Spring naar bijdragen

Meya; wat wordt mijn aanpak?

Meya

Aanbevolen berichten

Dag allemaal,

Gisteravond heb ik een paar uur op dit forum rondgekeken. Indrukwekkend hoor! Vanochtend heb ik besloten om me aan te melden. Niet leuk om te doen. Ik erken daarmee dat ik een probleem heb. Ik snap dat die stap belangrijk is, maar niet leuk. Ik heb net uitgerekend dat ik thuis gemiddeld 6 glazen jenever per dag drink. Dat doe ik tussen pakweg vier uur en het eten om half zeven. Omdat ik soms ook een of twee dagen niet drink komt dat neer op 7 á 8 glazen op de drink dagen. Tijdens en na het eten drink ik niet vaak.

Mijn vrouw heeft vorige week aangegeven dat ik niet op deze voet voort mag (of niet met haar in ieder geval). Daar ben ik het mee eens en dat wil ik ook niet.  Het hoeft niet per direct anders, maar op termijn is dit niet ok. Een goede vriendin zei, ook vorige week, dat ik altijd gedronken heb als we ruzie hebben. Vind ik rot. Ik wil in de komende twee weken een plan maken hoe ik het aan ga pakken. Ik zwik heen en weer tussen een milde aanpak (bv eten en water drinken tijdens het jenever drinken) en een straffe aanpak (een jaar stoppen en dan verder zien) en alles daar tussen. Ideeen en tips van harte welkom.

Ik heb vaker plannen gemaakt te stoppen en te minderen, met wisselend succes. Dit is de eerste keer dat ik er hulp bij vraag van anderen. Anderhalf jaar geleden heb ik in het kader van een onderzoek drie maanden droog gestaan en ben onderzocht door een verslavingkliniek. Daar kwam uit dat zware verslavingszorg in elk geval niet nodig is en ook lichte voorlasnog niet. Dat was geruststellend, maar ik denk ook aanleiding om nog wat meer te gaan drinken :blush: .

Ik ben echt flink onder de indruk van wat jullie hier met zijn allen neerzetten. Dank voor het mogen meelezen, sterkte voor wie dat nodig heeft en plezier voor hen die van successen aan het genieten zijn. Oh ja, ik ben eind 40, getrouwd en twee jonge schoolgaande kinderen. Flink wat shit voor de kiezen gehad de afgelopen jaren. Maar er ontstaat rustiger vaarwater en tijd en ruimte om aan mezelf te sleutelen.

Groet,

Meya

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meya,

Als eerste welkom, leuk dat je meeschrijft nu en een hele stap idd dat je hiermee onderkent een probleem te hebben. Er zit zoveel tussen mild en straf. Gelijk denken aan een jaar is zo ver vooruit. Waarom niet een paar dagen meedoen met het eerste glas niet nemen. Geef dat een tijdje de kans en kijk dan verder wat je wil. Doorgaan met dezelfde hoeveelheid glazen maar alleen water drinken en eten lijkt me geen oplossing. Is dat een verandering die past bij niet op deze voet doorgaan? Nee toch.....

Ik raad aan eerst even helemaal te stoppen maar als je dat niet wil je te beperken tot een glas per dag en je conclusies trekken als je het niet lukt om je zo te beperken. Probeer het uit....

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank voor het welkom. Ik heb begrepen dat het ok is om in dit voorstel draadje ook wat dagboekachtige dingen te posten. Komt ie, real time:

Het is nu half vijf. Om vier uur ben ik niet begonnen met koken en een borrel inschenken. In plaats daarvan heb ik jullie reacties gelezen en daar over nagedacht. En even geprobeerd te voelen wat ik voel. Moe en wat verdrietig. Verder heb ik mezelf een groot glas water ingeschonken, dat in een teug leeggedronken en toen nog een glas water. Ik heb mijn pc naar de keuken gehaald zodat ik dit zou kunnen typen. Nog niet gedronken. Ga er van uit dat ik dat zo meteen wel zal doen.

Ik weet het echt nog niet Erik. Dat eten en water drinken bij de jenever heb ik niet zelf verzonnen. Volgens mij komt het van de site van de Jellinek. Ik zie er ook wel een zekere logica in. Uit de on-line testen kom ik naar voren als een gewoonte drinker. Veranderen van gewoonte ligt dus voor de hand. Verder heel praktisch: het kost me geen enkele moeite om in twee en half uur 8 borrels weg te tikken. 8 borrels en 8 grote glazen water daarintegen...  :) .

