Spring naar bijdragen

Geus meldt zich...


Geus

Aanbevolen berichten

Toewerken naar een stopdatum? Concrete stappen maken? Ieder doet het op zijn of haar manier, als dit is wat jij denkt nodig te hebben is dat goed. Ik behoor tot de categorie 'impuls' stopper. Na een nacht stevig doorhalen stond ik te tollen op mijn werk en protesteerde mijn lijf zo hevig dat ik gewoon niet meer verder kon en me voor het eerst in jaren moest ziek melden. Ik zat jankend met trillende handen aan het stuur en toen ik thuis kwam heb ik woest al mijn wijn door de gootsteen gespoeld. Ik werd angstig, bang voor een maagbloeding en ben me suf gaan googlen naar de lichamelijke gevolgen van overmatig drinken die ik als verpleegkundige prima weet maar ik moest en wilde het lezen. Ik ben de hele nacht obsessief in de weer geweest met alles wat ik maar kon vinden aan filmpjes, docu's en info over alcoholisme en de volgende dag heb ik me hier aangemeld. Welke aanpak je ook verkiest, er is mijns inziens niet zoiets als goed of slecht. Innerlijke kracht, vastberadenheid, het duveltje alcohol van je schouder kunnen praten... Het is te doen, echt!  

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat is heel herkenbaar, Awakenings! Ik heb ook meerdere keren mijn voorraad bier door de gootsteen laten gaan. Verpleegkundige zijn met een alcoholprobleem is ook geen handige combinatie. Dan weet je veel te veel over fysiologie, waar je verwarde en angstige geest dan weer lekker mee op de loop kan gaan. Daar heb ik nu bij vlagen zeker ook last van. En het was voor mij een extra drempel om professionele hulp in te schakelen, toch je collega's toch...
Maar het is mij nu geadviseerd om te stoppen met medicamenteuze ondersteuning. Eerdere pogingen zijn gestrand op slapeloosheid en met name onrustige benen. Daar kon ik helemaal knettergek van worden. Met zo'n been in bed gaan liggen heeft helemaal geen zin. Ik ben er 's nachts uit geweest om te dansen, springen, hinkelen, schoppen.. Alles om die energie eruit te krijgen. Vandaar. Nu zelf in de medische molen en die draait niet altijd snel genoeg naar je zin.
Maar iedereen zijn eigen manier inderdaad en dank in ieder geval voor je steun!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Attent Jim, dat kan ik waarderen! :)
Vandaag een beetje beroerd, gisteren er echt een paar teveel gehad...
Vrijdagmorgen opnieuw een afspraak met de huisarts. Daarna ligt het er aan hoe snel de apotheek is of ik nog voor het weekend of daarna kan beginnen met mijn hele serieuze stoppoging. Ik leef er wel naar toe om dat hier te melden dan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Sheila Je beticht me van uitstelgedrag, dat vind ik niet terecht en dat raakt me. Mijn behandelaren hebben me geadviseerd te stoppen met medicamenteuze ondersteuning en de medische molen draait niet altijd even snel. Mijn huisarts wilde eerst bloedonderzoek, vervolgens heeft de praktijk een week vakantie, werkt mijn huisarts parttime en nu moet de apotheek de medicatie eerst bestellen. Ik ben bloed gaan prikken bij de eerste gelegenheid en heb iedere keer op tijd mijn afspraken gemaakt. Dit alles heeft geen dag vertraging opgelopen doordat ik aan het uitstellen ben geweest of laks ben geweest. Wil je me helpen, uit dan vooral niet dergelijke ongefundeerde oordelen. Zoals ik het nu een beetje helder krijg, heeft mijn drugs- en alcoholgebruik een link met mijn overbezorgde moeder die mij flink onder emotionele druk kon zetten. Ga haar alsjeblieft niet nadoen, dat werkt averechts...

@bumperjim In de behandeling het juist gehad over dat de voordelen vaak op de korte termijn zijn en de nadelen meestal op de langere termijn. Dus wat wil ik eigenlijk? Ook daarin zit onderscheid tussen de korte en lange termijn. Ik zit nu gewoon nog in mijn patroon zoals ik het al jaren doe. Ik ben functionerend alcoholist, dus het lukt me nog steeds wel om de gevolgen enigszins binnen de perken te houden. Dat voelt dubbel. Op de korte termijn voelt die verdoving best lekker, op de langere termijn gaat mijn gezondheid naar de kloten en doe ik mezelf sociaal en emotioneel tekort.

