Spring naar bijdragen

Anouk stelt zich voor

Anouk

Aanbevolen berichten

Monster en Kruidenthee, hartelijk dank voor jullie ideeen. Ik heb er zelf ook over gedacht, ik ben sowieso van de lijstjes en dan is een dagboek een kleine stap verder. Vroeger hield ik ook weleens een dagboek met eten en drinken, maar met wijn smokkelde ik daarin vrolijk op los of vergat ik het (maar niet echt). Hoe raar kan een mens doen? Op deze manier hielp het om mijn drankgebruik in bedwang te houden natuurlijk voor geen meter.

Een poos geleden dacht ik dat de strijd met wijn gestreden was. Maar ik besef steeds meer dat het een proces is en dat het waarschijnlijk nooit helemaal klaar zal zijn. En dat is voor mij best wennen. Ik ben meer van het afgaan op een doel en als dat bereikt is, me vervolgens richten op een volgend doel. Misschien moet ik me in dit verband eerst afvragen, wat mijn doel nu eigenlijk is: stoppen voor 1, 2 of 3 jaar? Of voor altijd? Ik zou het nu niet weten. Voorlopig gaat het goed, over 5 dagen heb ik 2 maanden niets gedronken. En nog steeds betrekkelijk makkelijk, maar ik ga richting 3 maanden en dat schijnt een gevaarlijke periode te zijn, zoals ik hier op verschillende plekken heb gelezen.

En ik heb een logeerpartij van een paar dagen van 2 familieleden overleefd. Het zijn vreselijke zuipschuiten en zowiezo geen leuke mensen. Maar ja, familie kies je niet, die heb je gewoon.

Lieve groet en een fijne avond!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anouk. Ik ben ook van de lijstjes! Ik heb een schriftje aangelegd waar ik alle bizarre voorvallen mbt wijn in heb opgeschreven. Ook staat erin waarom ik wil stoppen. Welke gevoel ik had als ik geradbraakt wakker werd. Dat soort zaken. Ook staan er voordelen in...nou ja eigenlijk maar 1 voordeel. En dat is de smaak voor mij. En dat vind ik nog steeds een lastige.

Ook dat met die doelen herken ik. Doel af en hup naar het volgende. Nu je het zo zegt...wanneer is dit project af? Goh, nog niet over nagedacht inderdaad. Wel een goeie.

Misschien is het zoals MijnGerrit zegt. Gewoon doorschuiven, misschien hoeven we daar NU geen antwoord op te krijgen. Of te geven eerder.

Vaak lossen zaken zich vanzelf op. Misschien is dit er ook eentje van. Ik hoop het zelf van wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En toen ging het mis...

Vrijdag waren vriend en ik aan het eten klaarmaken, gezellig, niets aan de hand. Voordat ik het wist, stelde ik voor om een glas wijn te nemen, dat hebben we vroeger ook zo vaak gedaan tijdens het samen koken. Er was een stem die zei: zou je wel? Maar een andere antwoordde: voor een keer een beetje stout en ondeugend zijn, het gaat immers zo goed en makkelijk! Het slot van het verhaal is, dat ik uiteindelijk een hele fles wijn heb opgedronken. Het eerste glas smaakte eigenlijk niet, ik dacht: is dit het waar het allemaal om gaat? Tijdens het tweede glas voelde ik me al aangeschoten, maar toen was blijkbaar al een soort mechanisme van doorgaan geactiveerd. Niet te geloven, het smaakte eigenlijk niet en toch ben ik doorgegaan. En zaterdag ochtend brak, hoofdpijn en een gevoel van herkenning. Maar ook: dit wil ik niet meer! Je zo voelen en dat door iets wat eigenlijk niet smaakte.

Het is stom wat ik gedaan heb, maar het heeft me wel weer met mijn neus op de feiten gedrukt, een soort 'opfris'  van de eerste periode na het stoppen. Ik heb de draad weer opgepakt, want het alternatief van vrijdag/zaterdag beviel me voor geen meter. En om daar iets tegenover te stellen, heb ik eindelijk een avatar aangemaakt :)

Fijne zondag allemaal!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anouk! Mooie avatar, eigenlijk is dat wel mijn favoriete bloem.

Zo, je bent op je snufferd gegaan. Je bent opgestaan, hebt je knietjes afgeveegd en bent weer verder gegaan.

Het is gebeurd en ik heb niet het idee, dat je er een drama van maakt. Dat is prima, denk ik.

Als je er van hebt geleerd, dan is het niet voor niets geweest en misschien wel net die ervaring, die je heel goed kunt gebruiken.

We zijn hier allemaal een armlengte van het eerste glas af. En voor velen betekent het eerste glas ook het tweede en verder.