Ook dit typen is een verandering van gewoonte die ik er nog wel eens in zou kunnen gaan houden. Eerst typen, dan verder zien.

Maar ik zie je punt hoor. Juist daarom wil ik de komende twee weken goed nadenken over een plan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

16.47 u

Ik denk nu ongeveer elke 3 seconden aan het inschenken van een borrel. Dat vind ik naar, stom en kinderachtig. Maar het is heel waar en een heel bekend gevoel. 'smachten' lijkt me het meest passende Nederlandse woord. Ik smacht.

Ik kwam gisteren op het forum een flink aantal keren het woord 'trigger' tegen. Eten koken lijkt me dé trigger bij mij.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya,

Je hebt nu last van wat we in de verslavingszorg noemen 'trek' of 'een zucht naar'. Je lichaam

verwacht nu op dit tijdstip alcohol in te kunnen nemen. Fysiek kun je gaan zweten, koud aanvoelen, etc.

In principe kun je de 'trek' uitzitten of liggen: het duurt ongeveer 20 minuten.

Neem naast het water ook even een snack, dan heb je wat in je maag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meya,

Je hebt al een aantal grote stappen gezet. je hebt in de gaten dat je een probleem met alcohol hebt én dat jet het niet in je eentje redt. Vervolgens heb je hulp gezocht.

Nu merk je (weer) dat je zucht naar alcohol hebt, trek, hoe je het ook wilt noemen. Je koppelt het aan een tijd en een activiteit. Allemaal waardevolle observaties van jezelf.

Je weet nog niet precies wat je doelstelling is; stoppen, voor een jaar stoppen, minderen of iets anders. Het is de afhankelijkheid van alcohol die je op deze manier tegen je probleem doet aankijken en doet aarzelen. Objectief gezien zul je best weten welke aanpak jou het meeste kans op succes geef; wat dat dan ook is.

Ik heb een internetbehandeling gevolgd (bij Tactus) en dat heeft mij erg goed ondersteund bij het (in mijn geval) stoppen met alcohol drinken. Het is een laagdrempelige behandeling die je helemaal in je eigen tijd kunt doen. De structuur ervan heeft mij geholpen. Uiteindelijk moet je het toch zelf doen.

Laat maar horen hoe je vaart en wat je plannen zijn! Ik wens je veel succes.

Ik stuur je een pb, een persoonlijk bericht, met wat algemene informatie over het forum. Misschien helpt het je wat op weg hier. Als je aangemeld staat, zie je het envelopje rechts bovenin je scherm rood kleuren ten teken van het ontvangen van zo'n bericht.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

welkom Meya,

je plan met water lijkt me vaag;

hoeveel wil je dan wel drinken?

Hoeveel dagen in de week niet

en hoe ga je afbouwen?

De straffere methode van 1 jaar stoppen

lijkt me het meest haalbare. Niet leuk om nu

even te voelen denk ik, maar je geeft je lijf en psyche

er een giga kado mee.

Een mega grote schoonmaak; tijd om je leven en je relatie

op orde te krijgen en terug de Meya te voelen die een echte

keuze voor de toekomst kan maken, anders dan vanuit verslaving/craving.

Iemand die verslaafd is en worstelt sjoemelt bijna altijd; praat gebruik goed, geeft anderen of

omstandigheden schuld, en kan niet goed eigen rol zien en daar verantwoording voor nemen.

Bovendien, en heel belangrijk, je blijft lijf en psyche steeds activeren in het feit dat alcohol,

nodig, goed, beloning, verdoving is (en nog meer voor jou waarschijnlijk). Met elke borrel

krijgt je lijf weer een boodschap dat er nieuwe aankomt. Geef een kat eens een zacht prakje

tussen de brokken door, hij gaat schooien om meer en laat de brokken staan. Ik heb er een naast me liggen nu haha.

Je gaat meestal pas gezonder leven als de gif van junkfood en suikers (omgezet in drank hier dus) eruit is.

Als ik een poosje niet heb gesnoept of gesnacked, taal ik er niet meer naar. Gezondigd? Dan kom ik zo weer

in de sjoemelstand. gelukkig heb ik er geen katers van of kwets ik er anderen mee, maar dat is met drank

beslist anders.

