Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Het was een lege wijnfles....dacht dat dat wel kon. Maar kreeg ingefluisterd dat ik dat beter niet kon doen. Haha, ff wennen hier hoor!

En yep, bouwjaar 67. Was een goed wijnjaar  :D . Of mag zo'n grapje ook niet?  ;)

Ik zit nog te werken maar ga er nu echt een punt achter zetten. Als ik me niets had voorgenomen wat betreft drank, was ik nu een fles gaan opentrekken en waarschijnlijk was die leeg als ik zou gaan slapen. Maar nu dus niet. Ik ga aan de slaapthee. Kennen jullie die? Het is "goede nachtrust thee" volgens mij van Zonnatura. Ik ga er écht van gapen....

Trusten allemaal!

Geplaatst

Hoi Mari

Mijn beeld over de alcoholist is heel erg veranderd sinds ik hier ben. Heel lang heb ik me anders gevoeld, ik had niet het drankprobleem in de mate zoals hier besproken. Heel veel discussies over minderen vs stoppen gehad. Ook in mijn draad zie ik het niet drinken, toch weer proberen, terug bij af weer net zoveel drinken, toch weer stoppen en weer beginnen zich steeds afwisselen. 2007 is al best lang terug en dit is mijn eerste jaar pas dat ik enigzins stabiel een lange periode niet drink en het gevoel heb er klaar mee te zijn. Maar ik ben er niet, ik hoop dat alcohol uit mijn systeem gaat ooit zoals ik wel eens lees bij mensen die vele jaren nuchter zijn. Dat het niet drinken meer vanzelf gaat. Maar dat is verder als ik nu overzien kan.

Mijn beeld over de alcoholist is definitief veranderd toen ik na jaren virtueel hier zijn mensen een keer in het echt zag. Niemand voldeed aan mijn beeld van een alcoholist en iedereen was heel opvallend zoals ik was. Je zou ons eens moeten zien ergens in de horeca aan de koffie, er is helemaal niemand die ook maar iets afwijkends aan ons ziet. Niemand die zou kunnen raden wat ons bindt. Dat was voor mij een belangrijk punt waarna ik me niet meer afwijkend voelde of vasthield aan de indruk dat ik geen alcoholist zou zijn. Ik ben precies zoals de mensen hier. Of jij dat ook bent is aan jou....

Las van de kruidenthee ipv de fles wijn.....je gaat goed van start zo.

Geplaatst

Goedemorgen beste mensen,

Het wordt steeds leuker hier! Fijn dat er interactie is, daar houd ik van.

Moet wel zeggen dat ik nu veel tijd heb om te forummen, maar straks wordt dat minder. Deze week ben ik (anders dan normaal) fulltime aan het werk en ook nog zonder dat er clienten zijn. Dus de hele week verslagen schrijven en mail bijwerken... dan krijg je écht wel zin en maak je tijd om tussendoor wat anders te doen. Bij voorbaat sorry dat het straks dus minder wordt  :P

Ik heb heerlijk geslapen. Gisternacht iets onrustiger, maar ook weer rustiger. Het inslapen duurt wat langer. Normaal lag ik binnen 5 minuten te snurken en nu duurt het zeker een half uur als het geen uur is, voor ik slaap. Maar ik slaap ook rustiger dan wanneer ik drink en ik voel me meer uitgerust. Wat ik vooral merk, is dat ik niet hoef te twijfelen aan mezelf... voorheen bedacht ik me altijd even of ik geen stomme dingen had gedaan vlak voor het slapen gaan, nu hoef ik er niet over te twijfelen dat de dingen die ik deed ook bewust waren. Uhm, te ingewikkeld om uit te leggen geloof ik...

En het allerbelangrijkste is dat ik me niet schuldig maar trots voel. Wat een verschil met wanneer ik wel drink. Dat geeft een super gevoel. Herkennen jullie vast!!

