook gaat drinken hoeft niet in de weg te staan van het daadwerkelijk beginnen met het stoppen van alcohol drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan lees ik eenvoudige, goedbedoelde reacties van Sowhat en jowann, die gewoon zeggen wat ik ook denk, en die worden weggeredeneerd met van die filosofische teksten die mij boven de pet gaan. Misschien ben ik te dom, of nu te kritisch, dus ik stop er (voorlopig) maar eens mee.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jopie, wat bedoel je met 'cafetaria model' ?

 

Bij mij is inderdaad de hulp pas echt goed op gang gekomen toen ik de stap naar de huisarts zette.

Die me door verwees naar de praktijkondersteuner. Ik naar AA ging (zelluf). En meer hulp vroeg (Novadic)  toen

ik merkte dat praktijkondersteuner me niet verder kon helpen met het aanpakken van de verslaving.

Inderdaad...erkennen dat ik het niet alleen kon...wel vanuit zelfverantwoordelijkheid.

En god, wat ben ik blij dat ik die stappen heb gezet...

 

Het gaat allemaal niet vanzelf, en iedereen bewandelt een ander pad, strategie, traject maar één ding is  voor mij duidelijk.

Als er alcohol in het spel blijft, vertroebelt alles...speaking for myself. 

Vertrouwen, eerlijkheid, geen schaamte, echt kunnen zien waar mijn schoen knelt. 

Ik gun het ook Spirit. En iedereen die worstelt met een alcohol verslaving.

Neem jezelf serieus.

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

O, en dan mag ik niet vergeten te melden dat ik één ieders bijdrage hier serieus neem...helpend, ondersteunend. Soms irritant of in mijn allergie..en ook dat is leren. En mijn maatje niet te vergeten..die er altijd voor mij is. Het niet drinken staat voor mij bovenaan...alles wat er nog meer aan problemen is, komt dan. Niet andersom. Voor mij. Ik zou de verslaving daarmee buiten mezelf leggen en in drama belanden. En nog maak ik af en toe 'drama', maar ik kan het herkennen...en wordt het ineens minder dramatisch.  Maar nu val ik in herhaling...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei hub:

En dan lees ik eenvoudige, goedbedoelde reacties van Sowhat en jowann, die gewoon zeggen wat ik ook denk, en die worden weggeredeneerd met van die filosofische teksten die mij boven de pet gaan. Misschien ben ik te dom, of nu te kritisch, dus ik stop er (voorlopig) maar eens mee.

Ik wilde eerst schrijven dat je te kritisch bent maar nu vind ik je dom Hub.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou, je gaat niet alleen drinken omdat je niet lekker in je vel zit. Je zit vaak niet lekker in je vel omdat je teveel drinkt. Ik zat eigenlijk prima in mijn vel toen ik begon met drinken. Maar naarmate de periodes dat ik dronk langer werden en de hoeveelheden meer werd ik zo depressief als het maar kon en het enige wat me een beetje op de been hield was drinken. Ik heb me op van alles laten testen, ADD, Autisme, Burn-outs, quater live crisis en ga zo maar en af en toe even een therapietje er tussen door als de alcohol echt teveel werd maar definitief stoppen was lastig. Iets met oorzaak en gevolg. In mijn hoofd had ik elke aandoening die ik maar kon googlen maar het lag toch echt gewoon aan het drinken en mijn gedrag daarom heen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ervaar dat ik zonder drank en met gesprekken of door gesprekken met de psycholoog veel kritischer naar mezelf kan kijken. Mijn eigen aandeel in het drank misbruik. Het is zo makkelijk om een reden te willen hebben. Want die kun je vinden altijd. Een reden om te drinken bedoel ik. Niet de confrontatie met jezelf aan willen gaan maar vluchten in de drank. Als ik nu niet lekker in mijn vel zit ga ik kijken wat ik er aan kan doen. Soms kan ik er wat aan doen maar niet altijd. Dan is het uitzitten en of afleiding gaan zoeken dat het niet de overhand gaat nemen. Accepteren dat ik me dan maar even rot voel maar het gaat weer voorbij 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bor, wat bedoel je hier in godsnaam mee:
Luister jij bent alcoholist! Luister jij hebt dit! En jij doet dit en laat dat! Foei, foeier foeist!
Ik lach me krom als het niet zo sneu was wie dit zei.(hoezo ego)
Zei de alcoholiste die het drinken niet helemaal kon laten, groet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...