Spring naar bijdragen

Burn-out


Gast

Aanbevolen berichten

Ik ben na mijn terugval erachter gekomen dat ik een burn-out heb. Zijn er hier meer mensen die dat hebben?

Ik denk wel dat het met elkaar te maken heeft. Dat het elkaar versterkt zeg maar. Maar goed, nu ik het weet kan ik daarmee aan de slag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Sheila, ik heb via de bedrijfsarts een heel traject gekregen. Gesprekken en beweging. Tevens nadenken over zingeving. Nuttig voor mij.  Ben nu ruim een half jaar thuis, maar achteraf gezien ben ik al veel langer burn-out. 

Moeheid ebt weg en zin in dingen komt terug. Ik ben er nog lang niet. Maar leer steeds beter naar mezelf te luisteren. En probeer daarin de lat niet te hoog te leggen, want dat is mijn valkuil.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar leer ook vooral van jezelf wat het is waar je tegenaan loopt. Zoek hulp. Modder niet alleen door zou ik zeggen. Goed dat je begonnen bent met fitness. En...buiten zijn is echt heel goed. Wandelen. Ik heb me er lang tegen verzet, maar toch is het zo. Wandelen en buiten zijn. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Sheila:

Ik weet precies waar het aan ligt en destijds heb ik al aangegeven dat het niet goed ging zo... maar ja, dat werd genegeerd helaas. Maar goed, dat is allemaal in het verleden. Vanaf volgende week heb ik minimaal 3 maanden hulp, ik ga kijken vanuit daar. En wandelen zal ik wel weer oppakken aangezien ik nu niet meer buiten ben voor mijn werk, dat ga ik toch missen. Ik mis het al wel, maar ik heb nog geen puf.... Ik kom wel buiten hoor, maar dan voor boodschappen ed.

Ah, bekend verhaal. Jammer hè? Hou je koppie erbij en stel even geen eisen aan jezelf. Ik kan nog steeds slecht, heel slecht, tegen moeten en deadlines. Sterkte. Alhoewel het harststikke in de mode is om een burn-out te hebben, had ik hem driehonderd keer liever niet gehad....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

5 uur geleden zei Lika:

Ah, bekend verhaal. Jammer hè? Hou je koppie erbij en stel even geen eisen aan jezelf. Ik kan nog steeds slecht, heel slecht, tegen moeten en deadlines. Sterkte. Alhoewel het harststikke in de mode is om een burn-out te hebben, had ik hem driehonderd keer liever niet gehad....

Ja, heel jammer. Momenteel stel ik geen eisen aan mezelf, ik laat het op zijn beloop. Komt vanzelf wel weer. Ik laat me nergens meer toe dwingen, daar ben ik wel klaar mee. En jah mode haha.... nou, het staat me niet geweldig.:D En je zegt wel... liever niet gehad. Maar moet je eens kijken als er erbovenop bent, hoeveel je dan geestelijk gegroeid bent en 10x meer van het leven kan genieten. Dat is toch wel een mooi uitzicht dan! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Mazzelaartje:

Hallo Sheila. Dat is een goed idee. Ik ga wel dag voor dag, dat wel. Maar ook goed om de stopdatum te melden. Staan we samen op dezelfde datum. Misschien fijn voor ons allebei. 

 

En ja, er word mij steeds meer duidelijk. Bedankt voor je antwoord. Het gaat ons lukken. :excl:

Ja, samen strijden altijd beter! Fijn dat er steeds meer duidelijk wordt... het is een lange en moeizame strijd, maar we komen er wel! :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

19 minuten geleden zei Sheila:

Ja, heel jammer. Momenteel stel ik geen eisen aan mezelf, ik laat het op zijn beloop. Komt vanzelf wel weer. Ik laat me nergens meer toe dwingen, daar ben ik wel klaar mee. En jah mode haha.... nou, het staat me niet geweldig.:D En je zegt wel... liever niet gehad. Maar moet je eens kijken als er erbovenop bent, hoeveel je dan geestelijk gegroeid bent en 10x meer van het leven kan genieten. Dat is toch wel een mooi uitzicht dan! 

