Spring naar bijdragen

Anouk stelt zich voor


Anouk

Aanbevolen berichten

Heb exact hetzelfde geschreven na een aantal weken, het lijkt veel te gemakkelijk.... Bleek inderdaad bij mij het geval te zijn, het echte knokken moest nog beginnen.... Maar wil je niet ontmoedigen, iedereen is anders! En bij elke trek-aanval leerde ik mezelf en mijn triggers beter kennen.

Over de avatar, wat Royco al zei, als je een geschikt plaatje hebt gevonden en gedownload, moet je wel kijken of het bestand niet te groot is om te plaatsen, anders even het formaat aanpassen..... Benieuwd wat je kiest  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gerrit, ik begrijp heel goed wat je bedoelt met ' als het zo goed gaat etc.' Het is me een paar jaar geleden gelukt om drie maanden niet te drinken. En toen was er opeens zo' n gedachte en daarna ging het toch weer mis. Dat werkt dus niet bij mij. Ik ben hoe dan ook benieuwd of hier mensen zijn, die matig kunnen drinken nadat ze aan de alcohol verslaafd waren.

Harry, je bent een stuk verder dan ik , die 10 dagen zal ik nooit inhalen, dat hoop ik althans voor je! Ik heb ook gedacht aan een slaapje 's avonds, maar ben bang dat ik dan ' s nachts nog slechter slaap. Overigens ging het vannacht iets beter, dus er gloort hoop.

Royco, bedankt voor je instructie. Dit gaat wel lukken, ik dacht dat het lastiger was. Ik zit nu nog te broeden op een leuk plaatje.

Indigo, je ontmoedigt me niet hoor. Ik realiseer me donders goed dat er nog van alles op me zal afkomen, als het zover is, zie ik wel. Het is meer dat ik had verwacht, dat ik het veel moeilijker zou hebben. Voorlopig hoop ik ' reserves' op te bouwen, zoals Jane schreef. En, Ik haal heel veel kracht en motivatie uit dit forum. Ben heel, heel blij dat ik jullie gevonden heb.

Welterusten straks allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

...

Ik ben dan ook benieuwd of hier mensen zijn, die matig kunnen drinken nadat ze aan de alcohol verslaafd waren.

...

 

Ik weet dat Ploffie heel soms een glas wijn bij het eten drinkt, eens in de zoveel maanden geloof ik. Hij vermoedt dat hij daarna een maand niets moet drinken.

Een van de forummers die jaren geleden actief was schreef maanden geleden ook dat het goed ging en dat hij af en toe wat drinkt; ik weet niet meer wie dat was.

Verder heb ik uit mijn tijd hier op het forum er een paar meegemaakt, die meenden dat ze het onder controle hadden. Die stopten hier dan ook met posten. Een aantal maanden later waren ze dan terug ... of niet en hoorde ik op een andere manier dat het niet goed ging.

Monster had daar een keer onderzoekscijfers van, dacht ik. En die waren niet zo bemoedigend.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En wij zijn blij met jou Anouk! Heb je al de 'lijstjes' gemaakt, alle ellende wat drinken met zich mee bracht in kaart brengen etc.... Helpt mij bij de les te blijven, niet meer bagatelliseren.... Heb zelf destijds een soort 'brief' gemaakt, staat iets over op mijn draadje, missch helpt het jou ook.. En over het 'af en toe' nog drinken, ach te vaak uitgeprobeerd en te veel mensen daardoor compleet terug zien vallen na een tijd droog staan.... Het is het niet waard, tenminste niet voor mij. Ik blijf per 'vandaag' besluiten en denk niet over de toekomst etc..... Lekker overzichtelijk  :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

10% van de stoppers kunnen sociaal drinker worden vertelde mijn verslavingsarts mij.

Tis het proberen niet waard.

Ik heb hem geloofd

Diep in mij wist ik dat hij gelijk had.

En nu...het voegt ook niks meer toe.

