Spring naar bijdragen

Ik, Mari, maak graag kennis!

Mari67

Aanbevolen berichten

Ik moet eigenlijk een beetje glimlachen. 1 van de moeilijkste dingen aan minderen haal je zelf al aan: dat stemmetje waar je niet van verlost geraakt. En het idee dat je 'mag' drinken. Alsof dat positief is ( zal nu ook wel zo voelen voor jou) en dat niet drinken een beperking is die je jezelf oplegt.

Bij een vorige stoppoging ervaarde ik het ook zo. Dit keer ben ik zo diep gegaan dat ik echt niet meer wil drinken. En wonder boven wonder blijft het stemmetje nu al een maand weg... Echt wel veel gemakkelijker!

Nu ja, afscheid nemen doet ook pijn. Ik begrijp dus wel waarom je jouw weg hebt gekozen. En moeilijk gaat ook!

Succes en fijn weekeinde!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik houd jullie op de hoogte uiteraard!

Ben al heel blij dat ik 5 dagen alcoholvrij was. Twijfels zelfs nog wel een beetje of ik vanavond wel wijn ga drinken. Mezelf kennende denk ik het wel, maar het ligt er ook aan of er lekkere wijn is en wat de andere lekkere drankjes zijn (dan bedoel ik alcohol-vrij!).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik zal jullie laten weten hoe de eerste slok was! Áls ik hem neem. Heb nl. toegezegd dat ik rijd als t heel hard regent of onweert.... Vind ik best goed van mezelf.... Ik heb buienradar nog niet bekeken overigens. We vertrekken rond 21 uur....

Overigens weet ik uit het verleden (als ik eens een paar dagen achtereen niet dronk, 5 dagen achter elkaar niet drinken is lang geleden hoor....) dat een eerste slok na een paar dagen geen alcohol meestal niet lekker is, maar veel te sterk. Mogelijk ga ik het vanavond ervaren. Anders in ieder geval morgen.

Ik wil jullie bedanken voor jullie complimenten over 5 dagen niet drinken. Zeker omdat jullie volgens mij allemaal als doel hebben om helemaal niet te drinken en de valkuilen voor mij zien liggen. Ik vind het gaaf dat jullie dan toch kunnen zien dat ik mijn doel deze week behaald heb!

Volgende week heb ik vakantie maar ga ik wederom niet drinken. Ik kreeg een hele leuke uitnodiging voor een zondagmiddagborrel en vond het ook erg lastig om hem af te zeggen (zeker omdat ik maandag dus vrij ben), maar ik heb het tóch gedaan! Nu gaan we dinsdag met die groep elkaar zien, maar gaan we eerst hardlopen en daarna in het park wat drinken. Ik heb aangegeven dat ik door de week niet meer drink, dus water ofzo meeneem. Meerdere hebben gezegd dat te doen.... Ben wel benieuwd, want misschien ben ik toch de enige. En dan is daar dus de ultieme uitdaging om me te beperken tot water of frisdrank. Ik laat jullie weten hoe dat gaat!

Gisteravond moest ik nog wel erg lachen met de vriendin die m ook graag lust (en vanavond ook meegaat naar het feestje): we zaten op een terrasje aan de rivier cola-light te drinken en voor ons op het gras zat een verliefd stelletje te eten en witte wijn te drinken. Hun tafeltje stond op het gras, iets lager dan ons tafeltje en er waren mooie borden met weinig eten (je kent dat wel, uit van die dure tenten!), mooie glazen gevuld met witte wijn en een fles met koeler op tafel. Het zag er gezellig en lekker uit. Mijn vriendin zei: "Wat ziet dat er gezellig uit met die fles zo he?" en ineens realiseerden we ons dat wijn altijd geassocieerd wordt door winos als wij zijn met gezelligheid. Het was confronterend en daardoor grappig! Ik ken het beeld nog van mijn rooktijd: als er een pakje shag of sigaretten ergens op tafel lag, móest het wel gezellig zijn.