Het gaat van kwaad tot erger, dat zag je al aan die test uitslagen. Mijn nichtje is veel meer

gaan roken toen haar longen schoon bleken (mijn zus had een test geeist omdat ze nog zo jong was). Hoe haar longen

en nu uit zien zullen we nooit weten. En naast dat meer roken is haar drankgebruik ook zorgwekkend, dat gaat nogal

eens samen op helaas. Je hebt nog jonge kinderen; stel dat er een puber bij zat en jouw keus had nu, wat zou je dan

aanraden? Of afdwingen misschien zelfs, als vader (voor zover dat kan natuurlijk, mijn zus is het niet gelukt).

Soms helpt het om jezelf even van persoon te ruilen omdat we naar anderen vaak kritischer en meer bezorgd/liefdevol zijn.

bewerkt door lady jane
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Superveel dank voor de bemoedigingen, adviezen en vragen. Ik denk er over na, kauw er op en ijsbeer. Ik wil op 26 oktober beginnen, dan moet mijn plan klaar zijn, liefst een paar dagen voor de 26e. Ik kom hier de komende dagen zeker terug en zal dan ook ingaan op posts.

Gisteren wel gedronken, was niet prettig. Door tevoren op het forum te zitten heb ik het tijdstip van beginnen uitgesteld. Met de glazen water er tussendoor zat ik om halfzeven aan vier glazen in plaats van acht. Daar was ik tevreden over. Normaal gesproken stop ik met drinken als we gaan eten. Nu heb ik nog even snel aan tafel twee borrels achterover geslagen. Dat slaat natuurlijk nergens op. En na het eten tijdens het voetbal kijken een vreetbui gehad, terwijl ik zo lekker aan het lijnen ben.

Het slechte nieuws: dit zit dieper dan ik dacht.

Het goede nieuws: door er zo over te schrijven en op het forum rond te struinen leer ik veel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meya,

Ook van mij van harte welkom!

Ik vind je verslag van gisteren wel boeiend. Welk glas heb jij gekozen en welk glas heeft de drank voor jou gekozen?

Zelf weet ik ondertussen heel goed welke gedachten en beslissingen van mij zijn en welke door mijn verslaving worden gevormd ( want ik ben dus wel verslaafd)

Ik mag drinken zoveel ik wil. Alleen wil ik niet meer....

Veel succes bij het maken van je plan! Ik wens je toe dat het jouw plan wordt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meya,

Ik ben nu zo'n zeven weken van de drank na ruim twintig jaar overmatig bier en wijn, ik ben ineens gestopt, voor mij was dat de enige mogelijkheid, ik heb veel baat bij bij detoxen, het reinigen van het lichaam/ de lever helpt me enorm bij het minderen van de trek-momenten, nu heb ik zelfs al helemaal geen trek meer, het is bij mij ook volgens de huisarts wel enorm snel gegaan, ook ben ik in die zeven weken inmiddels al bijna 10 kilo kwijt,.. ;) mooie bijkomstigheid, ik weet niet als daar voor jou eventueel ook iets in te halen valt, wellicht als extra motivatie.

Mijn tip aan jou is; Doe geen overhaaste dingen, probeer dat je de drank zoveel mogelijk kunt vervangen met alcoholvrij drinken en denk vooral aan de gezondheidsvoordelen (op de langere termijn), maak een afspraak met je huisarts voor goed gesprek, deze kan je helpen met een passend plan en je begeleiden.

Heel veel sterkte en succes!!! :rose:

Groet, Charlie,..

bewerkt door Charlie40
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aantekeningen voor mezelf (doe ik hier omdat ik het dan allemaal bij elkaar hou en omdat meelezen altijd welkom is):

Plan wordt waarschijnlijk

- drie maanden helemaal droog vanaf 26 okt

- eind januari plan maken voor vervolg

- opzet nu voor plan februari: matig drinken, niet inhalen, geen sterke drank thuis, terug naar 2013

Nog op te lossen voor dat het plan klaar is:

1. terugvalplan (voor de komende drie maanden)

2. wat te doen met het onderliggende probleem: agressie en zelf niet aan bod komen

3. hoe te handelen bij vervangend/verdringen verslavingsgedrag

Voor de lezers: dank aan allen die me tot dusverre hebben helpen denken. En dat zijn zomaar meer dan tien mensen hier op het forum, oudgedienden en nieuwkomers. Thx!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Meya,

Net je plan gelezen. Goed dat dat af is.

Al heb ik er enkele vragen bij:

Waarom nog 10 dagen wachten voor te stoppen?

