smart Geplaatst 5 december 2015 Rapport Share Geplaatst 5 december 2015 Hoef je geen sorry voor te zeggen.... Ja goed stuk he. Ik wil het nog wel eens kijken. Om nog eens te zien hoe ernstig een verslaving is... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Meya Geplaatst 5 december 2015 Rapport Share Geplaatst 5 december 2015 (...) Ik ga voor de witte liefde!! Het positieve er maar uit halen, vrijdagmiddag "alleen" is dus een "trigger" hier moet ik een plan voor maken. Sterk, om een uitglijder te gebruiken om beter te worden! Dusse... kom er maar in met je plan! (Eerst Sinterklaas vieren hoor Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
leila Geplaatst 5 december 2015 Rapport Share Geplaatst 5 december 2015 hoe staat je man eigenlijk in dit proces, aan de ene kant laat hij je het touw zien en op het andere moment zit hij wel aan de borrel en zit jij thuis met enorme trek en trek je het niet meer en reageert hij niet op de app (wellicht niet expres). en ik ken die vrijdagmiddag, die wil ik de komende tijd wel overslaan, pff. enorme trigger bij mij, van mijn vijftiende af al de middag om een biertje te pakken........ ik weet ook nog niet goed wat ik ermee moet, doorbreken dat patroon, maar daar heb ik mijn omgeving en zeker mijn man wel bij nodig. die deed gisteren met me mee, das fijn. bespreken met je man? succes! leila Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
EmmaPeel Geplaatst 6 december 2015 Rapport Share Geplaatst 6 december 2015 Anna! Wat goed! De stop! Zet m op, liefs en kracht en rust Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna71 Geplaatst 7 december 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 december 2015 Gisteren kon ik niet op het forum omdat de kids van de Sint een game hadden gekregen die natuurlijk gespeeld moest worden. Tja Leila, hoe staat mijn man in het proces? Ik denk dat we beide er nog niet aan toe zijn om er fatsoenlijk over te praten, dit komt vast wel. Tot nu toe was/ben ik het slachtoffer maar dat wordt anders merk ik (hij ongetwijfeld ook) Waar hij teleurstelling heeft over een terug val (zie ik) probeer ik het positief te labelen en er lering uit te trekken. Ik leef in het moment, zoals de wijze woorden hier: vandaag nemen we de eerste niet. Daarnaast wil ik hem zijn vrijdagmiddagborrel niet afnemen omdat ik er niet mee om kan gaan, hij doet dit al zolang we samen zijn (21 jaar) Misschien moet ik dat alleen benoemen? Ik wil het hem niet afnemen maar heb het zelf moeilijk en heb dus een plan nodig. Voor nu denk ik dat ik het vooral zelf moet doen met steun van jullie, de AA en de huisarts. De laatste ga ik straks naar toe om te zien hoe nu verder. Mijn plan: AA bezoeken (ga vanmiddag bellen), ondersteunende motiverende gesprekken met de praktijk ondersteuner (?) Wellicht medicatie ondersteuning, Revia, Campral? Iemand hier ervaring mee? Of toch aan de refusal, antabus of een combinatie van. Iemand daar ervaring mee? Ben wel erg met mezelf bezig zeg hier zeg, pffff..... Zal hopelijk ook een ander tot steun kunnen zijn in de toekomst. Heb nu echt nauwelijks genoeg energie voor mezelf en mijn gezin. Maar ga er voor! En o ja voor de aanstaande vrijdag middag een bezoek aan de kerstmarkt gepland, zonder gluhwein!!!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Meya Geplaatst 7 december 2015 Rapport Share Geplaatst 7 december 2015 Kritisch: ik vind je vrijdagmiddag plan niet erg concreet, niet erg op het moment zelf gericht en niet lief voor jezelf. Kan concreter, beter en liever. Sjo Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna71 Geplaatst 7 december 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 december 2015 Eerste Refusal geslikt, voor mij een stok achter de deur!!! Klaar is klaar! Daarnet AA gebeld, zag er als een berg tegenaan maar het viel me mee en sprak me erg aan, kon niet zo maar even langs gaan! Telefoon gesprek was verhelderend en gaf me een veilig gevoel. Nu