Spring naar bijdragen

Alcohol en psychoses

Dutch Vinnie

Aanbevolen berichten

Hoi allemaal,

Dit is mijn eerste bericht op het forum van Alcohol De Baas. Ik begon met het drinken van een paar glaasjes wijn. Maar van drie glaasjes zijn het drie flessen geworden. iedere avond denk ik: morgen stop ik. Maar iedere ochtend word ik wakker en denk: zal ik het vanavond bij twee houden.

Maar wanneer ik helemaal niks drink slaap ik niet. In het verleden heb ik psychoses gehad. En wanneer ik niet slaap komen mijn problemen weer terug. Een paar maanden terug ben ik hierdoor weer in een psychose geraakt. Het hervatten van het drinken bracht de oplossing.

Ik gebruik antipsychotica, maar wanneer ik stop met drinken kan ik slikken wat ik wil, ik slaap niet.

Zijn er meerdere mensen die met een vergelijkbare situatie te maken hebben? En wat heb je gedaan om uit deze spiraal te komen?

Dutch Vinnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Welkom Dutch Vinnie,

over adb worden is hier veel ervaringsdeskundigheid

met niet slapen en psychoses misschien ook wel wat

maar als ik jou was zou ik daar beter deskundigen over raadplegen.

Of in het draadje hier plaatsen: vraag het de hulpverlener.

Zelf kom ik op een fakirmat tot rust en die rust gaat bijna altijd over in

een diepe gezonde slaap. google maar eens en per pb kan ik je er meer over

vertellen of de site om te bestellen, dat mag niet hier n l (reclame)

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi jane4,

Ik gebruik al medicatie. N.l. alprazolam retard en quetiapine. Dit was altijd afdoende. Met fakirmat heb ik geen ervaring . Ik zal eens op het internet kijken.

maar bedankt voor je snelle reactie. Tegenwoordig ben ik zo gewend aan de combinatie van alcohol en medicatie dat medicatie alleen geen effect meer heeft.

Dutch Vinnie

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hallo DV,

Welkom hier. Ik heb de nodige psychische problemen gehad, maar geen psychoses, dus daar kan ik je niets over vertellen. Wel weet ik dat vrijwel iedereen, na het stoppen met alcohol, een tijdlang heel slecht slaapt.

Ik deed dat voor die tijd ook al en heb een paar jaar maar 2 à 2,5 uur per nacht geslapen. D.m.v. een slaapcursus met allerlei verschillende oefeningen en ontspanningstechnieken, is het uiteindelijk beter gegaan.

Zelf ben ik ook een tijd minderaar geweest, maar uiteindelijk ben ik toch helemaal gestopt met drank, omdat het me veel meer moeite bleek te kosten om steeds op de rem te trappen, dan om helemaal niet meer te drinken.

Als ik jou was zou ik contact opnemen met de verslavingszorg in je woonplaats om te kijken hoe je dit het beste aan kunt pakken.

Op ditjes en datjes, de dagdraad, hebben we een virtuele huiskamer, waar mensen over van alles praten, maar ook steun geven aan de mensen die het op dat moment nodig hebben.

Bekijk verder allerlei andere draadjes met adviezen, thema's e.d. Misschien zitten er tips bij die jij kunt gebruiken.

Hoe je het ook wilt aanpakken, ik wens je veel succes.

Lytse.:present:

Link naar opmerking
Deel via andere websites

DV medicatie is soms nodig.

En jij schrijft dat gewenning gezorgd heeft

dat het niet (meer) helpt.

Wat let je eens iets onschuldigs te proberen?

Ik geloof heilig in het zelf helend vermogen van ons lichaam

en ook vd geest.

Bij mij werkt het ook zo.

Maar ik kan het voor jou niet invullen natuurlijk.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Lytse ,

Bij mij begon het met twee jaar lang bijna niet slapen namelijk 1,5 tot 2,5 uur per nacht en ook vele nachten helemaal niet. Bij mij zijn de slaapproblemen dus geen gevolg van alcoholisme, maar andersom. Mijn angst is dan ook dat wanneer ik stop met drinken ik weer niet kan slapen, ondanks de medicatie. Dan ben ik terug bij af. Afbouwen van de alcohol, geadviseerd door de AA, werkt niet. Eigenlijk heb ik steeds meer alcohol nodig om te functioneren. Een paradox. Oefeningen en ontspanningstechnieken werken niet. Zelfs niet wanneer ik de medicatie verdubbel. Je hebt gelijk wat betreft het minderen. Een drankje betekent vele drankjes. Maar niet slapen betekent bij mij dat ik straks weer opgenomen wordt. En misschien is dit wel de beste oplossing. Maar hier ben ik tegelijkertijd ook bang voor. Ik wil niet meer opgesloten worden. Ook hier wordt ik paranoïde van.

En ja, eigenlijk moet ik contact opnemen met de verslavingszorg. En de virtuele huiskamer is ook een optie, als eerste stap.

D. V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Jane4,

Iets onschuldigs proberen kan nooit kwaad, maar ik denk dat er bij mij meer voor nodig is.

