Spring naar bijdragen

Vrijdag 29 september 2017


Lars

Aanbevolen berichten

Een mens kan zo "stil en bescheiden" zijn dat ie de hele ruimte vult. 

Veel ervaring mee. Geen moeite meer mee. Laat t gewoon. Laat ze gewoon. 

Niet persoonlijk jowan. Wel naar aanleiding van jouw persoonlijke postings. 

Echte en oprechte bescheidenheid (nederigheid)  behoeft en kan niet "beleden" te worden. 

Net zo min als "geloof in een hogere macht" of hoe je het ook maar wilt noemen, ergens, onderweg, in een andere vorm geen geloof is (geloof is een keuze) maar een weten. Weten dat er meer Is dan ik ooit vatten of begrijpen kan.  Ook dan hoeft evangeliseren niet meer.  Sterker nog, kán het niet meer. Ieder woord Is dan 1 teveel. Iedere poging dat te benoemen, bevatten of begrijpen  hooguit een getuigenis van hoogmoed. Een verdrietige poging onder menselijke woorden te brengen wat niet onder menselijke woorden te brengen Is.

Want..... ik kan t niet begrijpen. En dan hoeft t ook niet meer.   

Het verschil tussen overgave en vertrouwen. Voor mij.  @Kohtje

Overgave is een keuze, vertrouwen een weten. Overgave behoeft een benoembaart object, vertrouwen staat op zich. Overgave bepaalt je handelen, vertrouwen kleurt t hooguit. 

My 2 cts. Op dit moment. Denk ik. 

 

bewerkt door Gast
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het ligt er denk ik aan of je net gestopt bent of langer gestopt. In het begin ( praat voor mezelf) ben je alleen maar bezig met die eerste niet nemen. Dan is afleiding zoeken goed. Als je wat langer droog staat ben je er minder mee bezig en ook met afleiding zoeken. Hoewel de weekenden hier een stuk aangenamer zijn is dat voor mij nog lastig. Dan moet ik op zoek naar afleiding en niet blijven hangen in de weekenden niet leuk vinden. Daar ben ik nu wel bewuster mee bezig

Link naar opmerking
Deel via andere websites

26 minuten geleden zei jopie:

Een mens kan zo "stil en bescheiden" zijn dat ie de hele ruimte vult. 

Veel ervaring mee. Geen moeite meer mee. Laat t gewoon. Laat ze gewoon. 

Niet persoonlijk jowan. Wel naar aanleiding van jouw persoonlijke postings. 

Echte en oprechte bescheidenheid behoeft niet "beleden" te worden. 

My 2 cts. 

 

Ik ben zeker niet 'stil en bescheiden' maar ik beleid wel nederigheid in mijn dagelijkse doen en laten. Het besef dat ik maar een van de velen ben, een klein radertje tussen al die anderen. Dat is me niet altijd even gemakkelijk. Maar dat los van het feit dat ik me herken als een onmiskenbaar radertje, een radertje wat van belang is, wat er toe doet en wat een verhaal heeft en iets te zeggen heeft.
Ik denk dat er vaak wat begripsverwarring bestaat tussen die begrippen. Begrijpelijk, maar het zet mensen op een verkeerd spoor.
Sinds ik stopte met zuipen is mijn gevoel voor eigenwaarde toegenomen, dat dank ik aan het programma wat ik volg. Zelf heb ik het graag van doen met mensen die zich goed over zichzelf voelen. Daarmee bedoel ik niet de 'over-het-paard-getilden'.
Verder denk ik het hier voor een hoog percentage over verslaving, alcoholisme en zaken die daar direct verband mee houden te praten. Over de fc heb ik het niet zo gauw. Maar goed ook want daar heb ik geen verstand van en wil dat ook niet hebben. Net zomin als over nachtelijke plasproblemen en plastuitjes, over vrouwen die in een openbaar urinoir proberen te plassen.  Voor platte praat en onnozelheden heb ik dit forum niet nodig. Let wel, ieder moet doen waar die zich tot geroepen wordt op wat hij of zei kan, maar ik kan scrollen en hoef er niet aan mee te doen.

Mijn schermnaam is een keuze, bewust genomen. Ik ageer ook niet op jou jopie waarom je geen Josephine heet. Ik denk respect te hebben voor eenieder zoals die zich hier voorstelt. In mijn geval is dat sinds het prille begin 'jowan'  geweest, in precies die verschijningsvorm. Daar mag ik respect voor vragen, toch?

