Spring naar bijdragen

Aanbevolen berichten

Geplaatst

Goede morgen,

Hier zit ik dan, dag 20 en ben weer fris - en zonder kater - opgestaan en al een hele hoop gedaan. Mijn dagen zijn langer, met name de ochtenden en de avonden. Slapen is nog niet wat het zou moeten zijn, maar de uren dat ik slaap, slaap ik veel dieper. Ik heb het fakirmatje aangeschaft en even geprobeerd: au, au, au! Nu ligt het onder mijn bed, dan zie ik het niet. Maar, ik ben van plan om het dit weekend serieus uit te proberen. Wordt vervolgd.

Ik lees hier heel regelmatig, dat te veel drinken doorgaans een reden heeft. Nu vraag ik me af of dit altijd het geval is. Kan het ook niet een hele hardnekkige gewoonte is + fysieke afhankelijkheid? Als er wel degelijk altijd een reden is om te drinken, hoe kom ik er achter wat mijn reden is?

Ik overweeg om alcoholvrije wijn te kopen, er schijnt een merk te zijn die wel lekker is. Maar het schijnt dat in alle alcoholvrije wijnen 0,5 % alcohol zit. Loop ik daarmee een risico of kan dat in deze hoeveelheid geen kwaad? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik drink weleens een alcoholvrij biertje, best lekker en helemaal geen alcohol. Ook vraag ik me af, welk effect het zal hebben om een wijnglas (ongeacht de inhoud)in mijn hand te houden en naar de mond te brengen. Dat is immers een handeling die al heel lang zo ongeveer mijn tweede natuur was.

Geplaatst

Hoi Anouk,

ik heb weinig toe te voegen aan vorige sprekers...echt een reden, een trauma oid hoeft er niet te zijn. 

Gerrit omschrijft het heel duidelijk.

Mij maak je ook niet blij met AV wijn....en AV bier héél soms...maar ik kom dan ook heel dicht bij de grens van het echte spul...beter van niet.

Ik drink veel thee...kruidenthee  :)

En van dat prikwater met citroensmaak...

Succes verder, 20 dagen al, mooi!

Geplaatst

als je wilt drinken

is elke reden goed

als je niet wilt drinken

is er echt ook helemaal geen reden meer.

Het is jouw keus

ik weet het voor mezelf al heel lang

ik hoef niet meer

gelukkig

Geplaatst

Hoi hoi. Ik heb een tijd geleden ook eens via internet av wijn gekocht. Zou bijzonder lekker zijn en het beste van het beste. Nou.....niet dus. Na 3 slokken heb ik de fles door de gootsteen gekieperd. Leek niet eens op druivensap, maar meer op appelsap.

Ik doe ook wel eens een frisdrank in een wijnglas. Citroentje erbij, stampertje. Voor de gezelligheid. Vind dat ook echt gezellig, kan er echt van genieten. Ik heb dat niet dat ik dan denk'normaal zou er wijn inzitten'. Misschien ook wel, maar heb er geen last van in ieder geval. Vind het juist leuk. En dat'gezellige' had ik met de wijn ook. Dus beide is voor mij knus. Maakt niet uit of er fris in zit dan. Het is zelfs mezelf een beetje verwennen om een groot wijnglas te nemen.

Geplaatst

Even weer een update. Vandaag dag 28 zonder drank, ik kan nu in weken gaan tellen! Het gaat nog steeds goed, ondanks een paar 'gevaarlijke' situaties afgelopen dagen: 2 x een borrel en gisteren eters gehad. En waar kwamen ze mee aan? Ja hoor, een fles wijn. Waren stomverbaasd, dat we (mijn vriend doet nog steeds mee ) geen alcohol drinken. Maar al heel snel een ander onderwerp, viel me alles mee.

De euforie van de eerste dagen is over, de overwinningsroes is ook weggeëbd. Het gaat niet slecht met me, maar ik verwachtte dat ik me inmiddels veel en veel beter zou voelen. In plaats daarvan slaap ik nog slecht, ben moe en heb weinig energie. Maar waar ik vooral van schrik, dat mijn opgewektheid weg is. Ik ben somber en ervaar een soort vlakte. En waar ik echt heel, heel erg van schrok is, dat ik tot twee keer toe niet op een naam van een kennis kon komen. En dat van iemand die ik al een hele tijd ken! Ik hoop zo, dat dit bij de ontwenningsverschijnselen op de langere termijn hoort en dus overgaat! Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb op internet gezocht, maar ik kom op sites, waar ik niet wil zijn.

En toch ben ik, alles bij elkaar genomen, zo blij dat ik gestopt ben. Het heeft me hoe dan ook een helderder hoofd opgeleverd, ik zie er minder vervallen uit en mijn darmen zijn een heel stuk rustiger (ik heb PDS, diarree vorm). Ik kan 's avonds gewoon bellen zonder een dubbele tong, kan weer een boek lezen en ook de volgende dag weten waarover het ging. Ik heb nog een hele weg te gaan, maar laatst vroeg iemand of ik nooit meer ga drinken. Dat weet ik dus niet, wel dat ik nu voorlopig niet drink.

Morgen een week vakantie, ik hoop dat het zo goed blijft gaan.

Geplaatst

Knap Anouk...

In het 'gestopt blijven' heb je ook verschillende fases....de euforie heb je gehad...

Nu komt het er op aan...tenminste zo heb ik dat ervaren..en heel eerlijk het valt niet altijd mee.

Hou maar vast aan 'voorlopig niet'...kan lang duren  :)

Fijne vakantie!!

Geplaatst

Anouk, het gaat toch goed nu? Alles wat je schrijft vind ik NIETS om van te schrikken. Weet je hoeveel energie het kost om met jezelf in gesprek te gaan, peptalk, streng zijn, moedig zijn, voelen. En nog meer voelen. En dan vergeet je een naam. HELL. Welnee, andere zaken aan je hoofd.

Als het niet dagelijks gebeurt dan zou ik er maar om glimlachen.

Wel jammer dat je nu niet meer de komende 30 jaar genoeg hebt aan één boek. Telkens vergeten hoe het afliep, telkens vergeten wat je alles eerder had gelezen (herkenning bij mij) ;)

Geplaatst

Anouk, komt goed meis,

lees maar even bij Anette

hoe het bij haar ging

je kunt dan lezen wat je

ongeveer kunt verwachten, maar

vooral dat het mogelijk is.

Voorlopig zit je mooi op 4 wekencartoon_thumb-up.gif

Geplaatst

misschien deed je, toen je dronk,

juist veel meer je best. Om jezelf

voor te houden dat het best meeviel allemaal?

Mijn geheugen wordt ook slechter, ik denk

door een kombi van redenen, maar ik maak

me er minder druk om. En ben te lui om mijn

hersens te trainen, dat ook☻

Geplaatst

Goede morgen allemaal,

Dank voor jullie steunende berichten! Het doet me beseffen dat ik niet zo moet zeuren, inderdaad, wat zijn vier weken nu helemaal. En als ik naar anderen hier kijk, dan schaam ik me bijna. Ik heb het draadje van Anette gelezen, wat een sterk mens!

Gerrit, je hebt gelijk, ik ben iemand met een doel voor ogen en dat wil ik zo snel mogelijk halen en dan daarmee klaar te zijn. Maar, wanneer ben ik daarmee klaar, dat vraag ik me soms af. Ik ga in de vakantie het filmpje bekijken, dankjewel. Als ik je zo lees, dat je nu pas de oude bent, dan moet ik, nogmaals, niet zeuren.

Kruidenthee, ik ben inderdaad aan een nieuwe fase begonnen en het is tot nu toe eigenlijk heel makkelijk gegaan en ik weet dondersgoed dat het niet zo zal blijven. Maar ik zie het wel. Nu heb ik veel houvast aan 'voorlopig niet', hoe vaag het ook mag klinken.

Monster bedankt voor je relativerende woorden. Weet je, ik bracht het vergeten van woorden in verband met het vergeten van wat ik gelezen had. Of beter gezegd, ik zocht naar een verband. Wat fijn trouwens dat je het herkent!

Jane, ik heb de Yerba mate gekocht, maar vindt het op z'n zachts gezegd niet zo lekker. Hoe drink jij het, doe je er nog iets in?

Pumpkin, ik verheug me al op die 14 uur slapen, een heerlijk vooruitzicht! Voorlopig ging het vannacht iets beter, veel wakker gewest, maar tussendoor diep geslapen.

Vino, de av wijn verkopen ze hier niet. Wel in de buurt waar we volgende week zijn, dus ik ga het proberen. Ik laat weten of en zo ja, hoe snel het in de gootsteen is beland.

Royco, wat kun je op de juiste manier naar dingen kijken! Zo voel ik het in elk geval. Als je zo moe bent en niet echt sprankelend, gaat het in de bovenkamer ook wat minder. Toen ik dronk, kon ik me vaak ook niet herinneren wat ik de vorige avond bijv. op de TV had gezien, maar dat was anders. En je hebt ook gelijk: met een kater was ik alles behalve opgewekt en werd pas in de namiddag weer een beetje opgeknapt. Tja, en toen was het weer tijd voor een glas wijn.

Als ik de balans nu opmaak, dan ben ik nu inderdaad minder ver dan ik had verwacht. Waarschijnlijk waren mijn verwachtingen gewoon niet reëel. Maar, het heeft me tot nu toe zoveel positiefs gebracht, dat ik er niet over peins om op te geven.

Zo, en nu inpakken, vanmiddag lekker een weekje weg! Als alles goed gaat, wordt het mijn alcoholvrije vakantie sinds 4 jaar. Toen is het me ook gelukt om 3 maanden niets te drinken.

Geplaatst

Hoi Anouk, ik had precies hetzelfde in die eerste weken. Wat had ik t fijn gevonden als ik dit forum dan al had gehad. Dan had ik gezien dat het heel normaal is om je zo te voelen. Bij mijn verslavingskliniek sprak ik alleen met de hulpverlener en die herkende het niet echt leek wel.

Wat Royco zegt had ik ook, dat ik had gehoopt dat ik heel snel zou opknappen en me heel goed zou voelen. Maar ik was en ben nog steeds niet elke dag opgewekt. Ben nog steeds af en toe heel moe. Misschien is dat het verwerken van alle emoties die je nu voelt?

En idd wat Lady Jane zegt herken ik ook, dat je al die tijd juist heel erg je best heb gedaan om te laten zien aan jezelf en anderen dat je nog zo ontzettend prima functioneert met al die alcohol. Ik zit nu op 3 maanden zonder en begin nu steeds meer verandering te merken. Mede dankzij yoga let ik sowieso veel minder op hoe ik me voel maar doe ik gewoon wat ik moet doen. En als ik me niet goed voel of moe ben kan ik t inmiddels heel goed accepteren en eraan toegeven (in ieder geval veel beter dan voorheen, omdat ik het nu mezelf niet heb aangedaan).

Geplaatst

Stoppen en gestopt blijven

Een lichaam kan herstellen

Lichaam hersteld langzaam.

Niet vreemd dat dingen je opvallen van je zelf maar ook je omgeving.

Je onderdrukt immers niks meer.

Je ziet ..voelt..ervaart meer

Daar mag je trots opwezen :)

De sombere of onrustige stemming sls dit te lang lang duurt..want dit gebeurd vaker bij mensen die stoppen.

Verslaafd worden doe je niet zomaar..vaak is er heel wat aan vooraf gegaan.

Toch bij de huisarts melden.

Alles beter als drinken.

Dagen worden weken...mooi he :)

Ook jij kan het.

Geplaatst

Hele fijne vakantie Anouk!!

En euforische dagen, baaldagen, dipdagen, doodmoe dagen, warrige dagen.... Tis een heel circus wat er allemaal voorbij komt hè.... Maar gelukkig vinden we hier veel herkenning : ))

Geniet lekker van je nuchtere weekje weg

Geplaatst

een zakje thee van je eigen smak erbij helpt Anouk

en de thee vers drinken ook, oud gaat hij stinken vind ik.

Ik doe er meestal zoethout of sterrenmix bij, soms marocco mint.

het went wel hoor en als je elke dag 1 of 2 kojes drinkt

zul je waarschijnlijk je ook fitter gaan voelen, dus even doorzetten!

Geplaatst

Anouk, 

Hier kun je alles eruit gooien zonder schaamte en vooral niet denken dat je zeurt.

Dat is juist zo fijn...de herkenning die je dan krijgt en weten dat het er allemaal bij kan horen!

Vier weken is lang, elke dag telt...vandaag de eerste niet. Je doet het goed.

Ik wens je een fijne, droge vakantie!!

Geplaatst

Ik ben weer thuis, het was fijn en vooral heb ik niets gedronken! Heeft niet veel moeite gekost, dus de zucht naar drank is nog steeds weg. Ik hoop dat die weg blijft

Een paar keer een etentje en een feestje gehad en dat vond ik heel, heel lastig. Ik was de enige die niets dronk, de rest zat steeds wijn of ander alcoholisch iets te drinken. Vroeger deed ik vrolijk mee en klokte de ene na de andere weg. Samen aangeschoten raken, op dezelfde level qua humor en een gevoel van gezelligheid. Maar hoe anders was het nu. Daar zat ik dan broodnuchter en de afstand tussen mij en de rest werd steeds groter. Ik voelde me een buitenstaander, hoorde er niet meer bij en vond het niet gezellig. Later, toen de grappen flauwer werden, de gesprekken onsamenhangender en het praten moeilijker ging, had ik bij sommigen een soort plaatsvervangende schaamte. En ik was blij dat ik fris en helder naar huis ging.

Heeft iemand tips hoe met dit soort situaties om te gaan? Overigens is wegblijven geen optie.

Bedankt voor jullie berichten, ik kom later nog terug op die van Jane en JoAnn. Heeft me behoorlijk aan het denken gezet!

Geplaatst

Hoi Anouk,

Goed van je.

Het went wel, en ik probeer er niet te veel over na te denken.

Fijn vind ik het niet (meer  :blush: ) als mensen aangeschoten/dronken raken.

Vooral als er dan van die zogenaamde serieuze gesprekken volgen...

Merk dat ik ook wat eerder weg ga dan. Als het kan.

En hou het bij jezelf...jij weet waarom je dit doet.

Geplaatst

Morgen wordt het dag 40 dat ik niet drink. Het gaat nog steeds betrekkelijk makkelijk, soms maakt me dat juist onzeker.

Vanmiddag een nogal heftig bericht gehad, heeft met geld te maken. We zullen alle zeilen moeten bijzetten om het financieel allemaal te redden. Tot voor kort was zoiets een reden om wijn te gaan drinken. Ook nu was er ineens de gedachte aan wijn. Gelukkig heb ik me kunnen afvragen of ik daarmee dit probleem zou oplossen. Nee dus. Dat is dus goed gegaan, ben er nu heel blij mee!

De laatste tijd voel ik, vooral in de namiddag, een soort leegte. Ik snap niet waar dit vandaan komt, mijn leven is allesbehalve leeg. Ik kan niet bedenken, wat ik precies mis en waardoor ik dit zo ervaar en voel. Zou dat de wijn zijn? Maar waarom nu pas? Herkent iemand dit?

Nog even wat anders. Misschien kan iemand anders er zijn / haar voordeel mee doen. Een poosje geleden heb ik het fakirmatje van Jane gekocht. Als je wilt ontspannen, is het beslist een aanrader. Ik gebruik hem als ik vrij ben overdag en zet dan de wekker op 30 min. anders slaap ik door. In het begin was het vooral au, au, maar als je een beetje gewend bent, voel je de prikken niet meer. Het klinkt raar, maar het is echt zo. Voor het slapen doe ik het niet, vind het een heel gedoe om na 1 - 2 uur van dat ding voorzichtig af te rollen en iets aan te trekken. Het nekkussen heb ik nog niet geprobeerd. Het slapen gaat gelukkig beter, maar of het door het matje komt? Je zou bijna zeggen van wel

Fijne avond allemaal!

Geplaatst

die leegte ken ik ook Anouk

nog steeds af en toe,

soms ervaar ik dat als een gat in mijn hart

een van de redenen om te drinken ooit ook

proberen die leegte te vullen

terwijl het alleen al ervaren ervan al genoeg is

nu probeer ik m soms nog te vullen met eten,

met actie

met somberte

en soms

héél soms

vervult het me

die leegte te aanvaarden

en dan voelt het als vol.

Raar he.

Geplaatst

Herkenbaar, die vlagen van leegte..... of het nu een reden of oorsprong heeft, of 'gewoon' het gemis van een regelmatige roes, dat kun jij alleen zelf achterhalen Anouk. Vooral er niet tegen vechten, maar proberen het gevoel er te laten zijn, misschien heeft het jou iets te vertellen?....

Ondertussen meer dan 40 dagen droog, wees maar heel trots!!!  :rose:  :heart:

Geplaatst

Goede avond allemaal,

De laatste tijd druk bezig geweest met alles en nog wat, maar wel regelmatig hier gelezen. Dit forum blijft voor mij een grote steun en houvast. Het gaat nog steeds goed met me, vandaag 44 dagen zonder wijn, wie heeft dat een paar maanden geleden nog kunnen denken. Ik in elk geval niet.

Toch moet ik blijven opletten en bij de les blijven. Ik dacht dat de wijn eigenlijk min of meer uit mijn systeem was, maar dus niet. Vorige week kwam zomaar de gedachte voorbij, dat het t.z.t. misschien mogelijk moet zijn om hier een daar een glas wijn te drinken. Het gaat immers zo goed. Maar ik ben me er inmiddels aardig van bewust, dat ik niet weinig kan drinken. Dankzij de professor uit het filmpje van Gerrit snap ik nu ook min of meer waarom het zo is.

Laatst kwam ik mijn 'wensenlijstje' tegen, met wat er zal veranderen (lees verbeteren) als ik zou stoppen met drinken. Het is niet te geloven, maar op een paar dingen na is het uitgekomen. En dat al na zo'n korte tijd! Ik bedacht dat ik er vroeger eigenlijk heel veel mee bezig was. Zorgen dat er altijd genoeg wijn in huis was, nadenken over wel, niet, hoe laat drinken. En vooral zorgen dat ik ondanks de sloten wijn goed functioneerde, op alle gebieden. Dat deed ik, al was het heel vaak op mijn tandvlees. Mijn vriend zei weleens dat hij niet begreep, hoe ik nog zo goed kon functioneren met al die drank. Ja, dat kon ik zelf soms ook niet begrijpen. Maar ik had een (onbewuste) drijfveer, denk ik. Als iemand iets zou zeggen over mijn consumptie van wijn, dan kon ik immers zeggen: het valt mee, kijk maar wat ik allemaal doe. Achteraf denk ik, dat die moeheid van nu hierdoor te verklaren is.

Fijne avond allemaal!

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...