Spring naar bijdragen

Goeiedag

sunshine7

Aanbevolen berichten

Hai allemaal,

Na een lange tijd probeer ik nu toch maar eens een iets serieuzere aanpak om te stoppen met drinken.

Ik ben bijna dertig, heb geen kinderen maar wel een lieve partner (die overigens ook veel drinkt).

Ik drink echt teveel, al een paar jaar eigenlijk. Na mijn afstuderen viel ik in een ongelukkig gat (van inhoudsloze bijbanen vanwege het geld, geen vrienden in de buurt en weinig kans op werk wat ik echt wou), alleen vanwege weinig geld was er ook weinig alcohol. Echter werd het drinken wel steeds beetje bij beetje meer. Na verhuizen had ik helemaal geen werk meer en werd het nog erger. Ook steeds vaker mixdrankjes met cola, waardoor we slechter sliepen. Nu heb ik een klein tijdje wel werk, maar het drinken is niet minder geworden. Mede ook omdat er wel weer stress is, en minder tijd voor gezelligheid vanwege moeheid, is het heel erg makkelijk geworden toch wat te pakken. Naast de alcohol zijn er dus eigenlijk ook meer stress/angst/eenzaamheids-problemen, die het misschien extra veroorzaken.

Minderen vind ik lastig, ik ben een persoon die drinkt om beter te voelen en als ik eenmaal een glas heb gehad, dan is er weinig stoppen aan. Het is zo 4-5 glazen per avond, voor minstens twee avonden per week. Soms ook nog een paar wijntjes bij het eten doordeweeks. En na de feestdagen werd het nog weer moeilijker, het is echt te erg geworden
.

Daarom moet ik gewoon in één keer helemaal stoppen. Niet tóch nog wel een paar glazen want dat werkt bij mij gewoon niet.

Natuurlijk heb ik dit wel eens eerder bedacht en gepoogd, maar dan was het na 5 dagen niks drinken dat ik me toch wel weer oké voelde en dacht: ach waarom ook niet: ik kan nu toch wel rustig aan doen. Maar nee, niet dus.

Het is ook nog eens extra lastig omdat mijn partner het ook wel eens voorgenomen heeft (dat we samen minderen, of zoals we zeggen 'weer naar normaal en gezond leven'), maar die heeft veel werk-borrels en avonden met vrienden waarmee hij drinkt die hij zelf niet kan afslaan. Als ik dan soms zeg: ik wil helemaal stoppen met drinken, dan is hij het er niet mee eens. Maar in mijn eentje weet ik niet of ik het kan. Misschien moet ik het maar gewoon doen, maar het maakt het extra lastig.

Ik weet niet zo goed of ik ook beter op hulpverlening kan afstappen, in het verleden toch niet geweldig veel goede ervaring mee (voor andere zaken dan), maar misschien is het een optie. Voor nu dacht ik dat het wel goed was om met lotgenoten te praten, tips te lezen e.d.! Hopelijk tot spreeks!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Sunshine! Goeie stap, zonder meer. Maar ook een moeilijke, en al helemaal met een tegensputterende partner.

Zo te lezen moet je even een enorm startschot krijgen, je klinkt nu nog twijfelend: '...misschien zou het beter zijn als ik toch maar helemaal stop...'

Ik zou een datum kiezen, even een paar van die brainwash-boeken lezen, hier heel veel lezen en schrijven en dan: NUL!

Boeken:

'nou, nog eentje dan.'

'Vrij' Marnix Pauwels

Alan Carr

De kracht van Wilskracht

Ik ben Loïs en ik drink niet meer

Hallo muur

enz enz enz

Heel veel sterkte!

bewerkt door basta
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom ook van mij. Ik sluit me helemaal aan bij Basta. En als minderen niet lukt, dan weet je zeker dat het meerderen wordt.... helemaal niet drinken is uiteindelijk het beste dat ik ooit gedaan heb. Misschien wil partner zelf niet stoppen maar jou wel steunen? Bijvoorbeeld door in het begin niet in jouw aanwezigheid te drinken?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Sunshine,

Ééntje om beter te voelen klinkt herkenbaar. De meeste van ons dronken om

beter te voelen. 

