Spring naar bijdragen

Na een tijdje meegelezen te hebben....


vino

Aanbevolen berichten

Nope niet gered....ik moet voor mezelf nu goed gaan denken en evalueren. Oke, ik heb gedronken, 2 glaasjes. Op zich niet erg en morgen gaat dat ook niet gebeuren. Of ik boos/ kwaad/ teleurgesteld in mezelf moet zijn weet ik niet. Als ik nu niks meer drink voorlopig is geen man overboord. Ik weet het nog niet. Nogmaals, ik moet met mezelf in gesprek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jammer Vino. Morgen weer een dag dus opkrabbelen nu en weer verder gaan.

Goed gesprek met jezelf, met een kopje koffie erbij dan maar. En een bonbon misschien.

Sterkte, succes morgen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Was ook een ster in 'uitzonderingen' maken.... en dan kwam bij mij het stemmetje weer.... 'Nu maakt het toch niet meer uit, ga nu maar door met drinken blabla'... Hoop dat jij niet dat stemmetje nu hoort, en het een eenmalig iets was door de vakantie, andere omgeving, te sterke associaties..... En vandaag weer lekker droog  :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben een stuk relaxter vandaag. Heb absoluut geen bedoeling om te drinken. Het was goed geweest gister. Als het daarbij blijft ben ik tevreden. En het blijft daarbij. Heb sws niks in het vooruitzicht waardoor wijn een issue zou kunnen worden.

Ik ben wel van plan om te melden hier mocht het niet goed gaan. Dan maar met de billen bloot :-). Komende maand (ofzo) wordt het niks, noppes nada. Zeker weten!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weer terug van vakantie. Weer in het normale ritme. Ja, ik heb die 2 glazen wijn gedronken daar. Is dat fout? Ik weet het niet. Als ik 1 keer in de 6 weken 2 glazen zou drinken is dat niet fout. De vraag is alleen of mij dat gaat lukken. Zoals ik me nu voel zeg ik volmondig ja!

Maar toch ben ik bang. Ik heb thuis geen behoefte aan mijn wijntje (meer) En daar zat mijn probleem.

Het gaat pas een probleem worden als ik thuis ga drinken. Dat wil ik absoluut niet meer!! Ook niet eentje, want dan gaat het mis. Geen katers meer 's morgens en dorst 's nachts. En geradbraakt en en en....brr nee dat nooit weer.

Mijn doel is dan ook om thuis nooit te drinken. Want daar ging het mis.

En dat gaat goed. Mijn lichaam vraagt er niet meer om. Mijn hoofd ook niet. Als het zo blijft gaan ben ik een tevreden mens!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Vino, welkom thuis! Volgens mij heb je een leuke vakantie gehad.

 

Je bent nu op een punt aangeland waarop je stelt dat twee glazen wijn in zes weken helemaal niet gek is. Dat is het natuurlijk niet, dat is heel erg weinig.

Thuis wil je niet drinken, schrijf je, omdat daar het probleem voor je ligt. Ik denk dat je indirect daarmee zegt dat je bij een uitje, een visite of andere uithuizige gelegenheden wel wat wilt drinken. Ik meen dat je dat voorheen ook al met mate deed. Ik hoop van harte dat jij het zo kunt gaan doen. Voor een enkeling is het mogelijk om van een periode van echt teveel drinken terug te komen tot sociaal en gematigd drinken in de een of andere vorm.

 

Voor mij zou af en toe wat drinken uit de hand gaan lopen. In het verleden heb ik dat vaak geprobeerd. Ik dronk dan thuis niet, maar na het sporten wel een biertje, nou ja, een paar dan. En zocht ik opeens die buurman op, waarvan ik eigenlijk best wist dat die wat zou aanbieden. Enzovoorts. En daar ging ik weer. Iedere dag strijd totdat ik het opgaf en weer volledig aan de drank was.

 

Hou jezelf goed in de gaten! Veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

je zult zelf moeten ervaren Vino,

wat bij jou haalbaar is en wenselijk is.

2 glazen houdt wel altijd de deur open naar méér

voor mensen als wij die ooit een drankprobleem hadden.

Dus het is een afweging wat het waard is en wat die paar

glazen nog toevoegen. Ik heb mijn keus gemaakt en ben daar

nog erg blij mee. Soms ben ik er wel nieuwsgierig naar, maar

hier blijven lezen houdt me in de realiteit dat het leven er voor mij niet

beter op wordt sporadisch te drinken, en zeker niet om een terugval

te riskeren. Veel wijsheid voor jou gewenst :rose: :rose: :rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

vino, sommige mensen kunnen het bij 1 of 2 glazen houden, de meesten niet.

