Spring naar bijdragen

Donderdag 29 Mei 2014


Aanbevolen berichten

Ja dan hopen ze hoogstwaarschijnlijk dat jij zijn stoornis wel de baas kan en er wel mee om kan gaan. Bij mij was het zo dat heel de familie erg dankbaar was dat ik mijn manneke goed verzorgde en niet in de steek liet. Hun hadden daardoor veel minder zorgen en dat was een opluchting voor hun. Van de andere kant was het zo dat ik er wel een heel stuk alleen voor stond. Alleen een schoonzus (getrouwd met een broer van mijn manneke) wist hoe zwaar het was. Ze maakte hetzelfde mee.

Heeft jouw man alleen last van deze stoornis of zijn er nog meer familieleden van hem die het ook hebben? Want dan zou je toch veel steun kunnen hebben aan hun partners.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Nee Sowhat en Bolletje, ik sta er zowat alleen voor. Ja zijn opa had het ook maar die is dood en zijn partner dementerend.

Ik hoopte via mail wat stuen te vinden bij zus, maar zij antwoordt gewoon dat ik de moed niet mag verliezen. Tja.

Daarom dus dat ik lotgenoten zoek. 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Weet je Jen de familie van mijn manneke kon eigenlijk ook niet zoveel met de stoornis omdat ze er toch te dicht bij stonden. Ze waren er mee opgegroeid omdat hun vader hetzelfde had. Dan is het toch moeilijk om te helpen omdat ze wel weten dat deze mensen toch vaak moeilijk zijn, maar voor de rest konden ze niet zo veel. Inderdaad dan beter om te kijken of je lotgenoten kan vinden.

Ik ben een tijd bij Mezzo geweest. Dat is een forum voor mantelzorgers. Daar waren ook mensen die een partner en ook kinderen hadden die een m.d.s. hadden. Daar zou je ook eens kunnen kijken. Ook al zit er niemand, je kan daar een berichtje plaatsen en kijken of je daar reactie op krijgt

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dat begrijp ik maar al te goed, van dat houden van.

Het gekke, bij mij dan toch, is dat iedereen - zijn familie en vrienden - denkt dat alles wel goed is nu hij mij "heeft". 

 

Zo denken ze in de hulpverlening ook altijd. Mijn tante die manisch depressief is en na een TS opgenomen kon na een paar weken weer naar huis want ze had stabiele mantelzorgers zoals dat dan heet. Ik heb met mijn ouders en tante op een markt gelopen en zijn ons toen rot geschrokken over haar feitelijke toestand. Haal iemand met een psychische stoornis uit zijn/haar comfortzone en je ziet dat compensatie strategieen ineens niet werken. De setting van een markt vs de rust op een PAAZ afdeling was een wereld van verschil.

 

Als mantelzorger moet je vooral zelf aan de bel trekken want iedereen beseft dat het wel zo makkelijk is dat de zorg geregeld is. Ik zou in je buurt zoeken naar ondersteuning specifiek voor mantelzorgers bij psychische aandoeningen. Overbelasting van de mantelzorger kan maar zo als je er 24/7 in zit. Weten de hulpverleners dat je vrij succesvol bezig bent alcohol de baas te zijn. Dat zou hun afweging mee moeten bepalen als het gaat om de inschatting van jou belastbaarheid.

 

Mijn tante is nu trouwens vrij stabiel door lithium en het heel nauw monitoren van de bloedspiegel daarvan alsmede haar schildklierfunctie.

 

Ik herken helemaal dat het eea te dichtbij kan staan voor familie. Mijn oma, tante en vader konden totaal niet omgaan met psychische aandoeningen zoals mijn tante heeft. Ook totaal niet instaat er op een normale manier over te praten.

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Is het eigenlijk niet zo dat elke ziekte een familieziekte is?

 

Ja klopt. In de vaste systematiek van een verpleegplan is belastbaarheid mantelzorgers en dreigende/acute overbelasting mantelzorgers ook een vast onderdeel ook al heeft het geen betrekking op de zieke persoon. Mantelzorg is zo cruciaal dat het er toch inhoort.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

We hebben het trouwens de hele tijd over lotgenoten in de zin van lotgenoten voor de mantelzorger Jen, Maar als ik het eens omdraai.....mijn tante gaat met een groep mensen met diverse psychische aandoeningen wandelen en daar is een psychiater bij. Dat is naast individuele behandeling. Heb je daar ook aan gedacht Jen....dat hij iets kan ondernemen met lotgenoten en begeleiding en jij wellicht een paar uur prive tijd hebt per week.....

bewerkt door erik
Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Erik,

bij mijn weten ben ik geen mantelzorger. Dat is toch als je verlof neemt voor een ziek familielid?

Nu, mijn man functioneert wel, volgens mij hoort hij niet meer in het ziekenhuis. Een dagbezigheid zou wel goed zijn, en onderstuening voor mij dus.

 

Ingewikkeld.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Mantelzorger is zoals het woord zegt de mensen die nabij de client staan (zoals een mantel om een lijf) Dat is een verzamelnaam in de hulpverlening voor man, vrouw, kinderen, ouders maar het kan zelfs de buren zijn als zij de meest naasten zijn. Jij bent duidelijk de echtgenoot en mantelzorger van je man. En je bent kwetsbaar voor overbelasting omdat: 1. je duidelijk de enige bent die die taak vervult en geen ondersteuning hebt van andere familie 2. jij je eigen strijd voort tegen alcohol. Het worst case scenario is dat jij door teveel hooi op je vork gaat drinken. Dat is slecht voor jezelf als eerste en slecht voor je man vanwege de mantelzorg taken die je vervult. Dit alles draait altijd om draaglast en draagkracht. De last die de zorgtaken voor je man inhouden op een weegschaal met de draagkracht van het netwerk aan mensen om je man heen waar jij dus de spil in bent.

 

Mantelzorg taken staat in je CAO en op basis van die taken en je nabijheid naar de client kan dit een reden zijn voor verlof. Vervullen van mantelzorgtaken kan in die zin het opnemen van verlof voor een familielid zijn.

 

Maar ik weet natuurlijk niet of alles 1:1 Vlaams Nederlands hetzelfde is maar ik vermoed van wel in dit geval.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maar dan is man eigenlijk ook mantelzorger voor mij?

Ja in de zin van zijn ondersteuning bij jou drank probleem. Gelukkig wel eigenlijk. Het lijkt me wel zo gezond in een relatie als niet de een exclusief het stempel patient heeft en de ander exclusief mantelzorger.

 

Voor de psychiater van je man is het belangrijk dat hij weet van jou strijd tegen drank en de rol van je man hierin,,,,,weet hij iets over die strijd of ben je de sterke vrouw in zijn ogen die moeiteloos de last kan dragen?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Even een snel " welterusten"

Geen tennis voor mij op tv hoor vandaag

Hard gewerkt in nieuwe kamer voor oudste dochter; behangen !

Man heeft mooie start gemaakt aan nieuwe kast .. zondag weer verder, maar dan met verven.

Trusten alkemaal

bewerkt door Vol
Link naar opmerking
Deel via andere websites

fijn Wijfie

en saai is relatief he

misschien maar even als rust zien

voor je lijf en leden :rose:

 

Ik ben naar zoon geweest

en die heeft heerlijke pizza's gebakken zelf

Hij heeft nog nooit gekookt voor me

dus dat was best spannend.

En intussen keken we naar een gedownload deel

van de serie Sherlock, een hele moderne versie.

De rest heb ik op een USB-stick mee gekregen

voor thuis. leuk de rollen eens omgedraaid.

 

Jen, mooi jou en Erik zo te lezen

geeft mij ook even een heel andere kijk op jullie situatie

en het opent perspectief ook denk ik, die mantelzorg

maar eens goed uitdiepen lijkt me zo.

 

slaap lekker frummers :moon:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...