Is 3 maanden wel genoeg? Zo lang heb je al nodig om het gif uit je lijf te krijgen.

Wat is matig drinken? Als je dat voor jezelf niet duidelijker bepaalt, maak je het jezelf wel heel moeilijk.

En geen sterke drank in huis, is dat dan wel op café en bij vrienden en zo?

Ik hoef geen antwoorden hoor.

Je schrijft over agressie als onderliggend probleem. In mijn ogen is het dan belangrijk om een manier te vinden waarop iemand woede en frustratie wel kan uiten. Een manier die niet schadelijk is voor hem/ haar of de omgeving. Uiteindelijk is er met boos worden op zich niets mis. Sommigen gebruiken hiervoor sport. Of een boksbal. Of heel hard roepen onder een brug met een voorbij rijdende trein.

Over dat stuk van zelf aan bod komen kan ik beter zwijgen. Ben daar niet goed in.

Ik wens je alvast veel succes!

bewerkt door Akkordeon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

De afgelopen dagen was ik (te) druk met verjaarsfestiviteiten rondom dochter en met meelezen op het forum (jeutje, heftig zeg. Sterkte voor allen die worstelen!). Resultaat: te weinig aan mij eigen draadje (mezelf) toegekomen. Ga ik ik veranderen, ik ga focussen op mijn plan. Oa door op vragen te antwoorden. Dank voor de vragen en opmerkingen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

pffff... maar eerst worstelen met multiquoten. klinkt zo logisch: ik selecteer alle opmerkingen en vragen over, pakweg, waarom pas op 26 oktober... en dan beantwoord ik ze samen. Zo zie ik en meelezer de vragen, doe ik recht aan de vragenstellers, en hou ik het zaakje wat bij elkaar.

Multiquoten lukt me niet.

*meldt zich even in de zandbak*

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Waarom pas 26 oktober en niet nu?

(...)  Mijn tip aan jou is; Doe geen overhaaste dingen, (...)

en voor nu: vandaag drink ik niet?! ;):heart::rose:

(...)  Waarom nog 10 dagen wachten voor te stoppen? (...)

Ik pik er eerst een makkelijke uit. Ik denk dat het voor mij belangrijk is niet impulsief te stoppen. Zo laat ik aan mezelf zien dat het menes is. En ga ik hopelijk niet bij de eerste de beste valkuil voor de bijl. Ik heb ooit zoiets gelezen. Heel opvallend: ik merk dat ik regelmatig uitkijk naar de datum. Dat lijkt me niet verkeerd.

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Meya,

Je hebt nu last van wat we in de verslavingszorg noemen 'trek' of 'een zucht naar'. Je lichaam

verwacht nu op dit tijdstip alcohol in te kunnen nemen. Fysiek kun je gaan zweten, koud aanvoelen, etc.

In principe kun je de 'trek' uitzitten of liggen: het duurt ongeveer 20 minuten.

Neem naast het water ook even een snack, dan heb je wat in je maag.

Trek, zucht naar, smachten (mooi woord) of craving.

Hoe je het wil noemen... maar ik heb het. Ook met roken trouwens. Ik wist niet dat het 20 á 30 minuten duurt maar heb het de afgelopen dagen uitgeprobeerd. En het klopt. Dat is een daverende tip. Uitzitten dus. Ik dénk wel dat de wereld vergaat als ik NU NIET drink. Maar dat denk ik over 30 minuten niet meer. Geniaal.

Las ergens op het forum dat je tijdens die 30 minuten met je schoenen aan onder de douche kunt gaan staan. Vind ik vreemd. Maar ja, ook wel weer mooi aan dit forum: wat voor de een werkt, werkt voor diegene.

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

(...) Welk glas heb jij gekozen en welk glas heeft de drank voor jou gekozen?

Zelf weet ik ondertussen heel goed welke gedachten en beslissingen van mij zijn en welke door mijn verslaving worden gevormd ( want ik ben dus wel verslaafd)(...)

Monstertje

Laatste voor vandaag. Voor mij een heftige. Geen twijfel over mogelijk Akkordeon, die eerste vier borrels koos ik zelf, die laatste twee die ik er snel achteraan ketste terwijl vrouw en kinderen al begonnen waren met eten (papa moet even bijkomen van het koken)...

... die waren van de drank. Brrr... Kom ik op terug. Thx !!

bewerkt door Meya
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...