Spring naar bijdragen

ik moet stoppen, maar hoe? poging 1000!


Ella

Aanbevolen berichten

Fruitvlieg. Het is waar dat het je al vaak gelukt is. Mislukt? Dat is een groot woord want je blijft het proberen. De aanhouder wint, daar ben ik van overtuigd en a;;e alcohol vrije periodes zitten maar mooi in je rugzak om nu mee te nemen.

 

De grote verdoving lijkt mij ook een goed boek en ik ga het vandaag kopen. zucht zal ik ook even naar kijken.

Ik ga wel opzoek naar een individuele coach t.z.t. Maar wil er een vinden die goed bij mij past.

 

Trubendorffer heb ik gisteren op zitten kijken. Vandaag tussen het werk door verder op onderzoek.

Ik kan het zeker niet alleen, daar ben ik van overtuigd. Ik weet nu al dat ik mij elk moment weer overmoedig kan gaan voelen en lak kan krijgen. Dat is waar ik op voorhand op in moet gaan spelen.

 

Gematigd drinken is niet voor mij en dat gaat nu ook niet lukken, dus ik drink niet. dat is mijn doel.

Vandaag tevreden met het niet hebben van een kater en weer voorzichtig een stapje in de dag van vandaag.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ella,

 

Ik sport al heel mijn leven en met vlagen doe ik dat minder, door welke (fysieke) reden dan ook. En sporten vind ik heerlijk, het reinigt lichaam en geest en heeft een positief effect op hersenen en op je constitutie. Lezen mag ik ook graag doen en gelukkig heb ik daar enige jaren de rust voor, in die zin dat ik dat ook 's avonds doe, zeker voor het slapen gaan, ook al heb ik ooit 'geleerd' dat je voor het slapengaan eigenlijk helemaal niets moet doen. Zeker een kwartier niet lezen, niet tv-kijken, niet drinken, zelfs geen seks. Daar kan je het eens of oneens mee zijn, denk er het jouwe van. Ik val vaak in slaap van lezen.

Vanmorgen had ik trouwens een nare droom. Ik moest 'scheiden' van een vrouw en ik schrok wakker van de pijn die ik voelde van het verlies, zoals ik dat ooit de eerste keer heb gevoeld. Heeeeel heftig. Waar zou die vrouw symbool voor hebben gestaan ;)

 

Ik ga maar eens in de boeken duiken die hierboven zijn voorgesteld, fijn vooruitzicht!

bewerkt door Menja42
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Haha Menja; Dat was waarschijnlijk de Femme fatale : Fraulein Alcoholica haha ;-)

 

Ja, ik hou ook van lezen, door het drinken kwam ik daar niet aan toe want ik viel als een blok inslaap zodra mijn hoofd het kussen raakte.

Ik heb mijn boek binnen; de grote verdoving. Straks fijn lezen et een kopje munt thee op de bank. 

Dan de voetbal (YESYES) en dan ook fijn weer verder lezen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Gerrit. Goed bezig, ja, maar het is nog door de weeks ;-)

 

Weekend is lastig, Zeker omdat ik ook een verjaardag heb. En op verjaardagen in mijn vriendenkring worden de wijntjes aardig weggetikt. 

Zeker als de zon schijnt...  Dan beginnen ze gewoon om 1 uur op een kinderfeestje in de tuin.

Voor nu is mijn plan het dag per dag te nemen en dat ook het weekend te gaan doen.

Buiten de verjaardag om zoek ik mensen op die niet drinken voor een activiteit.

Zie er nu al tegen op, dus daarom maar dag per dag..

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Ella, ik las op de draad van gisteren

 

" Genoot er toch van..

Voel me toch ook wel schuldig. Ben dan wel weer bang dat het hek v/d dam is, maar aan de andere kant al blij met waar ik ben.

Gelukkig start ik maandag de internet behandeling en kan ik goed gaan onderzoeken waarom ik de drank niet helemaal kan laten staan."

 

en zojuist

 

"Al mijn stoppogingen als ik weer ging drinken bleef ik doorgaan. Ik doe dat nu niet. Maar het blijft een gevaar.

Ik probeer het luchtig te nemen en de alcohol niet die aandacht en het bezit te geven wat het voorheen deed."