Met een drankje om beter te voelen bevind je je op glad ijs.

Drank is geen medicijn! Met alcohol, lichamelijke of geestelijke pijn stillen,

deed velen in de afgrond belanden.

En wat je man vindt is niet belangrijk (beetje voor jezelf gaan hoor)

Jij bent er niet tevreden mee, dus dan moet er aan gewerkt worden.

Je hoeft het niet alleen te doen. Er is het Forum en daar gaat grote kracht van uit.

En ja Sunshine, als een beetje drinken niet werkt,is echt stoppen de aangewezen weg.

Velen hier kwamen zo uit een uitzichtloze situatie.

Wellicht doe je het wel zo goed dat je je partner een boost geeft.

Denk er maar eens over na.

Sterkte.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Sunshine. Welkom op dit forum en goed dat je de zaak serieus aan wilt pakken. Zoals zo velen van ons heb je al vaker vergeefs geprobeerd te stoppen of te minderen en heb je gemerkt dat het nog helemaal niet zo eenvoudig is dat ook echt vol te houden. Lees maar eens wat hier zoal door anderen is geschreven, dat thema komt steeds terug, maar je zult ook zien dat er manieren zijn om daar verstandig mee om te gaan.

Misschien een tip m.b.t. hulpverlening: kijk eens op voorbijalcohol.nl en overweeg om de gratis 7-daagse videocursus "Het Onderzoek" te volgen, eventueel samen met je partner. Ik heb dat ook gedaan als startpunt van een succesvolle overgang naar een alcoholvrij bestaan sinds vorige zomer, en heb er veel aan gehad. Later heb ik daar nog de dertig dagen durende vervolgcursus "Het Experiment" gedaan. Het gaf me veel inzicht waar ik vervolgens echt wat mee kon. 

Succes in elk geval en schroom niet hier je gedachten met ons te delen. We helpen je graag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Sunshine! Goeie stap, zonder meer. Maar ook een moeilijke, en al helemaal met een tegensputterende partner.

Zo te lezen moet je even een enorm startschot krijgen, je klinkt nu nog twijfelend: '...misschien zou het beter zijn als ik toch maar helemaal stop...'

Ik zou een datum kiezen, even een paar van die brainwash-boeken lezen, hier heel veel lezen en schrijven en dan: NUL!

Boeken:

'nou, nog eentje dan.'

'Vrij' Marnix Pauwels

Alan Carr

De kracht van Wilskracht

Ik ben Loïs en ik drink niet meer

Hallo muur

enz enz enz

Heel veel sterkte!

Dankjewel, ik ga kijken of ik de boeken kan vinden. Lezen en videos kijken er over helpt wel, wordt je lekker met de neus in de feiten gedrukt :). Ik wil ook stoppen voordat het echt zo erg wordt dat er problemen komen. Bedankt voor de steun!

Welkom ook van mij. Ik sluit me helemaal aan bij Basta. En als minderen niet lukt, dan weet je zeker dat het meerderen wordt.... helemaal niet drinken is uiteindelijk het beste dat ik ooit gedaan heb. Misschien wil partner zelf niet stoppen maar jou wel steunen? Bijvoorbeeld door in het begin niet in jouw aanwezigheid te drinken?

Ik zal het aan hem vragen, maar hij is ook meer een gezelschaps drinker, dus als ik 'nee' zeg, zal hij waarschijnlijk ook niks drinken. Maar vragen helpt, ga ik doen, dank voor de steun/tip!

@ Soothe: Het is inderdaad geen medicijn, ik wil graag ook meer aan mezelf werken en mezelf een kans gunnen uit dat gat te kruipen nu er eindelijk weer een soort uitzicht is gekomen.

En je hebt gelijk: ik ben ik, ik moet het niet voor een ander doen of met een ander doen, ik ben de enige die mezelf echt kan helpen door gewoon niet meer te drinken!

@ Bob: dank voor de tip, ik ga er eens kijken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 7 months later...

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...