Spring naar bijdragen

Dinsdag 12 mei


Aanbevolen berichten

Goedemiddag allemaal,

 

Makkie, Agnieta, kan je ook niet meer roken.

Wat zal jij een geld besparen zeg  :D ,

 

Al wat nuttigs gevonden Koh?

 

Hier al genoeg nuttige dingen gedaan, alles afgenomen, gezogen, vanochtend al 4 uurtjes gewerkt.

Moet nog strijken, dat dan weer wel.

Maar eerst een bakkie groene thee

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, rapilos. Wel al veel nuttige dingen/dingetjes gedaan. Maar allemaal van dat losse, (bijna) dagelijks terugkerende, ook wel huishouden genoemd.

Het liefst zou ik het nuttige met het aangename verenigen. Maar wat nuttig is vind ik vaak niet aangenaam (behalve boodschappen doen en de hond

uitlaten) en wat ik aangenaam vind (m'n vak uitoefenen) is over het algemeen vrij nutteloos.. tenminste voor de samenleving..

M'n vak uitoefenen doe ik momenteel niet. Ik zit met een atelier dat half leeggehaald is en een atelier dat half propvol staat, oftewel, verhuizing.

En verhuizen is ook weer zoiets: nuttig, maar erg onaangenaam..

Nou ja, niet zeuren, koh. Dan eerst maar flink nuttig bezig zijn voor het weer aangenaam kan worden. :ph34r:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een huisarts die je een beetje kent zal wel de nodige reserves hebben om refusal voor te schrijven. Tenminste niet onder zijn of haar verantwoordelijkheid.

Laat een verslavingsdeskundige dat maar bepalen, zou ik ook denken. Verslaafden maken soms rare sprongen.. helemaal als de "nood" hoog is.

Ik denk daarbij maar even aan een recent gevalletje hier op het forum.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Komt vast wel goed Koh,

 

Eigenlijk, toch gek, dat zo'n huisarts dat dan niet voor wil schrijven.

Kan me heel goed voorstellen, dat je toen weer ging drinken Fruit

Waarom, geen goed gesprek vooraf, ook over het gebruik van refusal en de motivatie,die je alsnog moet hebben

Enfin, ik ben geen huisarts, maar zo zou ik dat dus doen

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wijfie een psycholoog kan wel adviseren aan een H.A. om ze voor te schrijven, zeker als je onder behandeling bent bij hem of haar.

Ik hoop echt zo voor je dat het je gaat lukken. Ja en anders een beetje doordrammen. Dat wil ook nog wel eens helpen. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hai frummers,

Wilde even laten weten dat ik nog steeds veel mee lees maar op het moment niet de energie heb om echt mee te praten.

Zit zelf in behoorlijk zwaar weer momenteel. Ja, ik ben 3 weken droog..dat is erg fijn en het valt gelukkig mee met de trek. Ben voorlopig niet aan het werk zodat ik me volledig op de belangrijkere zaken kan richten (lees herstel en gezin). Het voelt aan de ene kant goed om die ruimte en tijd te nemen en aan de andere kant brengt het een hoop zorgen over mijn baan en de toekomst daar.

Tijdens mijn verblijf in de kliniek zijn echter meer zaken naar voren gekomen waar ik mee bezig zal moeten. Vooral dat deel valt me erg zwaar. Bepaalde gedragingen of gewoontes veranderen is mentaal heel vermoeiend. Ik ben daar de hele dag mee bezig en dat alles vind plaats buiten mijn comfortzone.

Dit zorgt er tezamen voor dat ik enigszins depressief ben de laatste tijd en dat het minste of geringste voor een soort kortsluiting zorgt in de bovenkamer. Kan moeilijk nadenken, concentratie is een probleem, alledaagse zaken zijn zwaar, heb de hele dag hoofdpijn en ga zo maar door.

Gelukkig is er ook een mooie kant die zich ontwikkelt. Mijn vriendin (borderliner) begrijpt me door haar ervaringen heel erg goed. Aan de andere kant begin ik haar en haar bijzonderheden die ik de afgelopen 8 jaar moeilijk kon begrijpen steeds beter te snappen nu ik het zelf ervaar. Ik heb vaak gedacht als zij niet veel aankon dat ze zichzelf een schop onder haar kont moest geven en heb dat ook uitgesproken (letje, jouw berichten de laatste dagen over jou en je partner leken over ons te gaan, heel herkenbaar). Daar heb ik nu spijt van en heb dat ook naar haar uitgesproken. Jammer dat ik zelf in de shit moest komen om haar nu wel te kunnen begrijpen.

Langzaam begin ik te denken dat ik misschien ook blij kan zijn dat dit me nu allemaal overkomt. Het brengt mij en mijn partner dichter bij elkaar (nooit gedacht), we begrijpen elkaar beter, communiceren er makkelijker over. Ik ben mijn verslaving aan het aanpakken, werk ook aan andere zaken die ik anders had genegeerd. Op deze manier kan het alleen maar beter worden.

Pittig is het wel, die zure appel waar we nu eerst doorheen moeten maar het heeft een doel, het heeft nut dus we gaan ervoor. Ik ben blij dat ik dit gevecht ben aan gegaan en dat ik ondanks het zware weer op deze manier naar zaken kan blijven kijken.

Dat wilde ik graag even delen...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Skip, fijn dat het goed gaat.

Ik weet dat je weinig schrijft, maar zag je weinig voorbijkomen. En ergens had ik opgeslagen dat je op vakantie was, maar wist niet meer hoe lang geleden.

Vandaar mijn vraag. En bedankt voor je antwoord. Dan hoef ik me geen zorgen over je te maken ;-)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Agnieta, als zoiets je helpt is dat volgens mij niet slecht. Natuurlijk willen we graag zelf controle hebben over de verslaving maar soms zijn bepaalde maniertjes nodig om ons te helpen denk ik.

Ik heb thuis ook mijn pasje ingeleverd. Zorgt dan de vrouw dat ik niet drink? In mijn ogen niet! Ik heb op die manier de drempel naar drinken iets verhoogd. Als ik het écht wil vind ik toch wel een manier! Nu is het gewoon iets minder makkelijk.

Misschien komt er een tijd dat wij dat minder of niet nodig hebben. Dat zou mooi zijn maar tot die tijd is dit een prima alternatief.

Zo kijk ik er naar,

Succes meid!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

't Is niet voor het eerst bull, toch?

Als het bull is, is dat een moment om te doen wat nodig is om niet in herhaling te vervallen.

Trek gaat niet vanzelf over. Je kunt gaan drinken om de trek tegen te gaan, het zwijgen op te leggen.

Je bent nu vijf jaar hier om te proberen die trek het hoofd te bieden.

Vijf jaar lang was de uiteindelijke oplossing drank.

Misschien nu die trek eens doorstaan? Met wat voor middelen dan ook?

Van niet drinken word je knettergek als je trek hebt.

Maar je gaat er niet dood van. Het kan je leven vergallen voor dit moment.

Maar je  gaat er niet dood van. Alles en iedereen kan je gestolen worden voor dit moment.

Alles en iedereen is waardeloos. Je lijd ontzettend. Je denkt het niet vol te houden, alles lijkt onmogelijk als je niet even wat drinkt.

Maar door niet te drinken, ook als het onmogelijk lijkt, na slapeloze nachten, na dagenlang op de top van je zenuwen geleefd te hebben,

na aan het eind van je Latijn gekomen te zijn zonder drinken, zul je merken dat het went.

De verschrikkingen van niet drinken als drinken het liefste is wat je doet, wennen.

Alles toegestaan, behalve drank. Kijken wat dát oplevert?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja maar Aggie het is wel waar wat Koh zegt. Het is toch de manier om echt helemaal te stoppen met die drank.

Dat is afzien, moeilijk, om gek van te worden, maar je gaat er niet dood aan. het is de manier om voorgoed af te rekenen met de alcohol.

De waarheid is soms hard maar helpt wel. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb misschien wel een tip voor Ietje.

Ipv meer huishouden, juist minder huishouden doen. Ipv jezelf of je man veranderen alles zo laten.

Bijvoorbeeld: ipv het hele huis poetsen, alleen de dingen poetsen die ook kunnen glimmen, zoals kranen, wasbakken etc.

Dingen poetsen die niet kunnen glimmen heeft weinig zin, want ze glimmen toch niet.

En als man kritiek uit op huishouden, zeg je gewoon: alles glimt toch?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik heb vandaag een artikel gelezen op nu.nl over sterfgevallen in Nederland door alcohol, uit gegevens van de OESO.

In Nederland is het aantal sterfgevallen die te wijten zijn aan alcohol 2.7%.

Dus ik verder lezen.

Het hoogste percentage is in Rusland waar 30.5% van de sterfgevallen veroorzaakt wordt door alcohol.

????!!!!

bewerkt door ploffie
Link naar opmerking
Deel via andere websites

In Rusland wordt ook veel meer zelfgestookte en "giftige" alcohol gedronken. Veel Russen bevriezen met alcohol op.

De mentaliteit van de Russen is veel melancholieker.. er zijn zoveel verschillen tussen Rusland/Russen en

Nederland/Nederlanders dat 't een beetje appels met peren vergelijken is.

En bovendien is inderdaad wat Monster al een beetje aangeeft elke alcoholdode er één die onnodig en teveel is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ach lieve Agnieta, boos had ik niet genoemd.. ook ontzettend boos kun je worden van niet drinken bij trek.

Het gekke is dat je ook ontzettend boos kan worden als je wél gaat drinken als je dat éigenlijk niet wilt..

Dat heeft te maken met machteloosheid en onhanteerbaarheid. Twee dingen die we allemaal helemaal niet willen.

En je hebt helemaal gelijk als je zegt dat je niet in één dag verslaafd bent geraakt en er ook niet in

één dag vanaf komt.

Maar elke cleantijd, hoe kort of hoe lang ook, begint wel met dag één.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik vergelijk de percentages tussen nederland en rusland niet, monster. Dat doe je zelf. Maar ook dat is niet verboden.

Het artikel ging over het aantal aantal alcoholdoden in Nederland. Dus heb ik het ook maar in mijn post benoemd als een soort samenvatting van het artikel. Zo van dit is het artikel waar het over gaat.

Het percentage 30,5 bij rusland, vind ik echter een op zichzelf staand buitengewoon belachlijk hoog percentage.

De verhouding tussen de percentages nederland en rusland is veel minder interessant. Dat zegt iets over verschil in cultuur. En dat is een open deur.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ha Gipsy25,

 

Leuk dat je (wat vaker) vegetarisch wilt gaan eten. Ik ben ook vegetariër en eet als ik thuis ben helemaal plantaardig. Het bevalt heel goed, je moet zorgen dat je je eiwitten goed vervangt. Als je een beetje van koken houdt zijn de vegetarische kookboeken van Yotam Ottolenghi aan te raden (Plenty en Plenty More). Je moet er soms wel ingrediënten voor hebben die je niet overal kunt krijgen, maar vaak zijn er vervangende opties. En veel specerijen kun je ook online bestellen als je niet in een grote stad woont. 'Eigentijds Vegetarisch' van Maria Elia is ook een leuk boek. En zoals Ietjefietje zegt, online is ook veel te vinden (en op Facebookigroepen enzo).

 

Als je ook eens iets helemaal plantaardigs wilt uitproberen kun je op de website van de Vegan Challenge kijken (twee keer per jaar gaan mensen een maand lang veganistisch eten, het is net weer voorbij, maar er staan dus ook gewoon makkelijke recepten op die site met ingrediënten die gewoon in elke supermarkt te vinden zijn). Veganistisch klinkt misschien enger dan vegetarisch, maar er zit dan gewoon geen zuivel, kaas en eieren in; veel vegetarische gerechten (vooral uit internationale keukens) zijn sowieso al plantaardig omdat ze elders toch al niet zoveel met kaas en zuivel koken als bij ons. De Indiase keuken heeft veel vegetarische recepten: veel linzencurry's, dals en soepen. 

 

Waar hou je van, dan kunnen we nog extra tips geven. Altijd een leuk onderwerp, koken (en het opeten). :-)

 

Groet! 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...