Spring naar bijdragen

hoe staat het er voor?


lidia

Aanbevolen berichten

kijk eens naar wat het stoppen met roken je tot nu opgeleverd heeft in plaats van tegen de behoefte van het roken te vechten.

 

Dit probeer ik de hele tijd te doen. Focus op de voordelen ipv het vechten tegen. Het lukt me. Die app helpt me daarbij. Je leest over verbeterde bloedsomloop en ik kan het voelen en ik kan het meten. Door niet roken kan je in heel weinig tijd een groot kado geven aan je lijf. Heerlijk ook weer hardgelopen, de 3e keer al in korte tijd.

 

Ga slapen, morgen weer een dagpact....

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ja, Erik, dat zie je goed.

Je schreef dat je graag wilde dat deze draad nieuw leven werd ingeblazen. Dat begrijp ik, want het is al eerder heel stil geweest hier.

Toen heb ik geprobeerd meer mensen mee te krijgen of te houden om te stoppen, hoewel ik toen zelf al een tijdje niet meer rookte.

Daar heb ik best tijd in gestoken, positieve ervaringen, tips e.d.

Tot ik op een dag eerlijk opbiechtte 1 (of 2) sigaretten te hebben gerookt en toen kreeg ik een reactie van een "ondersteuner" die ik als zeer kwetsend heb ervaren. In de trant van : jij wist het toch allemaal zo goed te vertellen hier, hoe anderen het moesten doen en nu rook je zelf weer. Het deed er niet toe dat het maar 1 x was, ik was geen stopper meer.

Dat heeft mijn motivatie vernietigd en bovendien ging hier ook langzaam het licht uit.

Helaas is de laatste tijd het roken er weer aan het insluipen, vraag me niet waarom. Het is gewoon een hele erge rotverslaving, zeker met al die chemische toevoegingen in de tabak.

Dus heb ik mezelf eens stevig toegesproken en daarom meld ik me op het dagpact, want net was er zo'n gewoonte moment en dat was even moeilijk. Ik had gasten en toen die weg waren kwam het op zetten, want dat was dan het moment om even rustig  te gaan zitten. Toen had ik Spud nog niet gelezen : je kunt ook pauze houden zonder stinkstok.

En net als zij, heb ik het ook altijd vies gevonden, tictacje er achteraan. Met alcohol erbij heb ik daar geen erg in, vreemd genoeg.

Of misschien ook niet.

Gisteren niet gerookt, de dag er voor 2, dus ik ga me op het dagpact zetten, hoewel ik normaal niet zo vroeg ben, nu vanwege de gasten wel.

Als jullie het goed vinden, zou ik 's avonds laat (na middernacht) het dagpact kunnen starten, voor mij wel zo veilig.

Verder ben ik niet van plan hier veel te schrijven, alles wat er te melden was, heb ik al gedaan en is terug te lezen.

Ik heb geen zin in weer zulk negatief commentaar over me heen te krijgen, terwijl mijn bedoelingen alleen maar helpend waren.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Een nieuwe dag begint na middernacht dus wat mij betreft geen probleem Lidia.

Raar trouwens dat iemand bepaald voor jou of je gestopt bent of gestopt bent met stoppen.

En dat je daar naar luistert.

Jij bepaald toch lekker zelf of je het stoppen voort wil zetten na die ene of niet? Dat kan een ander niet bepalen.

 

Kan me wel voorstellen dat het je geraakt heeft om commentaar te krijgen op je hulpvaardigheid.

Dan lijkt al die energie die je erin stak om een ander te ondersteunen ineens zinloos en is het eigenlijk teleurstellend.

Maar misschien, heb ik geen zekerheid over, voelde degene zich teleurgesteld door die ene peuk van jou omdat deze zichzelf misschien wat teveel aan jou opgetrokken had?

Waardoor zijn of haar eigen standvastigheid ging wankelen. En je daarom dat negatieve commentaar kreeg?