Wat ik merk (en met niet-roken gaat dat bij mij net zo) is dat niet-drinken niet moeilijk is als je er voor jezelf optie NUL van maakt. Dus: geen haar op mijn hoofd die eraan denkt om toch wat te drinken als ik met mezelf heb afgesproken dat ik het niet doe. Op het moment dat ik de optie open houd, wordt het lastig. Dat heb ik met roken ook. Voor de duidelijkheid: ik rook niet meer. Val ca. eens per 5 jaar een paar maanden terug in rookgedrag.

Hoe zit dat met jullie? Drinken jullie af en toe nog? Of gewoon écht nooit meer? In de dagdraad van gisteren las ik wel van mensen die blijkbaar regelmatig terugvallen, als ik het goed begrepen heb.

Gisteren nog een nieuwe ervaring: per mail was ik bezig om met iemand een afspraak te maken om naar het terras te gaan. We zouden daar gaan wijnen (ja, het is al jaren een werkwoord... :blush: ). Ik heb haar geschreven dat ik door de week niet meer drink, dus dat het cola-light gaat worden, maar dat dat niet minder gezellig is. Wat ik eerder gedaan zou hebben, is dat ik dan voor die dag een uitzondering maak. En dáár zit nu ook een verschil in vergelijking met voorheen. Ik ben er blij mee!

Vanavond ga ik wandelen met een vriendin die ook wijnen als hobby heeft. Ik heb haar al verteld in grote lijnen waar ik mee bezig ben. Ze was heel benieuwd. Forummen zal ze zeker niet gaan doen, maar misschien overtuig ik haar wel dat ze het ook eindelijk maar eens serieus moet gaan aanpakken....

Ben niet van plan om als een soort Jehova het non-alcoholisme te gaan verkondigen, maar een beetje stimuleren in die richting mag wel, toch?

Fijne dag allen en tot later!

Geplaatst

Ik ben gestopt voor eens en voor altijd.

Ik ben een alles of niets type...ik kan niet minderen.

Vanaf dag 1 dat ik stopte wist ik dat.

Het was een strijd om eraf tekomen..en dat nooit weer.

En ja ik heb het geaccepteerd dat ik nooit meer drink en rook.

En daar vaar ik goed bij :)

Geplaatst

ik ben ook voor altijd gestopt

is mijn intentie nog steeds Mari.

En als je bij het draadje jaarpact kijkt

bij de ditjes en datjes

zie je nog een hele club mensen die er

zo over denken en dat samen proberen/doen.

Op de dagdraad schrijven ook mensen die

nog wel terugvallen, het is fijn dat te kunnen schrijven

zonder daar een (ver)oordelen over te lezen.

Uiteindelijk weet een ieder hier dat je niet zo maar er bent

met stoppen. Het gestopt blijven kost meer moeite omdat

we dan vaak tegenkomen, wat er allemaal is blijven liggen

aan emoties/werk/verleden/relatieperikelen enz enz enz

door het drinken.

Hoe minderaars dat deel van hun proces aangaan is me niet

helemaal duidelijk. Ikzelf bleef een struisvogel in mijn minder-pogingen

en ik merk dus ook nu pas, de laatste jaren, de voordelen van gestopt zijn.

Geplaatst

Thx weer voor jullie openheid.

Ik ben ook wel heel benieuwd hoe ik dat ga ervaren, dat "opruimen". Op dit moment heb ik zelf niet het idee dat er van alles is blijven liggen. Ik ben altijd wel in beweging door opleidingen en aanverwante zaken en ook in therapie geweest enkele keren. 

Ik denk zelf ook dat iets wegstoppen minder een rol speelt bij mijn alcoholgebruik. "Stoppen" is meer het punt. Ik heb de neiging om altijd maar door te gaan en van alles te "moeten". Vanaf het moment dat ik aan de wijn ging, hoefde ik dat niet meer en werd ik "beloond" voor mijn harde en lange werken.....

Ik zoek en ga vinden....

Geplaatst

Hoi Mari,

Goed bezig!

Ik dronk de laatste jaren ook niet meer om te verdoven. Toch merk ik dat stoppen mijn emotionele leven beïnvloedt. Ik ben enerzijds vrolijker, anderzijds ook sneller boos en gefrustreerd. Emotionele pijn krijgt een scherper randje. Niet dat dat voor iedereen zo is. Wel vrij algemeen dat als de verdoving stopt er toch dingen boven komen drijven. Misschien is dat wel minder als je mindert. Geen idee.

En als je iemand bent die de hele dag van alles moet van zichzelf en geen rust vindt zonder fles, is de kans groot dat daar een reden voor is. Stel je voor dat dit je rust brengt... Zou toch een ongelofelijke beloning zijn!

Veel succes!

Geplaatst

Hoi allemaal,

Even een updeetje: het gaat prima om geen wijn te drinken. Gisteravond lekker gewandeld, nog even halverwege een leuk terras gepakt en daar cola-light gedronken. Eenmaal thuis een pot slaapthee gezet en geslapen als een roosje. Wat wil een mens nog meer?  :D

Belangrijkste opbrengst is nu vooral dat ik trots voel ipv schaamte. 

Ik slaap als een tierelier, veel rustiger dan normaal en dat voelt ook goed.

Vanavond weer lekker aan de slaapthee en ik denk nog even hardlopen. Eerder verheugde ik me altijd op de wijn daarna. Dinsdagavond vond ik het wat lastiger (een soort leegte) dat ik geen wijn nam, maar maandag en gisteren was het helemaal goed. Ik ga eerder naar bed, dat is ook een pluspunt.

Alles OK dus!

Hoe is het met jullie vandaag?

Maak er een mooie, droge  ;)  dag van!

Mari

Geplaatst

Jaaa fijn he, die trots! Houd dat gevoel voor ogen, veeeeel fijner dan bleugh, moest ik nou zo nodig weer??

Haha Gerrit, ik dacht ff: wat lees ik nou?? Maar het gaat om een ander soort droog blijven, gelukkig  :P

Geplaatst

Hoi allemaal,

Zoals beloofd ook vandaag weer een updeetje.

Het gaat (uiteraard) nog steeds goed! Ik voel me prima bij het niet-drinken. Slaap alleen wel vast en ben de hele dag behoorlijk duf. Nu heeft dat ongetwijfeld ook met mijn werkzaamheden deze week te maken, ik zit bijna de hele dag achter de computer verslagen te typen, terwijl ik gewend ben aan afwisselende werkdagen die bestaan uit praten, reizen, typen, ouwehoeren met collega's,...

Maar herkennen jullie die dufheid?

Verder moet ik ook bekennen dat ik me wel verheug op vrijdag en zaterdag als ik mag drinken. Beide avonden heb ik een feest en mijn voornemen is om vrijdag max 3 glazen te drinken en zaterdag max 4. Ik denk dat ik dat wel lastig vind en ergens (in mijn achterhoofd) zit ook een stemmetje dat zegt: "joh, je hebt het deze week heel goed gedaan, je hoeft je vrijdag en zaterdag niet klem te zuipen, maar ook niet in te houden, want daarna ga je toch weer 5 dagen droog staan!"

Nou, dat dus....

Vanavond weer lekker wandelen met misschien wel weer een terrasstop. Uiteraard voor een frisje. Want door de week drink ik niet. Zo!!

Fijne avond allen.

Geplaatst

Ik moet eigenlijk een beetje glimlachen. 1 van de moeilijkste dingen aan minderen haal je zelf al aan: dat stemmetje waar je niet van verlost geraakt. En het idee dat je 'mag' drinken. Alsof dat positief is ( zal nu ook wel zo voelen voor jou) en dat niet drinken een beperking is die je jezelf oplegt.

Bij een vorige stoppoging ervaarde ik het ook zo. Dit keer ben ik zo diep gegaan dat ik echt niet meer wil drinken. En wonder boven wonder blijft het stemmetje nu al een maand weg... Echt wel veel gemakkelijker!

Nu ja, afscheid nemen doet ook pijn. Ik begrijp dus wel waarom je jouw weg hebt gekozen. En moeilijk gaat ook!

Succes en fijn weekeinde!

Geplaatst

Ik houd jullie op de hoogte uiteraard!

