Spring naar bijdragen

Maandag, 18 mei 2015


jowan

Aanbevolen berichten

Ja, jowan, ik weet wel wat je bedoeld, hoor. Maar zoals ik al zei, ben een beetje melig.

Als ik er geen vertrouwen in had ging ik niet al ruim zeven jaar naar meetings.

Meerdere malen met tegenzin gegaan, maar altijd, altijd!!! met een goed gevoel weer thuisgekomen.

Zelfs na meetings waar mensen met een kwaaie kop zijn weggelopen.

Ik ben zélf één keer met een kwaaie kop uit een meeting gelopen.

Buiten gewacht tot ik weer afgekoeld was en teruggegaan om te bedanken voor de les die ik daar leerde:

 "mijn werkelijkheid is slechts een onderdeel van de werkelijkheid".

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is prima hoor! Beetje melige humor op zijn tijd, kan ik best hebben. Ook ik ervaar de meetings als een ultiem veilige plek waar ik mezelf kan zijn.

Ik heb het daar nog gelukkig nooit nodig gehad om boos te worden, of opgefokt. Ik kan het daar gelijk delen. Hangt wellicht ook samen met de aard van de meeting, de ene groep is de andere niet.

Ik mag wel zeggen dat thuisgroep wel heel erg goed voelt.

 

Probleem van een forum is de digitale berichtenwisseling. Nauwelijks een mogelijkheid om je lichaamstaal en non-verbale communicatie mee te laten spelen. Ik heb inderdaad iets met me nooit goed genoeg gevoeld te hebben, steeds weer in een minderwaardige hoek geschopt voelen.

Niet mogen zijn wie ik ben. En moeite met worden wie ik wel wil zijn.

Het is net wat je zegt: iemand kiest hier zijn schermnaam niet voor niks, dus ik respecteer dat van anderen ook. En zoals hiervoor ook al eens is gesteld, soms kun je van een naam een koosnaampje maken, lief en aardig bedoeld. Agnieta'tje of zo. (Ik denk te weten dat zij ertegen kan..) Daar is dan ook niets mis mee in mijn ogen.

Maar als je een betekenis aan je schermnaam meegeeft, is dat voor sommige anderen een uitdaging om daar eens tegen aan te trappen. Aan die houding en attitude kan en wil ik niets veranderen. Ik vind de uitdaging om daar voor mezelf goed mee om te gaan. In de communicatie " een potje met liefde" open te houden en het daarmee te doen. Niet gemakkelijk. Iets met kop en maaiveld.

In mijn "oude tijd" had ik er geen enkele moeite mee om oog om oog, tand om tand te spelen én te winnen.

Daar kies ik niet meer voor, maar aan mijn huidige reactie moet ik nog heel erg wennen. Het maar over me heen laten komen, is een deeltje van de nederigheid die in nastreef.

Anderzijds eis ik wel respect voor mijn zelfverkozen schermnaam. 

Een spanningsveld, kortom. een die ik in het kader van mijn herstel zélf op zoek. Hoeveel gemakkelijker is het om hier over sportsokken L en R en uitgebreide avondmaaltijdrecepten  uit te weiden en zelf veilig buiten schot te blijven?

Ik kies ervoor om uit mijn comfort-zone te komen.

 

In een meeting zou ik nu afsluiten met: Dank voor het luisteren!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jowan, het eerste deel van je posting begrijp ik.

Ik heb er respect voor hoe jij met je ontwikkeling bezig bent.

Verderop schrijf je dat er tegen schermnamen aangetrapt wordt. Waar doel je op? Want dat heb ik niet gemerkt of gemist.

Je eist respect voor je schermnaam. Respect eis je niet, dat krijg je.

Als je het vervelend vindt dat jouw naam met een hoofdletter wordt geschreven kan je degene die dat doet vragen om het niet meer te doen. Als je daarop doelt tenminste, want dat maak je niet duidelijk.

Ik leg je meteen uit waarom ik jouw naam met een hoofdletter schrijf. Ik heb er moeite mee als onze taal niet gebruikt wordt zoals hij bedoeld is (alhoewel ik ook fouten maak). Dus ook als namen met een kleine letter worden geschreven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je jowan.. (zoals in een meeting :) )

 

In een meeting is wat je net zei dan ook alleen bedoeld om te delen. Niet om een discussie te starten, cq uit te lokken..

Een ieder kan daar voor hem of haar uithalen wat ie kan gebruiken in zijn of haar herstel en de rest laten voor wat het is: jouw ervaring.