Je hebt gelijk van dat groeien hoor. Maarre dat kan toch ook zonder zo'n rotperiode door te gaan? Blijkbaar, in mijn geval, niet. Nou ja. Het gaat de goede kant op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2017-5-30 om 21:16 zei Lika:

Je hebt gelijk van dat groeien hoor. Maarre dat kan toch ook zonder zo'n rotperiode door te gaan? Blijkbaar, in mijn geval, niet. Nou ja. Het gaat de goede kant op.

Haha, dat zou makkelijk zijn. Maar toch hoor je heel veel mensen die door een diep dal zijn gegaan, dat ze daarna veel meer van het leven kunnen genieten. Daar hou ik me maar aan vast. Hoe dieper het dal, hoe hoger de berg en daarmee ... hoe mooier het uitzicht! Hou je taai!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Op 2017-6-1 om 12:59 zei Lika:

Dat klopt zeker Sheila. Ik ben een stuk verder dan ik was. En inmiddels zo ver dat het ook weer leuker wordt. Dat gun ik jou ook!

Dat is mooi! Ik ben blij voor je! En het is echt niet dat ik alleen maar thuis zit te janken hoor.... ik ga er wel bewust op uit, maar het kan gewoon niet te lang... een paar uurtjes en dan ben ik bekaf. Gisteren bij de kapper geweest en dat duurde best lang, door kleuren enzo.... nou, ik was in de middag echt kapot en heb een uur geslapen. Dat terwijl het daar wel rustig was, geen hectische dingen. Zo doseer ik gewoon wat ik doe en neem daarna bewust mijn rust anders hou ik het niet vol. Komt echt wel weer goed, daar heb ik alle vertrouwen in, het heeft gewoon tijd nodig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat zeker. Het komt goed. Ik heb me verzet, me wanhopig gevoeld en gedacht dat ik gek werd. Maar het komt goed. Je doet het goed. Luister naar jezelf en luister nog een beetje beter...en met liefde. Heb je vertrouwen in je werkgever?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei Lika:

Dat zeker. Het komt goed. Ik heb me verzet, me wanhopig gevoeld en gedacht dat ik gek werd. Maar het komt goed. Je doet het goed. Luister naar jezelf en luister nog een beetje beter...en met liefde. Heb je vertrouwen in je werkgever?

Dank je. Verzetten heeft inderdaad totaal geen nut, gewoon eraan overgeven en go with the flow..... Op zich heb ik veel vertrouwen in haar, maar ja... ik heb het meer meegemaakt dat de persoon die ik vertrouwde overgeplaatst werd en de nieuwe er heel anders over dacht... dat vind ik link. Het is wel een half jaar, er kan veel gebeuren in een half jaar. Maar goed, ik ga me er nu niet druk over maken, ik kan er toch niets aan doen. Ik ga er vanuit dat dit niet voor niets is gebeurt en dat ik achter zeg dat het allemaal juist goed is geweest. Tot nu toe is dat altijd gebleken, dus daar heb ik alle vertrouwen in. Er komt altijd wel weer wat op mijn pad.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

4 uur geleden zei lieve:

heb een burn out gehad en in de eerste periode kwam ik niet buiten, wilde niemand zien en lag vooral in mijn bed. Langzaam aan door naar mijn lichaam te luisteren en vooral niet te drinken.. want omg als je lang alleen thuis zit en je zou het liefst verdwijnen is dat heel moeilijk. Ben mind fulness gaan doen en heel veel gaan zwemmen op het moment dat het beter begon te gaan en natuurlijk kom je hier niet alleen uit maar heb je een psycholoog nodig (denk ik) die je opnieuw op de rit krijgt. Mensen die een burn out krijgen leggen meestal de lat heel hoog voor zichzelf en zijn perfectionistisch. Dit blijft iets waar ik altijd aan moet blijven werken en op tijd mijn grenzen moeten stellen. Probeer je ook als je al in staat bent om met mensen een sociaal contact te hebben momenteel, je met mensen te omgeven die je positieve energie geven..

