Spring naar bijdragen

Kurkdroog


Kurkdroog

Aanbevolen berichten

Droog, kurkdroog...zo ziet de rest van mijn leven eruit. In theorie want in de praktijk lukte dat tot nu toe niet zo erg  :face-icon-small-shocked:

Vooralsnog hou ik het vandaag op de kop af al 4 weken vol en bevalt het prima, op de "vijf-in-de-klok/trigger-momentjes" na. En die zijn er regelmatig.

 

Halverwege december ben ik weer op het feestje van de drankduivel geweest en heb me verschrikkelijk misdragen. De volgende ochtend weer last van katerschaamte en toen is bij mij de knop omgegaan. Ik heb mijn trots aan de kant gezet (met heel veel huilen en opgelatenheid), heb mijn man en kinderen (19 en 20) verteld dat ik zo graag wil stoppen maar dat het mij niet lukt in mijn ééntje. Diezelfde week heb ik een afspraak gemaakt bij mijn huisarts en gevraagd om hulp bij het veranderen van mijn drinkpatroon. Van vaak veel naar voortaan niets. Minderen kan ik niet, dat heb ik mezelf en mijn gezin wel bewezen. Eigenlijk viel er op dat moment al een hele last van mijn schouders, dat ik het niet alleen hoef te doen maar ook dat ik niet meer hoef te zien als een geheim denk ik. 

Begin januari kon ik terecht bij verslavingszorg dus ik moest "alleen nog even" de feestdagen doorkomen met de nodige bourgondische bijeenkomsten. Kerstavond, tweede kerstdag en Oudjaarsavond heb ik niet helemaal drooggehouden maar met mate meegedaan met de omgeving. Belachelijk dat ik het zo omschrijf want er waren in diezelfde omgeving ook mensen die alleen fris dronken dus daar had ik natuurlijk ook gewoon mee kunnen meedrinken  :P .

 

Mijn huiswerk op dit moment is een lijst te maken van de voor- en nadelen op de korte & lange termijn maar ook om een soort van dagboek bij te houden om te ontdekken wat de momenten zijn dat ik het moeilijk heb en waarom die moeilijk zijn. Het is confronterend en ik heb nu dan ook niet het gevoel ik dat ik minder met drank bezig ben dan voor het omslagpunt, misschien wel juist meer. Ik hou maar in mijn achterhoofd dat het opbouwend gaat werken. 

 

Op dit moment komt er weer een triggermoment aan...ik moet gaan koken. En oh, wat is was een wijntje daarbij toch heerlijk  ;)

 

 

*slingert frituurpan aan en leest verder op forum*  :D

 

 

 

 

Link naar opmerking
Deel via andere websites

en dat noemt ze dan "koken" ;)

welkom hier kurkdroog! :rose:

Een van onze forumgenoten heeft zich aangewend

met een kopje bouillon erbij te koken en dat beviel prima!

Zelf heb ik nooit gedronken voor het eten/koken eigenlijk,

dus dit moment is voor mij nooit moeilijk geweest.

Maar ik zou zeggen, doe wat je vandaag deed: kom lekker hier dan!

Of ga wat vroeger koken dan heb je een volle maag rond deze tijd,

dat helpt ook goed.

Je bent al goed bezig en dat het oplucht om te zien dat je er niet alleen

in staat, dat herken ik ook; er ging een wereld voor me open hier.

Het forum is mijn beste verslaving geworden op drankgebied dan.

Het geeft me structuur om hier dagelijks een of twee keer te komen en

het houdt me scherp. Ik leer nog van anderen en zie soms aan terugvallers

of uitglijders wat ik beslist niet meer wil.

Ik hoop dat je je snel thuis zult voelen hier en er net zo veel aan hebt als ik.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Knap van je Kurkdroog dat je de stap genomen hebt om te stoppen.

Jammer van je uitglijder,maar is denk ik wel weer een goed leermoment geweest om te beseffen dat je niet het persoon bent om gezellig mee te drinken omdat je anders toch geen maat kan houden.

Heb trouwens ook voor mezelf eens afgevraagd naar de voor en nadelen van het gebruik wat jij als huiswerk opgekregen hebt, ik heb mezelf alleen maar af kunnen vragen wat nou eigenlijk de voordelen zijn van het gebruik........ was heel raar om die vraag eens op deze manier aan mezelf te stellen...

Maar kon eigenlijk helemaal geen antwoord vinden  hoe ik hem mezelf stelde.

Veel succes Kurk bij het leven zonder,

 

Gr

Peet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank jullie wel, Lady Jane en Peet. 

 

Sja, koken kan je het niet noemen hihi maar 1x per week mag bij ons de frituur aan. Gister at ik alleen met de kinderen en zat ik niet zo lekker in mijn vel. Ik krijg dan trek. Als ik dan niet een tijd in de keuken hoef door te brengen om een maaltijd op tafel te zetten, kan ik vaak weer een dag redden. En laten de kinderen het nou helemaal niet erg vinden :-D. Vanavond weer hetzelfde verhaal, straks alvast maar de voorbereidingen treffen. In ieder geval in de ochtend boodschappen doen zodat ik schappen met de wijn makkelijker kan vermijden. Die bouillon-tip kan ik ook wel eens proberen. Heb vaak een groot glas water erbij wat later mee gaat aan tafel, net zoals mijn wijnglas eerder. Misschien moet ik die gewoonte ook maar schrappen tzt. 

 

Vanmiddag ga ik de stad in. Heb mijzelf een kadootje beloofd en ik ga kijken of ik kan slagen voor wat ik in mijn hoofd heb. 

 

Peet, de voordelen op korte termijn zijn wel duidelijk voor mij...losser, irritaties in relatie wegdrinken, gewoonte. Op de lange termijn zou ik het zo niet kunnen bedenken. Dat zegt ook wel weer genoeg...

 

Elke dag weer de confrontaties tussen gevoel en verstand, theorie en praktijk... :face-icon-small-shocked:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kurkdroog welkom hier!!

Je bent goed bezig, dikke pluim.

Bij mij is het ook gedaan met de drank, ook kurkiedroog .

Soms heb ik zo'n vreselijke trek maar als ik dan over de gevolgen nadenk... nee laat maar, dank je.

En hoe langer je niet drinkt hoe minder triggers er zijn of trekmomenten.

Maar het blijft oppassen.

SUCCES.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dank je, An. 

Ik heb jaren gerookt en toen ik daar mee stopte, had ik het ook op vaste prikken moeilijk...in de pauze, na het eten, bij de koffie...etc. Dat is gelukkig verleden tijd. Er zijn veel momenten die bij mij gerelateerd zijn aan drinken/wijn. Daar moet ik wat anders op verzinnen. Heb wat andere soorten frisdrank gehaald, de hond loopt heel wat extra kilometers op het moment en het huis is nog nooit zo netjes geweest :-)

Het besef komt nu ook langzamerhand binnen dat niet meer drinken echt definitief nooit zal moeten zijn...raar idee nog. Aan de andere kant, als ik, nu ik niet meer drink, alle issues een plek kan geven/heb gegeven, kan ik het net zo goed laten. 

Hoop dat ik er nuchter achter kan komen of ik ben gaan drinken uit ellendig voelen of dat het ellendige gevoel is ontstaan door het drinken...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 2 weeks later...

Hey Kurkie :)

 

Ik had net zoals jij aangeeft in je stukje ook de vraag hoe het nou zat met het drinken door ellendig voelen.

Lees ook al geruime tijd mee hier op het forum en zag en zie die onderwerpen ook steeds voorbij komen van het hoe wat waar en waarom.

Afgelopen nacht kon ik er niet van slapen omdat die vraag (en meerdere natuurlijk) ook steeds door mijn hoofd aan het spelen waren.

Ik kon toch niet slapen en ben gaan schrijven vanuit mijn verleden  naar het heden.

En  verdomd, het kwam allemaal weer naar boven, het heeft me heel erg goed gedaan door dit te doen,het inzicht in je eigen leven weer  waar te nemen door het van je af te schrijven waardoor het eigenlijk best wel heel confronterend werd.(voor mezelf)

Dus als je de vraag voor jezelf beantwoord wil zien is het misschien een optie door ook eens een stukje voor jezelf terug te halen. (ik kan het je aanraden)

 

Groetjes

Peet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hi Peet, 

 

ik heb jouw verhaal ook gelezen maar dat wist je al. De mijne ook opschrijven zit wel al in mijn hoofd maar ik heb me er nog niet toe kunnen zetten. Maar wat in het vat zit...

Wat ik nu wel doe is dingetjes verzamelen die een bepaalde reactie of emotie bij mijn opwekken. Dit kan een stukje tekst, een plaatje of een voorwerp zijn. Ik heb een heel mooi kistje gekocht waar ik die in bewaar. Het etiket van mijn laatste fles wijn zit er ook in bijvoorbeeld. Ik haal daar kracht uit. Hij staat hier gewoon op tafel als onderdeel van mijn leven. 

Als ik diep in mijn hart kijk, weet ik wel waarom ik me soms zo ellendig voel maar het beangstigt mij ook om dit uit te spreken omdat ik bang ben voor de consequenties. Ik weet ook dat ik deze gevoelens niet meer wil wegdrukken en de confrontatie zal moeten aangaan. Zal er wel op neerkomen dat ik achteraf denk: had ik veel eerder moeten doen  :P

Het is in ieder geval wel heel fijn dat ik zelf de beslissingen kan nemen waar ik achter kan staan omdat ik deze nuchter kan nemen. 

 

Nou, ik slinger op YT Shirley Bassey nog maar even aan...THIS IS MYYYYYYYYYYYYYYYYYYYYY LIFE!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

met het zinnetje "had ik eerder moeten doen"

keur je jezelf af Kurkdroog.

Je zou het eerder hebben gedaan als je kon.

Dus waar je nu in zit is dat je erachter komt

dat je aan een stap toe begint te komen.

Een die blijkbaar moeilijk en spannend is.

Dat zal onrust geven en faalangst misschien?

Neem je tijd zodat je op jouw tijd een besluit kunt

nemen waar je ook achter staat. Dan heb je meer

kans van slagen. Ik noem mezelf altijd maar een

laatbloeier. Liet vaak dingen op mijn beloop en ben

een uitsteller. En toch, het kon niet anders. Dit is

wie ik ben. En er is toch meer beweging gekomen sinds

ik niet meer drink. Ik ben weer stabiel en van hieruit is het gemakkelijker

om risico's aan te gaan. Maar eerder, liet ik anderen vaak beslissen en

voelde me dan slachtoffer daarvan.

Dat zal me hopelijk niet meer gebeuren. Maar ik weet ook dat ik het verloop

hiervoor blijkbaar nodig heb gehad.

Ik had best graag extra jaren eerder zo geoogst. Maar of de omstandigheden

dat ook toegelaten hadden? Ik zal het nooit helemaal weten, maar ben nu wel

tevreden. Gelukkig zelfs bij tijd en wijle. En misschien is de intensiteit daarvan

genoeg kompensatie voor minder kwantititeit? Ik ben er wel milder door geworden.

This is your life and you live it on your way, om Frankyboy ook maar wat eer te geven.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Kurkie,

 

Wat een leuk idée van dat doosje heb je aangekaart, dit is iets wat ik ook ga doen (ga je gewoon naapen) ik laat hem gewoon leeg op tafel staan omdat ik de laatste jaren eigenlijk zonder inhoud geleefd heb.

Als ik hem dan open doe dan zie ik gelijk wat de drank me opgeleverd heeft… (niets maar dan ook helemaal niets)

Je schrijft dat je de vermoedelijke oorzaak wel diep in je hart weet van het probleem.

Confrontaties en de consequenties daarvan zijn moeilijke dingen die altijd wel bij het leven blijven horen, soms zijn ze goed en soms ook niet,maar dapper is het altijd !!!

Knap vind ik wel van je dat je de dingen nu nuchter aan het overdenken bent hoe en wat als.

Wens je daar dan ook veel sterkte en succes mee.

Je doet het super Kurkie, hoe moeilijk alles ook is wees trots op jezelf..

 

Groetjes

Peet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Het is heel herkenbaar, vooral de opluchting , die er is als je het aan je naasten vrienden en alle anderen kunt vertellen.

Bij mij is iedereen ook op de hoogte en krijg veel steun van mijn kinderen werkgever en vrienden

Op dit moment ben ik op counseling in Groningen en dat voelt heel goed.

Ik ben nog maar anderhalve week gestopt en dat voelt goed!!

 

:wine:  :wine: ....Nooit meer!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lady Jane, 

 

ik heb je stukje geprint en er af en toe even bijgepakt. Zie mezelf ook inderdaad als een laatbloeier. Heb altijd geleefd zoals ik dacht dat de omgeving vond dat het moest. Was de brave dochter, leerling, puber, vriendin, echtgenote. Nooit ruzie mogen maken vroeger dus discussieren heb ik nooit geleerd. Liet anderen beslissingen nemen zoals jij ook deed...

En daar "pluk ik nu de vruchten van". De vruchten zijn er nou eenmaal dus moet ik hiermee iets gaan doen waar ik in de toekomst wel wat aan heb. En dat proces vordert, gestaag maar het vordert. Veel denken, veel op papier zetten, veel lezen. Het vormt me tot iemand waar ik blij mee ben en die blij is met het leven dat ik leid. Dus ooit op een dag...tevreden met gelukkige momenten. En niet drinken helpt me daarbij want door wegdrukken verandert er niets.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

  • 4 months later...

Hoi Peet, leuk dat je ernaar informeert  :rose:

 

Je weet niet half hoe droog...als iemand een sigarettenpeuk naast me neer gooit, is er brandgevaar! Geintje natuurlijk want je moet je goed nat houden met dit weer maar niet met alcohol.

 

Het gaat eigenlijk gewoon heel erg goed. De laatste tijd heb ik erg weinig trekmomenten gehad.

Ik geniet van een klein aantal mensen om me heen, van de kinderen (we zijn trots op elkaar), van de ontluikende natuur, van mijn tuin die (heel) gestaag vordert, van de kuikentjes in het kanaal, van de concerten van de merels als ik de hond uitlaat, van de geur van vers gemaaid gras, van mijn stralende ogen 's morgens in de spiegel, van de doos met glaswerk die niet elke week uitpuilt, van alle andere soorten frisdrank die ik ontdek, van het bitterballetjes op het terras die zo heet zijn dat je moet blussen maar dan met fris en niet met rosé, van mijn energie, kortom...van het leven.

 

Ik ben net terug van een droge, zonnige, warme/hete vakantie en zelfs dat ging me goed af. Alles klein gehouden. Net zoals de hotelkamer. Niet met vrienden na 't dagje strand op het terras zitten pimpelen, niet 's avonds bij het eten het drinken belangrijker vinden dan de lokale specialiteiten, niet 's avonds nog eindeloos de rekening op laten lopen omdat ik nog niet genoeg gedronken had. Maar fris en fruitig het bed vroeg in...en uit! Genoten van een zonsopgang (de natuur blijft toch mijn grootste held van de afgelopen maanden!), boottochtjes, mensen en vissen kijken, energie om dingen te ondernemen, de warmte aankunnen omdat ik geen kater had...alleen maar rust qua geen drank hoeven scoren. 

 

Het kistje staat nog steeds op tafel. Onlangs nog een keer alles eruit gehaald en doorgenomen. Op zo'n moment breek ik even maar ben hetzelfde moment, met recht, trots op mezelf. Ik hou 'm in ere want ik ben er van overtuigd dat er nog veel meer dingen gaan volgen die de moeite van herinneren waard zijn.

 

Deze week nog een paar feestmomenten voor de boeg vanwege de TTspeedweek en die ga ik vol vertrouwen tegemoet en allemaal meemaken. Heb wel jaren gehad dat ik dagen moest overslaan vanwege een kater. 

 

En dannnnn....zit ik al bijna op een half jaar kurkdroog. En dat gaan we herhalen, kijk nu al uit naar de jaarwisseling  :P maar eerst...ik hou het klein en ook vandaag drink ik niet!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Wauw wat een super stukje is dit om te lezen zeg.

Hier kan ik helemaal blij van worden.

Leuk zo zo'n positief geluid te horen.

Het gaat er niet om wat je mist maar wat je ervoor krijgt!!!

De vakantie, de natuur,de terrasjes je doet het toch allemaal maar even.

Trots op je Kurkie!!!!

En echt super leuk om je hier weer eens te zien en dan nog zo'n positief verhaal ook!!

Geniet van het bestaan zonder dan komt 2e halfjaar ook echt helemaal goed

 

Peet

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...