Spring naar bijdragen

Tijd om mij voor te stellen

Somegirl

Aanbevolen berichten

Hoi iedereen. Ik ben al maanden mee aan het lezen op dit forum en vond het nu tijd om mij aan te melden. Ik worstel al vele jaren met een teveel aan alcoholgebruik. Ik ben er nog niet uit of ik volledig wil stoppen maar ik zou toch graag overstappen op veel meer alcoholvrije dagen. Ik wil terug genieten van een goed glas wijn en niet meer uit gewoonte drinken. Ik lees hier dat je best een plan maakt. Wel mijn plan is dat ik enkel nog wil drinken op een speciale avond bv op een etentje bij vrienden. Wel met de bedoeling om Max 3 glazen te drinken en niet een ganse fles. Misschien krijg ik hier wel een beetje steun. Zou leuk zijn. Groetjes Somegirl

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Somegirl!

Je leest al een tijd mee en zult dus wel weten hoe het forum in elkaar zit.

Eigenlijk wil je minderen, maar je worstelt al een aantal jaren met alcohol. Dat zegt al wat natuurlijk.

Voor mensen die willen minderen, die af en toe een glaasje willen drinken, zoals veel mensen dat kunnen, wordt volgens mij vaak aangeraden om gedurende langere tijd helemaal niets te drinken. Dan wordt een jaar bedoeld. Je lichaam kan dan ontgiften en je maakt veel gebeurtenissen een keer droog mee. Daarna kun je dan kijken of je sociaal en gematigd kunt drinken. Dat is voor weinig mensen weggelegd overigens.

Ik heb ook geprobeerd te minderen, vele malen. Ik maakte dan duidelijke afspraken met mijzelf. Niet meer dan ..., alleen op die gelegenheden..., met een fles moet ik zolang doen... et cetera. Ik hield me nooit aan mijn afspraken. Hou jezelf niet voor de gek, wil ik er eigenlijk mee zeggen.

Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Mijn Gerrit,

Dus jij denkt dat het beter is om lange tijd niets te drinken en dan terug proberen sociaal te drinken.

Ik zal dit zeker in mijn achterhoofd houden. Ik neem mezelf voor om dag per dag te nemen en zoals zoveel van jullie zeggen, ik drink vandaag niet.

De gedachte om nooit meer iets te kunnen drinken die maakt me bang.

Ik hoop dat ik hier steun kan vinden.

@ hummer bedankt om me te verwelkomen  :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Somegirl,

In het begin van stoppen is voor sommige mensen een ondenkbaar en verstikkend idee om nooit meer te drinken. Dat moet je gewoon los laten en dag voor dag de eerste niet nemen. Na een maand of twee roept het idee om niet meer te drinken geen angst meer op.

Een langere periode tot een jaar niet drinken is nodig om het lichaam weer enigzins in normale doen te krijgen. Mijn advies is om in ieder geval 9 maanden niet te drinken voordat je sociaal gaat drinken.

En of minderen lukt, gaat ook om de details. Niet iedereen zal het lukken. De een heeft wat meer kans op succes dan een ander. Maar ik vind de 3 glazen wel erg veel. Bij 2 nemen de remmingen juist al af, dan wordt het veel moeilijker om nee te zeggen tegen een volgende glas. En wat als je de grens een keer overschrijft? Ik vrees dat een grens van 3 glazen niet zo erg succesvol zal blijken.

Wat is er mis met 1 glas? En indien een grens wordt overschreden door omstandigheden, hoogstens 2.

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ploffie,

Ik zal  inderdaad moeten proberen die gedachte van me af te zetten.

Ik zeg wel iets drinken als ik eens bij vrienden moet gaan eten maar ik doe dit slechts 6 x op een jaar ofzo dus veel van die feestjes heb ik gelukkig niet.

Ik begin bij het begin en vandaag hou ik het droog.

Bedankt voor jou reactie  :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Somegirl,

je hebt al maanden meegelzen

dus je herkent ongetwijfeld ook

de eeuwige diskussie hier tussen

soppen en minderen.

En je zult helaas dan ook weinig

succesvolle minderaars hebben gelezen.

Ik zou zeggen draai hier een poosje actief mee

en geef jezelf de kans om hard aan jezelf te gaan werken,

je had dat teveel drinken niet zo maar nodig.

Welk deel was fysieke afhankelijk, welk psychisch,

of beiden? Kun je er andere dingen tegenover zetten,

mag je ook zien dat die 3 glazen misschien helemaal

niets toevoegen, of juist wat Plof schrijft, je grenzen doet vervagen?

Minderen is jezelf ook pesten als je eigenlijk een probleemdrinker bent.

En niet probleemdrinkers komen hier eigenlijk niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het idee van nooit meer vond ik in het begin uiterst onaangenaam. Dat heb ik mooi weggestopt.

Van dag tot dag me "vandaag drink ik niet" en "vandaag neem ik de eerste niet". Dat was te doen.

Ik denk inderdaad dat het beter is om geruime tijd te stoppen. Maar wie ben ik?

Het zal voor iedereen weer anders liggen.

Wees in ieder geval eerlijk voor jezelf. Erken het probleem als je je eigen grenzen steeds overgaat of blijft verleggen.

Op youtube kun je een mooie en sympathieke  presentatie vinden over wat alcohol met je hoofd doet. Als je "Els Noorlander" in youtube zoekt, staat het filmpje waarschijnlijk bovenaan. Het duurt een half uur, dus neem er even serieus de tijd voor.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Somegirl,

Ik sluit mij aan bij anderen: om weer sociaal te kunnen drinken, is het beter om eerst langere tijd stoppen. Tien jaar geleden ben ik gestopt met behulp van Naltrexon (anti-trek medicatie die er ook voor zorgt dat de drank minder goed smaakt). Na ongeveer 6 maanden kon ik weer sociaal drinken: alleen bij speciale gelegenheden en niet meer dan 2 glazen. Dat heb ik lang volgehouden, maar later ging ik toch weer de fout in.

Nu ben ik sinds 1 maand gestopt met drinken. Ik heb me ook aangemeld voor een behandeling in de verslavingszorg. Daar zeggen ze dat ik nu niet hoef te beslissen of ik voorgoed wil stoppen. Na een aantal maanden gaan we samen kijken of sociaal drinken voor mij wel of niet haalbaar is.

Sterkte!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook van mij welkom Somegirl!

Het idee van nooit meer een glas wijn bij het eten vind ik ook niet zo leuk. Maar ik weet intussen te goed waar dat ene glas me toe leid. En dat is nog veel minder leuk!

Ik heb ook ervaren dat minderen veel moeilijker is. Dan blijft de hunkering en het gevecht in stand.

Waarmee ik je zeker niet wil ontmoedigen! Elk plan is een stap in de goede richting! Het helpt je om bewust met je moeilijkheden om te gaan en uit te zoeken wat bij jou past.

Ik wens je dus veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Somegirl, je hebt een goede start gemaakt. Ik wens je succes met vandaag.

Zorgen dat je wat (lekkers) te eten en te drinken hebt, helpt soms om door de lastige momenten te komen.

Zet hem op!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...