En ik hoef me niet te verdedigen of erover te discussiëren dat ik nederigheid van belang vind voor het nuchter worden, voor het in herstel gaan. Daaraan is die schermnaam wel gelinkt. Maar dat wist vast iedereen al, zeker hen die hele dagen hier rondhangen en alles meekrijgen. Die hebben zich allang ingelezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

jOwan, met alle respect voor je jowan-met-een-kleine-j-keuze.. die kleine j is een futiel objectje waar je steeds zó over valt dat het een enorm ego-ding is geworden.
Lang niet iedereen valt het op of weet het.. jouw kleine j is heel anders (zoals jij het brengt) dan de kleine j van jopie. Ik mag jopie schrijven, ik mag Jopie schrijven.
Geen mens die er over valt, jopie al helemaal niet. Als het zo'n groot ding voor je is, moet je onder aan ieder bericht dat je hier neerzet vermelden dat jowan vooral
met een kleine j geschreven moet worden omdat je anders jowan tekort zou doen...

Sorry, jowan. Ik vind het elke keer zo vernederend voor je dat je je nederigheid via een zo omslachtige weg moet aantonen. Laat die kleine j toch los.
't Zit 'm niet in kleine en grote letters. Typefouten en taal- en stijlfouten zijn hier aan de orde van de dag. Lees de boodschap, niet de vorm.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei fleurtje:

Ik kocht Jezus. Nu ja, zijn beeltenis...
Mooi vintage model. Verre van gelovig hier dus gewoon ter decoratie.
Dochter kreeg bijna iets aan haar kriek. Ik liet hem dan ook net zien toen ze op t toilet zat.

 

4 uur geleden zei fleurtje:

Jezus bleef r koel onder.

 

Sowieso de vraag n.a..v. de reactie van je dochter:.. heb je geen deur voor 't toilet???

Maar ook de vraag of jij wel zo "koel" bent als je hier wilt doen overkomen?

Want verre van gelovig maar wel een mooi vintage model Jezus kopen.. in hoeverre ben je verre van gelovig?
Zou je ook een mooi vintage model Kohtje hebben gekocht? Of doet Jezus je tóch wel iets?....

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarmee ik niet wil zeggen dat je niet 'koel' bent als je iets met Jezus 'hebt'.
Ik ben verre van gelovig gezien in het licht van de 'grote' godsdiensten.. Dat heeft deels te maken met m'n eigenwijsheid en voor een groot deel
met de tijd waarin we leven. Als ik op de brandstapel zou belanden wegens ketterij zou ik me nog wel eens achter de oren krabben...
Maar in de verhalen omtrent het leven van Jezus die ik gehoord en gelezen heb zie ik veel waardevols. 't Is niet allemaal flauwekul. Zeker niet.
't Is maar net in hoeverre je 'de tijdgeest' weet uit te filteren uit het extract van het verhaal.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 minuten geleden zei Sowhat:

Fleur,geef je dochter privacy op de wc!

Om dan maar even 'in stijl' te blijven: Quote van Herman Finkers..

 

"Ik geloof in Jezus Christus die gestorven is aan het kruis, en een paar dagen later omhooggedaald is naar de hemel."

"Dat klopt niet", zei ik.
"Nee, maar dat geloof ik zo".

"Nee", zei ik, "u zei omhooggedaald, maar hij is neergestegen".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

25 minuten geleden zei Kohtje:

 

 

Sowieso de vraag n.a..v. de reactie van je dochter:.. heb je geen deur voor 't toilet???

Maar ook de vraag of jij wel zo "koel" bent als je hier wilt doen overkomen?

Want verre van gelovig maar wel een mooi vintage model Jezus kopen.. in hoeverre ben je verre van gelovig?
Zou je ook een mooi vintage model Kohtje hebben gekocht? Of doet Jezus je tóch wel iets?....

 

Tuurlijk hebben we een deur.

Jezus was koel. Ik had t niet over mezelf. Waarom insinueer je dat ik anders zou willen overkomen dan ik ben? 

T is een mooi beeld. Kitsch ten top. Denk niet dat Ko daar aan kan tippen. Maak er niet meer van dan t is. 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei Lars:

Het ligt er denk ik aan of je net gestopt bent of langer gestopt. In het begin ( praat voor mezelf) ben je alleen maar bezig met die eerste niet nemen. Dan is afleiding zoeken goed. Als je wat langer droog staat ben je er minder mee bezig en ook met afleiding zoeken. Hoewel de weekenden hier een stuk aangenamer zijn is dat voor mij nog lastig. Dan moet ik op zoek naar afleiding en niet blijven hangen in de weekenden niet leuk vinden. Daar ben ik nu wel bewuster mee bezig

Klopt en ik heb overigens veel respect voor degenen die al maanden/jaren droogstaan. Ik zit op 5 dagen :D en ik heb behoefte om mezelf moed in te praten voor vanavond (zit trouwens een flinke ruzie met mn vrouw in de pijplijn voor straks dus meteen een goeie test), en te focusen op het idee dat ik me over 24 uur gemiddeld genomen beter voel zonder dan met alcohol.

Afleiden vs je leven veranderen, ik begrijp het verschil. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 minuten geleden zei bumperjim:

Afleiden vs je leven veranderen, ik begrijp het verschil. 

Bumperjim, je hebt helemaal gelijk. Er is een verschil. Wat niet wegneemt dat er ook overeenkomsten zijn.
Afleiden geeft je op korte termijn de ruimte om op langere termijn te werken aan oplossingen die geen afleiding van het werkelijke probleem meer nodig hebben.
M.a.w. begin met kleine stapjes, maar durf daarna ook grotere en veranderende stappen te nemen.. daarmee maak je de verandering van 'afleiden' naar 'veranderen'..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je vroeg jje af  of ik wel zo koel ben als ik hier wil doen overkomen. 

In belgie zou t anders zijn moest je geschreven hebben.. ik vraag me af of je echt zo koel bent,  als je overkomt.

Niet als je wil doen overkomen. Met die woorden.insinueer je dat ik.op een andere manier wil overkomen dan ik ben.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 minuten geleden zei fleurtje:

Je vroeg jje af  of ik wel zo koel ben als ik hier wil doen overkomen. 

In belgie zou t anders zijn moest je geschreven hebben.. ik vraag me af of je echt zo koel bent,  als je overkomt.

Niet als je wil doen overkomen. Met die woorden.insinueer je dat ik.op een andere manier wil overkomen dan ik ben.

 

Lieve Jezus.. hier log ik weer even voor in...
dit heeft niets meer met jezusje te maken maar met belgisch-nederlandsch.... hahaha...
of gewoon met fleur-kohtje die mekaar helemaal misunderstoeden.....
Sorry fleur.. ik wil helemaal niks vernietigends zeggen tegen jou. Ik lof je te muts.. dacht dat je ook wel voor woordspelletjes in was.
Ben je ook wel, denk ik, maar nu even geen woordspelletjes...gewoon onbegrip.

Enneh.... samenwonen met jowan?? Wil jowan dat wel? En mijn vrouw dan??

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei spirit:

Gisteren een hondenkussen gekocht. Vuilafstotend e.d. maar ze wil er dus niet op liggen, Ook weer zoiets! Ze ligt dus nog steeds op mijn bed of op de bank.

Ach ja, geef ze eens ongelijk!

Jij laat je niet gek maken, spirit, maar zo'n hondenkussen ook niet. Vuilafstotend.... dat zegt dus: geen honden op mij....  vieze honden..:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan er voor kiezen m'n bericht van 27 minuten geleden aan te passen of nu een zgn. Verbeteringsbericht te posten.
Ik doe het laatste, het is hier zo rustig momenteel...

de zin: of gewoon met fleur-kohtje die mekaar helemaal misunderstoeden..... moet zijn:  
 

     of gewoon met fleur-kohtje die mekaar helemaal misunderstenden.....

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

3 uur geleden zei jopie:

 

Echte en oprechte bescheidenheid (nederigheid)  behoeft en kan niet "beleden" te worden. 

 

 

Een oprecht bescheiden en nederig iemand dringt niets op, dwingt niets af, vraagt geen respect,  vraagt eigenlijk niets, en is niemand tot last, dat is voor mij een bescheiden iemand. Je vind ze haast niet maar ze zijn er wel.

Iemand die een ander in z'n waarde laat en niet zijn zin door drijft. Daar heb ik respect voor. Niet voor iemand die kost wat kost probeert te laten zien hoe goed ie wel niet is. Dat vind ik alleen erg sielug. Ga een eitje bakken.:P

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je reactie valt me speciaal van jou tegen, Kohtje.
Ik vraag enkel respect voor mijn keuzes, het zijn anderen die het belachelijk vinden en het steeds weer opblazen.
Het blijven echter mijn keuzes en daar blijf ik voor staan. Ik zou een zwakke rug verweten kunnen worden als ik dat nu ineens onder druk van jullie gezamelijke 'opinie'  zou laten vallen. Dat heeft niets met het vermeende ego te maken, zoals jij wel weet, maar met trouw zijn aan mezelf en in wat ik geloof. 
Daar wil ik het voor nu bij laten. Ik heb leren doorschuiven, misschien is dat voor jou en alle anderen die een hekel hebben om me te lezen ook een optie.
Ik ga eten en naar het filmhuis en wens jullie allen een fijne avond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

8 minuten geleden zei bolletje:

EEEEEEEEEEk Koh, nee toch. Wat denk je wel wat voor 'n naam je dan krijgt. Nee niet doen hoor. bah bah en nog eens heel erg bah.;):D:)

Hihihihi... gekkie...  wat dacht je van kohan of kowan of kohwan of kowhan.... of johkoh, joko, haha... mogelijkheden zat.....

en dan vecht ik 't met jowan wel uit of dat mét of zonder grote k moet.... of grote j, natuurlijk.

 johkohtje, kojohtje. jokiedootje, kokiejohootje....joko ohne ohnootje, oef....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...