 

Hier op het forum wordt wél op elkaar gereageerd. Op zich niets mis mee, maar ik heb soms het idee dat ik me hier moet

verdedigen, dat ik mijn manier van herstellen moet rechtvaardigen, dat ik hier niet thuis hoor als ik mijn manier vertel omdat

dat ik vanuit een enge, gevaarlijke sekte of zo hier zieltjes kom winnen..

 

En dat vind ik wel jammer, het voelt voor mij of ik een etiket opgeplakt krijg: Pas Op!! AA-er!!

Ik ben geen AA-er. Er bestaan geen AA-ers.

Er zijn wel een heleboel mensen die het programma van AA volgen, de 12 stappen van herstel. Ieder op zijn of haar persoonlijke manier.

En stap 12 zegt alleen: geef de boodschap door.

Nergens staat: je mag alleen bij AA blijven komen als je andere verslaafden aan de haren meesleept..

Er wordt niet aan zieltjeswinnerij gedaan. Of eigenlijk wel: je eigen zieltje kun je (terug)winnen door niet meer te vluchten in de

waanwereld van alcohol..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De vijfde traditie van NA geeft de boodschap duidelijk weer:

 

"De boodschap is dat een verslaafde, elke verslaafde, kan stoppen met het gebruiken van drugs (in welke vorm dan ook), het verlangen om te gebruiken kwijt kan raken en een nieuwe manier van leven kan vinden."

Hoop en belofte van vrijheid is onze boodschap. Alleen het uitdragen van deze boodschap naar de verslaafde die nog lijdt, kan ons hoofddoel zijn, omdat dit het enige is wat we te geven hebben.

 

typo....

bewerkt door jowan
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat ik dan even wil delen Kohtje en jowan, omdat het ook gezegd mag worden en even een ander perspectief biedt, is dit. Ik 'zie' jullie beiden niet als AA'ers, noch als vertegenwoordigers van een enge gevaarlijke sekte. Ik zie jullie als jowan en Kohtje, twee totaal verschillende frummers, die mij de afgelopen maanden hebben geïnformeerd over de AA en andere 12-stappenprogramma's, als onderdeel van de vele andere nuttige en hulpvolle bijdragen van jullie aan mijn eigen herstel.

Misschien was ik wel enigszins bevooroordeeld, dat kan, nu ben ik dat zeker niet meer. Maar ik zie totaal niet waarom jullie - of liever elk van jullie afzonderlijk - niet zou mogen zijn wie je bent en ik vind het oprecht vervelend dat het voelt voor jou Kohtje dat je een etiket krijgt opgeplakt en je zou moeten verantwoorden voor je manier van herstellen. Ik ben echter ook niet dom en blind en ik zie ook wel een beetje waar dat gevoel vandaan komt. Ik vind het persoonlijk erg jammer dat dat zo is, soms.

Dank dat jullie er zijn zoals jullie zijn.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Aan de slag gaan met mezelf daar heb ik gelukkig niet zoveel behoefte meer aan. Vroeger wel en was vaak bang dat ik stil stond. Ik moest en zou veranderen en groeien. Dat gaf mij een hele hoop onrust. Misschien was het daarom moeilijk om van de drank af te blijven. Misschien dat het mij daarom nu beter lukt.

Ik denk dat ik tevreden ben met mezelf, en niet meer zo nodig hoef te veranderen. Of iemand moet moeite hebben met mij, dan ga ik nog wel op onderzoek uit, maar kan het ook gauw weer naast me neer leggen als ik er niets mee kan. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kohtje, lees ik goed dat je soms enigzins pijnlijk getroffen wordt door mensen die AA als een een groep zien met sektarische gedachtenstructuren?

 

Gisteravond was ikzelf ronduit boos toen er uitspraken over de AA zijn gedaan door een forummer die nog nooit naar een meeting is geweest. Alles was 'van horen zeggen'. Het posten van dergelijke vooroordelen is een belediging voor het IQ van de lezer. Het lijkt me niet moeilijk om te neiging te weerstaan je te verantwoorden. 

 

Ik merk dat ik er te boos om ben geworden gisteravond. 

Plofkip: ik herstel via het 12 stappen programma. Ik bezoek NA- en CA-meetings  Ik schrijf zelden over een meeting.

In welk opzicht heb je steunend willen zijn toen je ging schrijven over de AA waar je zelf geen ervaring mee hebt? Wat was jouw doel?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...