Nou ja, het stelletje voor ons dronk erg langzaam, dus wij dachten: die goed was bij ons al lang leeg geweest. Stiekem hoopten we nog dat ze weg zouden gaan en en restje wijn zouden laten staan. In dat geval zouden we naar het tafeltje rennen en de restjes leegdrinken....

Uiteraard zouden we dan niet écht doen, want we hadden met onszelf afgesproken om geen alcohol te drinken. En dan doe je dat dus ook niet. Maar erover fantaseren was leuk!

Ik wens jullie allen een fijn weekend toe. Ik meld me hier zeker nog wel, al was het maar om de roddels!

En natuurlijk om te vertellen hoe die eerste slok was

Doei, tot gauw!

Mari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi allemaal,

Het ging goed en niet goed gisteravond!

Als ik eerlijk ben, vond ik dat het goed ging.

Maar eerst het slechte nieuws: ik heb 5 glazen wijn gedronken ipv 3. Ik moest vaak aan jullie denken toen ik glas 4 nam en wist dat ik me niet aan mijn eigen afspraak hield....

Dan nu snel over naar het goede nieuws: ik heb het heel anders aangepakt dan anders. Om te beginnen waren de 4 glaasjes die ik op het feestje dronk echt kleine glazen rose. Als ik nog een bodempje had, kreeg ik al nieuwe aangeboden. Ik dronk echter eerst rustig mijn glas leeg en nam pas na een tijdje een nieuwe, had dus niet steeds wijn voor me staan. Ik nam kleine slokjes en zette mijn glas vaker terug op tafel ipv in mijn hand houden.

Toen ik thuis was, heb ik nog één glas hele lekker rode wijn genomen. Die was gewoon zó lekker, daar heb ik heel erg van genoten. En ik realiseerde me toen ook dat ik dat het allerlekkerst vind: thuis genieten van een heel lekker glas rode wijn.

Goed, ik heb me niet aan mijn eigen afspraak gehouden. Ik had voor mezelf de deur al op een kier staan wat betreft de hoeveelheid. Was niet van plan om me klem te zuipen, maar het al vaststellen hoeveel glazen ik mocht, vond ik ook niet heel fijn.

Voor vanmiddag/vanavond geldt hetzelfde. Al vanaf 4 uur heb ik een feestje en er wordt daar altijd veel gedronken. Ook vandaag wil ik me niet klemzuipen, maar ik wil me ook niet beperken. Ik wil er dus verstandig mee omgaan. En ik vind dat ik dat gisteren goed gedaan heb.

Ik zag mijn vriendin en mijn partner dat anders doen en die waren allebei aangeschoten toen we terugfietsten, ik niet. Vanochtend ook geen kater. Heb lekker hardgelopen en ga straks een lekkere pastasalade voor het feestje maken.

Ik zou de Bob zijn als het regende, Gerrit. Maar dat was niet het geval. Ben wel begonnen met frisdrank, maar wat ze hadden was vieze sap en gewone cola en allemaal niet koud. Lijkt als een lulsmoes, maar zo was het wel voor mij.

Overigens denk ik ook dat het feestje zonder alcohol net zo gezellig was geweest.

Nog over de eerste slok: het was een frisse, enigszins zoete rosé. Dat vond ik wel lekker. En ik merkte bij het eerste glas dat ik de alcohol heel goed proefde. Had het idee dat ik vlammen zou spuwen als je een aansteker voor mijn mond zou houden, echt waar!

Nou, dit was mijn biecht en verslag. Denk ervan wat je wilt (en voel je vrij om dat al dan niet hier op te schrijven), ik ben tevreden over mijn houding en gedrag van gisteravond. Vandaag dus weer alcohol en daarna weer 5 dagen niet

Ik wens jullie allen een fijne zaterdag!

van Mari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag Mari,

Je ziet zelf dat het niet meevalt om alcohol de báás te worden, hè?

Met jezelf afspreken dat je er maximaal drie zult drinken, dan toch op vijf eindigen en daar dan ook nog min of meer tevreden over zijn.

