plof Geplaatst 10 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2015 Mari, Als er iets is wat we hier hebben geleerd denk ik, is dat iedereen op een eigen manier stopt. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander weer niet. En ook het hele proces met vallen en opstaan en leren hoe je eigen grenzen zijn, dat hoort er ook bij. Misschien is dat zelfs nodig om uiteindelijk helemaal succesvol te kunnen stoppen. Voor nu ben je heel goed op weg. En heb vertrouwen dat het lukt. Je kunt pas achteraf iets zeggen of iets werkt of niet. En vijf dagen minder alcohol per week, ik denk, dat je lichaam daar heel blij mee zal zijn. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mari67 Geplaatst 10 augustus 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2015 Dank je Ploffie! Ik voel me gesteund door jou en jullie. Heb zelf ook het gevoel dat ik voor nu goed bezig ben. Morgen is er weer een dag en dan kijk ik wel weer hoe ik me dan voel. Ik heb net het dagdraadje van vandaag zitten lezen. Wat een heftige verhalen! Ik zie de strijd van veel mensen en ook vele respect naar elkaar. Indrukwekkend, op diverse manieren. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 10 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2015 `ha de wijnfles is verdwenen leuk! Mari67 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 10 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2015 Haha...je hoorde me denken. Eerlijk gezegd denk ik dat inderdaad, vandaar dat ik wat terughoudend reageer. Maar ieder zijn eigen weg...ik gun jou de jouwe! Succes Mari67....zelfde bouwjaar? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mari67 Geplaatst 10 augustus 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2015 Het was een lege wijnfles....dacht dat dat wel kon. Maar kreeg ingefluisterd dat ik dat beter niet kon doen. Haha, ff wennen hier hoor! En yep, bouwjaar 67. Was een goed wijnjaar . Of mag zo'n grapje ook niet? Ik zit nog te werken maar ga er nu echt een punt achter zetten. Als ik me niets had voorgenomen wat betreft drank, was ik nu een fles gaan opentrekken en waarschijnlijk was die leeg als ik zou gaan slapen. Maar nu dus niet. Ik ga aan de slaapthee. Kennen jullie die? Het is "goede nachtrust thee" volgens mij van Zonnatura. Ik ga er écht van gapen.... Trusten allemaal! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 10 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2015 "Noem me naïef, een leek of beginneling." Nee hoor, dat doe ik niet. Wat mij betreft ben je lekker op weg zo en ik hoop dat het je gaat lukken. Dat zou heel mooi zijn. Ik denk dat je de statistieken tegen hebt, maar dat zegt niets voor het individuele geval. Grapjes moeten kunnen; op je eigen draad zeker wel. lijkt mij. Op de dagdraad misschien iets voorzichtiger. Welterusten, goede week. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vino Geplaatst 10 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2015 Ik volg je Mari....leuk om te lezen. Mari67 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
erik Geplaatst 11 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 11 augustus 2015 Hoi Mari Mijn beeld over de alcoholist is heel erg veranderd sinds ik hier ben. Heel lang heb ik me anders gevoeld, ik had niet het drankprobleem in de mate zoals hier besproken. Heel veel discussies over minderen vs stoppen gehad. Ook in mijn draad zie ik het niet drinken, toch weer proberen, terug bij af weer net zoveel drinken, toch weer stoppen en weer beginnen zich steeds afwisselen. 2007 is al best lang terug en dit is mijn eerste jaar pas dat ik enigzins stabiel een lange periode niet drink en het gevoel heb er klaar mee te zijn. Maar ik ben er niet, ik hoop dat alcohol uit mijn systeem gaat ooit zoals ik wel eens lees bij mensen die vele jaren nuchter zijn. Dat het niet drinken meer vanzelf gaat. Maar dat is verder als ik nu overzien kan. Mijn beeld over de alcoholist is definitief veranderd toen ik na jaren virtueel hier zijn mensen een keer in het echt zag. Niemand voldeed aan mijn beeld van een alcoholist en iedereen was heel opvallend zoals ik was. Je zou ons eens moeten zien ergens in de horeca aan de koffie, er is helemaal niemand die ook maar iets afwijkends aan ons ziet. Niemand die zou kunnen raden wat ons bindt. Dat was voor mij een belangrijk punt waarna ik me niet meer afwijkend voelde of vasthield aan de indruk dat ik geen alcoholist zou zijn. Ik ben precies zoals de mensen hier. Of jij dat ook bent is aan jou.... Las van de kruidenthee ipv de fles wijn.....je gaat goed van start zo. Mari67 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 11 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 11 augustus 2015 Goedemorgen Mari, heb je een beetje geslapen? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 11 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 11 augustus 2015 Haha...van mij wel En dan drink je ook nog kruidenthee?! Make my day! Mari67 en lady jane reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mari67 Geplaatst 11 augustus 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 augustus 2015 Goedemorgen beste mensen, Het wordt steeds leuker hier! Fijn dat er interactie is, daar houd ik van. Moet wel zeggen dat ik nu veel tijd heb om te forummen, maar straks wordt dat minder. Deze week ben ik (anders dan normaal) fulltime aan het werk en ook nog zonder dat er clienten zijn. Dus de hele week verslagen schrijven en mail bijwerken... dan krijg je écht wel zin en maak je tijd om tussendoor wat anders te doen. Bij voorbaat sorry dat het straks dus minder wordt Ik heb heerlijk geslapen. Gisternacht iets onrustiger, maar ook weer rustiger. Het inslapen duurt wat langer. Normaal lag ik binnen 5 minuten te snurken en nu duurt het zeker een half uur als het geen uur is, voor ik slaap. Maar ik slaap ook rustiger dan wanneer ik drink en ik voel me meer uitgerust. Wat ik vooral merk, is dat ik niet hoef te twijfelen aan mezelf... voorheen bedacht ik me altijd even of ik geen stomme dingen had gedaan vlak voor het slapen gaan, nu hoef ik er niet over te twijfelen dat de dingen die ik deed ook bewust waren. Uhm, te ingewikkeld om uit te leggen geloof ik... En het allerbelangrijkste is dat ik me niet schuldig maar trots voel. Wat een verschil met wanneer ik wel drink. Dat geeft een super gevoel. Herkennen jullie vast!! Wat ik merk (en met niet-roken gaat dat bij mij net zo) is dat niet-drinken niet moeilijk is als je er voor jezelf optie NUL van maakt. Dus: geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om toch wat te drinken als ik met mezelf heb afgesproken dat ik het niet doe. Op het moment dat ik de optie open houd, wordt het lastig. Dat heb ik met roken ook. Voor de duidelijkheid: ik rook niet meer. Val ca. eens per 5 jaar een paar maanden terug in rookgedrag. Hoe zit dat met jullie? Drinken jullie af en toe nog? Of gewoon écht nooit meer? In de dagdraad van gisteren las ik wel van mensen die blijkbaar regelmatig terugvallen, als ik het goed begrepen heb. Gisteren nog een nieuwe ervaring: per mail was ik bezig om met iemand een afspraak te maken om naar het terras te gaan. We zouden daar gaan wijnen (ja, het is al jaren een werkwoord... ). Ik heb haar geschreven dat ik door de week niet meer drink, dus dat het cola-light gaat worden, maar dat dat niet minder gezellig is. Wat ik eerder gedaan zou hebben, is dat ik dan voor die dag een uitzondering maak. En dáár zit nu ook een verschil in vergelijking met voorheen. Ik ben er blij mee! Vanavond ga ik wandelen met een vriendin die ook wijnen als hobby heeft. Ik heb haar al verteld in grote lijnen waar ik mee bezig ben. Ze was heel benieuwd. Forummen zal ze zeker niet gaan doen, maar misschien overtuig ik haar wel dat ze het ook eindelijk maar eens serieus moet gaan aanpakken.... Ben niet van plan om als een soort Jehova het non-alcoholisme te gaan verkondigen, maar een beetje stimuleren in die richting mag wel, toch? Fijne dag allen en tot later! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
huttula Geplaatst 11 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 11 augustus 2015 Ik ben gestopt voor eens en voor altijd. Ik ben een alles of niets type...ik kan niet minderen. Vanaf dag 1 dat ik stopte wist ik dat. Het was een strijd om eraf tekomen..en dat nooit weer. En ja ik heb het geaccepteerd dat ik nooit meer drink en rook. En daar vaar ik goed bij Mari67 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 11 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 11 augustus 2015 ik ben ook voor altijd gestopt is mijn intentie nog steeds Mari. En als je bij het draadje jaarpact kijkt bij de ditjes en datjes zie je nog een hele club mensen die er zo over denken en dat samen proberen/doen. Op de dagdraad schrijven ook mensen die nog wel terugvallen, het is fijn dat te kunnen schrijven zonder daar een (ver)oordelen over te lezen. Uiteindelijk weet een ieder hier dat je niet zo maar er bent met stoppen. Het gestopt blijven kost meer moeite omdat we dan vaak tegenkomen, wat er allemaal is blijven liggen aan emoties/werk/verleden/relatieperikelen enz enz enz door het drinken. Hoe minderaars dat deel van hun proces aangaan is me niet helemaal duidelijk. Ikzelf bleef een struisvogel in mijn minder-pogingen en ik merk dus ook nu pas, de laatste jaren, de voordelen van gestopt zijn. Mari67 reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mari67 Geplaatst 11 augustus 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 augustus 2015 Thx weer voor jullie openheid. Ik ben ook wel heel benieuwd hoe ik dat ga ervaren, dat "opruimen". Op dit moment heb ik zelf niet het idee dat er van alles is blijven liggen. Ik ben altijd wel in beweging door opleidingen en aanverwante zaken en ook in therapie geweest enkele keren. Ik denk zelf ook dat iets wegstoppen minder een rol speelt bij mijn alcoholgebruik. "Stoppen" is meer het punt. Ik heb de neiging om altijd maar door te gaan en van alles te "moeten". Vanaf het moment dat ik aan de wijn ging, hoefde ik dat niet meer en werd ik "beloond" voor mijn harde en lange werken..... Ik zoek en ga vinden.... Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 11 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 11 augustus 2015 Ha Maria Ook namens mij een hartelijk welkom! Leuk om je verhaal te lezen. Ik herken mij zelf er enorm in. De worsteling die jij beschrijft begon bij mij 5 jaar geleden toen ik stopte met roken. Ik ging het vervangen door een extra glaasje wijn. Meerdere pogingen ondernomen zelfs een keer 7 maanden niets gedronken. Dat ging lange tijd goed en ik voelde me net zo trots als jij nu. Ik gun jou echter van harte dat het wel lukt echt en ga je zeker volgen en steunen. En dat van je afvragen wat en of je stomme dingen hebt gedaan ook zeer herkenbaar. Geloof me er is niets wat je hebt meegemaakt hier niet herkenbaar. Ga goed!! Hartelijke groet Pumpkin Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mari67 Geplaatst 11 augustus 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 11 augustus 2015 Thx Pumpkin! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Akkordeon Geplaatst 12 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2015 Hoi Mari, Goed bezig! Ik dronk de laatste jaren ook niet meer om te verdoven. Toch merk ik dat stoppen mijn emotionele leven beïnvloedt. Ik ben enerzijds vrolijker, anderzijds ook sneller boos en gefrustreerd. Emotionele pijn krijgt een scherper randje. Niet dat dat voor iedereen zo is. Wel vrij algemeen dat als de verdoving stopt er toch dingen boven komen drijven. Misschien is dat wel minder als je mindert. Geen idee. En als je iemand bent die de hele dag van alles moet van zichzelf en geen rust vindt zonder fles, is de kans groot dat daar een reden voor is. Stel je voor dat dit je rust brengt... Zou toch een ongelofelijke beloning zijn! Veel succes! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mari67 Geplaatst 12 augustus 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2015 Hoi allemaal, Even een updeetje: het gaat prima om geen wijn te drinken. Gisteravond lekker gewandeld, nog even halverwege een leuk terras gepakt en daar cola-light gedronken. Eenmaal thuis een pot slaapthee gezet en geslapen als een roosje. Wat wil een mens nog meer? Belangrijkste opbrengst is nu vooral dat ik trots voel ipv schaamte. Ik slaap als een tierelier, veel rustiger dan normaal en dat voelt ook goed. Vanavond weer lekker aan de slaapthee en ik denk nog even hardlopen. Eerder verheugde ik me altijd op de wijn daarna. Dinsdagavond vond ik het wat lastiger (een soort leegte) dat ik geen wijn nam, maar maandag en gisteren was het helemaal goed. Ik ga eerder naar bed, dat is ook een pluspunt. Alles OK dus! Hoe is het met jullie vandaag? Maak er een mooie, droge dag van! Mari Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 12 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2015 Goed bezig, Mari! Die leegte is bekend terrein voor mij en volgens mij voor vele anderen hier. Dat wordt veroorzaakt door het niet drinken. Als je er echt last van gaat krijgen, staat er hier nog wel ergens een verhelderend praatje over de oorzaak daarvan. Ik hoop dat ik het droog houd vandaag ... ik ben zo weg op de motor Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Indigo Geplaatst 12 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 12 augustus 2015 Jaaa fijn he, die trots! Houd dat gevoel voor ogen, veeeeel fijner dan bleugh, moest ik nou zo nodig weer?? Haha Gerrit, ik dacht ff: wat lees ik nou?? Maar het gaat om een ander soort droog blijven, gelukkig Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mari67 Geplaatst 13 augustus 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 augustus 2015 Hoi allemaal, Zoals beloofd ook vandaag weer een updeetje. Het gaat (uiteraard) nog steeds goed! Ik voel me prima bij het niet-drinken. Slaap alleen wel vast en ben de hele dag behoorlijk duf. Nu heeft dat ongetwijfeld ook met mijn werkzaamheden deze week te maken, ik zit bijna de hele dag achter de computer verslagen te typen, terwijl ik gewend ben aan afwisselende werkdagen die bestaan uit praten, reizen, typen, ouwehoeren met collega's,... Maar herkennen jullie die dufheid? Verder moet ik ook bekennen dat ik me wel verheug op vrijdag en zaterdag als ik mag drinken. Beide avonden heb ik een feest en mijn voornemen is om vrijdag max 3 glazen te drinken en zaterdag max 4. Ik denk dat ik dat wel lastig vind en ergens (in mijn achterhoofd) zit ook een stemmetje dat zegt: "joh, je hebt het deze week heel goed gedaan, je hoeft je vrijdag en zaterdag niet klem te zuipen, maar ook niet in te houden, want daarna ga je toch weer 5 dagen droog staan!" Nou, dat dus.... Vanavond weer lekker wandelen met misschien wel weer een terrasstop. Uiteraard voor een frisje. Want door de week drink ik niet. Zo!! Fijne avond allen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
huttula Geplaatst 13 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 13 augustus 2015 Waarom zaterdag 4...gewoon ff een vraag die bij me opkomt Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Mari67 Geplaatst 13 augustus 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 13 augustus 2015 Omdat ik er per week max 7 mag. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
huttula Geplaatst 13 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 13 augustus 2015 Oke..dat is duidelijk Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 13 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 13 augustus 2015 Ik word al moe bij de gedachte...sorry reageer even heel impulsief en het zegt iets over mij en aan afspraken houden Fijn weekend alvast! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden