Spring naar bijdragen

Na een tijdje meegelezen te hebben....


vino

Aanbevolen berichten

Er houdt mij al een tijd een vraag bezig. En dat is: WAAROM drinken jullie? Is het voor de smaak, of voor de roes, of voor....?

Ik zou dit wel eens willen weten. Volgens mij zijn er verschillende reden om te drinken. Ben wel benieuwd naar waarom anderen drinken. Ik zelf drink voor de smaak (van wijn). Ik drink dan ook niks anders. Sterke drank of iets anders doet me dan ook niks. Voor de roes drink ik ook niet. Sterker nog, ik vind dat gevoel niet eens fijn.

Wat jullie?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb lang volgehouden dat ik dronk omdat ik het lekker vond.

Na het tweede glas proef je niet echt meer, wat je drinkt. Dan gaat het dus om de alcohol zelf.

Ik gebruikte alcohol als makkelijke oplossing voor zaken, waar ik eigenlijk beter aan had kunnen werken.

De roes dus, om dingen weg te duwen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Moeilijke vraag. Op het eerste zicht zou ik de smaak zeggen. Ik hou niet van frisdrank of fruitsap of koffie. Na een liter thee per dag en ook zoveel water, wilde ik wel wat lekkers. Anderzijds kon ik nooit stoppen. Ik vond het gevoel van de roes niet leuk, maar ging er wel dagelijks heen. Te gek voor woorden!

In een vroegere periode dronk ik om te verdoven. Het laatste jaar niet meer. Zit dus een beetje met dezelfde vraag.

Maar eigenlijk doet het er voor mij niet zo toe. Nu drink ik niet en ik weet waarom. Dat telt!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ik dronk om te ontstressen

wijn vond ik soms lekker,

meestal als ik het bij 2 kon laten

daarna was het voor de roes;

sterk en Belgisch donker bier vond ik echt lekker

dat kon ik in zo'n mooi sierlijk glas dan ook

drinken als wijn.

Maar de behoefte om te ontstressen kwam steeds

vaker door en ik had niet echt in de gaten

dat de redenen al lang niet meer de omstandigheden waren

maar steeds vaker de afhankelijkheid van alcohol.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

de functie van alcohol veranderde ook bij mij;

eerst lekker, en gezellig

toen werd het slaapmuts , en toen ik vroeger begon met drinken, kalmeringsmiddel

daarna werd van ontspannend naar een verdovend niveau verheven

en tenslotte dronk ik omdat ik niet anders kon (en wou) dan drinken.

 

Alcohol Uw wil geschiede, Uw koninkrijk kome

 

 

In iedere fase heb ik alcohol gezien als instant-prettig, zoiets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tja...het is allemaal al genoemd....

de geleidende schaal van 'gezellig' naar afhankelijk...gevoel van 'moeten'.

 

Mag ik een vraag terug stellen (en misschien heb je het al verteld)?

 

Jij drinkt/dronk voor de smaak. Mijn ervaring is dat de smaak vooral het eerste glas is.

Of een combi met voeding. Maar dan nog in kleine hoeveelheden, daarna is dat effect steeds minder.

Wat maakt dan dat jij te veel drinkt als het niet om de roes gaat?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel allemaal. Ik ga nog eens rustig jullie antwoorden teruglezen en daar eens goed over nadenken.

Lijkt wel of ik jullie huiswerk laat maken en ik daarna mag gaan overdenken :-)

Goede vraag kruidenthee. Het blijft toch wel voor de smaak. Zo'n lekker koud wit wijntje in een groot glas. En waarom meer dan 1? Toch ook voor de smaak. Maar helaas gaat het dan over in roes. Iets wat ik eigenlijk niet wil.

Zoiets als een zak drop of spekjes eten tot je er misselijk van wordt....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

in spekkies en drop

zit veel suiker

suiker is erg verslavend

en alcohol ontstaat

uit suikers

 

ik blijf drop ook lekker vinden

zelfs als ik er misselijk van word

af en toe eet ik een zak schuimpjes

idem

ik blijf dus ook dat suikermonstertje voeden

het zal een ander soort roes geven

maar lijkt toch veel op afhankelijkheid/beloning/gaten vullen/compenseren

wat ik met drank ook deed

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was 14 en toen kon je als kind nog overal bier halen in de supermarkt. Lauw bier en eigenlijk vond ik toen bier helemaal niet lekker toe. Na een blikje was ik aangeschoten en voelde me ontspannen en blij. Na die ontdekking deed ik dat gelijk elke dag en 0,33l werd een halve liter blik.....En natuurlijk vond ik een Belgisch biertje of een speciale single malt islay whisky lekker en daar begon ik dan mee. De rest was puur om het effect en dat kon ook de witte wijn uit pakken in de supermarkt zijn, ook lauw. Terwijl ik dat echt vies vond maar binnen 5 minuten kon die liter op zijn.

 

Alcohol heeft bij mij niet veel met zoet te maken want ik eet niet veel zoete dingen. Koek, gebak, chocolade....heb het soms zo lang in huis dat ik het weg moet gooien.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik denk mee.

Dat ik begon te drinken voor de smaak, maar dat mijn rem kapot is. Bij de laatste merk je de smaak niet eens meer en de roes was ook niet leuk. Kapotte rem lijkt me nu het meest waarschijnlijke voor het niet tijdig stoppen.

Toen ik nog in de horeca werkte gaven we soms na 5 of 6 duvels 'duvel van de tap' Dat bestaat niet. Was dan gewoon pils. Geen enkele die het merkte....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tsja,hoe beviel het...het is even wennen omdat het een beetje pijnlijk is. Heb er zo'n 30 minuten op gelegen, toen aan de kant geschoven en gaan slapen. Duurde toch wel voordat ik insliep. Ik weet nog niet wat ik ervan denk. Vanavond in ieder geval weer proberen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

ja, soms word je eerst wat rustelozer,

en als je het niet fijn vindt, kun je er een laken

op leggen of lang Tshirt aanhouden.

Of juist overdag wat wennen i.p.v. net voor het slapen gaan.

Gewoon wat mee spelen, niet te veel van verwachten en

dan komt er vanzelf iets wat bij jou past.

en als het niks wordt, neem ik m wel over, kan m altijd wel kwijt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wie kan mijn een boek adviseren over alcohol? Behalve 'de verslaving voorbij'. Ben op zoek naar dat boek....hoe heet het nou....schrijfster heet iets met Wijn in haar naam en titel is iets van: we nemen er nog een.....ofzo. Mijn googleskills hebben me niet kunnen redden....

Wie kan me helpen???

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik kan je ook de 'grote verdoving' van Erik Stofferius aanraden. 

Bij uitzending gemist kun je wat filmpjes bekijken...GewoonDoen heeft een link op haar draad geplaatst, ik geloof Hollandse zaken, daarin spreekt ook de schrijver.

 

En ik heb onlangs 'altijd weekend' opgezocht...en een paar uitzendingen van bekeken.

 

Die van Mariette Wijne heb ik ook gelezen...dat was mijn eyeopener.

 

Als je iets meer wilt weten over de inhoud van het boek hoor ik het wel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...