Heeft tóch de alcohol weer (een beetje????) gewonnen, is toch nog baas over jou.

Even terzijde: er wordt wel gevraagd om een gedetailleerd verslag, maar ik denk dat het niet de bedoeling is dat je op dit forum

een zo verheerlijkend verhaaltje verteld over wijn, over dat genieten en zo... pas daar maar een beetje mee op. Er zitten nogal wat

"beelddenkers" hier, en dan kan zo'n omschrijving wel eens net de druppel ( ;) ) zijn die....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

beste mari

mooi dat je eerlijk en open kan uitleggen wat er is gebeurd

erg herkenbaar die kapotte rem daar heb ik zelf ook veel last van.

het leidde bij mijn telkens tot excessief drinken.

beheerst drinken is veel moeilijker dan geheel onthouden en

slechts voor weinige probleem drinkers weggelegd.

goed leermoment voor je geweest ik hoop dat je het allemaal

goed kan overzien en er lering uit kunt trekken ipv je er om

te veroordelen.

het gecontroleerde drinken is je van harte gegund

en je bent het waard om beter met je geestelijke en lichamelijk

gezondheid om te gaan.

bewerkt door wisse
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Mari,

Bedankt voor je terugkoppeling.

Als ik heel eerlijk reageer, geef je al aan waar de crucs zit (geen idee of crucs een goed woord is).

Grenzen, wel of niet overgaan...de onderhandeling.

Wat voegde die rosé toe op de avond zelf.

Genieten nog van die rode wijn daarna?

Wat is genieten? En waar geniet je van?

Kweenie...ik ben wellicht teveel aan het projecteren....

Wijsheid en een fijn weekend gewenst.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dag allemaal,

Ik ben blij met jullie motiverende berichten, Thx! Ook fijn dat de oordelen achterwege blijven, want ik vind dat niet fijn.

Wel een "slecht" bericht, want gisteren was de alcohol de baas over mij! Zoals ik al schreef ging ik naar een feestje bij familie en daar wordt altijd veel alcohol gedronken (ik heb het niet van een vreemde....). Ik heb me niet ingehouden en gedronken wat ik anders ook deed, ik denk wel 2 flessen wijn... We zijn niet heel laat weggegaan en thuis heb ik die bijna tweede fles gedronken. Ik vond het heel ontspannen en lekker en toen ik vanochtend vroeg wakker werd (terwijl het nog geen opsta-tijd was), wist ik weer waarom ik wil minderen met drinken:

* ik slaap onrustig en ben al vroeg wakker

* ik voel me somber

* ik heb een vieze smaak en droge bek

* ik baal van mezelf

* ik voel me duf en heb (lichte) koppijn

Mijn wijn-dagen zijn weer voorbij, dus ik ga vanaf vandaag t/m donderdag weer geen wijn drinken.

Ondanks dat ik gisteren teveel gedronken heb, wil ik me aan mijn plan vasthouden dat ik op vrijdag en zaterdag wel mag drinken. Wat ik verander, is dat ik het niet wil vastleggen op max 7 glazen in totaal. Minder mag ook , maar meer ook. Waar ik naartoe wil, is zoals ik het vrijdag deed. En dat ie de controle houden over de hoeveelheid die ik drink. Dat kan niet met 2 flessen wijn!

Maar als ik eerlijk ben (en dat ben ik steeds hier, mocht iemand daar aan twijfelen), weet ik dat er af en toe avonden zullen zijn zoals gisteravond. Dat vind ik voor nu goed. Als ik er in de toekomst anders over ga denken, dan verander ik mijn plan en ga ik net als jullie helemaal niet meer drinken. Nogmaals: voor nu is het goed.

@Loen: ik heb nooit mijn kater weggedronken. Ook al was ik nog zo brak, ik dronk sowieso nooit vóór een uur of 5 als ik op vakantie ben en soms op zaterdag- of zondagmiddag. Op werkdagen dronk ik altijd pas s avonds, zo vanaf een uur of 8. Ik heb dus nooit overdag of s ochtends gedronken. Jij wel?

Ik wens jullie allen een fijne, droge zondag (behalve buiten, wat een pisweer!). Ik heb vanochtend al lekker gesport en ga vanmiddag bank hangen en muziek luisteren. De komende week moet ik optreden met een bandje (ik ben zangeres), ff repeteren dus!

Doei,

Mari

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mari!

Ik wil niet paniekeren!!! Maar dit gevecht ga je verliezen. Het is mijn verhaal. Maar je zult er zelf achter moeten komen. Ik kan je alleen maar adviseren om je energie niet te verspillen. Echt ook ik dacht dat mijn wereld zou vergaan. Maar het is alleen maar beter geworden. Niet meer vechten. Steeds weer je grenzen verleggen.

En ook ik heb ook (bijna) alleen maar drinkers om me heen. En wel 100 flessen wijn in huis. En dat is nog steeds. Maar ik ben er klaar mee. Ik wil me nooit meer zo voelen! Doodop en daar nog de vruchten van plukken. Ik GUN het je van harte! De rust en op een afstand kijken naar degene die zogenaamd gezellige drinkers zijn. Kleren van de keizer zijn het.

Sterkte Lieve Mari in je keuzes!

Een dikke knuffel

Pumpkin

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Inderdaad, er zit wel leven in dit draadje

Nee, ik ben niet geschrokken van mezelf! Mijn doelstelling is door de week geen alcohol (ook niks anders Gerrit, ik drink geen andere alcoholische drank, alleen wijn) en ik op vrijdag en zaterdag mag ik wel wijn. Daar heb ik me aan gehouden!

Waar ik me zeker niet aan gehouden heb, is de hoeveelheid. En daar schreef ik in mijn vorige bericht ook al wat over.

Mocht ik een verkeerde indruk wekken: ik ben niet trots op mezelf dat ik gisteren zoveel gedronken heb. Ik ben wel trots op mezelf dat ik de afgelopen week geen alcohol gedronken heb. En ik ben tevreden (niet trots) over hoe ik het vrijdag heb aangepakt. (Bij de weg, het was echt geen hele fles, de 4 glaasjes op het feestje waren echt klein, ik denk dat ik thuis het dubbele in een glas schenk en dan zijn het echt niet van die giga-glazen waar je een hele fles in kwijt kunt..., maar dit terzijde!). Vrijdag voelde ik dat ik de controle had, dat is anders dan gisteren.

Het is ook maar net waar je de nadruk op legt natuurlijk: je kunt zeggen "je drinkt een paar dagen niet en in het weekend drink je veel te veel" en je kunt ook zeggen "je drinkt 5 dagen niet en de 2 dagen in het weekend drink je teveel". Voor mij is dat een andere benadering. Ik haal kracht uit de focus op het positieve.

Ik waardeer jullie betrokkenheid en jullie neiging om me te waarschuwen. Dit omdat ik voel dat ik oprecht en respectvol is. Ik moet echter mijn eigen weg lopen en die kan een ander niet inkorten door te waarschuwen. Neemt niet weg dat je het mag blijven schrijven hoor, ik sla het wel op. En loop vervolgens mijn eigen weg.

De komende week dus weer alcoholvrij. En geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om tóch wat te drinken. De kracht en motivatie is er dus nog steeds!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ok Loen, gelukkig maar!

Dat onrustige ken ik niet. Wel elke dag verheugen op de avond omdat ik dan weer wijn mag drinken.

Als ik niet kan drinken, lijkt/leek de avond zo ongezellig. Vorige week ervaarde ik dat soms ook.

Maar dat is een kwestie van wennen denk ik. Nu kijk ik er weer naar uit om nuchter te blijven.

Voor mij écht al een stap hoor!!!!

Komt goed vandaag. Ga vanavond met een vriendin eten en drink er lekker iets fris bij. Ondanks dat ik vakantie heb

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou Mari, ik ga advokaat van de duivel spelen,

want ik voel wel een oordeel. Ook al houd je daar niet van

en ook al willen we liefst helpend schrijven, ook wij

zijn mensen die jouw proces hebben geleefd en ik ben

bang dat je in deze eerste fase al flink aan het sjoemelen bent.

En meteen je zelf gekozen hoeveelheden loslaat voor komende weekends.

En dan ook nog tevreden schrijft te zijn.

Een beetje veel blinde vlekken ben ik bang.

Je leek het zo goed doordacht en voor elkaar te hebben.

Gelukkig ben je eerlijk hier en ik hoop dat je dat, ondanks reacties,

zult blijven. Het feit dat je het forum als stok achter de deur hebt, kan

net het stemmetje worden dat je een keer tegenhoudt. of bijv. toch de Bob laat spelen,

want nu heeft iemand anders die rol vervuld neem ik aan.

En die ziet dan hoe anderen wel drinken en aangeschoten raken enz enz enz.

Maar eerlijk gezegd had ik je sterker ingeschat en gedacht dat je zeker de eerste weken

je beter aan je afspraken had kunnen houden. Mij stemt dit dus niet hoopvol.

Misschien wil je geen oordeel, maar een oordeel is nog niet veroordelen he.

Trainen is leren en dat gaat nou eenmaal met vallen en opstaan. Volhouden dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

LadyJane, je haalt me de woorden uit de mond.

Nee, niet veroordelen, maar na alle ervarings-verhalen van anderen,

en mijn eigen proces kan ik ook niet helemaal neutraal reageren.

Zat ook te dubben...hoe en wat schrijf ik nou...maar sluit me aan bij bovenstaande.

En nee, geen veroordeling! Maar wellicht is voor jou de tijd nog niet helemaal daar,

inzichten die moeten groeien, zelfreflectie. En het blijft jouw keuze en proces.

En uiteraard met veel respect voor jouw eerlijkheid. Hoop dat je de onze ook blijft waarderen.

Ik wil nog toevoegen..heb ik misschien al wel eens genoemd:

Probeer het eens een periode helemaal zonder, bijvoorbeeld een half jaar.

Kijk wat dat met je doet....(boekentip: 'nou, nog eentje dan').

Veel succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Thx, ik waardeer zeker ook jullie eerlijkheid! Dus fijn als jullie dat blijven doen,

Ik zie een groot verschil en dat is dat veel van jullie helemaal niet meer willen drinken. Ik wil dat wel!

Neemt nog steeds niet weg dat ik me inderdaad niet aan mijn afspraak heb gehouden, maar mijn doel is wel degelijk een andere.

Als mijn doel verandert, zijn jullie de tweeden die dat weten, beloof ik.

Ik schrijf dit omdat het voor mij soms lijkt alsof dat het enige goede is wat telt.

(LJ: we hebben gefietst (5 km), ik zou de Bob zijn als het regende en onweerde.... Het is dus niet zo dat ik teruggekomen ben op een toezegging hierin...)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

(LJ: we hebben gefietst (5 km), ik zou de Bob zijn als het regende en onweerde.... Het is dus niet zo dat ik teruggekomen ben op een toezegging hierin...)

Je bent met drank op op de fiets óók in overtreding en je rijbewijs kan ook dán ingevorderd worden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mari, ik heb jouw draadje zojuist van A tot Z gelezen.

Ik ben onder de indruk van jouw eerlijkheid. En ik ben blij te lezen dat je van jezelf mag oefenen, mag slagen, mag falen. Dat scheelt een hoop oordelen.

Heel veel succes, ik hoop dat je bereikt wat jij wilt bereiken. Alcohol de baas op jouw manier.

Dank je wel dat je zo open en eerlijk deelt. Dit wordt een prachtig logboek voor jouzelf.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En ik ook.... want ook ik moest het zelf ondervinden, moest mijn eigen weg volgen...

Heeft niet bijna een ieder hier ook zo'n proces doorlopen, van zoeken en ervaren?

Mari, je gaat merken wat jouw weg je gaat brengen! Niemand anders kan die weg lopen, alleen jij, daarom is het ook Jouw Weg 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...