Ben al heel blij dat ik 5 dagen alcoholvrij was. Twijfels zelfs nog wel een beetje of ik vanavond wel wijn ga drinken. Mezelf kennende denk ik het wel, maar het ligt er ook aan of er lekkere wijn is en wat de andere lekkere drankjes zijn (dan bedoel ik alcohol-vrij!).

Geplaatst

Ik zal jullie laten weten hoe de eerste slok was! Áls ik hem neem. Heb nl. toegezegd dat ik rijd als t heel hard regent of onweert.... Vind ik best goed van mezelf.... Ik heb buienradar nog niet bekeken overigens. We vertrekken rond 21 uur....

Overigens weet ik uit het verleden (als ik eens een paar dagen achtereen niet dronk, 5 dagen achter elkaar niet drinken is lang geleden hoor....) dat een eerste slok na een paar dagen geen alcohol meestal niet lekker is, maar veel te sterk. Mogelijk ga ik het vanavond ervaren. Anders in ieder geval morgen.

Ik wil jullie bedanken voor jullie complimenten over 5 dagen niet drinken. Zeker omdat jullie volgens mij allemaal als doel hebben om helemaal niet te drinken en de valkuilen voor mij zien liggen. Ik vind het gaaf dat jullie dan toch kunnen zien dat ik mijn doel deze week behaald heb!

Volgende week heb ik vakantie maar ga ik wederom niet drinken. Ik kreeg een hele leuke uitnodiging voor een zondagmiddagborrel en vond het ook erg lastig om hem af te zeggen (zeker omdat ik maandag dus vrij ben), maar ik heb het tóch gedaan! Nu gaan we dinsdag met die groep elkaar zien, maar gaan we eerst hardlopen en daarna in het park wat drinken. Ik heb aangegeven dat ik door de week niet meer drink, dus water ofzo meeneem. Meerdere hebben gezegd dat te doen.... Ben wel benieuwd, want misschien ben ik toch de enige. En dan is daar dus de ultieme uitdaging om me te beperken tot water of frisdrank. Ik laat jullie weten hoe dat gaat!

Gisteravond moest ik nog wel erg lachen met de vriendin die m ook graag lust (en vanavond ook meegaat naar het feestje): we zaten op een terrasje aan de rivier cola-light te drinken en voor ons op het gras zat een verliefd stelletje te eten en witte wijn te drinken. Hun tafeltje stond op het gras, iets lager dan ons tafeltje en er waren mooie borden met weinig eten (je kent dat wel, uit van die dure tenten!), mooie glazen gevuld met witte wijn en een fles met koeler op tafel. Het zag er gezellig en lekker uit. Mijn vriendin zei: "Wat ziet dat er gezellig uit met die fles zo he?" en ineens realiseerden we ons dat wijn altijd geassocieerd wordt door winos als wij zijn met gezelligheid. Het was confronterend en daardoor grappig! Ik ken het beeld nog van mijn rooktijd: als er een pakje shag of sigaretten ergens op tafel lag, móest het wel gezellig zijn.

Nou ja, het stelletje voor ons dronk erg langzaam, dus wij dachten: die goed was bij ons al lang leeg geweest. Stiekem hoopten we nog dat ze weg zouden gaan en en restje wijn zouden laten staan. In dat geval zouden we naar het tafeltje rennen en de restjes leegdrinken....

Uiteraard zouden we dan niet écht doen, want we hadden met onszelf afgesproken om geen alcohol te drinken. En dan doe je dat dus ook niet. Maar erover fantaseren was leuk!

Ik wens jullie allen een fijn weekend toe. Ik meld me hier zeker nog wel, al was het maar om de roddels!

En natuurlijk om te vertellen hoe die eerste slok was

Doei, tot gauw!

Mari

Geplaatst

Hoi allemaal,

Het ging goed en niet goed gisteravond!

Als ik eerlijk ben, vond ik dat het goed ging.

Maar eerst het slechte nieuws: ik heb 5 glazen wijn gedronken ipv 3. Ik moest vaak aan jullie denken toen ik glas 4 nam en wist dat ik me niet aan mijn eigen afspraak hield....