Ook voor mij is het eerste glas soms erg dichtbij en daar hoef ik niet eens trek voor te hebben of mezelf slecht te voelen. Ik heb het idee dat ik voorlopig nog erg waakzaam moet blijven. Dat doe ik door iedere dag hier op het forum actief te zijn. Ik zeg 's ochtends goedemorgen, 's avonds welterusten en lees en schrijf tussendoor ook vaak wat. Eenmaal per week ga ik naar een zelfhulpgroep. Misschien kan ik over een tijd wat minder "fanatiek" worden, maar nu nog niet.

Wat zijn jouw plannen om te voorkomen, dat je een volgende keer weer zomaar een glas pakt?

Succes!

bewerkt door MijnGerrit
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dankjewel voor je bericht! Nee, het gaat niet geweldig, ben niet bepaald trots op mezelf. De ene dag lukt het wel, de andere dag doe ik iets wat ik eigenlijk helemaal niet wil. Grrrrrrrr!

Dit weekend gaan we met vakantie, dat wordt dus een behoorlijke uitdaging. Op mijn werk had ik het deze week drukker dan druk, bij thuiskomst was het dan moeilijk.... Maar het belangrijkste van de afgelopen dagen is toch wel, dat ik me begin te realiseren dat er privé een situatie is ontstaan, waarmee ik echt wel iets zal moeten doen. Het is langzamerhand gegroeid en ik wilde het niet zien, omdat het heel moeilijk en gevoelig ligt. Maar ik besef steeds meer, dat ik ermee aan de slag zal moeten. Dit is geen excuus dat het nu niet zo goed gaat met de alcohol, volgens mij staan deze zaken los van elkaar.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 3 weeks later...

Daar ben ik om de draad weer op te pakken, dat wil zeggen: vandaag geen alcohol. Weer het dag-voor-dag systeem.

Helaas is het weer de 1e, na 25 rommelige dagen wat alcohol betreft, wel, niet, veel, weinig. Ziek geweest, vakantie (heerlijk en heel relaxed, zonder wifi, jammer!) én een hectische start op mijn werk. De rust van de 'droge' tijd is weg en een hoop klachten van vroeger zijn in volle glorie weer aanwezig.

Het is me van 21 juni tot 21 augustus gelukt om niets te drinken, dus nu gaat het ook lukken. Wel zie ik nu al een beetje tegen de leegte op, die ik toen heb ervaren. Hoe ga ik het vullen? Daar moet ik goed over nadenken. En verder hier bijlezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anouk, wat fijn dat je weer een duidelijke beslissing genomen hebt. En inderdaad, je hebt al kennis gemaakt met een leegte die niet meer opgevuld wordt.

Voor wat het waard is: die leegte wordt vanzelf, van binnenuit gevuld. Eerst moet je de tijd doden die ooit met drinken werd gevuld.

Daarna moet je weer richting vinden met/in je leven, die eerst leeg was. Daarna je eigenwaarde en zelfvertrouwen herpakken. Er breekt een mooie tijd aan die niet zo leeg is als dat het nu lijkt. Je krijgt het nog druk! Lékker druk.

Waarschuwing

Het kan een rollercoaster zijn in slowmotion. We leven niet in Walibi.

sorry, dit kon je zelf verzinnen, zó dom ben je niet

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Elma, Monster en Gerrit, bedankt voor jullie reacties. Het houdt me bij de les, al valt het me deze keer vies tegen. Gisteren en vrijdag niet gelukt om het droog te houden. De spirit van de vorige keer schittert door afwezigheid. Ik maak me ook grote zorgen om de wereld om me heen, 's nachts lig ik als een plank stijf van de spanning en maar piekeren en piekeren. Ik weet dat de wereld niet op mijn ideeen voor oplossingen zit te wachten, maar ik kan het niet loslaten.

De leegte, Monster, was niet zozeer tastbaar, ik had aardig wat omhanden. Het was meer een soort abstracte leegte in mijn hoofd, ik vind het heel moeilijk om het uit te leggen. Waarschijnlijk verwachtte ik dat ik na het stoppen al snel een soort metamorfose zou ondergaan: blij en vrolijk, gelukkig, opgeruimd, wijs en verstandig ;), maar dat is natuurlijk onzin. Ik vond in dit verband de reacties van Jane en Gerrit (ik meen op het draadje van Maartje) een eye-opener voor mij. Neemt niet weg dat het stoppen mij een hoop voordelen heeft opgeleverd: uiteindelijk toch beter slapen, minder darmproblemen, frisser en scherper. En verder moet ik aan de slag met een obstakel in mijn privé leven. Maar hikt daar best tegenaan.

P.S. Hoe was de ontmoeting vandaag? Het weer heeft zeker meegewerkt :sun: !

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Anouk, heb net je draadje gelezen. Ik vind je een kanjer. Ik herken veel van wat je schrijft. Je hebt een terugval, en morgen kun je de draad weer oppakken. Ik heb makkelijk praten, ben pas op dag 9, dat besef ik me.  Dat obstakel in je prive leven sucks, ik weet niet wat er aan de hand is, maar ik las in eerder berichtjes van je dat je 'ergens' mee zit. Hoe erg je er ook tegenaan hikt; eens zal je er mee aan de slag moeten. Waarom wachten als piekeren blijft, en je 's nachts niet kunt slapen? Dikke knuffel voor jou. Ik blijf je volgen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 1 month later...

Nou Maartje, ik voel me allesbehalve een kanjer. Het is me nog steeds niet gelukt om weer te stoppen, ik modder nog steeds maar aan.

Ik ben omgevallen en een tijd blijven liggen. Maar ik weet dat ik zonder drank kan en ik ben geen opgever. Dus Gerrit, vandaag weer opgestaan, mijn knieen afgeveegd en lopen maar. Volgende week een belangrijke bijeenkomst op mijn werk en dan wil ik fris zijn. Dat is nu mijn korte termijn doel. Eerst maar weer een paar 'droge' dagen, zodat ik weer een begin heb. Vandaag dag 1.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Succes dan Anouk. Ik ben ook lang bezig geweest voordat ik drank kon laten staan. Achteraf gezien waren al mijn pogingen daarvoor eigenlijk halfhartig. In die zin dat ik toch nog steeds dacht dat ik eigenlijk wel af en toe wat kon drinken. Pas toen ik echt kon erkennen dat ik gewoon verslaafd ben, kwam ik verder. Met forum, met internetbehandeling en met een zelfhulpgroep.

Zet hem op Anouk, het is het waard en jij bent het waard.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Anouk,

Goed dat je weer ergens de drive hebt gevonden om er weer voor te gaan!

Ben zelf ook hervallen en nu weer dag 10. Ik kan het je van harte aanbevelen! Dat weer nuchter zijn dan :-)

Succes! Je weet inderdaad al dat je het kan!

Ik ben dit keer wel met refusal gestart. Omdat ik weet dat er toch weer een moment komt dat ik denk het zonder drank niet aan te kunnen. Als ik zo'n moment 14 dagen moet wachten voor de refusal uit mijn lijf is, zal het wel over zijn zeker? Misschien ook een hulpmiddel voor jou? Niet dat ik pillen wil promoten. Maar mij helpt het wel.

bewerkt door Akkordeon
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hartelijk dank voor jullie reacties, het doet me heel goed! Vandaag dag 3 droog, ik heb weer een begin.

Ik zit dit te schrijven met een fris hoofd en ben daar zooo blij mee. Ik heb me zitten afvragen waarom ik de vorige keer de mist ben ingegaan. Ik denk omdat ik me helemaal heb gefocused op de goede gang van 'zaken'. Het ging immers goed en betrekkelijk makkelijk, alleen de ongemakken van het stoppen hadden mijn aandacht. De narigheid en gevolgen van teveel drinken waren naar de achtergrond verdwenen, ik was het eigenlijk vergeten én ik wilde het ook weg uit mijn leven. Maar het is dus anders, dat is  mijn les uit deze mislukking. Op het draadje van Jeanne over het beest vond ik de bevestiging, ofschoon ik het zie als een onderdeel van mijzelf en niet iets externs. Vandaag daarom een schriftje voor mijn alcohol-ellende en narigheid kopen, het is koopzondag. En misschien trakteer ik me op iets leuks, al zijn het nog maar 3 dagen :) .

Deze stoppoging (precies 2 maanden lang) was mijn 1e uit vrije wil, die langer heeft geduurd dan 1 week, sinds ong. ruim 20 jaar. Een paar jaar geleden ben ik ook voor een paar maanden gestopt, maar toen moest het, ik was behoorlijk ziek en had geen keus. Nu was het wel mijn keus en ik kan het. Dit heb ik voor een heel groot deel te danken aan dit forum, bedankt :rose: ! In de afgelopen jaren heb ik zo vaak gedacht dat ik het eens niet moet proberen, omdat ik het tóch niet kan.

bewerkt door Anouk
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt het Anouk, een mooie conclusie.

Niks buiten jezelf plaatsen of een niet bestaand

beest de schuld geven. We zijn zelf verantwoordelijk

voor wat we doen.

En dat zou ook je leerpunt kunnen zijn voor het vervolg nu.

Want je bent vrijwillig gestopt en bent daar sterk in geweest.

Hoe vaker dit gebeurt hoe moeilijker dat wordt. Je motivatie

is net iets van elastiek, de rek kan er uit. Dus ik hoop dat je niet

gaat jojo-en met deze pogingen. Net als vreetbuien na een lijnperiode

schijnt het lichaam iets in te willen halen aan drinken. Misschien

niet bij iedereen, of bij iedereen op dezelfde manier, maar ik heb

hier vaak gelezen dat het wel extreem kan ontaarden.

Wees zuinig op jezelf dus. Er is er maar één van zou Loesje zeggen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...