Ik heb plezier

Ik heb verdriet

Ik ben moe

Ik ben blij

Ik heb zorgen

Ik heb twijfels

Ik ben boos

Ik kan niet slapen

Ik vind iets spannend

Ik heb traantjes van geluk

Ik ben zenuwachtig

Ik zing

Ik dans

Alles mag er wezen..

Das leven dat is waardevol

Niet altijd even makkelijk..

Morgen weer een dag

Het moeilijkste overwinnen

Maakt het makkelijker voor de volgende keer.

Het voegt werkelijk niks toe :)

Tis ook geen straf

Link naar opmerking
Deel via andere websites

quote;

10% van de stoppers kunnen sociaal drinker worden vertelde mijn verslavingsarts mij.

 

Hier doe ik niets aan af. In de studies die ik las zag ik:

van de 480.000 zijn er 80.000 verslaafde drinkers, en 400.000 zware misbruikers. (1:6)

30.000 man is in behandeling.

Aanname; stel dat van die 30.000 het percentage verslaafden wederom 1:6 dan zou dat betekenen dat er 5000 verslaafden in behandeling zijn. Als die 5000 echt zover komen tot stoppen, (slagingspercentage 100 %, utopie dus,,,, ) dan zouden er 500 mensen (de 10 %  genoemd door Huttula) in NL rondlopen die sociaal drinker worden na verslaafd te zijn geweest. Hooguit. Want van de gestopten valt het eerste jaar 30 % (wel eens) terug.

 

Kort door de bocht, voor mijzelf: 480.000 zware drinkers waarvan het 500 mensen lukt om na een stopperiode van bv een jaar , sociaal drinker te worden. Dat is mij de test en de moeite niet waard. Eenmaal gestopt snap ik niet dat ik het Ă³Ă³it belangrijk vond.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja, dat zijn geen cijfers om vrolijk van te worden. Niet dat ik het zelf overweeg, maar ik was gewoon benieuwd of er op dit forum ook mensen zijn, die dat kunnen. Maar waarschijnlijk heeft Royco gelijk en hebben ze dit forum niet (meer) nodig.

Zelf ben heel blij, dat het nog steeds zo goed gaat. Gisteren een feestje gehad, heel gezellig, maar voor mij zonder wijn. En het kost me nog steeds geen moeite, niet te geloven. Mijn vriend doet trouwens mee, hij dronk een stuk minder dan ik, maar ook hij voelt zich aanzienlijk beter en is actiever. Vrijdag was voor ons allebei wel moeilijk, de uitslag van zijn onderzoeken viel heel, heel erg tegen. En toen wilde hij wijn gaan kopen, maar gelukkig heb ik hem er van kunnen weerhouden. Je verandert daarmee toch niets en naderhand ga je je beroerd voelen. Hoe bestaat het, dat ik zoiets heb kunnen doen en zeggen!!

Ik merk dat ik nu meer tijd heb. 's Avonds hang ik niet uitgeteld op de bank, overdag voel ik me fitter en komt er meer uit m'n handen. Ook hoef ik niet steeds in de gaten te houden of er voldoende wijn in huis is. Daardoor moest ik heel vaak boodschappen doen, (in verschillende winkels...) en kocht dan ook van alles wat ik eigenlijk niet nodig had. Want alleen wijn in je karretje was hetzelfde als een sticker op mijn voorhoofd met 'Ik zuip te veel.'

Vandaag is het de 15e dag zonder drank. Zelfs in deze korte periode heeft het zoveel goeds gebracht!

Fijne avond allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anouk,

 

Ik ben nu 11 maanden gestopt met alcohol. Jaren geleden gestopt met een rook- en een wietverslaving. En nu dus mijn laatste verslaving: drinken. Ik heb me voorgenomen om af en toe een glas wijn te drinken bij etentjes in luxe restaurants. De wijn-spijs combinatie geeft een extra dimensie aan smaak. Ik hecht daar belang aan omdat ik kok ben. Of was. Ik zal niet dieper ingaan waarom wijn-spijs een betere smaak geeft.

 

Helaas ben ik niet in de gelegenheid geweest om luxe uit eten te gaan om financiële redenen. Ik heb daarom de gelegenheden waarop ik een glas drink wat uitgebreidt. Ik denk namelijk dat het lichaam elke keer iets leert nadat er geen hele stoot alcohol komt na een enkele glas. En daarom denk ik, zal regelmatig gematigd drinken bijdragen tot normalisatie. Ik drink 1 glas en in uitzonderlijke gevallen 2 glazen per keer. Dit is wat sommige artsen voor hun zelf hanteren als een veilige grens. Daarnaast vallen remmingen weg na 2 glazen. Dus 1 glas, hoogstens 2 vind ik een mooie hoeveelheid om gematigd te drinken.

 

Tot nu toe heb ik 4x gedronken in die 11 maanden. 3x 1 glas en 1x 2 glazen. Dat doe ik niet thuis, maar buiten in een gelegenheid. Elke keer dat er een glas gedronken wordt, komt er een periode waarbij er weer wat vaker gedachten opdoemen om weer alcohol te drinken. Dat duurt meestal een paar dagen. Daarna sluimert het een paar weken daarna nog door met heel af en toe een mini trekje van: zal ik? Na een maand is daar helemaal niets meer van over.

 

Die sluimerperiode van een maand na een enkele glas, wordt elke keer minder heftig, steeds meer op de achtergrond en ook steeds korter. Ik ga er vanuit dat die sluimerperiode er niet meer zal zijn als ik een aantal jaren met af en toe een glas alcohol alcohol de baas ben.

 

Ik ben er van overtuigd dat het niet gaat lukken om gematigd te drinken na alcoholverslaving als je nog rookt. Om het lichaam te wennen en te leren omgaan met gematigd drinken, denk ik dat regelmatig een glas een goed idee is, maar dan ook  niet te vaak. Ik heb daarom voor mijzelf gesteld langer dan een maand geen alcohol te drinken na een glas om alle hersenspinsels te deactiveren, en liefst korter dan 3 maanden voor de eerst volgende keer om het aantal leermomenten te verhogen.

 

Ik drink in uitzonderlijke situaties, maar zeker niet als ik trek heb. En ook niet in gezelschap met mensen die veel drinken. Het is mij gelukt in het verleden om na een wietverslaving ook gematigd te blowen (1x per drie maanden, restje wiet in de koelkast bewaren tot de volgende keer). Daarnaast mijd ik feestjes, uitgaansleven. Ik hoef er niet veel moeite voor te doen om het drinken te laten. Alles gaat een beetje vanzelf. Ook het minderen. Het mag geen energie kosten.

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ploffie,

Ik vind het heel, heel knap van je dat je op zo'n manier met alcohol kunt omgaan. Ben er ook stiekem een beetje jaloers op . Ik wens je dat je dit patroon kunt behouden. Blijkbaar kun je je verslavingen goed aan, met de wiet had je het ook goed in de hand. Hoe is het nu, je schrijft immers in de verleden tijd.

Voor mijn is deze aanpak helaas niet weggelegd, vrees ik. Ik ben vatbaar voor verslavingen, heb ook stevig gerookt. Voor mij is het in dit verband alles of niets, matigheid is in de verste verte niet te bekennen. Het feit dat ik tot deze conclusie ben gekomen geeft me een soort rust. Maar ik ben nog maar aan het begin, terwijl jij al kunt terugkijken naar 11maanden alcohol de baas, geweldig!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach Anouk, je hoeft er niet jaloers om te zijn hoor. 99% van de tijd is minderen hetzelfde als geheelonthouden. En van 1 drankje word  je niet dronken. Het belangrijkste is dat het drinken stopt. En alle nadelige effecten ervan. De eerste paar weken met stoppen is erg vervelend, daarna wordt het steeds gemakkelijker. Stapje voor stapje.

