Spring naar bijdragen

Donderdag 24 augustus 2017


Mootje

Aanbevolen berichten

1 uur geleden zei fleurtje:


Tot op heden heb ik nog steeds geen terugbetaling van deze artikelen. Ze beweren de betaling te hebben uitgevoerd op 28 juli.

Kun je ze per mail bereiken? Vraag dan een bewijs van terugbetaling.
Fransen, ik vind ze erg leuk en aardig, maar die 'franse slag' kunnen ze helaas ook goed mee overweg.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Etty, je snapt toch hopelijk dat ik het hier over stap 11 heb...

Stap 11: Wij trachtten door gebed en overdenking ons contact met God, hoe ook ieder van ons Hem persoonlijk aanvaardt. te verdiepen en baden Hem enkel ons Zijn wil te doen kennen en om de kracht die te volbrengen.

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zonder alles helemaal te begrijpen op deze draad, wil ik best vertellen wat voor mij helpend is van/ aan AA.

Allereerst en echt bovenaan met stip is het welkom zijn. In de breedste zin van het woord. Je mag er zijn, wordt niet veroordeeld, sterker nog je wordt volledig geaccepteerd en bent zeer gewenst. Je hoeft alleen maar bereid te zijn om te stoppen met drinken. Je wordt met warmte en liefde opgenomen in een grote familie.

Daarnaast blijkt het serieus werken aan de stappen door middel van lezen, opdrachten doen, regelmatig naar meetings gaan te werken. Als je me dan vraagt: Wat werkt? Dan kan ik daar niet kort op antwoorden, ook ben ik maar pas aan de slag ermee, maar het komt voort uit het overgeven aan het feit dat alcohol jou de baas is en dat je het niet alleen kunt. Mensen vinden het "God" of "Hogere macht" lastig, maar geloof me ;-) ook de echt niet gelovigen komen eruit. Het is een 'hogere macht' zoals jij hem verstaat. Kan de natuur zijn, kracht van liefde etc. of dus ook God zijn. En dan nog zoals jij God beleeft.

Aan de ene kant is het niet een gemakkelijke weg. Het vereist constant werk. Aan de andere kant is het voor mij niet te geloven gemakkelijker dan ooit eerder. Geloof, hoop, dankbaarheid en werk aan jezelf en voor anderen helpt me daar blijkbaar bij.

Met liefs,

Sita

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei jopie:

En ik kan wel vertellen waar mijn weerstand (in het verleden) tegen aaiers vandaan komt. Dat waren de waarheden als koeien (kringredenaties, zo je wilt) die als dogma's onweerlegbaar de wereld ingemeten werden. 

Zo ervaar ik het nu dus echt niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Herstel:

Dank je wel voor je uitgebreide bericht @Kohtje. Heb ik veel aan. Ik denk dat ik ook meer geholpen ben met d fijne aa groep hier in mijn regio, die tweemaal per week een meeting heeft. Ik weet niet of brijder echt nog werkt voor mij. Mooi wat je schrijft over de 12 stappen. Ja herkenbaar ook. Dat aanwezig zijn en geen verloren dagen, ook als ze minder zijn vind ik zo herkenbaar. Want o, wat knagen verloren dagen. 

En ja, die eerste niet en leren omgaan met het leven zoals het zich aandient. Ook als het effe niet leuk is, dat is wat ik wil en waarvoor ik me inzet. Ik schrijf nu veel om dat te leren en ook daardoor mijn gedrag en kijk op...het leven te herzien waar nodig. 

Ik weet na al die tijd nog steeds niet wat een brijder eigenlijk is ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei jowan:

Kwoot:
"Nou kun je discussiëren over het wel of niet volgens de 12 stappen werken, heb ik ook gedaan, maar ik heb ze (die stappen dus) voor mezelf altijd
vóórop gesteld, ondanks regelmatig twijfelen en zelfs belachelijk vinden..."

Ik discussieer daar niet over. Ik zat zo diep in de stront dat ik blij was met wat me aangereikt werd: een 12-stappenprogramma.  En het werkte en werkt tot op de dag van vandaag. Meer heb ik niet nodig. Het redt mijn leven, nog elke dag.

Op seminars en conventies en "dagen van herstel"  kom ik nog wel eens verslaafden tegen die reikhalzend lijken uit te kijken naar " de pil die verslaving geneest". Kan mij ook gestolen worden. Niet alleen dat ik er niet in geloof dat die ooit zal bestaan, maar genoemd programma heeft mijn leven zo'n enorme slinger in de goede richting gegeven dat ik er gewoon bij blijf. Het is goed en goed genoeg. Ik hoef niet meer beter en nog meer en nog onmiddelijker.......

En alcohol? Speelt geen rol meer in mijn leven. Ik mis het niet en heb het absoluut niet meer nodig. Ik leef in een andere biotoop nu.

Hoelang ben je al sober Jowan, als ik vragen mag ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

@Muffin1956  Ik denk dat dat een vraag is van weinig belang. Ik ervaar deze minuut niet minder intens of anders dan een van die eerste minuten. Iemand die dertig jaar droog is heeft geen hogere rangorde dan iemand die net aan zijn eerste dagen bezig is. Sterker nog, ikzelf ervaar een nieuwkomer als welkom geschenk, want dat helpt me mijn eerste dagen weer te herbeleven, goed om blijven weten waar ik vandaan kom.

Ik doe het dag voor dag of soms nog voor kortere tijden.
Ik was er vandaag om 05:15 uit, nuchter, dus zo lang al.....

De eerste dag dat ik het zonder middelen deed is 26 oktober 2012; heb je toch een antwoord.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

2 uur geleden zei fleurtje:

Zoveel moeite zal het ook weer niet vergen denk ik. Het is altijd hetzelfde zweverige verhaal. Er heeft nog nooit iemand de twaalf punten neergeschreven en toegelicht. Ik lees enkel en alleen over hoe AA en zijn twaalf stappen de wereld en zijn alcoholverslaafden kan redden. Ik hoef de reclame niet steeds te lezen.
Ik vroeg btw ooit wat iemand verstond onder die 'hogere macht'. Uit nieuwsgierigheid. Kreeg me een hap en een beet.

Niemand kan hier voor een ander bepalen, zelfs niet voor een nieuwkomer, wat belangrijk voor hen is om te horen. Dat jij het AA verhaal belangrijk vind is één ding maar niet het ander. 




 

Ik ga hier nu in Panama elke dag naar de AA, verloopt gans anders. Zijn wel heel veel zeer jonge mensen, ben ik toch van geschrokken. Maar zoals reeds gezegd werkt het "God" gebeuren een beetje storend. Heb geen probleem met een "hogere macht" want die zal er heus wel zijn. Maar om dit direct de naam God te geven ...

Hogere macht, ja. Wie kan er anders de oneindigheid der dingen verklaren? Harry Mulisch misschien, die had wel een goed verhaal in zijn "ontdekking van de hemel" ..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

1 uur geleden zei jopie:

En ik kan wel vertellen waar mijn weerstand (in het verleden) tegen aaiers vandaan komt. Dat waren de waarheden als koeien (kringredenaties, zo je wilt) die als dogma's onweerlegbaar de wereld ingemeten werden. 

"Anorexia Is een progressieve ziekte die slechts tot staan kan worden gebracht door die eerste boterham toch te eten".....van dat soort. 

Het prikkelde mijn onmacht en frustratie omdat ik er niets tegenin kon brengen: niet voor rede vatbaar. In de meest letterlijke zin. Later begreep ik dat ik er ook niets tegenin hoef te brengen. Niet mijn ding, misschien wel t jouwe. Dan past t bij jou. Zoiets. En.... Ja. ... als zo'n waarheid als een koe jouw ogen opent.....dan Is dat toch alleen maar mooi?

Ik heb veel gehad aan de dialogen met Kohtje hierover in het verleden. Het opende mijn ogen. Nee, dat zeg ik niet juist. Het maakte dat ik er naar wilde kijken, echt kijken, in plaats van er slechts over oordelen zonder te kijken. 

Nee, mijn ding Is t nog steeds niet, en nee, zo hoog zijn de meetbare "succescijfers" niet.  Maar verder? Gewoon een andere manier van kijken, waar aspecten inzitten waar ik iets mee kon. 

slaagkans via AA is 20% by the way maar dat is toch 1 op 5 ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zojuist zei jowan:

Kun dat getal onderbouwen? Is het vergelijkbaar met andere "methoden"?

Mijn psychiater hier is heel nauw betrokken bij de AA werking wereldwijd en dit is het cijfer dat van de AA zelf komt dus. Ik vind het trouwens vreemd dat ik op de AA meetings in België eigenlijk alleen maar mensen zie die al 5 jaar of meer sober zijn. Het is ook een ouder publiek (waar ik met mijn 61 natuurlijk ook toe behoor ....).

Hier is het anders, heel veel passanten, mensen op doorreis etc, wel altijd nieuwe verhalen dus. Maar zoals ik reeds eerder zei, heel veel jonge mensen. En het is eigenlijk een mix tussen alcohol en cocaine (of samen). En ze houden zich strikt aan de regels, werken volgens het dikke boek en sluiten steeds af met een ronde en een gebed. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

12 minuten geleden zei Muffin1956:

... Maar zoals ik reeds eerder zei, heel veel jonge mensen. En het is eigenlijk een mix tussen alcohol en cocaine (of samen). En ze houden zich strikt aan de regels, werken volgens het dikke boek en sluiten steeds af met een ronde en een gebed. 

Ik herken hier heel veel NA, of meer nog: CA in, zelfde basis maar dan niet alleen alcohol.. en strikt ja, omdat veel verlslaafden daar een hekel aan hebben. :)

bewerkt door Kohtje
Link naar opmerking
Deel via andere websites

6 minuten geleden zei jowan:

Overigens: ik nam me vanmorgen voor niet te gebruiken en vroeg daarvoor leiding en kracht.

Ik vergeet daar nog wel eens om te vragen. :blush: Maar zelfs een eigenwijs hoeft niet gedoemd te zijn terug te vallen in gebruik... liefhebbend, hè?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier wachten op eten. Voel me lichamelijk niet goed, hoop op beterschap voor mezelf. Refusal weer opgehaald bij apotheek, mijn redding geweest. Daarvoor ooit 1 keer iemand van AA aan telefoon gehad, Geen goede ervaring mee. Ook 2 keer opgenomen geweest bij verslavingzorg. Volgens mij is daar het slagingspercentage nog veel lager, gezien de mensen die ik daar trof, die er al voor de zoveelste keer kwamen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

7 minuten geleden zei Suikertje:

Hier wachten op eten. Voel me lichamelijk niet goed, hoop op beterschap voor mezelf. Refusal weer opgehaald bij apotheek, mijn redding geweest. Daarvoor ooit 1 keer iemand van AA aan telefoon gehad, Geen goede ervaring mee. Ook 2 keer opgenomen geweest bij verslavingzorg. Volgens mij is daar het slagingspercentage nog veel lager, gezien de mensen die ik daar trof, die er al voor de zoveelste keer kwamen. 

Ik probeer het nu zonder antabuse maar morgen bv moet ik een ganse avond enkele mensen (van een belangrijke klant) entertainen en dan denk ik dat ik voor alle veiligheid een pilletje ga nemen, want entertainen hier is een heel serieuze en liquide bezigheid, kom je ook in de meest "rare" gelegenheden terecht waar de verleiding (en) zeer groot zijn en je dus best "gewapend" bent ...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...