Ik wens je heel veel sterkte.. geef het tijd en neem rust voor jezelf.

Dank je. Dinsdag heb ik een intake voor therapie, dat zal minimaal 3 maanden in beslag gaan nemen, daarna zien we wel. Ondertussen ga ik wel naar de fitness en ga ik toeren met mijn scooter. Ik kom er zeker elke dag minimaal 1x uit, dus dat gaat op zich wel aardig. Het moet alleen niet te lang zijn en niet te druk, dan trek ik het niet. Ik zoek zeker de mensen wel uit waarmee ik omga... ze moeten er ook mee om kunnen gaan dat ik een BO heb en niet zielig gaan zitten doen... Juist lekker maf doen en lachen, depressief ben ik wel op mijn bank en janken doe ik al genoeg. Ach, ik weet dat het wel goed komt en dat ik hier even doorheen moet. Achteraf ben ik hier natuurlijk al een tijd mee bezig, ik loop al een hele tijd op mijn tenen.... Een heleboel vrienden zeggen dan ook: Ja, het was te verwachten.... en dat is ook zo.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat vind ik nog steeds een rare gewaarwording. Dat ik mezelf op iets af zag stevenen, van alles probeerde om niet verder te gaan, maar dat er geen houden meer aan was....

ik droomde ook steeds van hele enge hoogtes. En zo'n gevoel dat ik viel . Al heel lang! Dat is over nu. Heb nu nog alleen gewoon hoogtevrees....;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei Lika:

Dat vind ik nog steeds een rare gewaarwording. Dat ik mezelf op iets af zag stevenen, van alles probeerde om niet verder te gaan, maar dat er geen houden meer aan was....

ik droomde ook steeds van hele enge hoogtes. En zo'n gevoel dat ik viel . Al heel lang! Dat is over nu. Heb nu nog alleen gewoon hoogtevrees....;-)

Dat vallen, ja... typisch voor het gevoel dat je de controle kwijt bent.  Fijn dat het nu over is! Haha, ja hoogtevrees....sjah, ach als dat het ergste is... ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

9 uur geleden zei lieve:

Hey Sheila,

Ik denk, maar ben geen expert, dat voor iedereen een BO anders is. Voordat ik me overgaf aan die BO ben ik beginnen echt veel te drinken, daarvoor was het nog redelijk onder controle en dronk ik enkel 's avonds. Op het moment dat ik merkte dat het niet meer ging begon ik eerst veel van thuis uit te werken en dan was dat gemakkelijk om om 11u00 al een glas te nemen, dacht ook echt dat mijn werk dan wel ging en dat het zelfs beter ging. Dat ik gewoon mijn gevoelens stil kon zetten en verder doen. Dacht zelfs ook dat ik dan nog gezellig en leuk was, weer mijn gevoel voor humor had. Op een bepaald moment heb ik een afspraak gemaakt met mijn baas en time off genomen. Dan is voor mij het gevecht tegen de drank begonnen en de opbouw weer naar een leven waar ik mezelf weer de moeite waard kon vinden. Ups en downs, maar vooral tijd voor mezelf genomen.

Het is niet gemakkelijk voor iemand zoals jij, die de lat hoog legt voor zichzelf en toch wel tracht om de verwachtingen die anderen hebben naar jou toe hebben waar te maken, om toe te geven dat het genoeg is en niet meer gaat. Heb veel respect voor je Sheila en ik wens je veel sterkte.. ben er ook voor je op de mail..

Je hebt de juiste beslissing genomen, wanneer leren we het om de dingen met mate te doen?

Lieve

 

Dank je wel! Onze geschiedenis verschilt niet veel, maar dat wisten we al.... ik vrees dat ik ook al een tijd tegen de burn out aanzat, maar mezelf de tijd er niet voor gunde en ik kreeg er ook de ruimte niet voor... Nu 'moet' ik wel, maar het is goed zo. Ik weet nu dat ik er wel doorheen kom, mede door gedwongen rust. Ik zal toch veel meer grenzen moeten aangeven en het mezelf niet zo moeilijk maken. Maar ja.. ik vrees dat dat ook een beetje erbij hoort... de lat hoog leggen.