 

Voor mij is het nu belangrijk om mijn leven weer op te bouwen. Destructieve karaktertrekken uitpoetsen. Een fundament bouwen waardoor een terugval in de toekomst onwaarschijnlijker wordt. Dat klinkt gemakkelijk, maar dat is het niet. Ik kan mijn oude beroep niet meer uitoefenen (stress, burnout - ook door teveel alcohol), dus ik moet weer een nieuw vak vinden. Ook dat gaat niet gemakkelijk. Gezonder leven, eten en bewegen. Stapje voor stapje.

 

Als je net gestopt bent, dan lijkt 11 maanden héél lang. Maar het is de rust van lichaam en geest waar je van kunt genieten als je niet drinkt. Dan maakt het niet uit of je 1 week, 1 jaar of 10 jaar gestopt bent. Gewoon blij zijn dat je nu niet drinkt. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

nou, ik kan gelukkig uit ervaring inmiddels melden

dat het voor mij wel degelijk uitmaakt.

Met elke periode, en dat telde eerst in dagen, toen weken,

maanden en inmiddels in jaren. Maar mijn basis is steeds

sterker geworden en ik ben helemaal niet met drank bezig meer.

Ik realiseer me best dat ik alert mag blijven en op het forum actief

wil blijven. just in case en ik ben een gewoontedier en dat beavlt

me hierin prima.

het gaat blijken hoe het voor jou uitpakt. Gewoon mee doorgaan dus.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo Ploffie,

Dank voor je reactie, fijn dat je er zo in staat en dat je het zo ervaart. Ik begrijp dat minderen en stoppen voor jouw op hetzelfde level staat, bij allebei krijg je het niet cadeau. Maar voor mij zou minderen op jouw manier helaas niet werken, ik zou het zelfs niet een paar dagen kunnen, laat staan een aantal maanden. De keren dat ik heb geprobeerd te minderen, op welke manier ook, zijn echt ontelbaar. Ik ben nee eenmaal een mens van alles of niets, niet van een beetje. Dat was zo met cigaretten en nu ook met de wijn.

Vandaag dag 18, ik ben dus over de helft van de 1e maand. Het gaat nog steeds prima, slapen begint ook beter te gaan, alleen ben ik nog steeds zo vanaf vier uur moe en suf. Dat wordt maar niet beter.

Maar, waar heb ik helemaal over! Gisteren heb ik het hele draadje van Kaboutertje gelezen, ongelofelijk wat ze allemaal voor haar kiezen heeft gekregen en nog krijgt. Ik ken haar niet, we hebben nooit op elkaar gereageerd, maar ik wens haar uit de grond van mijn hart dat ze hier in alle opzichten goed uitkomt. Het liefst op een niet al te lange termijn, maar als het langer zal duren, ook goed. Als ze maar beter wordt. De situatie rondom Kaboutertje speelt al een tijd, maar het is me ontgaan. Waarschijnlijk door mijn niet-drinken-roes en omdat ik teveel met mezelf bezig was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen,

Hier zit ik dan, dag 20 en ben weer fris - en zonder kater - opgestaan en al een hele hoop gedaan. Mijn dagen zijn langer, met name de ochtenden en de avonden. Slapen is nog niet wat het zou moeten zijn, maar de uren dat ik slaap, slaap ik veel dieper. Ik heb het fakirmatje aangeschaft en even geprobeerd: au, au, au! Nu ligt het onder mijn bed, dan zie ik het niet. Maar, ik ben van plan om het dit weekend serieus uit te proberen. Wordt vervolgd.

Ik lees hier heel regelmatig, dat te veel drinken doorgaans een reden heeft. Nu vraag ik me af of dit altijd het geval is. Kan het ook niet een hele hardnekkige gewoonte is + fysieke afhankelijkheid? Als er wel degelijk altijd een reden is om te drinken, hoe kom ik er achter wat mijn reden is?

Ik overweeg om alcoholvrije wijn te kopen, er schijnt een merk te zijn die wel lekker is. Maar het schijnt dat in alle alcoholvrije wijnen 0,5 % alcohol zit. Loop ik daarmee een risico of kan dat in deze hoeveelheid geen kwaad? Heeft iemand hier ervaring mee? Ik drink weleens een alcoholvrij biertje, best lekker en helemaal geen alcohol. Ook vraag ik me af, welk effect het zal hebben om een wijnglas (ongeacht de inhoud)in mijn hand te houden en naar de mond te brengen. Dat is immers een handeling die al heel lang zo ongeveer mijn tweede natuur was.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anouk,

 

ik heb weinig toe te voegen aan vorige sprekers...echt een reden, een trauma oid hoeft er niet te zijn. 

Gerrit omschrijft het heel duidelijk.

 

Mij maak je ook niet blij met AV wijn....en AV bier héél soms...maar ik kom dan ook heel dicht bij de grens van het echte spul...beter van niet.

Ik drink veel thee...kruidenthee  :)

En van dat prikwater met citroensmaak...

 

Succes verder, 20 dagen al, mooi!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi hoi. Ik heb een tijd geleden ook eens via internet av wijn gekocht. Zou bijzonder lekker zijn en het beste van het beste. Nou.....niet dus. Na 3 slokken heb ik de fles door de gootsteen gekieperd. Leek niet eens op druivensap, maar meer op appelsap.

Ik doe ook wel eens een frisdrank in een wijnglas. Citroentje erbij, stampertje. Voor de gezelligheid. Vind dat ook echt gezellig, kan er echt van genieten. Ik heb dat niet dat ik dan denk'normaal zou er wijn inzitten'. Misschien ook wel, maar heb er geen last van in ieder geval. Vind het juist leuk. En dat'gezellige' had ik met de wijn ook. Dus beide is voor mij knus. Maakt niet uit of er fris in zit dan. Het is zelfs mezelf een beetje verwennen om een groot wijnglas te nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even weer een update. Vandaag dag 28 zonder drank, ik kan nu in weken gaan tellen! Het gaat nog steeds goed, ondanks een paar 'gevaarlijke' situaties afgelopen dagen: 2 x een borrel en gisteren eters gehad. En waar kwamen ze mee aan? Ja hoor, een fles wijn. Waren stomverbaasd, dat we (mijn vriend doet nog steeds mee ) geen alcohol drinken. Maar al heel snel een ander onderwerp, viel me alles mee.

De euforie van de eerste dagen is over, de overwinningsroes is ook weggeëbd. Het gaat niet slecht met me, maar ik verwachtte dat ik me inmiddels veel en veel beter zou voelen. In plaats daarvan slaap ik nog slecht, ben moe en heb weinig energie. Maar waar ik vooral van schrik, dat mijn opgewektheid weg is. Ik ben somber en ervaar een soort vlakte. En waar ik echt heel, heel erg van schrok is, dat ik tot twee keer toe niet op een naam van een kennis kon komen. En dat van iemand die ik al een hele tijd ken! Ik hoop zo, dat dit bij de ontwenningsverschijnselen op de langere termijn hoort en dus overgaat! Heeft iemand hier ervaring mee? Ik heb op internet gezocht, maar ik kom op sites, waar ik niet wil zijn.

En toch ben ik, alles bij elkaar genomen, zo blij dat ik gestopt ben. Het heeft me hoe dan ook een helderder hoofd opgeleverd, ik zie er minder vervallen uit en mijn darmen zijn een heel stuk rustiger (ik heb PDS, diarree vorm). Ik kan 's avonds gewoon bellen zonder een dubbele tong, kan weer een boek lezen en ook de volgende dag weten waarover het ging. Ik heb nog een hele weg te gaan, maar laatst vroeg iemand of ik nooit meer ga drinken. Dat weet ik dus niet, wel dat ik nu voorlopig niet drink.

Morgen een week vakantie, ik hoop dat het zo goed blijft gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anouk, het gaat toch goed nu? Alles wat je schrijft vind ik NIETS om van te schrikken. Weet je hoeveel energie het kost om met jezelf in gesprek te gaan, peptalk, streng zijn, moedig zijn, voelen. En nog meer voelen. En dan vergeet je een naam. HELL. Welnee, andere zaken aan je hoofd.

Als het niet dagelijks gebeurt dan zou ik er maar om glimlachen.

 

Wel jammer dat je nu niet meer de komende 30 jaar genoeg hebt aan Ă©Ă©n boek. Telkens vergeten hoe het afliep, telkens vergeten wat je alles eerder had gelezen (herkenning bij mij) ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

misschien deed je, toen je dronk,

juist veel meer je best. Om jezelf

voor te houden dat het best meeviel allemaal?

Mijn geheugen wordt ook slechter, ik denk

door een kombi van redenen, maar ik maak

me er minder druk om. En ben te lui om mijn

hersens te trainen, dat ook☻

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goede morgen allemaal,

Dank voor jullie steunende berichten! Het doet me beseffen dat ik niet zo moet zeuren, inderdaad, wat zijn vier weken nu helemaal. En als ik naar anderen hier kijk, dan schaam ik me bijna. Ik heb het draadje van Anette gelezen, wat een sterk mens!

Gerrit, je hebt gelijk, ik ben iemand met een doel voor ogen en dat wil ik zo snel mogelijk halen en dan daarmee klaar te zijn. Maar, wanneer ben ik daarmee klaar, dat vraag ik me soms af. Ik ga in de vakantie het filmpje bekijken, dankjewel. Als ik je zo lees, dat je nu pas de oude bent, dan moet ik, nogmaals, niet zeuren.

Kruidenthee, ik ben inderdaad aan een nieuwe fase begonnen en het is tot nu toe eigenlijk heel makkelijk gegaan en ik weet dondersgoed dat het niet zo zal blijven. Maar ik zie het wel. Nu heb ik veel houvast aan 'voorlopig niet', hoe vaag het ook mag klinken.

Monster bedankt voor je relativerende woorden. Weet je, ik bracht het vergeten van woorden in verband met het vergeten van wat ik gelezen had. Of beter gezegd, ik zocht naar een verband. Wat fijn trouwens dat je het herkent!

Jane, ik heb de Yerba mate gekocht, maar vindt het op z'n zachts gezegd niet zo lekker. Hoe drink jij het, doe je er nog iets in?

Pumpkin, ik verheug me al op die 14 uur slapen, een heerlijk vooruitzicht! Voorlopig ging het vannacht iets beter, veel wakker gewest, maar tussendoor diep geslapen.

Vino, de av wijn verkopen ze hier niet. Wel in de buurt waar we volgende week zijn, dus ik ga het proberen. Ik laat weten of en zo ja, hoe snel het in de gootsteen is beland.

Royco, wat kun je op de juiste manier naar dingen kijken! Zo voel ik het in elk geval. Als je zo moe bent en niet echt sprankelend, gaat het in de bovenkamer ook wat minder. Toen ik dronk, kon ik me vaak ook niet herinneren wat ik de vorige avond bijv. op de TV had gezien, maar dat was anders. En je hebt ook gelijk: met een kater was ik alles behalve opgewekt en werd pas in de namiddag weer een beetje opgeknapt. Tja, en toen was het weer tijd voor een glas wijn.

Als ik de balans nu opmaak, dan ben ik nu inderdaad minder ver dan ik had verwacht. Waarschijnlijk waren mijn verwachtingen gewoon niet reëel. Maar, het heeft me tot nu toe zoveel positiefs gebracht, dat ik er niet over peins om op te geven.

Zo, en nu inpakken, vanmiddag lekker een weekje weg! Als alles goed gaat, wordt het mijn alcoholvrije vakantie sinds 4 jaar. Toen is het me ook gelukt om 3 maanden niets te drinken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...