Spring naar bijdragen

Even voorstellen


Droppie

Aanbevolen berichten

Hallo allemaal,

 

Ik ben een vrouw van 56 en na een aantal weken het programma van alcoholdebaas gevolgd te hebben tot de conclusie gekomen dat het mij niet zal gaan lukken om te minderen, of sociaal te gaan drinken. De vragen en opdrachten hebben mij dit duidelijk gemaakt. Langzamerhand was het er ingeslopen dat ik geruime tijd iedere dag dronk om uit te komen op het afgelopen jaar op zeker 2 flessen wijn per dag. Sinds gisteren ben ik gestopt. Ik gebruik momenteel chloordiazepoxide met afbouw tot en met  vrijdag en wil vanaf dan met Campral beginnen. Dit is voor mij zeker een stok achter de deur, omdat je daar beter geen alcohol bij kunt gebruiken. Ik heb periodes gehad dat ik met veel moeite doordeweeks niet dronk, maar dat geeft zoveel onrust, dat ik nu weet dat de enige mogelijkheid is om helemaal te stoppen. Ik hoop dat ik hier op dit forum tips en andere positieve dingen kan oppikken en zal zeker regelmatig kijken! Wordt vervolgd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Droppie,

troost je minderen of sociaal (?) drinken

lukt hier velen niet.  En velen die hier niet komen

drinken ook niet bepaald sociaal, want de kranten

staan soms bol van de negatieve berichten door alcohol-misbruik.

Het vergt veel discipline of je bent gewoon een matig mens, dan kan het wel.

Persoonlijk ben ik noch gedisciplineerd en noch matig. En een alles of niks figuur, ook nog.

Niks is voor mij zoveel makkelijker gebleken en nadat ik gestopt was, moest ik wel leren

anders met mijn emoties, verantwoordelijkheden en sociaal leven om te gaan.

Dat was niet gemakkelijk, maar het is wel gelukt en al die tijd speelde drank zelf daar

eigenlijk geen rol meer bij. IK realiseer me wel dat ik geen zin heb om in de verleiding te

komen, zoals ik wel vaker mensen las die, ook na jaren niks, toch weer flink terugvielen en

soms zelfs een inhaalslag gingen maken.

Maar ik ben zo blij dat ik gewoon voor een helder leven gekozen heb, dat wil ik echt niet meer opgeven.

Ik ben wel een van de weinigen die jaar in, jaar uit dagelijks me meld hier. Bijna 7 jaar lang.

Dat is nog wel een puntje om aan te werken, dat ik echt wil kiezen of ik aan deze gewoonte

vast wil houden. Want hoe gezond ook, het heeft ook iets dwangmatigs soms en ik wil graag

een keus houden. Niet verplicht voelen, niet verslaafd zijn, en wel per dag kunnen kiezen.

En zo blijft er altijd wat te leren hier, en ook binnen in mij. Ik wens jou veel succes en hoop

dat je  net zo veel aan het froum hebt als ikzelf. :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vandaag de laatste chloordiazepoxide ingenomen en vanmiddag met Campral begonnen. Mij benieuwen hoe mijn darmen hier op zullen reageren, aangezien ik ook last heb van een spastische darm. Vooralsnog gaat dat goed. Sinds dinsdag niets gedronken en ik heb het idee dat de medicatie hier ook wel een bijdrage aan heeft geleverd, hoewel ik af en toe situaties had waarbij ik dacht, het zou toch eigenlijk wel lekker zijn. Maar dan kan ik heel goed dat brakke, niet prettige gevoel de volgende ochtend naar boven halen en het gevoel van dat eerste glas dat niets doet, behalve dat ik de laatste tijd meteen last van mijn maag kreeg (dat overigens weer na vele glazen miraculeus verdween, waardoor de drang om door te drinken ook toenam) Ook heb ik mijn voornemen te stoppen op Vaderdag aan mijn (volwassen) kinderen verteld en wil ik zeker naar hun toe geen gezichtsverlies lijden. Ik ben nu al een beetje trots en heb als beloning vanochtend (door de chloordiazepoxide voel ik me best wel duffig) heerlijk lang gedouched met iets van Rituals wat ik voor mijn verjaardag heb gekregen en me eens netjes opgemaakt (poedertje, ogenschaduw, lipstick) wat ik eigenlijk doordeweeks niet doe. Volgende week maandag is weer het contact met mijn begeleidster van de internetbehandeling en kan ik haar (weet het zeker) een zero alcoholschrift laten zien, we gaan ervoor! Dit hier nu al schrijven op dit forum doet me al goed! Ik weet, ik sta nog aan het begin, maar ik heb er echt vertrouwen in, ook door dit forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Etty,

 

Dank voor je berichtje. Wakker worden deze week was nog wat duffig door de chloordiazepoxide maar wel met een YES geen kater en ik kan het!