 

Misschien lees ik het verkeerd, of heb je het niet bedoeld zoals het gelezen kan worden, maar ik zie hier een soort onderhandeling gaande over wel of niet helemaal stoppen. Ik hoop dat ik het verkeerd lees.

 

Ik reageer zo, omdat het niet in lijn lijkt te liggen met de tekst van deze draad,

" ik moet stoppen, maar hoe? poging 1000!".

 

En ik reageer misschien wat fanatieker dan gebruikelijk, omdat morgen je internetbehandeling begint.

Als je daar al marchanderend met jezelf aan begint, dan is dat een prima voedingsbodem voor een mislukking.

Met wat ik van je heb gelezen is er ook voor jou geen alternatief, geen optie voor sociaal en gematigd drinken.

Het vlammetje blijft branden, het blijft knagen en je gaat voor de bijl dan.

 

Ik gun het je zo Ella.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Gerrit,

 

Dank je voor jou reactie. Dat is prettig.

Ik ga even heel goed nadenken over wat je schrijft. Het komt nu nog niet helemaal binnen. Zal er later vandaag op terug komen.

Alle reacties zijn zeer welkom. Ik leer van jullie!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ella,

 

Onderhandelen met jezelf....bagatelliseren van het probleem...het is allemaal heel herkenbaar.

Toch zul je als je wilt stoppen heel duidelijk naar jezelf moeten zijn.

Het is wat jij wilt.

 

Toen bij mij dat kwartje viel, werd ook duidelijk hoe serieus het probleem was geworden en dat ik er ook serieus iets mee wilde.

Ik schrijf ook 'willen', niet moeten. Ik wilde daarin echt zelf structureel iets veranderen.

En door eerdere minderpogingen was ook wel helder dat stoppen de optie was die voor mij het meest kans op succes zou gaan geven.

Hoe tegenstrijdig dat vroeger ook had geleken.

 

Er vielen in de beginperiode van stoppen meerdere kwartjes die ik de jaren voorafgaand al geïnvesteerd had, maar door toch regelmatig de verdoving op te zoeken,

niet kon laten vallen....niet heb willen laten vallen?!

 

Maakt niet uit...jij maakt de keuze en die is goed....

Als je kiest voor stoppen en behandeling en je wilt het laten slagen, 

zul je het kleine vlammetje ook uit moeten blazen....

Makkelijk? Nee heus niet altijd...maar hè, dan zijn wij er.... :)

 

Ik gun het je ook Ella!

Denk er over na en ben eerlijk naar jezelf...je bent het waard!

Succes.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik las ooit ergens:

" je hebt echte WIL en je hebt valse wil"

Vond ik mooi!

Was in het bijzonder op mezelf van toepassing.

Je zelf aan t lijntje houden...

De " ja maar" methode

Mij heeft t niet verder gebracht.

Pas toen ik echt wide maakte ik pas een keuze

Misschien herken je er iets van.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

En dan opeens klaarwakker van een voorbij rijdende ambulance. 

 

Jullie berichtjes nog een keer gelezen en nog een keer enz.

Ik zeg heel eerlijk dat het nu niet voelt als smoesjes of onderhandelingen met mezelf. 

Misschien is mijn wil dan nog niet groot genoeg? Ik heb nu nog geen idee.

Ik weet wel dat ik niet terug wil naar waar ik was. Nu is dat ook (nog?) niet zo.

Misschien is het de illusie waar ik mij aan vast wil houden, het vlammetje, het zogenaamd gematigd kunnen drinken, het ''beste'' van beide enz. enz.

Het gevoel de controle te hebben, het niet willen toegeven dat ik een alcohollist ben enz enz.

Van alles spookt er door mijn hoofd als ik erover nadenk.

Wat is dat toch? De alcohol niet helemaal willen loslaten, want wanneer ik zeg '' ik stop helemaal'', dan ben ik er nog mee bezig. Dat geeft frustratie en dan komt '' ik kan net zo goed iets gematigd drinken'' dan ben ik er ook mee bezig, maar voelt het als ; ''kijk, ik bepaal, ik heb controle, ik ben geen zielige alcoholist die nooit meer mag drinken".

Ja, dat is de verslaving. Die is heel dubbel.

 

Het is dubbel; dan de overtuiging helemaal te willen stoppen en heel tevreden met de keuze die ik maak. Vastberaden er een alcohol vrij leven op na te houden. Dan de overtuiging best een paar glazen te kunnen drinken. 

Waar de knop om te stoppen zit weet ik in mijn overtuiging wel, maar de knop springt ook vanzelf weer om.

Is het niet voldoende wilskracht? Is het de omgeving? is de motivatie toch te laag?

Wat maakt dat die knop niet om blijft? De verslaving zou het antwoord zijn. Maar hoe blijft de knop bij de een  wel om en bij de ander niet?

Genoeg stof om de aankomende week over na te denken. Ik heb de antwoorden niet.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi

Het feit dat je hele lappen text erover kunt svhrijven zegt al genoeg.

Je bent er serieus mee bezig

Ons/ mijn stoppen ging ook niet over 1 nacht ijs

Sommigen van ons moeste. Heel diep zakken om de knop om te krijgen

Zoals ik jou lees...ben je er al dik mee bezig..om te stoppen

Je vriend alcohol de deur uitzetten is geen makkelijke stap

Dat doe je niet zomaar...das echt een wel overwogen keuze

Ben benieuwd hoe het gaat lopen als je internet behandeling begint

Succes ella

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ella je hebt hele goede inzichten.

En je kunt ook erg goed marchanderen.

Heel herkenbaar hier. En je knop is

symbolisch en jij bepaalt uiteindelijk.

De energie die je nu besteedt aan drank

is een keus. Zo kun je nog een poos jojo-en

of je kunt de rust pakken van kleine stappen:

vandaag niks, een nuldag, er is zat ander lekkers.

Je hoeft geen keus voor de rest van je leven te maken.

Elke dag kies je weer. Soms wel en steeds vaker niet bewust.

Het drinken kostte mij vele malen meer energie en ik werd

psychisch een wrak. Fysiek ging het wel eigenlijk.

Maar ergens kon ik mezelf niet meer in de ogen kijken.

Nu kost niet drinken me niets. Ik ben er zelden mee bezig.

Dat ik er dit forum nog steeds bij gebruik, dat kost me wel wat.

Tijd? Ach anders zou ik waarschijnlijk 500 boeken meer hebben gelezen.

Nu lees ik waargebeurde verhalen, gevechten, overwinningen en ditjes en datjes.

Energie die ik vroeger voor iets gebruikte dat me sloopte en me schuld en schaamte bezorgde;

die steek ik nu in nuttige dingen en steeds meer leuke dingen en mensen.

Matig drinken lijkt een doel voor velen hier. Waarom? Ik weet het inmiddels niet meer, terwijl ik

er ooit vast van overtuigd was dat dat mijn grootste doel was. Om te zijn zoals anderen of toch echt

om 8 x in de week iets van alcohol binnen te krijgen? Raar eigenlijk he. Waar we ons druk om kunnen maken.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ella,

 

Je bent er flink mee bezig...wederom herkenbaar.

Vragen, ja maars...waaroms....afwegingen...

Misschien wel teleustelling en frustratie....

 

Wat mij hielp, en wat ik hier vaker las, is de gedachte, zin:

'Ik neem vandaag de eerste niet...' 

Dat haalde voor mij het beladene van 'nooit meer' eraf waardoor ik het zeker in de beginperiode volhield.

Misschien jezelf een beetje voor de gek houden...maar het werkte en dat is wat telt.

Ook ben ik heel eerlijk geweest naar mijn partner, kon het er ook over hebben en dat heeft mij geholpen.

 

Daardoor haalde ik voor mezelf de lat omlaag en werd het haalbaar.

De inzichten en vervolgstappen komen daarna wel...

En voor jou, in combinatie met internet behandeling...

Ga ervoor Ella!

Ik hoop dat je vindt, hier en in behandeling wat voor jou gaat werken!

 

Succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Ella,

Toen ik net gestopt was.... Vond ik 1 dag overleven al een hele toer.

En als iemand me vroeg: " ga je nou helemaal nooit meer drinken? " beangstigde het mij ook enorm.

Ik zei dan " vandaag in elk geval niet" .

verder durf ik niet te kijken. Die ene dag was te overzien.

Het is nu niet meer "overleven" maar meer een "manier van leven" geworden.

En ik wil niet meer terug.

Toch kijk ik nog steeds niet te ver vooruit.

Ik gun je de rust die ooit komt.

Het komt echt ......alleen dat ontdek je pas na een tijdje stoppen.

Geduldig zijn helpt!

Zet m op!!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jeetje. Heel erg bedankt voor jullie reacties.

Vandaag best wel neerslachtig van alles. Het hele gedoe. De alcohol, het wel of niet drinken, het vol zijn van stoppen en de energie, om later weer te merken dat ik nog nergens ben. Maar, waar moet ik dan heen en hoe en vooral hoe blijf ik daar.

Ben er nu al weer zo moe van. Ik heb geen zin om te strijden de rest van mijn leven. 

Natuurlijk zeg ik keer op keer dat ik vandaag niet drink en dat helpt me wel, maar niet altijd.

Ik ga er nogmaals goed over denken en morgen weer. Mijn hoofd is er vol mee. Is het de alcohol of mijn manische inslag...

veel gaat er door mijn bol.

Voor nu maar slapen en morgen nog een keer kauwen.

Er staat boven mij genoeg stof tot nadenken. Bedankt mensen! jullie zijn kanjers!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wat een baaldag vandaag.

Er wel toegekomen hard te lopen en dat helpt mij om mijn hoofd leeg te maken en niet te drinken.

Aan het einde van de dag was ik in staat wel naar de wijn te grijpen, maar besefte mij heel goed dat ik daarmee de grote verliezer ben.

Ik heb mijn woede van de dag om kunnen zetten en naast me neer kunnen leggen en een rustige avond gehad.

vrienden kwamen even langs en dat was gezellig kletsen met een pot thee, koekjes en een blokje kaas. Fijn dat ik vrienden heb die mij steunen door dik en dun.

Morgen weer een nieuwe dag. Nieuwe ronde, nieuwe kansen. Gewoon de eerste niet nemen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Stella,

 

Ik weet niet of het echt zo is, maar ik vermoed dat hoe meer je langzamerhand in je leven bent gaan drinken, hoe méér je je brein programmeert om naar die beloning, oppepper, slaapmiddel of steun te hunkeren. Wat Fruitvlieg schrijft, dat het van kracht getuigd om hulp te vragen vind ik een hele goede, heel veel succes!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, dat is ook zo Suusje. Ik geloof ik het hele conditioneren van de verslaafde.

Door de tijd heen werkt die conditionering niet meer voor mij.

Drank werkt voor mij niet meer als oppepper of energiegever, beloner.

De laatste tijd werd ik er juist heel down van, kreeg er eenzaamheid en kilte door en geen steun meer. alles voelde grauw, armoedig, kil en mijn zelfvertrouwen nam alleen maar af.

Ik probeer dat beeld goed voor ogen te houden, elke dag weer.

Drinken noem ik in mijn hoofd samen met armoedig. Als ik dat maar elke dag weer aan mezelf vertel kan ik wel eens een eind gaan komen.

Drinken is armoedig.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dit getuigt van inzicht zeg!! 

Elke dag dat je niet hebt gegrepen naar datgene dat je zelfvertrouwen kapot maakt, wordt je zelfvertrouwen weer wat sterker. Dat komt goed uit, want je zult het nodig hebben. (Net als ik) En elke keer dat er onverwacht vrienden binnen komen vallen en ontdekken dat jij echt voor jezelf stopte en niet voor de complimentjes van anderen, zullen zij jouw zelfvertrouwen óók weer voeden. Jij gaat nu alleen maar vooruit!!! Baaldagen zijn achteraf meestal nuttig. Meestal ontdek je waarom je nou wérkelijk zo chagrijnig was....................achteraf zijn het leerzame dagen. Maar het blijven rotdagen. Weer iets om dankbaar voor te zijn: dat die rotdag weer voorbij is ;) .

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je Monster. Baaldagen zijn er niet voor niets. Net als down zijn je soms helpt zaken anders aan te pakken en daar de motivatie voor te vinden.

Ik stop ook alleen voor mezelf (en mijn kinderen niet te vergeten). Verder voor niemand als ik eerlijk ben. Mijn kinderen geven mij elke dag complimentjes.

Niet door dit te zeggen, maar door de liefde en aandacht voor elkaar die dan echt en oprecht gevoelt kan worden.

En ja, ik ben blij dat deze dag voorbij is :D

Op naar morgen. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...