Enfin, waarschijnlijk levert de apotheek maandag de medicatie en dan moet ik aan de bak. Eerdere stoppogingen liepen inderdaad spaak op slapeloosheid en een gigantisch onrustig been. Ik hoop dat ik daar door de medicatie wat minder last van ga krijgen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Geus ik denk dat Sheila je JUIST wilde raken :) maar niet kwetsen. 

Jij zit zoals iedereen hier in een ingewikkeld schema van werk en band en moeder en alcohol en huisarts en vrienden en problemen en van alles en nog wat, met allerlei pijlen kris kras door elkaar en een dikke pijl van jou naar de alcohol en een dikke pijl terug. Alles zit hopeloos in elkaar geknoopt als een bord spaghetti dat te lang gestaan heeft. Getsie. 

En de uiteindelijke bedoeling is een situatie waar JIJ weer verantwoordelijk bent en de touwtjes in handen hebt. Want het zijn jouw benen die naar de supermarkt lopen, jouw hand die steeds een fles openmaakt en jouw mond waar alles in verdwijnt. En daar kan alleen jij mee stoppen. Ondanks allerlei omstandigheden.

Of ermee doorgaan, vanwege allerlei omstandigheden.

Zie je wat ik probeer te zeggen?

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aangezien dit mijn voorsteldraadje is, zal ik een beetje over mijn gebruiksaanwijzing schrijven. Ik begrijp prima wat jullie bedoelen. Jullie denken mij te helpen door mij te confronteren. Jim op een voorzichtige manier, Sheila op een directere manier. Ik krijg betaald om dat beroepshalve bij andere mensen te doen.

Maar dat is juist precies datgene waar ik geen behoefte aan heb. Ik ben er heel goed in om mijzelf te bekritiseren en te veroordelen, daar heb ik echt geen hulp bij nodig. Confronteren op deze manier werkt voor mij averechts. Ik ben een hypergevoelig gebakje, dat komt heftig bij mij binnen en dan krijg ik de neiging om weg te lopen en te denken: "***, ik doe het wel weer alleen!". En word ik beticht van uitstelgedrag, dan word ik boos, want dat is gewoon onzin. Daar komt dan nu de insinuatie bij dat ik mijn probleem in het begin gebagatelliseerd zou hebben, waar ik mij niet in herken. Heel bewust heb ik er voor gekozen om mij vast te houden aan de voor mij bekende patronen en routines om vervolgens te stoppen op het moment dat de medische begeleiding rond is.

Ik heb mij aangemeld op dit forum met de verwachting een beetje begrip en steun te krijgen en wellicht over een poosje ook meer zelf uit te gaan delen. De afgelopen 24 uur heb ik hier echt last van gehad en regelmatig inderdaad gedacht: "*** forum!". Jaag me alsjeblieft niet weg met dergelijk geconfronteer. En ik snap echt dat dat vanuit een goed hart komt en goedbedoeld is, maar het pakt bij mij gewoon zo verkeerd uit. Ik heb in mijn jeugd voldoende druk ervaren voor de rest van mijn leven. Bij een ander zou het goed kunnen werken, mij jaag je er alleen maar mee weg. En je kan er rustig vanuit gaan dat de kans heel groot is dat wat je me duidelijk probeert te maken, dat ik dat zelf ook al wel heb bedacht.

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Geus, goed dat,je aangeeft welk voor gedrag voor jou helpend is en wat juist averechts werkt. Jezelf op die manier kennen is de helft van het gevecht. Je hebt het nu duidelijk  aangegeven en hopelijk wordt daar respectvol mee omgegaan. Er zat een hoop goed hart achter maar dat heb je erkent en benoemt. Ik lees dat je een plan hebt en je vrienden op de hoogte hebt gebracht en ben belangstellend naar je verdere pad. Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 16-10-2017 om 05:34 zei Bob:

Er klinkt veel wilskracht en besluitvaardigheid door in je teksten. Dat zijn uitstekende startvoorwaarden. Succes met je nieuwe leven!