Over de internetbehandeling ben ik tot nu toe zeer positief. Het eerste gedeelte dat bestaat uit allerlei opdrachten, vragen, maar ook persoonlijk (mail) contact met de hulpverlener heeft mij echt met mijn neus op de feiten gedrukt en ben ik tot de conclusie gekomen dat minderen of sociaal drinken voor mij niet is weggelegd . Dat wist ik hiervoor eigenlijk ook wel, maar als er dan vanuit een professionele hoek dit benadrukt wordt, vallen toch die schellen opeens weg. Ik ben dus ook het tweede traject ingegaan met als doelstelling: helemaal stoppen. Er wordt van te voren twee vaste contactmomenten bepaald, maar ik heb gemerkt dat als ik tussendoor ergens mee zat of een vraag had, er direct tot vrij snel door mijn vaste hulpverlener werd gereageerd. Ik heb hier veel baat bij.

De begeleiding zal vanaf nu nog twee maanden gaan duren en volgens mij wordt je daarna nog af en toe gevolgd om terugval tegen te gaan.

Groet,

Droppie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Droppie wat een bevrijding dat je de erkenning kon maken dat minderen zinloos geweld was en dus 'stoppen' de weg wordt.

Stoppen was voor mij vele malen makkelijker dan minderen. Dit lees ik ook veelvuldig op het forum en ik verwacht dat jij het ook gaat ervaren. Fijn dat je schrijft!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat was het dan, de eerste week. En het gaat heel goed. Ik denk dat ik goed reageer op de Campral, want ik heb nagenoeg geen behoefte aan alcohol. Dat blijkt wel uit het volgende voorval. Toen ik besloten had te gaan stoppen, heb ik met mijn man het er over gehad dat het misschien beter zou zijn als alle alcohol het huis uit zou gaan. Nou vind ik weggooien dan weer zonde, dus het idee was dat hij het mee zou nemen naar zijn garagebox hier een half uur rijden vandaan. Later kwam ik daar toch weer op terug want, gastvrij als ik ben, kon ik de eventuele visite helemaal niets aanbieden (en moet je natuurlijk ook uitleggen waarom....) Vorige week dinsdag gestopt en zaterdag ga ik de weekendboodschappen doen. Ben ik mijn grote boodschappentas kwijt. Nou wil mijn man die nog wel eens gebruiken om allerlei technische prullaria in te vervoeren, dus ik vraag aan hem of hij weet waar die tas is. Zegt hij, die staat in de box met alle flessen alcohol er in. Ik heb dus geen moment de behoefte gehad om in de kast te kijken waar het normaal in stond. Ik hoop dat het zo blijft, voel me met de dag beter worden. Heb net een wandeling van een half uur gedaan en ga nu lekker een glas groene thee nemen. De enige behoefte die wel groter is geworden is de trek in zoetigheid, wat ik voorheen niet had en dat heeft dan weer niet zo'n goede invloed op het afvallen, waarvan ik gehoopt had dat dit min of meer vanzelf zou gaan als ik niet meer zou drinken. Maar eerst het belangrijkste: stoppen en nooit meer drinken!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Droppie, alcohol wordt omgezet van de suikers in

fruit, granen en hop

dus logisch als je stopt met drinken dat je lichaam

erom vraagt. We zijn in wezen suikerverslaafd ook.

Ik ben ook niet afgevallen helaas, en snoep als ik behoefte heb aan zoet

rijpe trostomaten, dadels Griekse yoghurt met honing en walnoten.

En heb ik echt een behoefte aan ongezond, dan kan ik zo een zak drop wegwerken☺

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat goed dat je al een week bent gestopt! Ik ben juist door de drank en dan eten wat je wilt veel aangekomen. Ik hoop voor jou (en mij ;) ) dat er zo gaandeweg die extra kilo's weer vanaf gaan. Maar wat je zegt: eerst stoppen. Succes!

Sita

Ik begin dit forum steeds meer door te krijgen, dus nu weet ik dat ik rechtstreeks antwoord kan geven ;) Sita je slaat precies de spijker op de kop, ik ben de laatste 2 jaar dat het echt uit de klauwen liep met de alcohol 22 kilo aangekomen! Nu het na een week wat rustiger is geworden, ga ik toch wat meer op mijn voeding letten, maar niet nog eens echt lijnen. Ik hoop ook voor jou dat het qua gewicht ook weer de goede kant op zal gaan, maar eerst trots op het feit dat het lukt om niet meer te drinken! Jij ook succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik at de eerste tijd ook veel chocolade en nootjes s'avonds.

En mij hielp de campral ook goed trouwens!

 

Welkom droppie en ga zo voort! :rose:  :rose:

 

Overigens... de internetbehandeling: ik wil die van mij -uitgeprint- nog eens

doorlezen binnenkort (van 6 jaar geleden). Ongetwijfeld is er iets veranderd!

 

Good luck!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Droppie. Ik heb nog niet eerder op je gereageerd maar wil dat nu toch graag doen. Ik ben een man van 65 en dronk tot voor kort ook zo'n twee flessen wijn per dag of zelfs meer. Daar ben ik een maand geleden helemaal mee gestopt. Eerdere pogingen om te minderen hadden ook bij mij geen goed resultaat. Zodra ik twee glazen op had was de besluitvaardigheid om het daarbij te laten voor die dag totaal verdwenen, dus dat werkte niet.

Bij een eerdere stoppoging die ik toen drie maanden volgehouden heb ging ik als vervanging veel Engelse drop eten waardoor mijn gewicht precies op hetzelfde (te hoge) pijl bleef. Ik lees dat ook bij jou overgewicht door het drankgebruik is ontstaan en dat je dat kwijt wilt raken. Ik heb hetzelfde en neem me deze keer dan ook voor geen vervangende snoepverslaving te ontwikkelen. Ik heb van te voren een beetje zitten nadenken wat ik dan wel in plaats van de "alcoholische versnaperingen" voor lekkers zou kunnen nemen. 's Avonds thee drinken is een nieuwe vaste gewoonte aan het worden. Ik ben nog verschillende soorten thee aan het uitproberen. Je kunt die verschillende theesoorten trouwens ook blijven afwisselen. Fruit kan ook een gezond extraatje zijn wat niet aanzet. Maar je dorst steeds lessen met (suikerhoudende) vruchtensap is zeker geen goede gewoonte, dus wen ik me aan om in zo'n geval ook gewoon water te drinken en vruchtensap te beperken tot vaste momenten op de dag.

Ik wens je veel succes verder. Je ben al een heel eind gekomen, en volgens mij heb je het moeilijkste stuk nu wel achter de rug.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nou die bekende stok achter de deur, is een honkbalknuppel geworden! Tijdens mijn laatste bezoek aan de huisarts, heb ik om bloedonderzoek gevraagd omdat er hart- en vaatziekten in mijn familie voorkomen, maar ook omdat ik niet meer mijn kop in het zand wilde steken, en wilde weten wat mijn leverwaarden waren. Vandaag kreeg ik de uitslag en bleek dat mijn Gamma GT te hoog is. De huisarts heeft het over licht verhoogd (al lijkt het me na een zoektocht op internet wel meer dan licht) en dat het beste is door te gaan met het stoppen. Nou dat ben ik dan ook wel van plan! Vandaag 2 weken droog, geen druppel en ik wil dit toch écht zo houden, ik wil toch nog wel een paar jaartjes mee. Eigenlijk is het goed dat de uitslag niet zo goed is, het is voor mij echt een extra motivatie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat van die honkbalknuppel herken ik wel. Ik heb ook signalen met betrekking tot mijn leverfuncties gekregen en dat motiveert ook mij enorm. Het betekende dat ik overschakelde van "zal ik het eens proberen, een tijd zonder alcohol?" naar een definitief besluit waar ik niet meer aan tornen wil. En dat helpt enorm. Ik hoop dat jij er ook zo mee om kunt gaan, en dan ben je waarschijnlijk nog goed op tijd om de lichamelijke verstoringen weer te herstellen.

 

Succes, Droppie!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Al 18 dagen gestopt en het viel me gisteren ineens op dat ik, na de weekend boodschappen doen, bij het afrekenen al sinds 21 juni geen pingeltje hoorde bij het betaalzuil voor zelfscan klanten.

Dat betekent namelijk voor het personeel dat ze moeten kijken of iemand oud genoeg is om alcohol te kopen!. En wat scheelt het een geld zeg, ik kocht ook niet de goedkoopste wijn en port.....

Ik ga over een tijdje eens na rekenen hoeveel minder ik heb uitgegeven sinds ik gestopt ben, denk dat ik dan iets heel moois kan kopen.

Ik ga me ook steeds beter voelen, eergisteren na het douchen realiseerde ik me hoe lekker ik me voelde, dat had ik lang niet gehad. Ook bleef ik niet, zoals gewoonlijk, heel lang na zweten!