 

Volgens mij schrijf ik ook vaak tips op en probeer te ondersteunen. Voelt soms best raar en een beetje onecht omdat ik in mijn achterhoofd dan toch met de gedachte zit. "Spud je zegt dit nu wel zo kordaat, maar kan je 100% zeker zeggen dat het je lukt om gestopt te blijven?" En nee dat kan ik niet, kan namelijk niet in de toekomst kijken.

Maar ik kan wel elke dag mijn best doen en eraan blijven werken. En dat steekt ook achter mijn bemoeienissen. Een ander helpen en tevens mezelf.

Is dan wel rot om dat dan zo direct van een ander op je bord te krijgen denk ik.

 

Lidia succes!

En de rest natuurlijk ook!

 

:musicnote: We zullen doorgaan! Totdat er geen verlangen meer naar is! We zullen doorgaan! :musicnote:

 

(samen is toch wel fijner dan in je uppie, al is het ook een beetje link)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Spud,

bedankt voor je reactie, doet me goed. Maar jou theorie, die ik begrijp, gaat hier niet op omdat het iemand was die zelf al een paar jaar gestopt was. Maar goed dat was toen en nu ga ik er weer helemaal voor, want het was de laatste paar mnd. soms net of ik weer echt rookte en dat wil ik niet. De redenen kent een ieder hier.

Vandaag is het me gelukt en toch zeker met hulp v/h het dagpact, want ik kan heel impulsief er zo aan toegeven en dan naar de winkel rennen, waar ik me vervolgens al sta te schamen. Klein dorp, doe hier bijna geen boodschappen, te duur, en dan zijn ze wel goed genoeg om mijn verslavingen (ook alc.) in stand te houden. Voor een hoop geld, dat dan weer wel. Dat zie ik dan maar als een soort boete op mijn "slechte" gedrag.

GELUKT dus, op naar morgen, dan staat boodschappen doen op het programma, dus dat spant er dan om, maar komt goed, dat voel ik gewoon.

Ben van plan zo naar bed te gaan, vanwege vroeg op en drukke dag, dus moe.

Denk dat iemand morgen maar het dagpact moet openen, dan ga ik er wel op staan voor ik op weg ga.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Lida, leuk dat je ons ook komt steunen.

Ook voor mij geen probleem als je de avond ervoor het dagpact al start.

Hier blijven het lastige dagen.

Motivatie is nog steeds ver te zoeken.

Lijk op de een of andere manier de knop niet om te kunnen zetten om de positieve dingen te zien.

Blijf wat hangen in de negativiteit.

Voel me soms gigantisch zielig dat ik niet mag roken...

Afijn, dan maar verder op wilskracht

Dagpact:

Blondie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Zat al te wachten tot je een keer langs zou komen, Lidia. En nu doe je weer mee ook. Had het idee dat jij wel gestopt was gebleven maar net als ik dus weer begonnen. Ik heb geen oordeel over of iemand nu wel of niet een sigaret rookt of totaal stopt, eigenlijk wil ik me helemaal niet laten afleiden maar mijn keuze volgen en als andere meedoen is dat prima en motiverend. Dat wens ik jou Lidia ook toe. Laat je niet belasten door de mening van mensen maar ga je eigen weg met stoppen of die ene peuk.....Wat er gebeurd is is best lang geleden en ik lees dat je er nog frustraties over hebt. Frustraties waar JIJ last van hebt. Laat los! Kies voor jezelf en ga voor je eigen doelen, laat je niet belasten door wat men over je denkt. Denk vaak aan een van mijn post in treffende uitspraken. Die van eerst noemde ik het gezond egoisme, nu weet ik dat is liefde voor mezelf.

 

Wanneer het dagpact gestart wordt maakt mij niet uit. Lijkt me wel handig als het niet te laat is zodat iedereen kan instappen...en afmelden.

 

En ik, ja ik hoef er niet veel voor te doen om positief te denken en zou willen dat ik dat kan overbrengen op jullie. Ben blij met dat het zo goed gaat tot nu, ik tijdens werk niet meer denk van wanneer mag ik weer, ik meer geniet van eten en drinken, meer lucht heb met sporten. Natuurlijk heb ik ook nog mijn trekmomenten maar die zijn niet zo lang en heftig meer.

