JoAnn73 Geplaatst 18 juli 2015 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2015 Hoi Anouk, ik had precies hetzelfde in die eerste weken. Wat had ik t fijn gevonden als ik dit forum dan al had gehad. Dan had ik gezien dat het heel normaal is om je zo te voelen. Bij mijn verslavingskliniek sprak ik alleen met de hulpverlener en die herkende het niet echt leek wel. Wat Royco zegt had ik ook, dat ik had gehoopt dat ik heel snel zou opknappen en me heel goed zou voelen. Maar ik was en ben nog steeds niet elke dag opgewekt. Ben nog steeds af en toe heel moe. Misschien is dat het verwerken van alle emoties die je nu voelt? En idd wat Lady Jane zegt herken ik ook, dat je al die tijd juist heel erg je best heb gedaan om te laten zien aan jezelf en anderen dat je nog zo ontzettend prima functioneert met al die alcohol. Ik zit nu op 3 maanden zonder en begin nu steeds meer verandering te merken. Mede dankzij yoga let ik sowieso veel minder op hoe ik me voel maar doe ik gewoon wat ik moet doen. En als ik me niet goed voel of moe ben kan ik t inmiddels heel goed accepteren en eraan toegeven (in ieder geval veel beter dan voorheen, omdat ik het nu mezelf niet heb aangedaan). Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
huttula Geplaatst 18 juli 2015 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2015 Stoppen en gestopt blijven Een lichaam kan herstellen Lichaam hersteld langzaam. Niet vreemd dat dingen je opvallen van je zelf maar ook je omgeving. Je onderdrukt immers niks meer. Je ziet ..voelt..ervaart meer Daar mag je trots opwezen De sombere of onrustige stemming sls dit te lang lang duurt..want dit gebeurd vaker bij mensen die stoppen. Verslaafd worden doe je niet zomaar..vaak is er heel wat aan vooraf gegaan. Toch bij de huisarts melden. Alles beter als drinken. Dagen worden weken...mooi he Ook jij kan het. Tine reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Indigo Geplaatst 18 juli 2015 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2015 Hele fijne vakantie Anouk!! En euforische dagen, baaldagen, dipdagen, doodmoe dagen, warrige dagen.... Tis een heel circus wat er allemaal voorbij komt hè.... Maar gelukkig vinden we hier veel herkenning : )) Geniet lekker van je nuchtere weekje weg Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 18 juli 2015 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2015 een zakje thee van je eigen smak erbij helpt Anouk en de thee vers drinken ook, oud gaat hij stinken vind ik. Ik doe er meestal zoethout of sterrenmix bij, soms marocco mint. het went wel hoor en als je elke dag 1 of 2 kojes drinkt zul je waarschijnlijk je ook fitter gaan voelen, dus even doorzetten! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
vino Geplaatst 18 juli 2015 Rapport Share Geplaatst 18 juli 2015 Een hele fijne vakantie gewenst! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 19 juli 2015 Rapport Share Geplaatst 19 juli 2015 Anouk,  Hier kun je alles eruit gooien zonder schaamte en vooral niet denken dat je zeurt. Dat is juist zo fijn...de herkenning die je dan krijgt en weten dat het er allemaal bij kan horen! Vier weken is lang, elke dag telt...vandaag de eerste niet. Je doet het goed.  Ik wens je een fijne, droge vakantie!! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anouk Geplaatst 26 juli 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 26 juli 2015 Ik ben weer thuis, het was fijn en vooral heb ik niets gedronken! Heeft niet veel moeite gekost, dus de zucht naar drank is nog steeds weg. Ik hoop dat die weg blijft Een paar keer een etentje en een feestje gehad en dat vond ik heel, heel lastig. Ik was de enige die niets dronk, de rest zat steeds wijn of ander alcoholisch iets te drinken. Vroeger deed ik vrolijk mee en klokte de ene na de andere weg. Samen aangeschoten raken, op dezelfde level qua humor en een gevoel van gezelligheid. Maar hoe anders was het nu. Daar zat ik dan broodnuchter en de afstand tussen mij en de rest werd steeds groter. Ik voelde me een buitenstaander, hoorde er niet meer bij en vond het niet gezellig. Later, toen de grappen flauwer werden, de gesprekken onsamenhangender en het praten moeilijker ging, had ik bij sommigen een soort plaatsvervangende schaamte. En ik was blij dat ik fris en helder naar huis ging. Heeft iemand tips hoe met dit soort situaties om te gaan? Overigens is wegblijven geen optie. Bedankt voor jullie berichten, ik kom later nog terug op die van Jane en JoAnn. Heeft me behoorlijk aan het denken gezet! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 26 juli 2015 Rapport Share Geplaatst 26 juli 2015 Hoi Anouk! Gaat lekker met jou zo! Â Ook ik vond het heel vervelend als de gesprekken om mij heen nergens meer over gaan en de alcohol heeft toegeslagen. Voor mij zijn dat de momenten dat ik opstap en naar huis ga. Ik ben een enkele keer op wat grotere afstand van mijn woonplaats geweest voor een feestje. Ik zorg er dan voor dat ik niet afhankelijk ben van anderen voor het reizen. Â Wel moet ik zeggen dat ik langzaamaan wat toleranter lijk te worden; het moment dat ik opstap lijkt wat later te worden. Ach, ook dit is weer wennen natuurlijk. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 26 juli 2015 Rapport Share Geplaatst 26 juli 2015 Hoi Anouk,  Goed van je. Het went wel, en ik probeer er niet te veel over na te denken. Fijn vind ik het niet (meer ) als mensen aangeschoten/dronken raken. Vooral als er dan van die zogenaamde serieuze gesprekken volgen...  Merk dat ik ook wat eerder weg ga dan. Als het kan. En hou het bij jezelf...jij weet waarom je dit doet. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anouk Geplaatst 29 juli 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 29 juli 2015 Morgen wordt het dag 40 dat ik niet drink. Het gaat nog steeds betrekkelijk makkelijk, soms maakt me dat juist onzeker. Vanmiddag een nogal heftig bericht gehad, heeft met geld te maken. We zullen alle zeilen moeten bijzetten om het financieel allemaal te redden. Tot voor kort was zoiets een reden om wijn te gaan drinken. Ook nu was er ineens de gedachte aan wijn. Gelukkig heb ik me kunnen afvragen of ik daarmee dit probleem zou oplossen. Nee dus. Dat is dus goed gegaan, ben er nu heel blij mee! De laatste tijd voel ik, vooral in de namiddag, een soort leegte. Ik snap niet waar dit vandaan komt, mijn leven is allesbehalve leeg. Ik kan niet bedenken, wat ik precies mis en waardoor ik dit zo ervaar en voel. Zou dat de wijn zijn? Maar waarom nu pas? Herkent iemand dit? Nog even wat anders. Misschien kan iemand anders er zijn / haar voordeel mee doen. Een poosje geleden heb ik het fakirmatje van Jane gekocht. Als je wilt ontspannen, is het beslist een aanrader. Ik gebruik hem als ik vrij ben overdag en zet dan de wekker op 30 min. anders slaap ik door. In het begin was het vooral au, au, maar als je een beetje gewend bent, voel je de prikken niet meer. Het klinkt raar, maar het is echt zo. Voor het slapen doe ik het niet, vind het een heel gedoe om na 1 - 2 uur van dat ding voorzichtig af te rollen en iets aan te trekken. Het nekkussen heb ik nog niet geprobeerd. Het slapen gaat gelukkig beter, maar of het door het matje komt? Je zou bijna zeggen van wel Fijne avond allemaal! lady jane reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 29 juli 2015 Rapport Share Geplaatst 29 juli 2015 Morgen dag 40 alweer! Je vindt dat het vrij makkelijk gaat en dat dat je wat onzeker maakt. Ik heb ongeveer hetzelfde gehad; ik verwoordde het wat anders maar dat maakt niet uit.  Als ik voor mezelf moet verklaren, waarom het deze keer nou wél lukte om niet te drinken en waarom dat eigenlijk relatief eenvoudig ging, kom ik niet verder dan dat "de knop om was". Ik was er voor de eerste keer van overtuigd, dat ik niet kon minderen omdat ik dat altijd ging verliezen. En dat ik er niet alleen uit ging komen, maar hulp nodig had. Misschien ligt het voor jou totaal anders, maar zo was het voor mij.  Geldproblemen zijn altijd vervelend; jammer voor jullie. Fijn ook daarvoor dat je niet drinkt; dat scheelt toch een aardig bedrag per maand.  De leegte? Ik weet het niet. Misschien komt er wat meer ruimte en realiseer je je nu dat er echt iets veranderd is. Heb je dat filmpje nog gekeken? Zit daar niets voor je in in dit verband? Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 29 juli 2015 Rapport Share Geplaatst 29 juli 2015 die leegte ken ik ook Anouk nog steeds af en toe, soms ervaar ik dat als een gat in mijn hart een van de redenen om te drinken ooit ook proberen die leegte te vullen terwijl het alleen al ervaren ervan al genoeg is nu probeer ik m soms nog te vullen met eten, met actie met somberte en soms héél soms vervult het me die leegte te aanvaarden en dan voelt het als vol. Raar he. Tine en Indigo reageerden hierop 2 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Indigo Geplaatst 30 juli 2015 Rapport Share Geplaatst 30 juli 2015 Herkenbaar, die vlagen van leegte..... of het nu een reden of oorsprong heeft, of 'gewoon' het gemis van een regelmatige roes, dat kun jij alleen zelf achterhalen Anouk. Vooral er niet tegen vechten, maar proberen het gevoel er te laten zijn, misschien heeft het jou iets te vertellen?.... Ondertussen meer dan 40 dagen droog, wees maar heel trots!!!  Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anouk Geplaatst 3 augustus 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 3 augustus 2015 Goede avond allemaal, De laatste tijd druk bezig geweest met alles en nog wat, maar wel regelmatig hier gelezen. Dit forum blijft voor mij een grote steun en houvast. Het gaat nog steeds goed met me, vandaag 44 dagen zonder wijn, wie heeft dat een paar maanden geleden nog kunnen denken. Ik in elk geval niet. Toch moet ik blijven opletten en bij de les blijven. Ik dacht dat de wijn eigenlijk min of meer uit mijn systeem was, maar dus niet. Vorige week kwam zomaar de gedachte voorbij, dat het t.z.t. misschien mogelijk moet zijn om hier een daar een glas wijn te drinken. Het gaat immers zo goed. Maar ik ben me er inmiddels aardig van bewust, dat ik niet weinig kan drinken. Dankzij de professor uit het filmpje van Gerrit snap ik nu ook min of meer waarom het zo is. Laatst kwam ik mijn 'wensenlijstje' tegen, met wat er zal veranderen (lees verbeteren) als ik zou stoppen met drinken. Het is niet te geloven, maar op een paar dingen na is het uitgekomen. En dat al na zo'n korte tijd! Ik bedacht dat ik er vroeger eigenlijk heel veel mee bezig was. Zorgen dat er altijd genoeg wijn in huis was, nadenken over wel, niet, hoe laat drinken. En vooral zorgen dat ik ondanks de sloten wijn goed functioneerde, op alle gebieden. Dat deed ik, al was het heel vaak op mijn tandvlees. Mijn vriend zei weleens dat hij niet begreep, hoe ik nog zo goed kon functioneren met al die drank. Ja, dat kon ik zelf soms ook niet begrijpen. Maar ik had een (onbewuste) drijfveer, denk ik. Als iemand iets zou zeggen over mijn consumptie van wijn, dan kon ik immers zeggen: het valt mee, kijk maar wat ik allemaal doe. Achteraf denk ik, dat die moeheid van nu hierdoor te verklaren is. Fijne avond allemaal! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 3 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 3 augustus 2015 Mooi Anouk! En realistisch. Stoppen is gemakkelijk, gestopt blijven andere koek. Maar je doet het toch maar mooi. Â Ga zo door! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
lady jane Geplaatst 3 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 3 augustus 2015 het valt mee hoe vaak ik dat destijds wel niet dacht ook moest denken anders moest ik de verantwoordelijkheid nemen en stoppen nu weet ik het viel niet mee het valt nu pas mee☺ Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 3 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 3 augustus 2015 Mooi Anouk En herkenbaar dat blijven functioneren met een berg paracetamol op zak..... en hoe laat mag ik de 1e nemen. Wat een rust. Uit ervaring weet ik dat na 6 mnd. stoppen en weer een wijntje drinken ik binnen no time terug was bij af. Houd je vast aan wat je nu hebt en wat goed van dat lijstje! ! Liefs Pumpkin Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 4 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 4 augustus 2015 ...Toch moet ik blijven opletten en bij de les blijven. Ik dacht dat de wijn eigenlijk min of meer uit mijn systeem was, maar dus niet. Vorige week kwam zomaar de gedachte voorbij, dat het t.z.t. misschien mogelijk moet zijn om hier een daar een glas wijn te drinken. Het gaat immers zo goed. Maar ik ben me er inmiddels aardig van bewust, dat ik niet weinig kan drinken. .. Â Hoe ga je dat doen, Anouk? Dat opletten en bij de les blijven? Ik ben op de manier, zoals jij dat beschrijft, al zo vaak weer begonnen met drinken in het verleden. We hebben hier ook wel frummers die na een periode droog zo af en toe weer wat zijn gaan drinken. Na kortere of langere tijd zijn een aantal daarvan toch weer in de problemen gekomen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Indigo Geplaatst 7 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2015 Wat heerlijk Anouk, dat bijna je complete 'wensenlijstje' uitgekomen is! Allemaal voordelen van niet meer drinken.  Heb je destijds ook dat lijstje met nadelen gemaakt? ; ) Als ik soms word overvallen door oude hersenspinsels, hoef ik alleen maar dat lijstje erbij te pakken, nee zelfs dat hoeft niet meer want het zit in mijn hoofd... Alle katers, spijt, berouw, domme voorvallen, me steeds zwakker voelen ipv sterker, bah! Niet geloven in dat stemmetje wat af en toe voorbij komt, die wil je weer terug trekken in het web van verslaving. En o hij probeert het bij mij ook nog, maar ik ken zn repertoire  'af en toe moet kunnen', 'eentje maar?', etc. En keer op keer in het verleden viel ik terug door die 'ene'. Dus hij mag roepen wat hij wil, maar ik luister niet.  En met elke dag het besluit: vandaag niet, is een eventuele discussie in mijn hoofd gelijk weer gesloten.  Geniet met volle teugen van alle voordelen die je nu ervaart! Zijn allemaal cadeautjes : ))    Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anouk Geplaatst 7 augustus 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2015 Gerrit, je hebt een punt: inderdaad, hoe blijf ik bij de les? Nu heb ik nog steeds een houvast aan het lezen en soms schrijven op dit forum. Dus dat houden we er in Verder heb ik ook gedacht aan bijeenkomsten als de AA, maar dat zie ik totaal niet zitten. Ik woon in een kleine plaats en ik ben bang dat het via via toch bekend zou worden. En daar moet ik echt niet aan denken. Indigo, ik heb toen geen lijstje met nadelen gemaakt, in feite gaat het om de 'omgedraaide ' voordelen. Maar eigenlijk had ik vooral alle narigheid, die het gevolg was van teveel drinken, moeten opschrijven. Ik merk dat nu het met me zoveel beter gaat, dit allemaal in mijn geheugen op de achtergrond begint te raken. Het is niet meer actueel. Aan de ene kant ben ik er ontzettend blij mee, aan de andere kant kan het nu een opening zijn voor 'gevaarlijke' gedachten. Misschien moet ik zo'n lijst alsnog maken. Dit wil ik doen om op te letten en bij de les blijven, ik houd me aanbevolen voor tips en ideeën! P.S. Morgen precies 7 weken Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Gast Geplaatst 7 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 7 augustus 2015 Anouk, Tips en ideeën? Waarom neem je niet deel aan het weekpact hier? Dan vernieuw je iedere week de belofte aan jezelf en aan ons. Je bent je even bewust van wat je de afgelopen zeven weken hier hebt neergezet en kunt iedere week een nieuwe week tellen. Misschien is dat voor jou voldoende om je doelstelling levend te houden. Neem een reminder. Sommigen hebben een tatoeage laten zetten, ik heb een horloge gekocht. Noem maar op. Ach, er is vast nog wel meer te verzinnen. Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Indigo Geplaatst 8 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 8 augustus 2015 7 weken alweer, super Anouk!   Volgens mij is het halve forum op vakantie, het is rustig....  En ja, dat het geheugen selectief werkt, tell me. Ik vergat ook standaard na een tijdje waarom ik er zo graag vanaf wilde.... Ik kopieer even een stukje wat mij geholpen heeft, heb dit de eerste stopmaand gedaan. Heb het er vaak bij gepakt, op moeilijke momenten, misschien ook iets voor jou? Kijk maar op het aansluit... Als je deze 'brief' gaat maken, dan flink graven in je geheugen, alles wat je brein eigenlijk het liefst achter dichte deuren stopt. De meest rottige momenten, alles, alles, omhoog halen en opschrijven. Bij mij ligt de brief veilig maar voorhanden, en ken het ondertussen uit mijn hoofd. Een manier om je hoofd erbij te houden, niet weer alles te 'vergeten'....   'Het menselijk geheugen is selectief, vervelende dingen vergeten we sneller dan prettige. Over het algemeen is dat een mooie eigenschap van het geheugen, maar bij het stoppen met drinken kleeft daar ook een nadeel aan. Dat nadeel wordt nog versterkt door een andere eigenschap van de menselijke psyche; gebeurtenissen waarover men zich schaamt of schuldig voelt, worden zo snel mogelijk verdrongen. Het resultaat is dat menigeen na enkele weken tot maanden 'al vergeten' is waarom hij eigenlijk is gestopt. Al die gevoelens van beknelling, de schaamte, het schuldgevoel tegenover anderen en jezelf, de walging als het weer eens uit de hand gelopen is, de machteloosheid tegenover de dwanggedachte, al die ellende zul je over niet al te lange tijd vergeten zijn. Wat overblijft op sommige momenten is de illusie dat af en toe eentje toch wel lekker smaakte. Maar er ligt nog een grotere vergissing op de loer, namelijk het idee dat je wel bewezen hebt dat je het de baas bent, en dat het je nu zal lukken om het maar bij een paar glaasjes af en toe te houden. Binnenkort kun jij ook te maken krijgen met deze ernstige vorm van geheugenverlies. Je kunt jezelf een steun in de rug geven voor die mogelijke situatie door de volgende opdracht uit te voeren. Schrijf een brief aan jezelf in de toekomst, in de periode dat je helemaal van het drinken af bent en grotendeels bent vergeten waarom je er zo graag af wil. Schrijf het zoals je aan je beste vriend zou schrijven die je wilt behoeden voor een ernstige vergissing. Zet in die brief waarom je zo graag van deze verslaving af wilt, omschrijf de kwellingen, het schuldgevoel, alle ellende en bewaar deze brief op een plaats die alleen voor jou toegankelijk is. Deze brief kun je in de toekomst, tijdens moeilijke momenten erbij pakken. Wat kan jou nou beter motiveren dan jouw eigen, oprechte woorden en emoties!' Phaedra reageerde hierop 1 Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Anouk Geplaatst 9 augustus 2015 Auteur Rapport Share Geplaatst 9 augustus 2015 Gerrit, dank voor je tips. Een horloge of iets wat ik heel vaak op en dag zie, daar ga ik over nadenken, vind ik een goeie. En het weekpact, ik ben bang dat het voor mij niet sterk genoeg zou voelen. Waarschijnlijk omdat ik op de dagdraad zelden kom.  Indigo, jij ook bedankt voor je bericht. Ik ga zeker zo'n brief schrijven, maar weet heel zeker dat ik mijn geheugen zo'n beetje ondersteboven zal moeten keren. Wat zijn al een hoop dingen weggezakt, niet te geloven en dat nog na amper 2 maanden. Het is vaak genoeg ellendig, beschamend en noem maar op geweest, maar toch zal ik er inderdaad goed voor moeten gaan zitten.  Maar er ligt nog een grotere vergissing op de loer, namelijk het idee dat je wel bewezen hebt dat je het de baas bent, en dat het je nu zal lukken om het maar bij een paar glaasjes af en toe te houden.  Deze zin uit jouw tekst komt hier en daar voorbij in mijn hoofd, daarvoor moet ik dus op mijn hoede zijn. Ik voel me niet zwak en ook twijfel ik niet, ik ben veel te blij dat ik niet drink én dat het me al zoveel heeft opgeleverd. In vergelijking met de vorige keer toen ik 3 maanden stopte ben ik nu veel meer op mijn hoede.  Overigens, wat fijn dat hier zoveel herkenning te vinden is, ben nog steeds heel, heel blij dat ik jullie gevonden heb Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Monster Geplaatst 9 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 9 augustus 2015 Anouk, ik had een smoezenboek. Alles wat ik ooit als smoes had gebruikt schreef ik erin. Geloof het of niet, na meer dan 2 jaar proberen die smoezen nog stééds voet aan de grond te krijgen. Niet voor alcohol, maar wel voor andere dingen waarin ik onmatig ben en mijn eigen zin wil doordrijven. Schrijven is confronterend. Maar heel helpend. Over een jaar zou je niet geloven dat je het zelf geschreven had, ware het niet dat je je eigen handschrift herkent. Je ziet dan heel mooi je eigen groei. Dat is soms nodig in tijden dat je denkt dat je stil staat. Veel plezier bij het schrijven! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
kruidenthee67 Geplaatst 10 augustus 2015 Rapport Share Geplaatst 10 augustus 2015 Een hele goeie dat smoezenboek...en zowiezo schrijven. Ik wil er nog wat aan toe voegen. Elke keer dat je denkt dat het wel weer kan en je besluit toch te drinken wordt het moeilijker de draad weer op te pakken. Dat wil je echt niet. De smoezen kunnen sterk zijn, maar ook gewiekst en onverwacht. Inderdaad trap er niet in. Â Je doet het goed Anouk! Link naar opmerking Deel via andere websites More sharing options...
Aanbevolen berichten
Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen
Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten
Account aanmaken
Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!
Registreer een nieuw accountAanmelden
Ben je al lid? Meld je hier aan.
Nu aanmelden