Spring naar bijdragen

Dinsdag, 7 April

Lucide

Aanbevolen berichten

Uit "Just for Today"

7 april. De waarde van het verleden

"Deze ervaring uit de eerste hand met alle fasen van ziekte en herstel is van ongeëvenaarde therapeutische waarde. We zijn hier om vrijuit over onze ervaringen te praten met elke verslaafde die wil herstellen."  (Basis Tekst, p. 11)

Velen van ons kwamen het programma binnen met enkele dingen waar we serieus spijt van hadden. We hadden nooit onze middelbare school afgemaakt, of we zijn niet doorgegaan met een hogere opleiding. We hadden vriendschappen en huwelijken verwoest. We hadden banen verloren. En we wisten dat we niets daarvan konden veranderen. Misschien dachten we dat we altijd spijt moesten blijven hebben en eenvoudigweg een manier moesten vinden om met onze spijt te leven.

In tegendeel, we ontdekken dat ons verleden een onontgonnen goudmijn is als we ons de eerste keer geroepen voelen om het te delen met een nog worstelende nieuwkomer. Als we luisteren naar iemand die z'n Vijfde Stap met ons deelt, kunnen we een speciaal soort steun geven die niemand anders kan geven - vanuit onze eigen ervaring. We hebben dezelfde dingen gedaan. We hebben dezelfde gevoelens van schaamte en wroeging gehad. We hebben geleden zoals alleen een verslaafde kan lijden. Wij kunnen herkenning vinden - en dat kunnen zij ook.

Ons verleden is waardevol - eigenlijk onbetaalbaar - omdat we alles daaruit kunnen gebruiken om de verslaafde die nog lijdt te helpen. Onze Hogere Macht kan door ons werken als we ons verleden delen. Die mogelijkheid is de reden dat we hier zijn en het uitvoeren hiervan is het meest belangrijke doel dat we moeten nastreven.

Alleen voor vandaag: Ik heb niet langer spijt van mijn verleden omdat ik dit met andere verslaafden kan delen en misschien de pijn of zelfs de dood van een ander kan voorkomen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kohtje, je bedoeld het vast goed maar als je dingen met hoofdletter gaat schrijven, bekruipt me angst. Vijfde stap en vooral Hogere macht.

Dat soort zaken weerhoud me dus ook van bijeenkomsten. Gruwel ervan. 

Heb ze wel eens gehad van aa hier, geen prettige ervaring

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Kohtje, je bedoeld het vast goed maar als je dingen met hoofdletter gaat schrijven, bekruipt me angst. Vijfde stap en vooral Hogere macht.

Dat soort zaken weerhoud me dus ook van bijeenkomsten. Gruwel ervan. 

Heb ze wel eens gehad van aa hier, geen prettige ervaring

Dat komt me bekend voor, Suikertje.

Ik ben me echter gaan realiseren dat dat eerste wat je zegt belangrijk is: het wordt goed bedoeld.

Die hoofdletters werden toen gereduceerd tot "slechts" hoofdletters. Ik ben de boodschap door de hoofdletters en de

schrijfwijze heen gaan zien. Ik laat me niet meer weerhouden door hoofdletters. :)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit forum is goed in ook spiegels voorhouden als het spiegelbeeld wat minder is. Echt betrokken zijn is ook dat.....wat speelt er toch Hot?

Verder vind ik het forum wat zwaar vandaag; dat wat iedereen eet is even een luchtige afwisseling. Mag er ook zijn hoor, even wat zwaardere onderwerpen.

Zit ook nog na te denken over op kinderen passen en dat de verantwoordelijkheid triggert. Wat een rotdilemma, Hoop dat er over te praten valt met de ouders en er begrip is.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...