 

Dagpact:
Blondie

Erik

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Erik,

bedankt voor je wijze woorden, ik kan echt zien hoe je veranderd bent, in het positieve. Dat noemt men hier gegroeid, hoop alleen dat dat dan niet letterlijk is, wat nog al eens een bijwerking is van het stoppen.

Ja, ik kan heel lang last hebben van iets wat me gekwetst heeft, hoewel ook dat steeds beter gaat. Zal eens tijd worden!!!

Nu moet ik even naar de HA om mijn om mijn puffer te halen, was gisteren door mijn hoofd geschoten, kan maar 2 x p/dag.

Hier is natuurlijk geen apotheek. De praktijkondersteuner heeft toen ik nog bij haar onder behandeling was, dat ik die puffer altijd zal moeten blijven gebruiken. Als dat geen waarschuwing is..........

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Blondie,

je zit nu even op een dood punt, daar moet je doorheen en dan ga je de voordelen niet alleen zien, maar ook voelen.

Wat zul je merken dat je meer lucht hebt bij je tuinarbeid. Echt waar!!

En als je de voordelen wilt lezen, die vind je hier, het heeft mij erg geholpen om deze draad (in gedeelten) helemaal terug te lezen, dat geeft heel veel steun en ook kennis.

Mss een idee voor als je het moeilijk hebt, gewoon pc aan en lezen maar.........tot de trek over is en er weer een beetje positiviteid  (krijg dit niet goed gespeld, nog niet helder genoeg) voor in de plaats is gekomen.

Nu ik dat zo opschrijf, zou voor mezelf ook wel eens van pas kunnen komen, want ik ben pas aan dag 3 begonnen.

:rose:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

De dag zit er weer bijna op voor mij.

Letterlijk weer op wilskracht.

Kost me gigantische veel energie dat vechten, maar nog steeds rookvrij.

Merk wel dat sporten en veel afleiding de dag dragelijker maakt...

En heeeeeeeeeeel veeeeeeel snoepen!

Niet goed voor gebit en kilokillers maar dat zij dan maar zo.

Lidia,

Thnx voor je tip maar helaas werkt dat lezen van de voordelen die anderen ervaren voor mij nu juist als een Rode Lap voor een stier...

Raak gefrustreerd omdat mijn koppie die voordelen gelijk weerlegd met de nadelen op te dreunen.

Ik weet dat ik hier doorheen moet.

Hoop ook dat het mij nu eindelijk eens lukt om hier doorheen te komen, want helaas meerdere malen op dit punt gezwicht...

Doorgaan dus!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Kom me afmelden, weer te druk op het werk om ook maar aan roken te kunnen denken. We hadden het er over met collega's die jaagt mensen heel binnekort over de rooie deze werkdruk. De uitlaatklep van tot rust en tot mezelf komen met een peuk mis ik. Maar dat is dus onzin want zeker nu na 2 weken stoppen zou ik van mijn eerste peuk echt niet rustig en ontspannen worden......

 

@Blondie

Welke argumenten gebruikt je hoofd om de voordelen van stoppen te weerleggen? Wat ervaar je als grote nadelen van stoppen nu? Kloppen die argumenten wel echt of maakt je verslaving je iets wijs?

Als stimulering door voorbeelden te noemen die ik ervaar als +++ werkt als een rode lap voor een stier, wat werkt dan wel voor jou. Hoe ben jij te stimuleren?

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goed bezig mensen. Ik kan me nog goed herinneren hoe dat roken kan zeuren. Ik vind het zo knap dat jullie bezig zijn om ook deze verslaving de deur uit te doen.

 

Erik, is die werkdruk veroorzaakt door de vakantieperiode? Ik hoop het voor je, want dan wordt het straks weer beter.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Dagpact:

 

Blondie

Nancy

 

 

Jullie gaan goed! Ik ben er ook nog hoor, met wisselend succes.

Maar goed, nog ruim een week en dan werk ik ook weer, 

zoals ik al eerder schreef zal dat zeker helpen. Nu zit ik hele dagen thuis

en eigenlijk teveel tijd om er aan te denken.  Dinsdag tentamen en dan werk opstarten,

zonder die sigaretten. Ik laat nog wel weten hoe het dan gaat. Nu te weinig regelmaat,

is niet handig.

Wat leuk om Lidia hier ook weer te lezen!  Ons groepje wordt steeds groter hier, fijn.

Succes allen!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Goedenavond,

 

Dag 2 zonder pleister. En gaat eigenlijk wel goed.

Gisteren spontaan vergeten te plakken en toen ik het eenmaal doorkreeg omdat ik moe en afwezig werd, was ik al te lang onderweg om er nog eentje te gaan halen.

Dus een dagje zonder en dat ging aardig goed!

Had maar 1 momentje van trek toen ik na een activiteit iemand een peuk op zag steken. En daar gaf ik gehoor aan door dat uit te spreken. Dat ik op dat moment ook wel zin had in een peuk. En toen was de trek eigenlijk ook meteen weg, want de intentie was er niet om een peuk te bietsen enkel de gedachte dus even.

Wel vond ik het heerlijk om passief mee te roken, vond het gewoon lekker ruiken.

Dus Blondie, wellicht dat het je misschien ook helpt als je een roker vraagt rook in je gezicht te blazen?

 

Aangezien het gisteren dus zo goed ging, had ik vandaag zoiets ik ga het nog eens zonder proberen kan nog altijd plakken als ik er behoefte aan heb.

Vandaag zonder rokers doorgebracht en eigenlijk geen trek moment gehad. Dus morgen maar weer opnieuw op deze manier.

Verder tel ik ook niet elke dag. Als mensen mij vragen hoelang ik gestopt ben vertel ik ze mijn eerste gestopte dagdatum. En zoals nu tel ik dan even een keer terug om te kijken hoelang ik nu bezig ben. 30 juli dus dag 10 alweer.

 

Op 1 of andere manier werkt dat beter voor me dan elke dag met dat stoppen bezig te zijn door elke dag te tellen. Dat: "hé, verrek al bijna 2 weken voorbij!" momentje werkt voor mij motiverender dan vandaag gaan we er weer een dag aan vast plakken. Wellicht misschien vermijdend, omdat ik dan soms echt totaal niet meer bezig ben met heel dat stoppen maar als je wil stoppen mag je volgens mij wel alle trucjes uit de kast halen die voor jou werken denk ik. ;)

Wel heb ik gisteren nog even een stuk of tig lollies gehaald en daar heb ik er vandaag 5 van op. Allemaal momentjes dat ik weer iets miste om met mijn handen te kunnen doen en mijn mond.

 

Enfin, ik deel het hier maar gewoon. Misschien zit er ook wel iets handigs tussen voor anderen. Al ziet een lollie etende volwassene er best wel een beetje mal uit, geef ik eerlijk toe. Maar ach, wat dat betreft blijf ik gewoon lekker een groot kind! :D

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Ik adviseer toch liever de salmiak lollies of die met kauwgom in. Van al die zoete gaat je mond zo plakken en gaat mij in ieder geval rap tegen staan.

Paar jaar terug had je van die pepermunt lollies van dat chupa merk, kan ze nergens meer vinden. Dus als jullie ze wel vinden, hoor ik dat graag!

Voelt wat frisser in je mond dan al die plak dingen.

 

En verder adviseer ik zonnebloempitten. Heb je ook iets te doen en die bevatten veel minder suikers.

En een tandenstoker in de hoek van je mond. Kan je ook mee spelen. Niet zelf bedacht, dat bedacht een vrachtwagen chauffeur die zijn tabak inrool voor tandenstokers dus.

Zie hem nu al 15 jaar met zo´n stokje in zijn mondhoek, past wel bij hem inmiddels. ;)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
×
×
  • Nieuwe aanmaken...