maar wachten, nadat het in de groep is besproken of ik voor een huisbezoek in aanmerking kom en uiteindelijk dus deel kan nemen. Had een ander (vrijblijvender) beeld maar dit spreekt me zeker wel aan. Zal laten weten hoe het verder gaat. Fijn Meya, kritische vragen!! Hou er van!! Vrijdag 15.30 uur bezoek ik met mijn gezin, schoonfamile (grotendeels geheel onthouders) een naburige kerstmarkt. Mijn moeder (in rolstoel) gaat ook mee. Ga er naar toe voor het kerstgevoel, de bratwurst mit pommes, een crepe, de draaimolen voor de kids en op zoek naar een mooi kerststuk voor op tafel. Mijn man gaat ook mee, is de trigger van alleen thuis zitten op vrijdag middag (terwijl hij op de borrel is) ook weg. Ik eet me de laatste tijd drie slag in de rondte, ideale plek dus de kerstmarkt!! Plan concreet, goed genoeg en lief genoeg voor mezelf? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
smart Geplaatst 7 december 2015 Rapport Share Geplaatst 7 december 2015 Goeie eerste stappen! Je bent al best bewust bezig, klasse! Nu volhouden en veel sterkte ermee! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 7 december 2015 Rapport Share Geplaatst 7 december 2015 Daarnet AA gebeld, zag er als een berg tegenaan maar het viel me mee en sprak me erg aan, kon niet zo maar even langs gaan! Telefoon gesprek was verhelderend en gaf me een veilig gevoel. Nu maar wachten, nadat het in de groep is besproken of ik voor een huisbezoek in aanmerking kom en uiteindelijk dus deel kan nemen. Had een ander (vrijblijvender) beeld maar dit spreekt me zeker wel aan. Dit ken ik van AA. Niet elke groep hanteert dit soort goed- of afkeuren. In principe is elke alcoholist die hulp nodig acht welkom. En het is de alcoholist zélf die bepaalt wanneer die hulp nodig is.. niet een groep. Bij NA heb ik dit nog nooit meegemaakt. Iedere verslaafde die de wens heeft te stoppen met gebruiken, kan onaangekondigd aanschuiven bij een meeting. Direct, en zonder huisbezoek vooraf. Wél kun je ( evt. van te voren) een hulplijn bellen als je daar behoefte aan hebt. Wat niet wegneemt dat ik het toejuich dat je deze stap neemt. Maar kijk alsjeblieft ook verder dan je neus lang is.. AA en NA zitten verspreid door het hele land. Je hoeft je niet vast te pinnen op één enkele groep omdat die nou toevallig het dichtst bij is. Ik heb zelf na jarenlang door het hele land meetings te hebben bezocht twee meetings "gevonden" waar ik me goed thuisvoel en die ik nog wekelijks bezoek. (NA). Eén (toevallig) op loopafstand, en één op een half uurtje rijden.. daar voel ik me dusdanig goed dat werken aan m'n herstel niet alleen werkt, maar ook nog leuk is. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna71 Geplaatst 7 december 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 december 2015 Kan best zijn dat deze groep helemaal niet bij me past hoor maar ik vind het wel een fijn idee dat niet ieder zo maar binnen kan lopen. Ik ga het beleven en als het me niks lijkt zoek ik een andere groep! Maar gaan zal ik!!! Kohtje reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Kohtje Geplaatst 7 december 2015 Rapport Share Geplaatst 7 december 2015 Hartstikke goed van je. Ik vraag me alleen even terzijde af, wie of wat je nou zou moeten vrezen die of dat zo maar binnen komt lopen? Ik kwam ooit op een AA bijeenkomst waar een nieuwkomer binnen kwam die ontzettend blij was dat ie de moed had opgebracht om over z'n verslavingsprobleem te praten. Kwam net uit een kliniek. Gaande de bijeenkomst werd duidelijk dat de persoon geen alcoholist was maar verslaafd aan cocaïne.. Tot hij dat middel specifiek noemde was iedereen vol medeleven en begrip. Maar toen het woord coke viel sloeg menigeen op tilt en zag niet meer de overeenkomsten van verslaving maar alleen het verschil alcohol - cocaïne. Alsof een alcoholist een totaal ander (minder erg) probleem heeft dan een coke-verslaafde. De jongeman werd per direct weggestuurd als zijnde onwelkom. Ik ben met hem meegegaan, heb hem buiten gesproken en weten te bewegen om de volgende dag met me mee te gaan naar een NA bijeenkomst. Daar is iedere verslaafde welkom, mits ie het verlangen heeft te stoppen met gebruiken. De volgende dag zijn we samen naar een NA bijeenkomst gegaan. Nog zeer regelmatig komt hij daar. Twee maanden geleden was hij zes jaar clean! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna71 Geplaatst 7 december 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 december 2015 Hartstikke goed van je. Ik vraag me alleen even terzijde af, wie of wat je nou zou moeten vrezen die of dat zo maar binnen komt lopen? Ik kwam ooit op een AA bijeenkomst waar een nieuwkomer binnen kwam die ontzettend blij was dat ie de moed had opgebracht om over z'n verslavingsprobleem te praten. Kwam net uit een kliniek. Gaande de bijeenkomst werd duidelijk dat de persoon geen alcoholist was maar verslaafd aan cocaïne.. Tot hij dat middel specifiek noemde was iedereen vol medeleven en begrip. Maar toen het woord coke viel sloeg menigeen op tilt en zag niet meer de overeenkomsten van verslaving maar alleen het verschil alcohol - cocaïne. Alsof een alcoholist een totaal ander (minder erg) probleem heeft dan een coke-verslaafde. De jongeman werd per direct weggestuurd als zijnde onwelkom. Ik ben met hem meegegaan, heb hem buiten gesproken en weten te bewegen om de volgende dag met me mee te gaan naar een NA bijeenkomst. Daar is iedere verslaafde welkom, mits ie het verlangen heeft te stoppen met gebruiken. De volgende dag zijn we samen naar een NA bijeenkomst gegaan. Nog zeer regelmatig komt hij daar. Twee maanden geleden was hij zes jaar clean! Ben het eens met het idee dat een ieder die op zoek is naar hulp of steun bij het verslaan van zijn of haar verslaving welkom moet zijn hoor!! Ik ben huiverig om bekenden uit mijn werkveld tegen te komen en ben daarom blij dat niet een ieder zo maar binnen kan lopen. NA is echt wel een behoorlijk eind uit de buurt maar nogmaals als dit niks is voor mij of niet goed voelt ga ik gewoon verder kijken. Voor nu ben ik tevreden met mijn gemaakte stap. Meya en Kohtje reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna71 Geplaatst 8 december 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 8 december 2015 Vertel ik gisteren vol trots aan mijn man dat ik Refusal heb gevraagd en geslikt (moest even uitleggen wat het was) en dat ik de AA heb gebeld. Zegt hij geschrokken, helemaal niets meer drinken? Zelfs geen wijntje?? "Inderdaad, niks want een beetje drinken kan ik niet!!!" Hoe lang dan was de vraag: dag voor dag en mijn streven is een jaar, in de hoop dat ik dan nooit meer WIL drinken! Hij kent het niet, is dan ook niet verslaafd... Komt de buurman gisteren namiddag voor werk overleg (lees: biertje doen of twee of drie) Ik dacht ik ga er bewust even bij zitten, ervaren, observeren. Hoorde om 17.00 uur al een dubbele tong! Wat heerlijk dat ik geen wijntje hoef!!! Vraagt manlief nadien: vind je het vervelend dat ik een biertje drink. Kon oprecht zeggen: in zijn geheel niet. Wedervraag: vind je het vervelend dat ik geen wijntje doe? Er kwam een duidelijke overtuigende NEE! Dit sterkt me om ook vandaag weer de eerste niet te nemen!! HappyDays, tomtom2, Meya en 2 anderen reageerden hierop 5 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 8 december 2015 Rapport Share Geplaatst 8 december 2015 mooi Anna ieder mag het op de eigen manier doen respect! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
