Spring naar bijdragen

Clean... en dan?


Njwz

Aanbevolen berichten

Heeey mijn naam is voor hiet even Jwz.

 

ik ben een bijna 28 jarige jongedame die sinds juli 2015 bezig is met niet drinken.

was niet in een keer helemaal raak. Een heel traject van stoppen en therapie leed in januari en maart 2016 tot twee terugvalletjes. Daarna is het mij toch gelukt om lang droog te blijven namelijk 21-03-2016 en still counting.

 

de eerste periode was ik zo positief geladen ook dankzij deze verandering, sinds augustus 2016 een nieuwe BBL baan en wonder boven wonder mijn toemalige relatie weten te redden. 

 

de afgelopen paar weken. Of eerder maandje of 2/3 gaat het echter niet heel goed. De gevoelens waarvan ik weet dat ze toen leidde tot dw behoefte aan verdoving komen steeds regelmatiger terug. Net zoals de schema gedachtes waar ik in therapie zo hard aan heb gewerkt.

 

ergens in mijn gedachte gang draai ik alles zo negatief om dat ik geen positieve dingen meer kan zien. En dat begint zijn tol te eisen zowel in mijn werk als in mijn relatie.

 

is er hier iemand die hier ervaring in heeft en misschien tips heeft?

 

ik had torenhoge verwachtingen toen ik eenmaal nuchter leefde over dat ik.nu eindelijk ging vinden waar ik echt blij van word en voldoening van krijg. Maar al met al vind ik er echt niks meer aan.

 

liefs.

jwz

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Jwz. Allereerst mijn bewondering voor het feit dat je zo doelbewust aan je zelf hebt gewerkt en wilt blijven werken. Dat is alvast een eigenschap die lang niet iedereen heeft en waar je best blij mee mag zijn.

Ik ben geen therapeut en heb zelf ook geen ervaring met wat je beschrijft, maar er is wel iets wat me opviel en waar ik je op wil wijzen omdat je daar misschien wat aan hebt. Het gaat om je laatste alinea waarin je schrijft dat je torenhoge verwachtingen had, maar er nu echt niks meer aan vindt. Mij vallen de extremen daarin op. Alles helemaal fijn, of niets meer leuk, alsof daar niet van alles tussenin zit. Sterker nog, het leven beweegt zich in de praktijk altijd ergens tussen die twee uitersten in en misschien kun je daar wat meer in proberen te berusten. Nog mooier is het natuurlijk als je het af en toe ook nog een beetje bij kunt sturen naar de prettige kant, maar dan zonder alcohol of andere verdovende middelen. Je zou bijvoorbeeld op zoek kunnen gaan naar bezigheden die je daarbij helpen. Afleiding in de vorm van sport, muziek beluisteren of zelf muziek spelen, films kijken of misschien een meditatietechniek proberen te ontdekken, ik noem maar wat.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi jwz

ja het nuchtere leven is het "echte", het normale leven en daar is soms niks aan. Vraag maar aan mensen die nooit wat gedronken hebben hun hele leven. Je moet het zelf leuk maken. Ik snap wat je zegt maar mij viel ook op wat je zei, torenhoge verwachtingen. 

Ergens torenhoge verwachtingen van hebben is eigenlijk een garantie voor teleurstelling :) Voldoening maak je uiteindelijk zelf met de stofjes in je hersenpannetje. Tevredenheid.

Maar goed nu praat ik alsof ik hetzelf allemaal begrepen en zo goed voor mekaar heb, maar dat isnook maar schijn. We worstelen allemaal met dezelfde problemen en dat doen de nooit-gedronken-hebbenden ook hoor. 

 Ik kan wel 1 ding zeggen, blijf van de drank af want anders ga je van de wal in de sloot. 

Wil je verder ingaan op je schema gedachten?

bewerkt door bumperjim
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Bedankt voor jullie reacties. 

Het is inderdaad erg in extremen bij mij de is eigenlijk altijd zo geweest. Misschien is de bewoording torenhoge verwachtingen niet helemaal juist maar ik had in elk geval gehoopt dat ik zou uitvinden wat ik leuk vind. Ik vind niks echt leuk hihi. Daarnaast woon ik vrij afgelegen en ben ik nog bezig met mijn rijbewijs dus alles moet op de fiets en met naar weer blijf ik soms vaak de hele dag thuis en dat is soms een aantal uur fijn maar daarna voel ik me saai en alleen en verlang ik naar de tijd dat ik een feestbeest was hihi.

Als ik t allemaal teruglees word ik ook echt een beetje kriebelig van wat en hoebik schrijf ik wil echt werken aan terug komen in de positiviteit.

Wat betreft er zelf wat van maken.. ik weet het... ik weet het echt en soms lukt het en dan periodes totaal niet.

Ook het niet naar de alcohol grijpen. Ik weet het en dat lukt ook eigenlijk al heel goed ik heb wat dat betreft veel gedachtebruggetjes ingesleten die me echt helpen. Soms ben ik best dichtbij maar ik kan altijd mijzelf weerhouden door te relativeren en dan lukt het altijd om het niet te doen. Gelukkig want inderdaad alcohol is het middel om direct vabaf de wal in de sloot te belanden .

 

wat betreft schema gedachten, ik heb daar in therapie veel aan gewerkt. Het zijn patronen die in mijn denken zitten. Bij mij heeft het vooral te maken met niet gehoord/gezien worden, verlating, sociale isolatie, er niet bij horen en ook minderwaardigheid. 

nogmaals bedankt voor de reacties, sorry dat t ff zo negatief is. Ik kom er wel weer uit maar ik wil dit ff ergens uiten.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik snap het heel goed wat je bedoelt, hoor. Je stopt met alcohol en veel (je beloningen, je troost als je je sh*t voelt, de gezelligheid) valt weg en het lijkt alsof je daar niks voor terug krijgt. Het duurt gewoon even voordat andere dingen weer leuk worden, dat heeft zijn tijd nodig. Maar echt, die leuke dingen komen er ook wel weer, maar tot het zover is, is het gewoon super moeilijk om niet naar de fles te grijpen op bepaalde momenten. Je moet eerst weer leren dat andere dingen dan drank ook leuk zijn, maar die andere dingen lijken op dit moment voor jou niet op te wegen tegen de instant-oplossing voor alles, de fles. Maar Bob zegt het ook al, probeer toch wat afleiding, wat leuke dingen te zoeken. En totdat die andere dingen weer leuker zijn geworden dan drank moet je je er doorheen bijten. Kom op, sterkte, we leveren allemaal hetzelfde gevecht hier dus we snappen je wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...