En ja... dingen met mate doen... laten we beginnen met dingen met maten doen... ;)

Vandaag trouwens een Heineken 0.0 gedronken, ze gaven gratis kleine blikjes... maar dat is heel erg lekker!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Sheila, heb al een aantal keer meegelezen hier. Zelf had ik het voornemen om echt te stoppen met drinken, maar door stress op het werk en omdat ik denk zo lekker te kunnen genieten van wijn, toch steeds weer een terugval. Ik loop ook al een hele tijd met klachten rond, en het word voor mij ook tijd om me ziek te melden. Afgelopen week vakantie gehad, paar dagen met vriendin weg geweest, maar ik slaap slecht, kan nergens van genieten, en tot rust gekomen ben ik totaal niet afgelopen week. Word gewoon doodmoe wakker, en zou het liefst in bed willen blijven liggen, ook als ik een aantal dagen niet gedronken heb.

Ook steeds duizelig en nergens zin in en zo. Dus ja.... reden genoeg om me ziek te melden, dit gaat niet goed zo.

Afgelopen vrijdag voor het laatst gedronken, en ik weet nu al als ik ga werken de komende week, dat ik weer terugval.... 

Op dit moment dus gewoon nergens zin in, ook niet in drank...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

11 uur geleden zei Dingetje1979:

Sheila, heb al een aantal keer meegelezen hier. Zelf had ik het voornemen om echt te stoppen met drinken, maar door stress op het werk en omdat ik denk zo lekker te kunnen genieten van wijn, toch steeds weer een terugval. Ik loop ook al een hele tijd met klachten rond, en het word voor mij ook tijd om me ziek te melden. Afgelopen week vakantie gehad, paar dagen met vriendin weg geweest, maar ik slaap slecht, kan nergens van genieten, en tot rust gekomen ben ik totaal niet afgelopen week. Word gewoon doodmoe wakker, en zou het liefst in bed willen blijven liggen, ook als ik een aantal dagen niet gedronken heb.

Ook steeds duizelig en nergens zin in en zo. Dus ja.... reden genoeg om me ziek te melden, dit gaat niet goed zo.

Afgelopen vrijdag voor het laatst gedronken, en ik weet nu al als ik ga werken de komende week, dat ik weer terugval.... 

Op dit moment dus gewoon nergens zin in, ook niet in drank...

Ja Dingetje... tijd om tijd voor jezelf te nemen. Zo te horen zit je wel tegen een burn out aan of je hebt het al. Doe er wat mee, voordat je echt je bed niet meer uit komt.... luister naar je lichaam en zoek hulp. Het leven is te mooi om er niet van te genieten. Ik kan ook echt niet van alles genieten hoor, begrijp me niet verkeerd... maar ik weet nog wel hoe het was om overal van te genieten. Dat hou ik voor ogen en ik probeer wel dingen te doen en ervan te genieten. Vanmiddag ga ik met een vriendin naar de Ibiza  markt, even ontspannen en kleppen... ik hoop ervan te kunnen genieten. Momenteel heb ik totaal de energie nog niet voor, maar ik ga wel. Sterkte ermee en de stress enzo helpt inderdaad niet mee om van de drank af te blijven... herkenbaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thanks Lieve en Sheila... vind het zo moeilijk allemaal. Daarom ben ik blij met dit draadje, ik vergelijk me steeds met collega's die het wel kunnen, dus dan moet ik dat ook kunnen allemaal (en het liefst nog beter!). Heb wel hulp bij een psycholoog, en straks even op bezoek bij collega, die zich ook ziek heeft gemeld. 

Veel plezier op de ibiza-markt! Hopelijk krijg je er ook een beetje energie van, en anders is het in ieder geval goede afleiding!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...