Spring naar bijdragen

Ik ben


Quinn

Aanbevolen berichten

Hoe gaat ie?

 

Niet geweldig. Vrijdagnacht gedronken, afgelopen nacht ook. Flink ruzie gemaakt ook, geplande vakantie afgezegd en zin om wat te vernielen. Als ik er nu, nuchter, naar kijk, is het typisch het gedrag dat ik vertoon als ik helemaal klaar ben met mezelf. Maar ja, je ontkomt zo slecht aan jezelf, dus dan is er verdoving. Vluchten. Ik ben zo klaar met mezelf. Hoop op een snelle intake.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat gaat niet zoals je zou willen Quinn, denk ik. En in ieder geval niet zoals je weet dat het zou moeten.

 

Ik weet niet hoelang je op een intake moet wachten. En daarna op de uitkomst en het behandeladvies. En op het starten van de daadwerkelijke behandeling. Alles bij elkaar kan het vlot gaan, maar ook lang duren. Het gevaar is dat je het wachten op de intake en de andere stappen gaat zien als een legitieme reden om het stoppen met drinken uit te stellen.

 

Je schreef volgens mij op iemand anders draadje, dat ieder glas niet gedronken winst is. Dat geldt ook voor jezelf. En iedere dag droog is ook een stapje dichterbij een goede kans om de overstap naar niet praktiserend verslaafde te maken (zo noem ik mijzelf).

 

Ik weet niet wat jou aan het drinken heeft gezet, de afgelopen twee nachten. Als je erop terugkijkt, had je daar dan aan kunnen ontsnappen op de één of andere manier?

 

Je bent zo klaar met jezelf. Het zou zomaar kunnen dat je omgeving het grotendeels met je eens is. Ook niet onbelangrijk natuurlijk.

 

Allemaal open deuren natuurlijk. Ik weet het.

Ik hoop dat je je kunt herpakken vandaag. Zet hem op.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Pffff... Dat klinkt beroerd. Is het wat om morgen opnieuw naar de huisarts te gaan? En hem of haar te laten bellen met je psychiater?

En tegelijk, wat Bor en MG zeggen is waar: jij moet het doen en er zit maar een ding op. De eerste niet nemen.

En als je de eerste wel genomen hebt: stoppen met drinken. Alles door de gootsteen.

Water, veel water en slaap.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, natuurlijk is het wachten op de intake een prettig excuus om nu nog even door te drinken. Ik ben immers bezig met oplossen? Kortzichtig hè, een typische alcoholisten redenering. Wat had ik kunnen doen om niet te drinken? Iemand wakker maken. Hulp vragen op die manier. Maar hell, hulp vragen druist zo tegen mijn karakter in.

Niet klaar met mij, wel met mijn gedrag, aldus mijn vriend, die het momenteel dus niet aandurft om samen weg te gaan. Belachelijk, want wat maakt het uit waar ik ben.

Nee, ik denk niet dat de hulpverlening op zich me gaat redden, maar dat een periode afgesneden van de mogelijkheid om te drinken beslist gaat helpen.

Zit nu te wachten bij de -oloog. Daarna een afspraak gemaakt op mijn werk, zodat dee kroeg nog wat lastiger wordt. Hoop dat -oloog vandaag kalm aan doet.

O ja, deze nacht nuchter doorgekomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mooi dat je deze nacht droog bent doorgekomen Quinn.

 

Toen ik stopte heb ik mijn broer wel gebeld op enkele momenten dat ik het moeilijk had. Niet met teksten over trek en moeilijk en ander "gezeur", maar gewoon even vragen hoe het was, even kletsen over het weer en dergelijke.

Ik wist waarom ik de telefoon pakte en hij ook. Dat was voldoende voor mij. Dat is niet echt om hulp vragen, althans zo kon ik het aan mezelf verkopen.

 

Op het forum is vaak wel iemand om even mee te kletsen, mocht je dat willen. Ik heb middenin de nacht wel mensen zien inloggen als er iemand in de prut zat.