tomtom2 Geplaatst 8 december 2015 Rapport Share Geplaatst 8 december 2015 Ben het eens met het idee dat een ieder die op zoek is naar hulp of steun bij het verslaan van zijn of haar verslaving welkom moet zijn hoor!! Ik ben huiverig om bekenden uit mijn werkveld tegen te komen en ben daarom blij dat niet een ieder zo maar binnen kan lopen. NA is echt wel een behoorlijk eind uit de buurt maar nogmaals als dit niks is voor mij of niet goed voelt ga ik gewoon verder kijken. Voor nu ben ik tevreden met mijn gemaakte stap. Ik heb zelf enkele groepen bezocht, totdat ik er eentje vond die voor mij goed was. Je doet het op de juiste manier: gewoon gaan. En als het niet klikt, een andere groep... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna71 Geplaatst 10 december 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 december 2015 Het was een goed gesprek met die meneer van de AA. Het klinkt alsof ik wel in die groep pas. Was van te voren erg gespannen, buikpijn, hoofdpijn en waarom?? Als klap op de vuurpijl kwam een zakenrelatie, een kerstgeschenk langs brengen: een doos met Rose.!!!! Dat moest een teken zijn toch?? Dit was toch het moment om de fles open te maken?? Even wat rustiger worden? Gelukkig niet gedaan, maar daar lag weer zo'n valkuil of loer/ luurkuil zoals ik hier las!! Nou mooi dat ik er met een poolstok hoog over heen ben gesprongen!! Ik laat me verdorie niet in de luren leggen!!! Nu zo moe!!! Pfff wat kost het allemaal veel energie! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Meya Geplaatst 10 december 2015 Rapport Share Geplaatst 10 december 2015 Stoer wijf! *maakt een buiging* Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Monster Geplaatst 10 december 2015 Rapport Share Geplaatst 10 december 2015 anna, fantastisch Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 10 december 2015 Rapport Share Geplaatst 10 december 2015 een 10 met een griffel! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Cas Geplaatst 11 december 2015 Rapport Share Geplaatst 11 december 2015 :)Goed bezig ! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna71 Geplaatst 11 december 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 december 2015 Wat heerlijk die complimenten!!! Ik groei met de minuut!!! Dank jullie wel! XXX smart en Indigo reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Meya Geplaatst 11 december 2015 Rapport Share Geplaatst 11 december 2015 Dat groeien komt niet door de complimenten hoor, dat komt door de stappen die je zet. Weet je al wanneer je eerste bijeenkomst is? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna71 Geplaatst 12 december 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 december 2015 Aankomende maandag is de eerste bijeenkomst. Super spannend en van de andere kant berust ik mij en laat het over mij heen komen. En ik groei echt wel door de complimenten die ik hier krijg, het bevestigd mijn goede bezig zijn in deze best moeilijke angstige tijd. Die hebben jullie uiteraard allemaal meegemaakt maar jullie reacties sterken mij! Dank jullie wel, XXX HappyDays reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
huttula Geplaatst 12 december 2015 Rapport Share Geplaatst 12 december 2015 Trots zijn. Complimentjes krijgen. Tis net een roesje hè ❤ Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anna71 Geplaatst 14 december 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 14 december 2015 Ik voel me een slechte echtgenoot omdat ik om 22.00 uur 's avonds te moe ben om recht voor me uit te kijken. Ik voel me een slechte partner omdat ik niet mee wil naar al die (kerst) borrels Ik voel me een slechte moeder omdat ik niet mee kan naar de kerstviering van school, er moet nog ergens gewerkt worden Ik voel me een slechte collega omdat al mijn werk niet lukt en zij deels mijn werk over moeten nemen. Ik voel me een slechte dochter omdat ik niet mee kan met mijn 82 jarige moeder naar de huisarts, en niet aanwezig kan zijn bij mijn geregelde huisbezoek. Ik voel me slecht wetende dat ik al deze giftige pijlen op mezelf richt, het mijn eigen keuze is, maar het is zo zwart allemaal dat ik het bekende witte licht volledig kwijt ben. Ik voel me slecht omdat deze dag nog maar net begonnen is. Ik voel me slecht omdat ik zo verlang naar de roes...... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden