Spring naar bijdragen

Maandag 15 december 2014


Yvonne

Aanbevolen berichten

..

waarbij je wel op moet letten, vind ik, 

dat je de respons niet net daar zoekt

waar hij net zo zeer, hooguit in andere vorm, 

een niet functionele (!) afhankelijkheid creert van/naar buiten. 

.....

 

de echte respons is er gewoon

onzichtbaar, onmeetbaar, niet opvallend

en dat moet ergens ooit eens voldoende worden, voor jezelf.

 

maar dat terzijde......

 

Respons is respons, of ie nou functioneel of niet functioneel is. Door m'n emoties, gevoelens, niet meer gekleurd te laten worden door alcoholinvloed, kan ik (zelf)bewust een keuze maken of ik wel of niet wat aan respons heb. Daardoor valt het verschil tussen functioneel en niet functioneel weg.. is er alleen respons. In die zin heeft niet functionele respons de functie van tegenhanger van wel functionele respons.. en doordat er twee tegenhangers zijn krijg ik de mogelijkheid, de vrijheid, om een keuze te maken, de mogelijkheid om m'n eigen verantwoordelijkheid te nemen.. dát is het voordeel van

nuchter en clean zijn.

 

Echte respons onzichtbaar, onmeetbaar en niet opvallend, ok.. die is er denk ik ook wel. Weet ik natuurlijk niet zeker, want onzichtbaar, onmeetbaar en niet opvallend..

Maar waar ik me bewust van ben is de meetbare, de zichtbare en wél opvallende respons.

Met waar ik me bewust van ben kan ik mezelf verder helpen m'n weg in het leven te accepteren.

De onzichtbare dingen neem ik mee als zijnde: ze zijn zoals ze zijn.

 

In respons zóeken schuilt het levensgrote gevaar dat ik antwoorden zoek die ik wíl horen, niet die ik móet horen.

Ik zoek geen respons, ik krijg respons. Ik moet alleen wel de juiste mensen vinden die me respons willen géven.. en dan heb ik het hier alleen over

herstel. Respons over/in het "normale" leven komt van iedereen om me heen. Waar overigens hetzelfde geldt wat betreft functioneel en niet functioneel.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

..

waarbij je wel op moet letten, vind ik, 

dat je de respons niet net daar zoekt

waar hij net zo zeer, hooguit in andere vorm, 

een niet functionele (!) afhankelijkheid creert van/naar buiten. 

.....

 

de echte respons is er gewoon

onzichtbaar, onmeetbaar, niet opvallend

en dat moet ergens ooit eens voldoende worden, voor jezelf.

 

maar dat terzijde......

 

Nog een keer hetzelfde bericht gequoot...

 

Zie nu dat je het niet hebt over functionele en niet-functionele respons maar over een niet-functionele afhankelijkheid van respons.

Ik denk dat afhankelijkheid altijd functioneel is. Of het goed of niet goed is voor jezelf is een ander verhaal. Ik denk dat dat voor een

ieder op zich net weer even anders ligt.

Ik ben het met je eens als je bedoelt dat afhankelijk zijn van complimentjes niet goed is.

Ik kan tegenwoordig heel goed voor mezelf zorgen zonder complimentjes te krijgen.

Maar een complimentje op z'n tijd heb ik wel nodig om een leven in de schaduw (waar het overigens heel goed toeven kan zijn) af en toe

wat zonlicht te geven en wat extra energie uit te halen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja Agnieta, ik weet het van mezelf en hoor het ook van anderen die meerdere jaren clean zijn.

De mensen met de grootste verwarring zijn die mensen die regelmatig terugvallen.. niet alleen

het steeds weer afkicken is uitputtend en onbevredigend, ook (daarboven op) het gevoel van schuld, schaamte, falen..

Het zijn niet alleen de hersens die (steeds) een klap krijgen, het is ook de geest..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...