 

Persoonlijk vind ik 2 glazen een gevaarlijke grens, omdat remmingen verdwijnen bij 2 glazen alcohol. Daarom houd ik bij heel af en toe 1 glas, hoogstens 2. Twee glazen zie ik dan als een uitzondering.

 

Tot nu toe goed gewerkt. Ik ben 8 maanden adb en heb in die periode 3x 1 glas gedronken en 1x 2 glazen. Na een keertje drinken, is er een soort van gevarenzone. Je denkt dan dat je sterk genoeg bent om vaker minder te drinken, maar dat is niet waar. Ook moet dat ene keertje drinken weer een plekje krijgen in de stoppoging. De gebeurtenis moet dan een beetje slijten en na 1 maand ben je weer uit de gevarenzone.

 

Hier op het forum zul je weinig steun vinden om zo te minderen, omdat de meesten dit niet kunnen plaatsen in hun eigen gevecht met alcohol. Je zult eerder kritiek krijgen dan een schouderklopje als je een overwinning behaalt in het minderen.

 

Verder ben ik van mening dat als je rookt, niet in staat bent om te minderen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel jongens en meisjes voor jullie mening. Altijd goed om meningen van anderen te horen. De tijd zal het uitwijzen hoe het zal gaan. Het is inderdaad ' alcohol de baas blijven'. En als dat 1 keer in de paar weken een glaas ( hooguit 2) is, is dat voor mij acceptabel.

Zodra ik thuis wijn ga nemen is het accuut foute boel voor me. Dan gaat het ook een ander verhaal worden. Ik heb gelukkig niet (meer) de drang om thuis te drinken. De vakantie, omdat je dan uit je routine gehaald wordt, zal daar aan bijgedragen hebben. Ik weet nog hoe ik 'vroeger' ontzettende drang had naar dat wijntje tegen de avond. Dat is er niet meer.

Ik ben daar wel alert op. Kan natuurlijk altijd de kop weer opsteken. En dan weet ik dat ik dat niet wil/ hoef/mag. Ik wil dat absoluut niet meer.

Ik hou jullie op de hoogte. Beloofd is beloofd!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Vino,

 

Goed of fout...daar gaat het niet om.

Wat voor jou werkt...dat is belangrijk.

 

Ik zou het niet kunnen, bij mij is het alles of niets  :blush:

En na twee glazen maakt het niks meer uit..

 

Ook hecht ik veel waarde aan het filmpje waarin uitgelegd hoe het werkt in the brain.

Dat spel van stofjes en behoefte en meer willen hebben enzo...ik probeer het niet uit.

Ik ben ook bang dat dat heel onbewust kan gaan spelen...juist als je denkt dat je het minderen onder controle hebt.

 

Maar als het jou lukt, mooi toch? Ik moedig je niet aan...maar als het je het zo kunt ben ik wel blij voor je.

Wel eerlijk blijven.... ;)

 

Alle goeds!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo hallo! Ja Indigo het gaat heel goed. Thuis geen behoefte gehad. Dat maakt het wel makkelijker natuurlijk. Ben me ervan bewust dat dat toch natuurlijk de kop weer kan opsteken. Blijf daar alert op.

Dus alleen tijdens mijn vakantie 2 glazen gehad. Ben er blij mee!

O ja, ik lees nog wel elke dag even bij hoor. Daar leer ik van en houdt me mij de les.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Gisteravond toen ik lekker nog buiten zat spookte me van alles door het hoofd. Normaal zou ik dan gezellig een koud wijntje erbij hebben gehad. Dat gaf zo'n gezellig, knus gevoel vond ik. Zo vakantie achtig. Hoewel dat al een jaar geleden is dat we zo buiten konden zitten bleef ik daar toch aan denken. Toen besefte ik dat oude patronen er niet zo maar uit zijn. Het zit blijkbaar lang in je systeem.

Toen dacht ik aan de winter, waarbij het om 18 uur al donker is (brrr, niks voor mij). Ook daar moest een wijntje bij, ook dat was knus. En waarschijnlijk om het voor mezelf wat gezelliger te maken.

Dus zomer of winter maakt niks uit. Er was altijd wel een reden. Ik denk dat dit gevoel hoort bij een verwerking. Een soort rouwproces, waarbij ze ook zeggen dat je alle seizoenen een keer gehad moet hebben.

Niet dat de drang er is om te drinken, maar de gedachten hoe het was wel.

Zo heb ik dit ervaren althans. Bovendien ben ik erachter gekomen dat ik vaak dronk om in slaap te kunnen vallen.