 

Ik wens je een goede dag vandaag. Hou het droog.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach, aan één kant snap ik hem wel, maar verdorie, we zouden morgen gaan en kom daar dan wat eerder mee. Bovendien, waarom hij het nu ineens niet ziet zitten? Gaat het dan nog zoveel slechter dan ik al denk? Kan haast niet immers, met mijn zonnige gedachtengang. Echt sociaal ben ik niet, nooit geweest ook. Probeer ik wat aan te doen, door wel mee te gaan naar iets met schoonfamilie, vakantie, iets van school, dat soort dingen. Maar alsjeblieft niet te vaak. Misschien moet ik het hem vragen.

 

Werk gaat wederom z'n best voor me doen. Geen idee waarom, maar ik waardeer het beslist.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grinn, ja, en die honderd jaar min of meer trouwe dienst. Plus dat ze er toch al zat ervaring in hebben. En liefdadigheid ja. Of misschien een experiment. Vooral niet omdat ze verwachtingen van me hebben natuurlijk, dat is beangstigend. Ach ja, mijn chef is een beste kerel, too bad dat ie volgend jaar met pensioen gaat.

 

-oloog en ik hadden een goed gesprek over het waarom van mijn zelfdestructieve gedrag en rotgedachten. Heel verhelderend blijkbaar. Nu heb ik weer een rood labeltje achter mijn naam hangen. Jolly.

 

Edit: typegriep.

bewerkt door Quinn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

We zouden nu in Barcelona zijn. Een beetje rondwandelen op de Ramblas, de Segrada Familia bekijken, uitgaan in Punto, doordansen in Metro Disco en misschien een sauna in. En een hotel uiteraard. Maar het liep een beetje anders.

Je zei dat je hier en nu en zo niet met me weg wilde en zeker niet zo ver. Een ruzie en paar dagen verder dan toch maar eens vragen hoe en wat dan wel. Waar kunnen we wel heen, wat vind je wel okee? Wat ik dan eigenlijk wil, vraag je, waarom ik zo nodig samen weg wil? Het antwoord is niet heel lastig, maar wel wat zelfzuchtig. Ik wil gewoon ongestoord alleen met z'n tweeën zijn, gewoon, voor een paar dagen verder helemaal niemand. Maar daarvoor hoeven we de Stad toch niet uit?

Goed punt.

En dus zijn we hier, thuis. Zijn we tot een uur of vijf het bed niet uit geweest en hebben we pizza laten komen. Ontspanning. Volkomen rust. Van die pure aandacht ook. Om zeven uur was de pizza op en een half uur later had de fysieke aantrekkingskracht allang weer gewonnen.

Nu is het half drie en lig je te slapen. Dat doe je net zo mooi als eigenlijk alles wat je doet. Heel rustig, haast geconcentreerd en toch volkomen ontspannen. Liefst wil ik je wakker schudden, je vragen om me bezig te houden, af te leiden. Want hé, ik kan niet slapen en ben dus wakker en malende. Een pilletje pakken gaat niet, die dingen zijn op en ik kan even niet zo snel aan nieuwe komen. En drinken kan ook niet, want _het enige dat je in huis hebt, is dat gore bier_ dat wil ik niet..

Nu de deur uit lopen en buiten op zoek gaan naar andere afleiding, in welke vorm dan ook, dat zou een botte lepel in je rug zijn. Lomp. Egoïstisch. Van dat pure junk gedrag. Je weet wel, precies het gedrag waardoor je niet met me weg durfde. Dat bevestigen zou behoorlijk stom zijn. En ik ben niet stom.

