Spring naar bijdragen

Na een tijdje meegelezen te hebben....


vino

Aanbevolen berichten

7 maande adb. Wst heeft mij dat gebracht:

-niet meer om 17 uur naar de klok kijken of ik mabg

-niet meer hoeven denken of er nog is

-niet meer met een smoes naar de winkel hoeven

-niet meer stiekem flessen hoeven weggooien

-'s avonds nuchter, dus kan elk moment de auto inspringen mocht er wat zijn.

-goed voorbeeld voor de kinderen. Ze zien me niet meer 's avonds met een glas wijn.

-paar kilo kwijt

-niet meer met een tong van leer wakker worden

-mezelf niet meer stiekem vinden

-het heeft me RUST gebracht

Aandachtspunt: niet in slaap komen.

Hierover steeds in gesprek met mezelf. 1 of 2 glazen helpen me niet om in slaap te komen. Met een hele fles op val ik wel in slaap maar word ik midden in de nacht wakker. Bovendien voel ik me de dag erna belabberd.

Dus: drinken helpt niet.

Alternatief: accepteren dat ik wel eens slecht slaap, yogamatje en evt. melatonine.

Dit is waarschijnlijk ook de aanleiding geweest van mijn dagelijks drankgebruik.

Nu is het dagelijks drinken uit mijn systeem. Mijn lichaam en geest vragen er niet meer naar.

Mijn doel is (en blijft): NOOIT (meer) alleen drinken, want daar ging het fout.

Ik heb een half jaar tot een jaar dagelijks thuis een fles wijn gehad. Toen besefte ik dat ik de verkeerde kant op ging. Vervolgens me op het forum aangemeld en gestopt met thuis drinken.

Voor de rest, buitenshuis, dronk ik al nooit teveel.

Afgelopen 7 maanden af en toe wat gedronken. Binnen de perken en buitenshuis.

Voor mij gaat het goed zo. Ik heb mijn alcoholgebruik flink gereduceerd tot een acceptabele hoogte. Graag ga ik op deze weg verder. Op naar het jaar!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 weeks later...

Hier een update van mij. Ik vind dat het goed gaat. Thuis (alleen) drink ik vanaf 16 mei niet meer. Dat was het meeste en gevaarlijkste. Nu drink ik af en toe een glaasje als er iets bijzonders is. Verjaardag, oud en nieuw. En dat is gemiddeld 1 keer per maand.

Het is een gewoonte geworden nu om thuis niet (meer)te drinken. Ik hoef niet meer automatisch die fles te pakken en op de klok te kijken of ik mag. Het is geen issue meer.

Dat wil niet zeggen dat ik nooit meer aan wijn denk! Ik denk er wel aan maar trek is het niet. Ik weet nu dat er een HALT zit achter mijn gedachte. Meestal is dat honger of verveling voor mij. Die kan ik mooi tackelen door wat te eten of iets te gaan doen. Het is ook geen gevecht meer. Ik heb rust.

Als ik nu een glas wijn ergens drink dan gaat dat heel langzaam. Graag nog met een glas water erbij. Kan een uur over 1 glas doen. Ik wil voorkomen dat het me naar het hoofd stijgt. Vind ik zo'n akelig gevoel. Voelt niet fijn. Ik drink om de smaak, want die vind ik nog steeds heerlijk.

Helemaal nooit meer iets drinken zou ik jammer vinden. Als ik dan een glas drink, wil ik er ook van kunnen genieten en niet wegklokken. Ben er heel bewust van. Zoals het afgelopen maanden gaat vind ik heel prettig. Bovendien heb ik er alle vertrouwen in dat ik dit zo kan blijven doen.

Veel forummers zullen nu sceptisch denken:jaja, vroeg of laat gaat het verkeerd.

Dat kan, zeg nooit nooit. Maar voorlopig ga ik graag zo door. Ik voel me er goed bij en drink zeer beperkt. (En vooral bewust)

Trouw lees ik iedere avond op het forum. Anders ben ik van de leg voor het slapen gaan :-) Dat blijf ik ook doen. Voelt goed en houdt me bij de les.

O ja, mocht het op 16 mei nog steeds zo gaan met mij, zie ik dat echt als een jaar adb! Dan heb ik heel wat gewonnen. En daar gaat het om denk ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Je kunt nooit nooit zeggen ook niet als man heelemal niet drinkt .Heb net het begin van je draad gelezen en wat een verschil tegen over hoe het nu met je gaat .Je mag zeker trots op je zijn vind ik .Als je het kunt hanteren om af en toe wijn te drinken dan is dit jou weg en zeker ok. Wat fijn dat het zo goed met je gaat .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat klinkt erg goed Vino! Geweldig dat het voor jou op deze manier zo kan.

Ik ben niet sceptisch hoor en zie net als jij de mogelijke valkuil.

Leuk dat je nog steeds leest. Blijf je ook af en toe wat schrijven?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vino, fijn je weer te lezen. Nog fijner dat het zo goed gaat! Enneuh, vind zeker dat je adb bent op deze manier  :rose:

Voor mij bestaat niet 'heeel langzaam met een glas doen', 'de roes vermijden', enz. Lijkt me een wezenlijk verschil als je dat dus wel kunt.

lekker zo doorgaan op jouw weg, blij voor je!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Vino voor mij ben je ook adb

voor nu dus En ik hoop na een jaar ook en

na 10 ook. Wees voorbereid op een crisis/emo situatie

en heb een plan klaar voor het geval je oude drinkgedrag

als vanzelf omhoog lijkt te poppen. En blijf alert.

Fijn dat je hier blijft lezen, dat helpt mij ook alert te blijven. :rose::present::rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie Smart, Indigo en LG.

Mijn plan is om zo door te gaan. En dat is alleen iets drinken bij speciale gelegenheden ( die heb ik ongeveer 1x per maand) én buitenshuis. Mocht het onverhoopt veranderen dan wordt het in ieder geval een half jaar stoppen. Dat hoeft nu nog niet omdat ik thuis geen behoefte (meer) heb om wat te drinken.

Afgelopen juni was ik op vakantie. Toen vond ik het lastig om helemaal niet te drinken. Ik voelde dat al vantevoren. Vakantie was wijn voor mij. Ik heb toen 1 avond iets gedronken en toen was het ook goed.

Over een aantal weken ga ik weer een aantal dagen weg. En nu voel ik, en weet ik zeker, dat ik niks ga drinken. Waarom toen wel en nu niet? Geen idee. Dat zou ik best zelf eens willen weten. Ik ga met een ander persoon, maar beiden drinken niet, dus dat kan het niet zijn.

Heb nog een weekje weg in de planning staan, daar twijfel ik dan weer over. Zo raar vind ik dat. Wat ik wel weet, dat mocht ik iets drinken het bij 2 blijft. Is genoeg, meer hoeft niet (meer).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 1 month later...

Even een update van mij. Bijna 10 maanden onderweg. Ik lees hier nog iedere dag. Dat is altijd fijn om te doen. Zo eindigt mijn dag altijd.

Wat gaat goed en wat kan beter. Goed gaat, dat ik niet drink op gewone dagen. Ook het weekend niet. Dit doet me niet veel (meer). Ik ben niet meer afhankelijk van de klok of ik weer mag. Ik hoef niet meer nog even naar de winkel ( met een smoes). Ik hoef geen flessen meer te verstoppen.

Wat kan beter: zo'n 2x per maand, (ik hou dit bij) bij een etentje of andere activiteit wil ik het bij 2 drankjes houden. En dat worden er vaak 3 of 4.

Daar heb ik nog moeite mee. Net dat het teveel is maar IK wil bepalen dat het er 2 mogen zijn. En dus niet meer. Hier ga ik aan werken. Het gaat mij erom of ik adb ben. Mijn antwoord is nu: ja en nee. Ik ben gegroeid afgelopen maanden. Daar ben ik trots op. Ik ga door. Ik wil het voor mezelf 100% maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 months later...

Hier een bericht van mij. Het jaar zijn we inmiddels gepasseerd. Wat vliegt de tijd...alcohol ben ik de baas. Dat vind ik mooi en ben ik trots op. Af en toe drink ik. Maar heel bewust. Niet als een dagelijkse gewoonte. Ik wilde in eerste instatie voor de 0,0 gaan, maar daar ben ik van terug gekomen. Dat hoeft voor mij niet. Mits ik het maar de baas ben. Dat is dus zo. Mocht ik merken dat dat anders gaat worden dan is het pas op de plaats. Vooralsnog ben ik tevreden en ga ik gestaag zo door.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hier een bericht van mij. Het jaar zijn we inmiddels gepasseerd. Wat vliegt de tijd...alcohol ben ik de baas. Dat vind ik mooi en ben ik trots op. Af en toe drink ik. Maar heel bewust. Niet als een dagelijkse gewoonte. Ik wilde in eerste instatie voor de 0,0 gaan, maar daar ben ik van terug gekomen. Dat hoeft voor mij niet. Mits ik het maar de baas ben. Dat is dus zo. Mocht ik merken dat dat anders gaat worden dan is het pas op de plaats. Vooralsnog ben ik tevreden en ga ik gestaag zo door.

Knap. Jij bent 1 van die weinigen die op tijd gestopt is. Het schijnt zeldzaam te zijn maar wel te kunnen. Petje af hoor (realiserend dat ik zeker niet op tijd ben gestopt en dus nooit meer naar dat ene glas terug kan).

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Tomtom2. Ik denk dat ik me inderdaad op tijd gerealiseerd heb dat het de foute kant uit ging. Ik wist ook dat het niet vanzelf zou stoppen en dat ik NU actie moest ondernemen. Dat heb ik gedaan. Veel hier gelezen en alle tips en trucs toegepast. Ik ga mezelf niet op de borst kloppen, helemaal niet, want ik weet dat ik ALTIJD alert moet blijven. Het hoofdstuk afsluiten doe ik dan ook niet. Wel hoop ik gestaag zo door te gaan.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...