Dat klopt nog steeds wel maar......nu slaap ik minder en ben toch fitter! Dus dat is iets wat ik mezelf welke elke avond voor ogen houd.

Dus mijn eigen gedachte dat ik wijn nodig had om te slapen is gewoon flauwekul geweest.

Ik heb eens snel gerekend hoeveel flessen wijn ik nu uitgespaard heb. Dan schrik je toch wel hoor. En het geld wat daarbij hoort. Buiten dan nog het stiekeme gedoe van flessen halen en weer wegmoffelen.

Nee, dat was allemaal maar niks. Laat het maar lekker zo gaan zoals het nu gaat :-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ook ik kom af en toe nog in een situatie, waarin het idee van drank even de kop opsteekt. Ik heb dan geen trek, maar denk er wel aan.

Het is wel veel minder geworden in de loop van de tijd. Ach, er zijn ergere dingen en ik vind het ook niet meer lastig. Net zoals jij het beschrijft.

 

Slapen ook, de uren die ik slaap lijken wel dubbel te tellen.

 

Flessen tellen heb ik niet gedaan; wel heb ik soms aan het geld gedacht, dat ik nu niet meer uitgeef. Ik merk er echter niets van in mijn portemonnee of op mijn bankrekening, dus ik denk dat mijn vrouw dezelfde berekening allang had gemaakt :blush:  :face-icon-small-shocked:  :D

 

Je gaat goed Vino en dat is fijn om te lezen. Dat sterkt mij ook weer.

 

Wel heb ik het idee dat dit een onderwerp is, waaraan ik misschien wel blijvend aandacht zal moeten besteden. Ik denk dat als ik het niet drinken als vanzelfsprekend ga beschouwen, ik binnen een paar weken of misschien maanden weer terugval in mijn oude gedrag. En dat wil ik niet. Vandaar dat ik hier op het forum blijf lezen en wat schrijven en ik een zelfhulpgroep bezoek.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier weer een berichtje van mij. Niet dat ik hier weg ben hoor. Ik lees iedere dag voordat ik ga slapen even mee. Maar soms heb ik niks te melden of te vragen aan jullie deskundigen.

Voor nu gaat het goed hier met mij. Niks meer gedronken. Weet alleen niet zo goed wat ik daarbij voel. Trek heb ik niet echt. Denken aan, wel.

Van binnen ben ik best trots op de manier hoe het nu gaat. Dat denken aan, mag voor mij wel nog slijten. Het mooiste zou ik vinden als het niet meer door mijn hoofd spookt. Dat het geen issue meer is.

Soms vergelijk ik het wel eens met liefdesverdriet. En dan van jaren geleden ( toen ik nog jong was :-) ). Op het moment dat de vlam het uitmaakt, ben je kapot van verdriet. Daar is tijd voor nodig om je weer mens te voelen. En nu...nu denk ik nog niet meer aan de vlam van toen.

Hopelijk gaat dat met de alcohol ook zo. Tijd zal het leren. Maar ik ben zo ongeduldig! Het moet hup, weg zijn uit mijn hoofd.

Als ik zou weten dat ik over bijvoorbeeld 6 maanden er niet meer aan denk, dan is het goed. Dan heeft de ziel rust. Die tijd kan ik wel uitzitten. Maar wil wel weten waar ik aan toe ben.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ben chagrijnig en loop met de ziel onder de arm vanavond. Ben alleen thuis en ben op aan het schrijven voor mezelf hoe het afgelopen weken is gegaan. Alles een beetje in kaart brengen zeg maar. Wat ik voelde, wanneer en met wie, aanleiding. Dat soort dingen.

Ondanks dat ik me niet toppie voel zijn me toch 2 dingen opgevallen.

Ten eerste: dat ik niet meer naar de klok kijk of ik 'mag' drinken. Ik drink niet meer dus ik hoef ook niet meer te kijken natuurlijk. En mijn lichaam reageert ook niet meer als het 17.00 uur is. Het vraagt er niet om.

Ten tweede: ik denk er niet meer aan of ik wel genoeg wijn in huis heb voor de avond. Of dat ik nog even snel naar de winkel moet. Dat geeft rust.

Ondanks mijn chagrijnige mood toch 2 positieve dingen ontdekt! Ben trots op mezelf :-p

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Fantastisch toch?

Dit zijn de cadeautjes Vino! En die cadeaus worden telkens groter. Zó groot, daar durf je nu niet eens op te hopen.

Het vraagt geduld en stug doorgaan, dat dan weer wel.

Gefeliciteerd met je chagrijnige bui waar 2 cadeautjes uit rolden.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...