Hoi Jurgen, Bol schrijft wel eens dat het een rouwproces is, de drank leek je maatje maar was dat niet natuurlijk. Toch moet je rouwen zodat je het afscheid kunt accepteren, zoiets dus, pb haar maar, ze omschrijft het beter als ik want ik heb die ervaring zelf niet. Ik zag wel dat je je aantal glazen hebt aangepast in je 1e bericht, dat betekent denk ik dat je eerlijk wordt naar jezelf en dat ook kunt schrijven, grote klassen vind ik dat. Je hoeft niet meer te liegen en kunt weer trots zijn op jezelf. Het helenb is begonnen. Misschien kun je zelf voelen of je een arts nodig hebt of niet, het is voor iedereen verschillend, je bent nog jong en als je eeb goede konditie hebt herstel je ook sneller is mijn ervaring. Mocht de drempel naar je eigen arts te hoog zijn, dan kun je altijd een arts van een verslavingskliniek inschakelen, misschien Tactus, afhankelijk waar je woont. Een maatje kan ook helpen, op het forum hier, of in je RL, een waar je wat dieper de problematiek mee aandurft gaan. Na deze fase komt misschien een euforische periode en die is best link, dan denk je misschien dat het weer kan, met mate. En er kunnen dingen naar boven komen, waardoor je steeds meer bent gaan drinken, het kan belangrijk zijn dat aan te gaan, liefst ook met hulp. Het zal ups en downs blijven en bij beide dronk ik, dus beide moet ik waakzaam aangaan, misschien jij ook. Fijn dat je terug blijft koppelen hier, succes!