Dan nu snel over naar het goede nieuws: ik heb het heel anders aangepakt dan anders. Om te beginnen waren de 4 glaasjes die ik op het feestje dronk echt kleine glazen rose. Als ik nog een bodempje had, kreeg ik al nieuwe aangeboden. Ik dronk echter eerst rustig mijn glas leeg en nam pas na een tijdje een nieuwe, had dus niet steeds wijn voor me staan. Ik nam kleine slokjes en zette mijn glas vaker terug op tafel ipv in mijn hand houden.

Toen ik thuis was, heb ik nog één glas hele lekker rode wijn genomen. Die was gewoon zó lekker, daar heb ik heel erg van genoten. En ik realiseerde me toen ook dat ik dat het allerlekkerst vind: thuis genieten van een heel lekker glas rode wijn.

Goed, ik heb me niet aan mijn eigen afspraak gehouden. Ik had voor mezelf de deur al op een kier staan wat betreft de hoeveelheid. Was niet van plan om me klem te zuipen, maar het al vaststellen hoeveel glazen ik mocht, vond ik ook niet heel fijn.

Voor vanmiddag/vanavond geldt hetzelfde. Al vanaf 4 uur heb ik een feestje en er wordt daar altijd veel gedronken. Ook vandaag wil ik me niet klemzuipen, maar ik wil me ook niet beperken. Ik wil er dus verstandig mee omgaan. En ik vind dat ik dat gisteren goed gedaan heb.

Ik zag mijn vriendin en mijn partner dat anders doen en die waren allebei aangeschoten toen we terugfietsten, ik niet. Vanochtend ook geen kater. Heb lekker hardgelopen en ga straks een lekkere pastasalade voor het feestje maken.

Ik zou de Bob zijn als het regende, Gerrit. Maar dat was niet het geval. Ben wel begonnen met frisdrank, maar wat ze hadden was vieze sap en gewone cola en allemaal niet koud. Lijkt als een lulsmoes, maar zo was het wel voor mij.

Overigens denk ik ook dat het feestje zonder alcohol net zo gezellig was geweest.

Nog over de eerste slok: het was een frisse, enigszins zoete rosé. Dat vond ik wel lekker. En ik merkte bij het eerste glas dat ik de alcohol heel goed proefde. Had het idee dat ik vlammen zou spuwen als je een aansteker voor mijn mond zou houden, echt waar!

Nou, dit was mijn biecht en verslag. Denk ervan wat je wilt (en voel je vrij om dat al dan niet hier op te schrijven), ik ben tevreden over mijn houding en gedrag van gisteravond. Vandaag dus weer alcohol en daarna weer 5 dagen niet

Ik wens jullie allen een fijne zaterdag!

van Mari

Geplaatst

Dag Mari,

Je ziet zelf dat het niet meevalt om alcohol de báás te worden, hè?

Met jezelf afspreken dat je er maximaal drie zult drinken, dan toch op vijf eindigen en daar dan ook nog min of meer tevreden over zijn.

Heeft tóch de alcohol weer (een beetje????) gewonnen, is toch nog baas over jou.

Even terzijde: er wordt wel gevraagd om een gedetailleerd verslag, maar ik denk dat het niet de bedoeling is dat je op dit forum

een zo verheerlijkend verhaaltje verteld over wijn, over dat genieten en zo... pas daar maar een beetje mee op. Er zitten nogal wat

"beelddenkers" hier, en dan kan zo'n omschrijving wel eens net de druppel ( ;) ) zijn die....

Geplaatst (bewerkt)

beste mari

mooi dat je eerlijk en open kan uitleggen wat er is gebeurd

erg herkenbaar die kapotte rem daar heb ik zelf ook veel last van.

het leidde bij mijn telkens tot excessief drinken.

beheerst drinken is veel moeilijker dan geheel onthouden en

slechts voor weinige probleem drinkers weggelegd.

goed leermoment voor je geweest ik hoop dat je het allemaal

goed kan overzien en er lering uit kunt trekken ipv je er om

te veroordelen.

het gecontroleerde drinken is je van harte gegund

en je bent het waard om beter met je geestelijke en lichamelijk

gezondheid om te gaan.

bewerkt door wisse

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...