Ik ga me steeds meer realiseren wat een gif het voor me is geweest, en blijf zo ontzettend vastbesloten om niet meer terug te vallen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Beter zo Droppie. Op dit moment loop je tegen de voordelen op. Over een tijdje is het allemaal wat normaler. Dan kun je dit soort herinneringen misschien goed gebruiken.

Succes verder!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik ga over een tijdje eens na rekenen hoeveel minder ik heb uitgegeven sinds ik gestopt ben, denk dat ik dan iets heel moois kan kopen.

Ik maak tegenwoordig aan het eind van elke week het geld dat ik uitgespaard heb door geen alcohol te drinken op een aparte spaarrekening over om leuke cadeautjes voor mezelf van te kopen als beloning. Dat mes snijdt aan meerdere kanten: leuk gevoel van trots als je weer geld mag overmaken, leuk om te bedenken wat je ermee wilt gaan doen, en leuk als je het daadwerkelijk ergens aan gaat besteden. Als dat iets blijvends is, zoals kleding, levert dat later ook nog eens leuke momenten van herkenning op.

De achterliggende gedachte is dat de volwassene in je welliswaar goed met verstandige besluiten en afwegingen op de lange termijn kan omgaan, maar dat het kind dat we (gelukkig maar) ook allemaal nog in ons hebben niet zo denderend goed reageert dat soort dingen, en al helemaal niet op bestraffing en bedreiging, maar daarentegen heel succesvol gestuurd kan worden met regelmatig terugkerende kleinere beloninkjes.

Je kan nog meer van die beloninkjes bedenken en gaan toepassen. Bijvoorbeeld af en toe even kijken naar een foto van iemand die je met een glimlach op het gezicht bemoedigend toelacht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kan nog meer van die beloninkjes bedenken en gaan toepassen. Bijvoorbeeld af en toe even kijken naar een foto van iemand die je met een glimlach op het gezicht bemoedigend toelacht.

Grappig dat je dit vermeldt, ik kreeg het de vorige keer dat ik contact had met de hulpverlener van de internet behandeling, ook de tip om een kaartje of iets dergelijks te maken, waarnaar je kunt kijken als je het moeilijk hebt, en even een steuntje in de rug kunt gebruiken. Vanaf het begin dat ik gestopt ben (ja, ja morgen drie! weken) loop ik met de gedachte een kleine tatoeage op mijn onderarm te laten zetten. Het zou mijn eerste en enige zijn, maar dit draag ik altijd bij me en kan ik naar kijken en mezelf beseffen dat ik dit niet voor niets heb laten doen. Ik ben van plan deze week eens naar een shop te gaan en te informeren en overleggen. En nu, op naar 1 maand!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Grappig Droppie. Ik heb een horloge voor mezelf gekocht. Dat heb ik vrijwel altijd om. Tegenwoordig vergeet ik weleens wat het ook alweer vertegenwoordigt. Jij helpt me weer herinneren

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb mezelf bloemen, dagjes sauna

en na een jaar een nieuwe fiets gegeven

Toen werd het groeiproces zelf en het

helder en dankbaar blijven meer en meer

mijn beloning, en tegenwoordig ben ik

een door en door tevreden mens

zonder behoefte meer aan beloning.

en geniet nu dubbel van mijn "gezonde" saunaverslaving ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag 26 alweer en het gaat nog steeds goed. Heb veel aan de "helpende gedachten" die ik heb leren inzien, en wat is het heerlijk om helder en zonder kater wakker te worden. Het enige wat vervelend is, is dat ik bij al mijn gewrichten een soort van spierpijn heb of het gevoel dat ik iets verrekt heb. Dit is vorige week zaterdag (8 juli) begonnen. Ik ben zo bang dat het een bijwerking is van de Campral, hoewel het niet in de bijsluiter staat en ik dit al sinds 25 juni gebruik. Ik heb wel het gevoel dat dit middel me aardig helpt, helpt. Heel af en toe komt de trek naar boven, maar is dan (ook door die gedachten) snel weer weg. Ik moet dit 2 a 3 weken aankijken van de huisarts, dus ik heb nog even, maar het blijft maar aanwezig. Ik slaap wel goed (wel met paracetamol) maar kom stijf en stram mijn bed uit. Misschien is het een reactie van mijn lijf omdat het bezig is alle rommel op te ruimen? Ik kijk het nog maar even aan, maar als er iemand hier is die er meer over te vertellen heeft, ik hoor het graag! Ik zie zoveel wijze woorden voorbij komen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...