Ik herhaal wat ik hier eerder heb geschreven, en daar sta ik nog steeds achter.

Hoe is het nu met de medicijnen. Kun je komende week beginnen of moet je nog wachten?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Geus,

Ik vind het knap dat jij kan aangeven wat wel en niet helpend voor jou kan zijn, wat averechts werkt en waarom dat zo werkt voor jou. Al veel inzichten en dat heb je ook zeker nodig als je zo een grote verandering in je leven wil gaan door voeren. Ook nogmaals knap dat je dat hier kunt uitspreken want ik ben het type dat ws met stille trom was vertrokken, gekwetst en beledigd/verongelijkt, verdrietig. Denk dat dat wel meer mensen hier is overkomen en daarvoor kom je niet hier lijkt mij. Vond bepaalde reacties dan ook tenenkrommend eerlijk gezegd alsof het belangrijker is/was om het eigen gelijk te behalen/op te dringen en vervolgens te zeggen als je niet luistert naar wat ik zeg/tik, bekijk het dan maar. Natuurlijk is het ws niet de bedoeling van degenen die dat tikken maar zo kwam het wel even over op mij. Confronterende en directe benadering kunnen natuurlijk ook helpend zijn, althans bij mij op bepaalde momenten zeker ook. Blijft dan ook lastig wat wel en niet soms helpend is, daarom compliment dat je het toch nog best netjes kon aangeven. Dat is ook weer leerzaam voor mij, zo kan dat ook dus! Wens je veel sterkte en succes! Ik sta nu 3 weken droog, pluk al veel positiefs daarvan daarnaast is niet alles positief, zo realistisch moet ik/je wel zijn. Maar mijn waardigheid/zelfvertrouwen etc heeft wel een enorme boost gekregen. doe niet alles meer op de automatische piloot want daar zorgt een drinkend patroon natuurlijk wel voor. Het is spontaner, lichter en zelfs meer spannend/uitdagend, wens jou dat ook toe, zet hem op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Joh, ik had me bij het betreden van dit forum van alles voorgesteld, maar niet dat ik direct zo in een emotionele rollercoaster terecht zou komen... En eigenlijk vind ik dat ook helemaal niet zo leuk. Wat mij betreft houden we het een beetje lief en rustig nu.
@Smaragd, dank voor de complimenten en mooi als je wat hebt aan mijn reacties! Jammer dat je een beetje doorschiet in je eerlijkheid en met je formulering anderen weer raakt. Zo hou je de rollercoaster op koers. Iedereen bedoelt het goed, maar desondanks kunnen we zelfs ongewild elkaar dwarszitten. Tja, zo gaat dat...
@Bob, nogmaals dank voor je steun. Hopelijk kan de apotheek morgen leveren en dan ben ik inderdaad in the business...
En vooral @bumperjim, kerel, ik snap je ***-momentje en hoop dat je dat gras heel hardhandig te lijf bent gegaan! Jij bent degene die mij het gevoel heeft gegeven dat ik hier welkom ben. Zonder jou was ik allang pleite.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je hebt het maar druk met ons @Geus :D. Wij zijn je lotgenoten dus af en toe in de rollercoaster ligt wel in de lijn van de verwachting. Maar onderweg valt heel wat te zien en de mensen in je karretje maken hetzelfde mee.

En ik kan heeeeel hard gillen tijdens een afdaling. ^_^

Hoop dat je vandaag je medicijnen hebt. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Reacher, dat hoort er inderdaad af en toe bij, maar als ik uit de wachtrij kan glippen en in de draaimolen kan stappen zal ik die kans niet aan me voorbij laten gaan. ;)

Medicatie is binnen. Zo meteen maar eens naar de supermarkt om voldoende eten en thee (op mijn werk homowater genoemd) in te slaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Verveel me regelmatig zonder drank, dus ben ff jouw draadje gaan lezen Geus. In plaats van drinken doe ik nu lotgenoten lastig vallen hier :D.

Nog een late welkom hier (heb ik nog niet gedaan).

Heb ik het goed begrepen dat je sinds nu bent gestopt? Wens je in ieder geval alle kracht, en hopelijk word je morgenvroeg wakker met een gevoel van: dit had ik veel eerder moeten doen :)

Succes!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...