Daarom ga ik schrijven. Voor wie dit leest; hoi, ik ben Quinn. Ik drink. Maar nu even niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lief, jullie reacties :) ja, het ging goed vannacht en daar ben ik best tevreden over. Ik houd het eerst op ik drink, maar nu even niet omdat het alles wat hanteerbaarder, minder zwaar maakt. Tenslotte maak ik alles zelf al zwaar genoeg zonder die extra druk van nooit en altijd. Er zijn ook genoeg scenario's waarin het niet goed is gegaan, anders was ik hier natuurlijk niet. Maar nu, nu is er inderdaad even wat rust, een stukje evenwicht, maar dan wel zonder saaiheid. Want als ik ergens allergisch voor ben...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Als je saaiheid als vervelend, als in verveling, niets te doen, ziet is het inderdaad goed dat je er allergisch voor bent. Saaiheid kan in mijn beleving echter ook zorgen voor het aanzetten tot onderzoek.. wat maakt het zo vervelend voor me? Eigenlijk kom ik steeds tot de conclusie dat het vervelende van

saaiheid een gebrek aan daadkracht en fantasie van mezelf inhoud. Het zijn nooit de omstandigheden die saai zijn, nooit de situatie die saai is,

het is mijn manier van omgaan mét, of juist níet omgaan met, die het als saai doet overkomen.

 

Me inlevend in jouw "story" in deze persoonlijke draad kom ik steeds tot de conclusie dat er meerdere verhoudingen/relaties zijn die

op zich allemaal voor genoeg reuring in het leven zorgen en die allemaal ook twee kanten op werken.. van mij (jou) uit naar de ander en

andersom. In die relaties is het altijd geven en nemen, is er interactie. Verre van saai.

 

Ik zie in deze "story" echter één relatie (een relatie die ik zelf ook heb gehad)

waarin geen gelijkwaardigheid heerst, geen geven en nemen. Daarin is onmiskenbaar alleen sprake van meester en slaaf.

Een geraffineerde meester die mij als slaaf het gevoel kon geven dat ík de meester was, die mij het gevoel gaf de relatie te kunnen

sturen of zelfs te beïndigen als ik daar behoefte aan zou voelen. Maar ook elke keer dat ik die relatie wilde beïndigen me terugeiste.

De frustratie die dat keer op keer opleverde maakte steeds sterker dat ik die relatie daadwerkelijk wilde beïndigen en tegelijkertijd

maakte het de momenten dat ik even niet de slaaf hoefde "uit te hangen" ontzettend saai.. Mijn gevecht om vrij te worden van mijn

verslaving maakte alle andere relaties tot vervelend, irritant, bemoeizuchtig, lastig, zwaar... ik had maar één relatie, één waar ik al

mijn (negatieve) energie in moest steken, zowel om hem in stand te houden als om hem te beïndigen.

 

Om hier een eind aan te maken heb ik in de eerste plaats moeten toegeven dat ik een slaaf, een verslaafde ben. Om mijn

meester - slaaf verhouding te beïndigen moest ik een rigoureusere stap nemen dan afscheid. Ik moest een nieuwe relatie aangaan.

Mijn meester in mijn verhouding was sterker dan ik ben. Ik moest op zoek naar een relatie die sterker was dan mijn verslavingsmiddel

maar op gelijke voet stond met mijzelf... niet een relatie met een ander mens maar iets dat groter, hoger, sterker, machtiger is..

 

Die "partner" heb ik gevonden.. of nou nee, niet gevonden, hij was altijd (ook tijdens mijn gebruikerstijd) al bij me, om me heen..

Die partner werd door mijn verslaving altijd bedekt, zoveel mogelijk onzichtbaar, onvoelbaar gemaakt uit angst dat ik mijn "Meester"

niet meer nodig zou hebben als ik die nieuwe partner in de armen zou sluiten.

Het enige wat ik hoefde te doen was die partner herkennen en erkennen voor wat ie is. Op een gegeven moment was voor mij

de maat vol. Relaties horen gericht te zijn op leven, op samen leven. De relatie die ik met mijn "Meester" had was op niets anders

gericht dan op mijn middel en de dood, zowel geestelijk als uiteindelijk ook fysiek.

Met hulp van anderen die dit ook gedaan hadden, heb ik die "nieuwe" partner in mijn leven toegelaten.

Het leven wordt er niet altijd veel makkelijker door, maar saai is het nooit meer.

 

Mag ik je voorstellen aan mijn partner voor, door en van het leven: Realiteit.

Als er iets onvoorwaardelijk is...

(Synoniemen: echtheid, essentie, feitelijkheid, werkelijkheid, wezenlijkheid.... daar kan het armzalige middeltje alcohol niet tegenop)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hmm, wat is voor mij saaiheid? Of eigenlijk, het risico van saaiheid? Ergens heb ik de irrationele angst dat ik door de mand ga vallen. Dat ineens helder wordt wat voor saai, onplezierig en vervelend stukje mens ik eigenlijk ben. Om dat te voorkomen, ben ik altijd bezig om te zorgen dat er van alles gebeurt. Bezig houden, afleiden, ruzie maken voor mijn part. Iets! Want stel dat een ander ook gaat zien dat ik helemaal niet goed genoeg ben, wat moet ik dan?

 

In je stuk over relaties ontbreekt een heel belangrijke, de relatie met jezelf. Mijn relatie met mijn zelf is tamelijk *. We mogen elkaar niet echt, tolereren elkaar hooguit. Drank haalt scherpe kantjes weg, zorgt voor verdoving, voor een roes, een waas. Tegelijkertijd is het ook een bevestiging. Zie je wel, ik deug niet, kijk, ik drink. En dan hoef je ook even geen schijn op te houden.

 

Realiteit, zeg je. Ik ontwijk die liever, zoveel als mogelijk, omdat, tja, zie bovenstaande eigenlijk.

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In je stuk over relaties ontbreekt een heel belangrijke, de relatie met jezelf. Mijn relatie met mijn zelf is tamelijk *. We mogen elkaar niet echt, tolereren elkaar hooguit. Drank haalt scherpe kantjes weg, zorgt voor verdoving, voor een roes, een waas. Tegelijkertijd is het ook een bevestiging. Zie je wel, ik deug niet, kijk, ik drink. En dan hoef je ook even geen schijn op te houden.

 

Realiteit, zeg je. Ik ontwijk die liever, zoveel als mogelijk, omdat, tja, zie bovenstaande eigenlijk.

 

In een relatie zijn er altijd (minstens) twee. De relatie met jezelf: wie zijn die (minstens) twee en wie mag wat niet in/van die andere?

Als de werkelijke jij je niet bevalt, wat is daar dan op tegen? Als je dat kunt duiden heb je ook iets om te veranderen, om mee aan het werk te gaan.

Realiteit ontwijken blijft natuurlijk kunst- en vliegwerk, oftewel nep- en liegwerk.

 

Eerlijkheid, in eerste instantie naar jezelf, legt realiteit op een heel natuurlijke en (be)leefbare manier voor je klaar.

Dag voor dag, stapje voor stapje, ademteug voor ademteug...

Bedenk dat je het wel zelf moet doen maar dat je het niet alleen hoeft te doen. Alleen doen (b)lijkt zelfs onmogelijk, vooral als je alleen maar

zo negatief naar jezelf kunt kijken. Kijk in spiegels die anderen je voorhouden, luister naar echo's die anderen terugkaatsen.. open je geest.

 

 

PS. is geen bevel, hoor. "Moet" hoeft niet. Moed daarentegen is nodig.

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In bevelen opvolgen ben ik dan ook niet zo goed (zeer verrassend), maar moed, ja, dat zeker. Het is lastig veranderen als je zo'n heel ander beeld hebt van jezelf dan wat anderen zeggen te zien. Maar genoeg werk in uitvoering ja. Depressie is een  *

bewerkt door moderator
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje, wat een mooi bericht of eigenlijk essay.

Indrukwekkend. (Lekker nietszeggend woord, maar ik meen het letterlijk, ik ben ervan onder de indruk)

Voor Quinn, vrij naar Bomans:

Ik zit mij voor het vensterglas onnoemlijk te vervelen,

Ik wou dat ik die ene Quinn om zeep kon brengen,

Dan kon de andere lekker gaan spelen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grinn... behoorlijk vrij naar, basta, maar bedankt.

Btw, iemand een idee hoe het werkt met waarschuwingen? Volgens mij moet ik op mn woorden gaan letten (A)

 

Edit: ah, daar vind ik dus ineens een paar mails van. Okee. Ook weer helder. dus inderdaad op m'n woorden gaan letten.

bewerkt door Quinn
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...