Zelf helend vermogen is de basis denk ik. Maar je moet je er wel toe kunnen zetten. Maar

bedankt voor je reactie. Erkennen dat je een probleem hebt is denk ik de eerste stap van

zelf helend vermogen.

D.V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Vinnie

Ik heb tig jaren lang gedronken om in slaap te komen

Angst om niet te slapen.

De vraag is waarom ik niet kon slapen, en waarom alcohol misbruik

Ik zoop zoveel..ik viel als een blok in coma

Was natuurlijk geen oplossing

Want je hebt steeds meer nodig..flessen niet aan te slepen

Was echt geen doen meer op het laatst

Gestopt met drinken...hoe moeilijk dat ook was

Behandeld voor slaapapneu

2 operaties aan de handen

Chronische pijn in voet ,loop nog bij neuroloog

Zit nog volop in behandeling voor innerlijke onrust

Maar ik slaap weer...nu met een slaap cd op mijn kop snachts :-)

Alcohol onderdrukt...wat is dat bij jou?

Psychoses ken ik ook ...alcohol mag nooit een medicijn wezen

Onschuldige dingen..fakirmat,slaapcd...tis maar hoe jij er tegen over staat

Waar een wil is ,is een weg

Succes met stoppen

Alcohol onderdrukt...

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hm, niet slapen lijkt me nogal nefast.

Als het niet aan de alcohol ligt (ik geloof je) dan vermoed ik dat dat slapen het eerste probleem is dat je moet aanpakken. En dan vrees ik dat je bij de verslavingszorg niet geholpen gaat worden.

Zelf (als onregelmatige slaper) was ik een tijd met dominal gebaat, maar als bij jou geen enkele medicatie meer werkt.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hey Vinnie,

Heb je die slaapstoornis wel eens serieus laten onderzoeken bij een slaapcentrum? Ik weet dat er hier, ik geloof in Someren Brabant een is. Daar heeft mijn man ooit zijn apneu laten onderzoeken.

Daar komen ze er misschien ook achter of en waardoor jij niet slaapt.

Als je een b.v. angststoornis hebt, kunnen ze je daar hoogstwaarschijnlijk ook helpen of door verwijzen.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi huttula,

Angstklachten waren bij de reden dat ik niet meer sliep. Iedere keer als ik bijna in slaap viel kreeg ik gedachten waardoor wakker schrok.

Wanneer ik naar bed ging was ik bang om niet te slapen, om het kwartier op mijn wekker kijken hoe lang ik nog kon slapen, ik moest immers

werken de volgende dag.

Ik herken me in je verhaal. De flessen zijn niet aan slepen en dus ook niet af te voeren. Ik schaam me soms wanneer ik bij de glasbak sta.

De medicatie werkte eerst goed. Maar na mijn derde opname werd ik zeer depressief. Toen is het fout gegaan met de alcohol. Nu ben ik zo

gewend aan de combinatie van alcohol en medicatie, dat wanneer ik stop de medicatie niets meer lijk te doen. Alcohol is inderdaad geen oplossing

maar een schijnoplossing.

Zijn de operaties het gevolg van geleden schade door de alcohol?

D.V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Jen,

Slapen was eerste probleem. Toen de psychoses, gevolgd door depressies. De medicatie werkte eerst goed. Na mijn eerste opname,

zat toen behoorlijk onder de antipsychotica, sliep ik als een roosje. Ik denk dat ik opnieuw moet leren slapen zonder alcohol, afkicken

dus. De medicatie die ik gebruik zijn juist voor angstklachten, een gegeneraliseerde angststoornis.

D.V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Hoi Bolletje,

Ik heb geen slaapapneu. En voor de slaapstoornis heb ik al medicatie. Antipsychotica om in slaap te komen en Xanax retard om niet na twee of drie uur

al weer wakker te worden. Hielp eerst goed, maar is niet voldoende nu ik het zolang met alcohol combineer. Gewenning aan de combinatie van beiden.

D.V.

Link naar opmerking
Deel via andere websites

• 5 months later...

Hoi fietswiel :)

Ja, ik ben nog wel eens online. Vandaag is er bloed afgenomen voor mijn leverwaarden, nierwaarden en bloedwaarden. Over een paar dagen de uitslag. Net een gesprek gehad met een psychiater. We hebben het gehad over opname. Ik heb een nieuwe zuchtremmer voorgeschreven gekregen: Nalmefene. Dit middel is nog maar net op de markt. Ik heb hier zonet een nieuw item over aangemaakt. Doet dit ook niet zijn werk, dan laat ik mij opnemen in een kliniek.

Bedankt voor berichtje!!

Link naar opmerking
Deel via andere websites

Maak een account aan of meld je aan om een opmerking te plaatsen

Je moet lid zijn om een opmerking achter te kunnen laten

Account aanmaken

Maak een account aan in onze gemeenschap. Het is makkelijk!

Registreer een nieuw account

Aanmelden

Ben je al lid? Meld je hier aan.

Nu aanmelden
  • Nieuwe aanmaken...